Tror du på Gud...

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Freddy82 skrev:
Vad är det du inte förstår då?

Detta:

chrilla skrev:
Inte helt lätt att diskutera bevisföring på vetenskapliga premisser kontra tro.

Själv lutar jag åt det förra.

Tycker mig ha märkt under min utbildning att olika vetenskapliga grenar erbjuder fullt tillfredställande förklaringar där kristendomen erbjuder övernaturliga förklaringar. Kan ibland ha svårt att förstå varför troende väljer den "vidskepliga" vägen då vetenskapen i mitt tycke är så tydlig på vissa punkter.

Och detta:

chrilla skrev:
Tror själv inte på gud. Helt enkelt för att tillräckliga bevis för hans existens aldrig presenterats för mig.

Tror inte att de som tror på gud gör det utan anledning.

Vad fick er som är troende att börja tro? Alltså vilka händelser, skrifter och fakta som övertygat er. Detta tycker jag är mycket intressant...

:)
 

-Freddy-

Guest
chrilla skrev:
Tycker mig ha märkt under min utbildning att olika vetenskapliga grenar erbjuder fullt tillfredställande förklaringar där kristendomen erbjuder övernaturliga förklaringar. Kan ibland ha svårt att förstå varför troende väljer den "vidskepliga" vägen då vetenskapen i mitt tycke är så tydlig på vissa punkter.

De troende har ju sina fullt tillfredställande förklaringar, för övrigt så finns det inget som säger att evolutionister inte kan vara kristna. Alla tolkar ju religion/bibeln på sitt sätt.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Freddy82 skrev:
De troende har ju sina fullt tillfredställande förklaringar, för övrigt så finns det inget som säger att evolutionister inte kan vara kristna. Alla tolkar ju religion/bibeln på sitt sätt.

Tillfredställande för dem ja. Men du måste väl hålla med om att evolutionsteorin och skapelseberättelsen motsäger varandra?
 

IronMike

Guest
Är "naturvetare" i grunden, men ju mer jag lär mig, så tycker jag mer och mer se att det egentligen känns påtänkt, allt samspel, det känns verkligen som om något/någon skapat grunden för allt och observerar oss som ett litet projekt. Universum är stort för oss, men kanske som ett litet terrarium för honom, och att han då lever i en annan dimension, i en annan tidsrymd där vi är micro och han/dom/det är macro..
 

-Freddy-

Guest
chrilla skrev:
Tillfredställande för dem ja. Men du måste väl hålla med om att evolutionsteorin och skapelseberättelsen motsäger varandra?

Jag tror att skapelseberättelsen är tänkt och skriven av människor långt bak i tiden som utifrån sin miljö och sina funderingar målade upp ett svar på frågan om hur allt startade.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
IronMike skrev:
Är "naturvetare" i grunden, men ju mer jag lär mig, så tycker jag mer och mer se att det egentligen känns påtänkt, allt samspel, det känns verkligen som om något/någon skapat grunden för allt och observerar oss som ett litet projekt. Universum är stort för oss, men kanske som ett litet terrarium för honom, och att han då lever i en annan dimension, i en annan tidsrymd där vi är micro och han/dom/det är macro..

Håller med om att allt det samspel som sker och att de mekanismer som styr kan synas gudomliga, men allt styrs i grunden av sannolikhet. Entropibegreppet förklarar för mig allt ifrån evolution till varför olika vardagliga processer sker.

Är skolad på detta sätt, men är nyfiken på hur troende finner en "skapande hand" mer sannolik, då jag inte vet mer om detta än det jag lärde mig under min konfirmation.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
Freddy82 skrev:
Jag tror att skapelseberättelsen är tänkt och skriven av människor långt bak i tiden som utifrån sin miljö och sina funderingar målade upp ett svar på frågan om hur allt startade.

Men likväl köper många troende konceptet att gud SKAPAT livet.

Eller skapade gud de fysikaliska förutsättningarna i form av temperatur och kemisk sammansättning hos den ursörja där liv en gång uppstod?
 

IronMike

Guest
chrilla skrev:
Håller med om att allt det samspel som sker och att de mekanismer som styr kan synas gudomliga, men allt styrs i grunden av sannolikhet.
Vad är sanolikheten att det ska uppstå en bakterie, eller gröna alger - ur grundämnen? Om man går tillbaks till det mest primitiva, varför eller hur uppstod dessa?

Troendes syn på begynelsen känns ganska enkel att förstå om man bläddrar lite i bibeln... Inget jag tror på alls, känns väldigt påhittat.

Är nog lika skeptisk till almänna teorier ang evolution trots att man läst naturvetenskapliga ämnen både gymnasialt och högskola. Evolutionen förklarar hela vägen tillbaks, från vårat samhälle, till första "smarta" livsformen, men inte hur första grunderna kom på plats..

Steget från lösa grundämnen och beståndsdelar, till bakterier och andra mekanismer känns lika lika mkt vetenskapligt som en påhittad bibel.

Jag tror på ngt helt annat..
 
Last edited:

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
IronMike skrev:
Vad är sanolikheten att det ska uppstå en bakterie, eller gröna alger - ur grundämnen? Om man går tillbaks till det mest primitiva, varför eller hur uppstod dessa?

Oddset*antalet händelser var tydligen tillräckligt stor.

IronMike skrev:
Troendes syn på begynelsen känns ganska enkel att förstå om man bläddrar lite i bibeln... Inget jag tror på alls, känns väldigt påhittat.

Är nog lika skeptisk till almänna teorier ang evolution trots att man läst naturvetenskapliga ämnen både gymnasialt och högskola. Evolutionen förklarar hela vägen tillbaks, från vårat samhälle, till första "smarta" livsformen, men inte hur första grunderna kom på plats..

Steget från lösa grundämnen och beståndsdelar, till bakterier och andra mekanismer känns lika lika mkt vetenskapligt som en påhittad bibel.

Jag tror på ngt helt annat..

Tror jag nog att de förklarar. Steget mellan "vanliga" molekyler och "smarta livsformer" var ju just de kemiskt reproducerande molekyler som sägs ha uppstått under tidiga förhållanden. Även om jag inte kan förklara det exakta kemiska/fysikaliska förloppet, så erbjuder denna teori för mig en trolig väg till reproducerande organismer. Långt mer sannolik än en "skapande hand".
 
Last edited:

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
FreddaAbborre skrev:
Nix. koranen är guds ord. Bibeln är återberättad från massa nissar och således inte guds egna ord. (om nu minnet inte sviker och jag säger precis tvärt om jämte vad det är)
Jag är ganska säker på att bibeln ska vara 100% perfekt. Ifall man inte tror 100% på bibeln så anser jag att man är religiös men inte kristen. Man drar upp exempel efter exempel på riktig jävla skit, motsägelser och vansinne i bibeln men alltid så säger dom: men det tror jag ju inte, man måste ju som plocka ut delar att tro på. Man kan ju inte bara ha en egen religion och plocka ut de bästa bitarna och skyffla undan det som inte duger bara för att man itne tycker det är rätt att stena högljudda barn.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
IronMike skrev:
Vad är sanolikheten att det ska uppstå en bakterie, eller gröna alger - ur grundämnen? Om man går tillbaks till det mest primitiva, varför eller hur uppstod dessa?

Jag läste ganska nyligt att på planeter med samma förutsättningar som våran så uppstår liv garanterat förr eller senare. Därför är det ganska stor chans att liv på andra planeter finns, däremot kanske inte på mars :rolleyes:

Själv har jag en kompis som verkar tro stenhårt på att det är utomjordingar som gjort oss.
 
Last edited:

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
honkiie skrev:
Jag läste ganska nyligt att på planeter med samma förutsättningar som våran så uppstår liv garanterat förr eller senare. Därför är det ganska stor chans att liv på andra planeter finns, däremot kanske inte på mars :rolleyes:

En sak som varken vetenskap eller religion kan förklara är: Hur uppstod du, honkiie?
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
chrilla skrev:
En sak som varken vetenskap eller religion kan förklara är: Hur uppstod du, honkiie?
Det har nog hans mor och far de bästa svaren på... :brynad
 

IronMike

Guest
honkiie skrev:
Jag läste ganska nyligt att på planeter med samma förutsättningar som våran så uppstår liv garanterat förr eller senare. Därför är det ganska stor chans att liv på andra planeter finns, däremot kanske inte på mars :rolleyes:

Själv har jag en kompis som verkar tro stenhårt på att det är utomjordingar som gjort oss.
Jag tror inte på nåt spec .. jag ser bara brister hos de troendes "tro", men även en mängd brister hos evolutionen. Var på ett föredrag som en engelsman höll, kommer ej ihåg hans namn, men han hade experimentella bevis mot evolutionen, samtidigt som han var ateist. Ganska intressant. Ska försöka rota fram hans namn och experiment, finns säkert på nätet.

Jag vet inte vad jag ska tro på, iaf inte "gud" ... men jag är inte helt skeptisk till udda teorier.
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Jag tror inte att det finns någon allsmäktig gud som skapat allt som existerar och jag tycker att om man tror på det så gör man det ganska enkelt för sig själv. Jag vill heller inte totalt utesluta möjligheten att gud finns, eftersom att det vore att begränsa mig själv allt för mycket.

Personligen så tror jag att vi sitter här vid våra datorer just nu enbart på grund av tidernas största sammanträffande vad det gäller en lång rad av händelser.

Frågeställningar som "hur" och "varför" får man besvarade på enklast möjliga sätt genom att stenhårt binda sig till en religion. Vill man däremot göda den äventyrliga sidan av sitt intellekt så tar man till vetenskapen eller sitter bara och filosoferar lite på frihand.

Men varför ska det vara så viktigt om man tror på vetenskapen eller någon religion? Själv så är jag rätt så nöjd så länge ingen annan försöker att pådyvla mig sin trosuppfattning eller att någon religiös fanatiker kommer med helt kalkade uttalanden (som t.ex. förneka att dinosaurierna existerat).

Och varför ska vi kriga om religion eller i evighet debattera relevansen med vetenskap kontra religion? Varför ska det vara så jefla svårt att bara vara oss själva utan att frälsa andra eller dylikt?

Var och en är salig i sin egen tro. Nu ska jag ut och åka hoj. :hej
 

Cimmerier

Millions of flies cant B wrong EAT SHIT!
Gick med
26 May 2004
Ort
Klippan
Hoj
Honda VFR 1200 -10...Grå förstås...Samt en tokpimpad Honda VTR 1000F Firestorm.
kajlyl skrev:
Precis, inget har startat fler krig, dödad eller förtryckt fler människor än religion och kristendomen är en av de värre!

Sen kan man ju undra var vi hade varit idag om inte kyrkan hade hämmat vår utveckling.. jag gissar att vi ligger iaf 2-300år back :(


Håller med helt och hållet, men ändå inte. Religionen har använts som ursäkt för att starta krig, men hade inte den utsäkten funnits så hade krig startats av andra anledningar. Fanatism är däremot rent fanatatiskt sjukt och där är religionen den stora boven i dramat.

När det gäller utvecklingen så finns det en anledning till att Medeltiden kalls för MEDELtiden... Den kallas så på grund av att det är tiden MELLAN två stora epoker av snabb utveckling: Antiken & Renässansen (pånyttfödande och med detta menas en pånyttfödelse av antikens tänkande och utveckling av naturvetenskaperna/ifrågasättande av statiskt, kyrkligt tänkande)

Kanske hade världen utvecklats snabbare under den här tiden om inte kristendomen agerat skivbroms, men med tanke på att den övriga världen inte heller utvecklades speciellt mycket under denna period så kan man ifrågasätta även detta.

//Cimme - Taoist...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top