Tror du på Gud...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
t-rex skrev:
Då ligger det ju onekligen nära till hands att köpa konceptet "den enda guden", eftersom alla verkar hävda just en gud.

Jag orkar inte föra diskussion med dig, därför jag "vet ej"..

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
JoUh skrev:
Man bör nog själv vara troende för att ta hänsyn till skillnaderna. Men "utifrån ", så som de flesta här på SH ser på det så kan det te sig som att det är samme Gud. Jag har full förståelse för att många här som ser dem som "samma", men så är inte fallet. Då tänker jag främt på budskapet som de förmedlar.
Vad är då skillnaden?

Finns det någon skillnad? Eller är det du som inte vill se att det är samma allsmäktige gud?

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Pippigul SV650
t-rex skrev:
Det hela börjar med Abraham. Muslimer såväl som kristna verkar vara överrens om detta. Abraham hade rimligtvis en gud.

Sedan att tolkningarna spårat ur är ju inget annat än en religiös tradition.

Ligger inte halva den här tråden i just den här problematiken? För X antal tusen år sen lalla en gubbe omkring i mellanöstern och drabbades av uppenbarelser till höger och vänster. Äkta eller inte så fanns det en stor klunga människor som trodde på den senile fan och började föra Ordet vidare.
Som alltid blir det en höna av en fjäder, eller i det här fallet tre olika böcker som berättar berättelsen och gubbens andlige kompis, men nog fan måste det var samma fjä....Gud?? Att folk sen dyrkar på olika sätt innebär väl inte att det är olika gudomar?

Annars förespråkar ju John och JoUh någons sorts gyllene kalv, anpassad efter deras smak o tycke, och det vet vi ju vad Gubben i Skyn tycker om sånt?

Last edited:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Religion är roten till allt av ondo i denna värld. Behöver jag säga mer?

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Hoj
Fido/Bulle
superdupermongo skrev:
Gör du det?

Det gör jag...

Finns det några kristna racers ute på SH elle?

Den Gud man hör kristna, judar, muslimer osv proklamera tappar sin trovärdighet när det hittas fler och fler gamla lertavlor + tillbehör och det blir mer och mer klart att tex gamla testamentet inte direkt innehåller orginalverk, och att det finns "vissa" fundamentala skillnader i innehållet. 1 gud, eller flera gudar?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
M.G.F skrev:
Religion är roten till allt av ondo i denna värld. Behöver jag säga mer?

Ja, det är de där förbannade Jehovas som stjäl hojar, muslimerna som ger varannan ung tonåring en tandställning som skaver och sitter kass. Livets ord pejlar tvlicenssmitare och Buddisterna är ansvariga för den höga bensinskatten. Hade det inte varit för de är förbannade hinduerna så hade säkerligen försäkringspremien varit lägre och utan judar skulle inte kvinnor behöva oroa sig för våldtäktsmän.

Är du på riktigt?

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
@Korvgubbe: Tycker du en massa saker för tyckandets skull eller reflekterar dina inlägg verkligen dina åsikter?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fakkverk skrev:
@Korvgubbe: Tycker du en massa saker för tyckandets skull eller reflekterar dina inlägg verkligen dina åsikter?

Det är nog lite av varje! :hihi

Jag är agnostiker och köper inte det kristna budskapet(eller någon annan tro heller för den delen). Men för den skull behöver jag inte sitta tyst och höra inskränkta kommentarer från andra som kallar sig ateister o.s.v. eftersom jag känner så pass många som är starkt troende att jag kan respektera dem även om vi står på varsinn sida.

....Fast du kanske syftade på något annat, du får gärna förtydliga din frågeställning en aning!

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
korvgubbe skrev:
Det är nog lite av varje! :hihi

Jag är agnostiker och köper inte det kristna budskapet(eller någon annan tro heller för den delen). Men för den skull behöver jag inte sitta tyst och höra inskränkta kommentarer från andra som kallar sig ateister o.s.v. eftersom jag känner så pass många som är starkt troende att jag kan respektera dem även om vi står på varsinn sida.

....Fast du kanske syftade på något annat, du får gärna förtydliga din frågeställning en aning!

Jag är verkligen ingen fena på religion. Är inte troende och behöver ingen saga att utgå ifrån för att agera rätt i det vardagliga livet. Men, rätta mig om jag har fel, vad bottnar konflikterna i mellanöstern i? USA Vs. Irak, Israel Vs. Palestina? Finns säkert fler, återigen är ingen fena på detta och bryr mig tyvärr(?) föga men nog är religionen grund till många konflikter í världen!?

Med anledning av detta tycker jag att ditt tidigare inlägg är en aning trångsynt. Ungefär som Fan läser bibeln.

Jag är för övrigt född 1980.

/ Johan

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
Fakkverk skrev:
... vad bottnar konflikterna i mellanöstern i? USA Vs. Irak, Israel Vs. Palestina? ...

Mark, olja och makt? Business as ususal, mao... Att det sedan är lättare att elda massorna om man kan lova dem en plats i himlen är en annan sak.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Det är jobbigt att diskutera religion, måste engagera sig för att inte låta nedlåtande och sånt.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fakkverk skrev:
- USA Vs. Irak

- Israel Vs. Palestina?

Med anledning av detta tycker jag att ditt tidigare inlägg är en aning trångsynt. Ungefär som Fan läser bibeln.

Jag är för övrigt född 1980.

/ Johan

Så du menar att Irakkriget är ett kristet korståg eller hur tänkte du nu? :va Nog för att farbror buske är en ganska märklig högerkristen är det väl knappast i religion som fick USA att invadera Irak?! Även om "massförstörelseargumentet" faller så är det väl ändå lättare att tro att det handlar om att bli av med Saddam och säkra olja än att det gällde religion?! irak var ju ett sekulariserat land där muslimer, kristna och judar levde i någon form av "harmoni" (så länge man sympatiserade med Saddam)....

Israel - Palestina... Ja, jo, visst... Religionen är en stor del av det hela men det handlar ju även om historia. Skulle du och dina familj, släkt och dina vänner fördrivas från ett område skulle du ju säkerligen bli ganska kinkig oavsett om det fanns religösa skäl att göra anspråk på marken eller ej.

Du får gärna förklara vad du tyckte var trångsynt? Var det trångsynt att ironisera över ett inlägg som utmålar religionen som roten till ALLT ont?! Då borde du nog uppdatera din begreppsvärld en aning.

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
korvgubbe skrev:
Så du menar att Irakkriget är ett kristet korståg eller hur tänkte du nu? :va Nog för att farbror buske är en ganska märklig högerkristen är det väl knappast i religion som fick USA att invadera Irak?! Även om "massförstörelseargumentet" faller så är det väl ändå lättare att tro...QUOTE]

Jag poängterade att jag inte var särskilt kunning på området. Jag vidhåller det.

Du skriver att religionen är en stor del av konflikten Israel Vs. Palestina men ironiserar ändå totalt någon annans åsikt att religionen är upphov till allt ont.

Naturligtvis är det inte så, men, onödigt att totalsåga ett sådant inlägg när du själv uppenbarligen vet att religionen är en stor del av en utdragen konflikt.
Att Irak tydligen var "harmoniskt" så länge man sympatiserade med diktatorn är väl knappast ett hållbart argument? Är det vad som krävs för att de ska hålla sams? Olika religioner och trosuppfattningar klarar av att leva med varandra under ett skräckvälde...
Kan man fortfarande bortse från religion som en grund till dessa konflikter?

By the way, tack för påhoppen.

Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Fakkverk skrev:
Naturligtvis är det inte så, men, onödigt att totalsåga ett sådant inlägg när du själv uppenbarligen vet att religionen är en stor del av en utdragen konflikt.

Att Irak tydligen var "harmoniskt" så länge man sympatiserade med diktatorn är väl knappast ett hållbart argument?

By the way, tack för påhoppen.

Jag har den dåliga egenskapen att lockas ta fram sågen när folk enbart ser saker i svart eller vitt. Ja, religion är en del av konflikten. Men att hävda att religion är roten till allt ont är ätt rätt korkat uttalande som för det första saknar saklig grund och för det andra enbart visar på nollkoll och fördommar. Att religion i många fall leder till konflikter är ju inte samma sak som att konflikter alltid orsakas av religion. Det var inte religion som startade andra världskriget. Det var inte religionen som fick USA att napalmbomba vietnam till medeltiden och det finns knappast några religösa motiv till Irakkriget även om farbror Buske säger God Bless i var och varannan mening...

Vilka påhopp?
Om du tog åt dig av uppmaningen att:
"Du borde nog uppdatera din begreppsvärld en aning."
...så måste du ju ha uppfyllt vilkoret som föregick denna uppmaning som var att:
"du anser det trångsynt att ironisera över ett inlägg som utmålar religionen som roten till ALLT ont?!"

Fakkverk

Nu med mustasch!
Gick med
3 Nov 2003
Hoj
Cagiva Freccia c12R -90
korvgubbe skrev:
Vilka påhopp?
Om du tog åt dig av uppmaningen att:
"Du borde nog uppdatera din begreppsvärld en aning."
...så måste du ju ha uppfyllt vilkoret som föregick denna uppmaning som var att:
"du anser det trångsynt att ironisera över ett inlägg som utmålar religionen som roten till ALLT ont?!"

Mkt. riktigt så tolkade jag precis det du skriver som påhopp. Inte för meningen i sig utan pga tonen i ditt inlägg. Aggresivt.
Jag hänger inte läpp utan gläds istället åt att vi nu kommit ett steg framåt i diskussionen! :tummenupp

/ Johan

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
Nej nån Gud tror jag inte på...om gud finns varför har vi då så mycke krig??

Religoner är till ondo då vi har krig pga religösa åsikter...(vet många har sakt de innan också här i tråden)
Jag är komfirmerad (stavas?) och har jobbat åt svensak kyrkan och kan lugnt säga att de inte är nå för mej...jag har sett vad religösa människor gör på för nära håll :3freak...många är skenheligare än oss okristna människor kan jag lugnt säga... :rolleyes:

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
korvgubbe skrev:
Ja, det är de där förbannade Jehovas som stjäl hojar, muslimerna som ger varannan ung tonåring en tandställning som skaver och sitter kass. Livets ord pejlar tvlicenssmitare och Buddisterna är ansvariga för den höga bensinskatten. Hade det inte varit för de är förbannade hinduerna så hade säkerligen försäkringspremien varit lägre och utan judar skulle inte kvinnor behöva oroa sig för våldtäktsmän.

Är du på riktigt?

Ja jag är sannerligen på riktigt. Jag avskyr allt vad religioner heter och jag har läst allt jag kommit över när det gäller detta så min åsikt är inte ogrundad på något sätt. Jag respekterar folk för vad dom är och har åstadkommit inte vad dom tror på. Vissa människor behöver tydligen något att tro på och vad dom väljer att sätta sin tilltro på det skiter jag fullständigt i. Men då ska dom hålla sig i skinnet och skita i motsättningar och inte försöka övertyga alla andra om sin fantastiska insikt.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln