Tror du på Gud...

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
Boffen skrev:
Finns det inte en del påstående i bibeln som visat sig helt fel med hjälp av vetenskapen?

Har aldrig själv läst bibeln så det är bara en undran...

Det finns saker som vetenskapen inte håller med om i Bibeln, javisst. Likaså finns det massor med saker som jag eller vetenskapen aldrig kommer kunna "förklara".

honkiie skrev:
problemet med den kristna guden är ju bibeln. Det är guds ord och därför ofelbart på alla sätt. Med alla motsägelser så är det uppenbart fel. Därför kan inte den kristna guden finnas. Ifall man ska vara kristen så anser jag att man ska tro 100% på allting som står i bibeln.

Motsägelser grundar sig i alla fall (så vitt jag vet) på översättningarna. En översättning av Bibeln kan aldrig vara 100%-ig.
Inte heller om man skulle läsa direkt på grundspråken skulle det vara 100%-igt, eftersom betydelser av ord har ändrats med tiden.

Generellt sett, jag tror på allt som står även i den svenska Bibeln. Jag är mycket väl medveten om att det kan skilja från vad som hände / sades. Dels på grund av författaren, och dels på grund av översättningar. Men, det påverkar inte min tro.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
honkiie skrev:
problemet med den kristna guden är ju bibeln. Det är guds ord och därför ofelbart på alla sätt. Med alla motsägelser så är det uppenbart fel. Därför kan inte den kristna guden finnas. Ifall man ska vara kristen så anser jag att man ska tro 100% på allting som står i bibeln.

Nix. koranen är guds ord. Bibeln är återberättad från massa nissar och således inte guds egna ord. (om nu minnet inte sviker och jag säger precis tvärt om jämte vad det är)
 

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
nietjunie
En sak jag inte förstått mej på... Man får inte dräpa o hålla på med sånt satyg enligt dom där budorden eller vad dom heter. Men man blir förlåten direkt om man drar till prellen och biktar sej, varför då har en massa regler om vad man får o inte får göra om allt sen blir förlåtet? Är det för att gud ska visa sin godhet så man fortsätter fjäska för honom?
Jag begriper mej inte på dravvlet som står i bibeln, tyvärr så har jag konfirmerat mej men är nog den störste ateisten som finns.
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
John skrev:
Det finns saker som vetenskapen inte håller med om i Bibeln, javisst. Likaså finns det massor med saker som jag eller vetenskapen aldrig kommer kunna "förklara".



Motsägelser grundar sig i alla fall (så vitt jag vet) på översättningarna. En översättning av Bibeln kan aldrig vara 100%-ig.
Inte heller om man skulle läsa direkt på grundspråken skulle det vara 100%-igt, eftersom betydelser av ord har ändrats med tiden.

Generellt sett, jag tror på allt som står även i den svenska Bibeln. Jag är mycket väl medveten om att det kan skilja från vad som hände / sades. Dels på grund av författaren, och dels på grund av översättningar. Men, det påverkar inte min tro.

Sorry grabben men du är lurad! om jag var du skulle jag ägna livet åt vettigare saker... gör något kreativt vettja :tummenupp
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
mjukis skrev:
Jag begriper mej inte på dravvlet som står i bibeln, tyvärr så har jag konfirmerat mej men är nog den störste ateisten som finns.


Nej, det är jag. Varför hyckla genom konfirmering?
 

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
FZR 1000T -91
madmagnus skrev:
Sorry grabben men du är lurad! om jag var du skulle jag ägna livet åt vettigare saker... gör något kreativt vettja :tummenupp

Du har inte varit med på Sporthoj länge, märker jag. Det där är ju inte ens ett argument.. :rolleyes:
Fråga Chrille om jag är lättövertalad. :pannkyss
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Tror själv inte på gud. Helt enkelt för att tillräckliga bevis för hans existens aldrig presenterats för mig.

Tror inte att de som tror på gud gör det utan anledning.

Vad fick er som är troende att börja tro? Alltså vilka händelser, skrifter och fakta som övertygat er. Detta tycker jag är mycket intressant...
 

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
-
Hoj
-
Jag är troende. Jag betraktar mig själv som kristen, men långt ifrån alla betraktar mig som kristen.

Svar och kommentarer till några av ovanstående inlägg:

Bibeln innehåller många motsägelser och brister. Modern forskning visar även att somliga delar av den har ändrats i efterhand.
Bibeln är i mina ögon blott ett verktyg, inte målet med tron. Att bokstavligt tro på allt som står i bibeln är i mina ögon att missa målet. De första "kristna" hade för övrigt ingen bibel, de klarade sig utmärkt utan den.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
mjukis skrev:
En sak jag inte förstått mej på... Man får inte dräpa o hålla på med sånt satyg enligt dom där budorden eller vad dom heter. Men man blir förlåten direkt om man drar till prellen och biktar sej, varför då har en massa regler om vad man får o inte får göra om allt sen blir förlåtet? Är det för att gud ska visa sin godhet så man fortsätter fjäska för honom?
Jag begriper mej inte på dravvlet som står i bibeln, tyvärr så har jag konfirmerat mej men är nog den störste ateisten som finns.

Två religioner gt och nt, en är fördömmande och fylld av hämd, blod och moraliska ställningstagande som är svåra att applicera i vår kultur.
Den andra (den med jesus i huvudrollen) förespråkar kärlekstemat. Andra kinden, älska din nästa mm.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Nix. Däremot tror jag på kemi och fysik.

Jag har också uppfattningen att det kanske finns saker bortom vår sinnevärld och fattningsförmåga. Det är inte så många sekel sedan jorden var platt och det gick att segla över kanten.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
jag är en starkt troende Vegaist!!!( tillbedjer guden Vegas!!! :hihi )
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
pw skrev:
Nix. Däremot tror jag på kemi och fysik.

Jag har också uppfattningen att det kanske finns saker bortom vår sinnevärld och fattningsförmåga. Det är inte så många sekel sedan jorden var platt och det gick att segla över kanten.

Inte helt lätt att diskutera bevisföring på vetenskapliga premisser kontra tro.

Själv lutar jag åt det förra.

Tycker mig ha märkt under min utbildning att olika vetenskapliga grenar erbjuder fullt tillfredställande förklaringar där kristendomen erbjuder övernaturliga förklaringar. Kan ibland ha svårt att förstå varför troende väljer den "vidskepliga" vägen då vetenskapen i mitt tycke är så tydlig på vissa punkter.
 

-Freddy-

Guest
madmagnus skrev:
WORD! religion har använts sedan urminnes tider av "diktatorer" för att tygla människor, helt enkelt ett tragiskt maktverktyg... se bara på USA för ett lysande exempel! jag respekterar att människor är religiösa men har noll förståelse för det.... patetiskt helt enkelt i dagens upplysta värld.

i mina ögon religiösa människor dom ondaste, farligaste å mest trångsynta människorna... förr eller senare kommer dom ta död på oss allihopa :4skrika

Hur kan du respektera något du inte förstår?
 

-Freddy-

Guest
kajlyl skrev:
Precis, inget har startat fler krig, dödad eller förtryckt fler människor än religion och kristendomen är en av de värre!

Sen kan man ju undra var vi hade varit idag om inte kyrkan hade hämmat vår utveckling.. jag gissar att vi ligger iaf 2-300år back :(

Ingenting har startat fler krig, dödat eller förtryckt mer än människan själv.

På vilket sätt hade vi varit mer "utvecklade" om vi aldrig haft en tro?
 

-Freddy-

Guest
honkiie skrev:
problemet med den kristna guden är ju bibeln. Det är guds ord och därför ofelbart på alla sätt. Med alla motsägelser så är det uppenbart fel. Därför kan inte den kristna guden finnas. Ifall man ska vara kristen så anser jag att man ska tro 100% på allting som står i bibeln.

Så vitt jag och alla andra vet så är bibeln skriven av människan själv.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Freddy82 skrev:
Hur kan du respektera något du inte förstår?

Tycker inte heller att det låter som om madmagnus respekterar troende, då han kallar dem patetiska.

Men för att svara på din fråga så tror jag visst att man kan respektera något man inte förstår. Jag respekterar troende människor och hela den kristna tron. Det gör jag för att jag har vänner som jag är kristna, och som jag dessutom uppfattar som vettiga tänkande människor. Trots att jag inte förstår...



Edit: Exempelvis bär jag ofta fez, MED självrespekt. Utan att veta varför...
 
Last edited:

-Freddy-

Guest
chrilla skrev:
Tycker inte heller att det låter som om madmagnus respekterar troende, då han kallar dem patetiska.

Men för att svara på din fråga så tror jag visst att man kan respektera något man inte förstår. Jag respekterar troende människor och hela den kristna tron. Det gör jag för att jag har vänner som jag är kristna, och som jag dessutom uppfattar som vettiga tänkande människor. Trots att jag inte förstår...

Vad är det du inte förstår då?
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Det e klart att gud inte finns.. Men jesus kanske har funnis men som en vanlig dödlig som hjälpte folk med olika saker som sen har det byggts på mer och mer och skrivits i den där jävla boken bibeln som man tvingades att läsa som barn.. :mad: Tror nog att våra asa gudar oxå har funnits men kanske som bra krigare eller liknade... Men tror ni att det finns en gud och ett himla rike så e ni bara dumma i huvudet... När man dör så dör man då släks ljuset och man blir jord eller om man har tur en blomma :hihi
 

-Freddy-

Guest
Mögel skrev:
Det e klart att gud inte finns.. Men jesus kanske har funnis men som en vanlig dödlig som hjälpte folk med olika saker som sen har det byggts på mer och mer och skrivits i den där jävla boken bibeln som man tvingades att läsa som barn.. :mad: Tror nog att våra asa gudar oxå har funnits men kanske som bra krigare eller liknade... Men tror ni att det finns en gud och ett himla rike så e ni bara dumma i huvudet... När man dör så dör man då släks ljuset och man blir jord eller om man har tur en blomma :hihi

Det finns 15gudar, och när man dör blir man den 16e. :rolleyes:
Ingen vet ju med säkerhet att det finns eller inte finns en gud, varför diskutera det? människan har gjort det i många många år, du är inte den förste och inte den siste. Vissa har en tro, vissa inte - så är det med det.
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
jag är agnostisk ateist. I have not seen therefore i do not believe !!!
har gått ur kyrkan (sparar 3000 pix/år på det)
respekterar inte någon form av religion, kristendom och islam allra minst.
Religionskrig kommer störta oss alla i fördärvet till slut ,DET tror jag på.
Jag ser ingen anledning eller ens möjlighet att tro på nåt som det inte finns några som helst bevis för. Jag brukar dock ha givande teologiska pratstunder med en livetsordare :tomten som plingar på dörren med jämna mellanrum, har läst deras "skapelsebok", vi kan argumentera ganska friskt när jag e på humör :D . mormor bodde granne med livetsordkyrkan och dom hälsade på när dom precis byggt skiten och mormor sa att ..jaaa det är ju trevligt med lite sång o dans... livetsord sjunger o dansar INTE, dom kom aldrig dit mer :hihi :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top