Chris Ash
Kapten Gars
Fakkverk skrev:men nog är religionen grund till många konflikter í världen!?
/ Johan
Nej, däremot är det en av världens mest tröttsamma floskler.
Fakkverk skrev:men nog är religionen grund till många konflikter í världen!?
/ Johan
M.G.F skrev:Jag avskyr allt vad religioner heter....
...Men då ska dom hålla sig i skinnet och skita i motsättningar och inte försöka övertyga alla andra om sin fantastiska insikt.
Chris Ash skrev:Nej, däremot är det en av världens mest tröttsamma floskler.
Mr. Red skrev:Jag tror på Gud. Jag är kristen, hejja mig!
Tycker det är ganska patetiskt med folk som saknar religion(ateism räknas inte)...
Varför är det ingen poll på den här?
Är inte det mest patetiska att brita i resoekt elelr försök till förståelse för andra personer och att de har andra livserfarenheter än vad man själv har? jag är, som sagt, ateist men jag är väl medveten om att jag troligen hade varit buddist, eller muslim, om jag hade varit född och uppväxt under andra förutsättningar.Mr. Red skrev:Jag tror på Gud. Jag är kristen, hejja mig!
Tycker det är ganska patetiskt med folk som saknar religion(ateism räknas inte)...
Varför är det ingen poll på den här?
korvgubbe skrev:Och du menar alltså att du är mer vidsynt, ödmjuk och öppen i din sätt att se på saken än dem?
...jorusåatte!
Mr. Red skrev:okej, kanske vara att ta i, jag menade väl mer i stil med folk som är ateister för att dom vill kunna verka tuffa och rebelliska och tycker att religion är skit osv.
Chris Ash skrev:Beviskravet är väl inte större på de troende än på förnekaren? Säger man sig veta att gud finns eller att gud inte finns så har man i bägge fallen precis lika lite stöd för sin teori. Det är ju bara agnostikern som slipper undan i det här fallet. I alla fall så länge han/hon hävdar att guds existens kommer att vara obevisbar.
Överhuvudtaget är det svårt att säga varken bu eller bä om sådana här saker då man inte kan ställa upp en vetenskapligt hållbar hypotes. Jag kan varken säga att jultomten, jättelika zebraätande igelkottar med blå svans boende i andromedagalaxen, eller påskharen finns eller inte finns. De är helt enkelt nonsenspåståenden.
Sen kan man ju tro vad man vill. Jag tycker det finns många trevliga saker med religion, precis som det finns otrevliga. Det är i alla fall ett otroligt intressant ämne att studera, speciellt i ett historiskt perspektiv.
Dessutom är en viktig sak när det gäller religionsstudier att man bör undvika att göra egna amatörtolkningar av urgamla religiösa skrifter som Bibeln eller Koranen.Det är tex mycket som ska tolkas allegoriskt. Ens egen tolkning kan mycket väl ha oerhört lite att göra med hur majoriteten religionsutövare tolkar det/har tolkat det genom århundradena.
För att ytterligare komplicera saker och ting så är ofta religiös inte liktydigt med bokstavstroende kristen. Man kan vara buddhist eller något helt annat. Man kan ha en tro på "gud" utan att för den skull förneka det "vetenskapliga".
En bra bok att rekommendera för den som intresserat sig för temat "Samma gud som islam och judendom eller inte" är "Abrahams barn-Vad som skiljer och förenar judendom,kristendom och islam" av Christer Hedin som ganska effektivt tar kål på eventuella föreställningar hos läsaren huruvida den ena eller andra religionen är godare eller ondare än de andra. De är mer lika än vad de flesta tycks tro.
Mr. Red skrev:bonny och korvgubbe(och alla andra som bryr sig):
okej, kanske vara att ta i, jag menade väl mer i stil med folk som är ateister för att dom vill kunna verka tuffa och rebelliska och tycker att religion är skit osv.
eller så kan jag bara erkänna att jag bara inte kan förstå hur man kan sakna tro...
Jag är inte säkert på att jag förstått dig rätt här, men om det är omöjligt att spåra någots existens, så är det samma sak som att inte saken existerar överhuvudtaget, sett rent praktiskt. Men det kanske inte var så du menade.Chris Ash skrev:Den kristna "gud" är inte materiell, existerar oberoende av tiden, är obeskrivbar och omöjlig att bevisa. Vilket sammantaget egentligen gör hela "bevisdiskussionen" överflödig. Det finns inga tolkningoberonde bevis, vilket den troende ej heller hävdar.
Bo_jahn skrev:Jag är inte säkert på att jag förstått dig rätt här, men om det är omöjligt att spåra någots existens, så är det samma sak som att inte saken existerar överhuvudtaget, sett rent praktiskt. Men det kanske inte var så du menade.
japp!!!!Boffen skrev:Ni som tror på Gud... tror ni på allt som står i bibeln?
_zero_90 skrev:japp!!!!
det finns ingen historiebok i skolan som har så mkt bevis..
berättelsen om gustav vasa i kriget i norge där han blev döda med en knapp, fins det 5-6 skrifter som beskriver det, men det finns ca 5o skrifter tilla lla berättelser i bibeln
så jag tror på allt som står i bibeln!!!!! MEN den kan tolkas på olika sätt...
och det finns saker som folk har tolkat fel...
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|