Tror du på Gud...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
korvgubbe skrev:
Jasså, upplys oss då om hur det ligger till?! :va

Kristendomen tror på treenighetens Gud (däribland Jesus), vilken inte islam erkänner. Frågar du en kristen om han tror på islams Allah (ja det är ett ord som betyder Gud på arabiska), så bör han svara nej...

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
JoUh skrev:
Kristendomen tror på treenighetens Gud (däribland Jesus), vilken inte islam erkänner. Frågar du en kristen om han tror på islams Allah (ja det är ett ord som betyder Gud på arabiska), så bör han svara nej...

Treenighetens gud?! :va

...Muslimer och Kristna tror på "samma" gud(Den helige ande). Däremot tror de kristna på treenigheten där jesus var guds(faderns) son. Muslimerna tror enbart att jesus var en profet och judarna... ja, de flesta vet ju vad de gjorde med jesus.. :hihi

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
korvgubbe skrev:
Nej, det skulle det inte alls.. Det är en ytterst dålig liknelse..
....Skulle iofs kunna vara en bättre liknelse om du sa att orkanen hade ett par miljarder år på sig och att varje rätt"kombination" fick orkanen att klara sig bättre... typ...

Slumpen är ju bara en liten liten del i evulutionen. Slumpen förändrar en egenskap. Om det är till det bättre stannar egenskapen och livsformen blir ännu mer livsduglig.

Menar du att om en orkan blåser runt i ngr miljarder år kan det bli ett flygplan??? tror inte att det skulle gå utan en GUD

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
korvgubbe skrev:
Treenighetens gud?! :va

...Muslimer och Kristna tror på "samma" gud(Den helige ande). Däremot tror de kristna på treenigheten där jesus var guds(faderns) son. Muslimerna tror enbart att jesus var en profet och judarna... ja, de flesta vet ju vad de gjorde med jesus.. :hihi

Men enligt kristendomen är Jesus Gud också. Hur går det ihop med islams tro där han är profet?? Då kan det väl inte vara samma Gud längre förstår du väl?

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Westman skrev:
Menar du att om en orkan blåser runt i ngr miljarder år kan det bli ett flygplan??? tror inte att det skulle gå utan en GUD

Liknelsen är ju helt meningslös och irrelevant när man talar om döda ting...
Livet har en grundläggande princip och det är att föröka sig och på så sätt sprida livet vidare. Alltså föra generna vidare. Därför premieras och behålls förändringar som gör att en organism blir mer livsduglig.

Som det gamla skolexemplet:
Varför blev den annars vita björkfjärilen svart i de engelska koldistrikten...?!
.....för att de "vanliga" vita fjärilarna så tydligt syntes mot de sotiga ytor som de satte sig på och därför åts upp av rovdjur.

En orkan i ett skrotupplag skulle aldrig påverkas av det naturliga urvalet och alltså bara fortsätta att slumpa fram olika kombinationer utan att någonsin utvärdera dem... Det gör att du aldrig skulle få ett plan....

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
JoUh skrev:
Men enligt kristendomen är Jesus Gud också. Hur går det ihop med islams tro där han är profet?? Då kan det väl inte vara samma Gud längre förstår du väl?

Nej, jag förstår inte... Varför inte visa på något som stödjer dina påståenden för oss som inte förstår? Varför inte kika in på någon info sida om islam.. eller kristendom?!

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
korvgubbe skrev:
Liknelsen är ju helt meningslös och irrelevant när man talar om döda ting...
Livet har en grundläggande princip och det är att föröka sig och på så sätt sprida livet vidare. Alltså föra generna vidare. Därför premieras och behålls förändringar som gör att en organism blir mer livsduglig.

Som det gamla skolexemplet:
Varför blev den annars vita björkfjärilen svart i de engelska koldistrikten...?!
.....för att de "vanliga" vita fjärilarna så tydligt syntes mot de sotiga ytor som de satte sig på och därför åts upp av rovdjur.
QUOTE]

Förstår inte riktigt va du pratar om. Du gav ju precis ett mycket bra exempel på hur fulländad skapelsen är, tror du att björkarna kom till av en slump? Bara för att björkarna anpassar sig nu så måste dom ju komma ifrån ngt från början. Dom kan ju inte ha funnits i all evighet.

Om jag inte har missförstått nåt så tror du på "the big bang"
Då tror du alltså: först fanns ingenting, sedan fanns en liten prick. Pricken sprängdes sedan och så fanns allt.

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Westman skrev:
Vetenskapen visar hur det gick till när t.ex jorden skapades men den förklarar inte varför. Men det gör Gud, och bibeln. Som självklart är till 100% riktig.

Exakt därför har vi religion. För att människor som behöver något att tro på skall få ett enkelt svar på alla varför-frågor. Varför vi lever, varför jorden bildades osv.
Varför skall det tvunget finnas en förutbestämd mening med allt som händer? Vem har bestämt det? Människan, ingen annan.
Jag tror helt och hållet på slumpen, inte något öde.
Du bestämmer själv vad meningen med ditt liv skall vara, inte någon gud eller ödet.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Westman skrev:
Då tror du alltså: först fanns ingenting, sedan fanns en liten prick. Pricken sprängdes sedan och så fanns allt.

Ah.. den taktiken..

Då tror du alltså... först fanns inget anat än det allsmäktiga väsendet Gud.. men så hade han trist en dag och oj så mycket ljus det varde. Sen sov han. Sen skapade han jorden och sov lite till... Sen lite vatten å djur å ormar å äpplen och som grädde på moset skapade han en tafatt och rätt misslyckad avbild av sig själv... Men självklart gjorde han misstaget att göra hon med tuttarna blond för hon tuggade på det enda äpple hon inte fick tugga på...... Fan, kunde inte hon nöjsa sig med att snaska kotte så hade vi alla fått fortsätta med att springa nakna i paradiset....
:rolleyes:

...Men det är som du säger mycket troligare! :tummenupp

McFille

Hojlös i Barcelona!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös! :(
Westman skrev:
Om jag inte har missförstått nåt så tror du på "the big bang"

Varför måste det finnas ett "först" och ett "sen"? Vem har bestämt att det skall finnas en början och ett slut på allt? Det har människan själv kommit på, för att enklare kunna förstå sin omvärld.
Tid är något som människan har uppfunnit, det kan lika gärna vara så att universum alltid har funnits.
Att allt går runt i en sluten cirkel, utan början och slut...

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
korvgubbe skrev:
Nej, jag förstår inte... Varför inte visa på något som stödjer dina påståenden för oss som inte förstår? Varför inte kika in på någon info sida om islam.. eller kristendom?!

Enklare än så blir det inte. Har du problem att förstå det är nog problemet lokaliserat...

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
korvgubbe skrev:
Ah.. den taktiken..

Då tror du alltså... först fanns inget anat än det allsmäktiga väsendet Gud.. men så hade han trist en dag och oj så mycket ljus det varde. Sen sov han. Sen skapade han jorden och sov lite till... Sen lite vatten å djur å ormar å äpplen och som grädde på moset skapade han en tafatt och rätt misslyckad avbild av sig själv... Men självklart gjorde han misstaget att göra hon med tuttarna blond för hon tuggade på det enda äpple hon inte fick tugga på...... Fan, kunde inte hon nöjsa sig med att snaska kotte så hade vi alla fått fortsätta med att springa nakna i paradiset....
:rolleyes:

...Men det är som du säger mycket troligare! :tummenupp

Vet inte om du är ute efter en seriös disskution efter det där inlägget. Men om du är det så, ja jag tycker att det är mycket troligare att det finns en Gud bakom som skapade allt i ungefär den ordningen du beskrev, än att allt bara skapades av en slump. Sen står det ingenstans om att det skulle va ett äpple. Men däremot står det "den förbjudna frukten". Va det var för nått är inte så viktigt. Innebörden är iaf den att människan inte lydde Gud. Gud skapade människan med en fri vilja. Alltså är det människans fel att vi inte sprnger runt nakna och äter kottar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
JoUh skrev:
Enklare än så blir det inte. Har du problem att förstå det är nog problemet lokaliserat...

Både muslimer och kristna och judar tror på den ende och allsmäktige guden som skapat universum, jorden och människorna. De kristna tror att han sedan lät sin son vandra på jorden medan muslimerna tror jesus var en profet som judarna i sin tur bestämde sig för att spika fast på ett träkors...

....Alltså tror de på samma gud... Har du problem att förstå? Då är nog problemet lokaliserat.

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
McFille skrev:
Exakt därför har vi religion. För att människor som behöver något att tro på skall få ett enkelt svar på alla varför-frågor. Varför vi lever, varför jorden bildades osv.
Varför skall det tvunget finnas en förutbestämd mening med allt som händer? Vem har bestämt det? Människan, ingen annan.
Jag tror helt och hållet på slumpen, inte något öde.
Du bestämmer själv vad meningen med ditt liv skall vara, inte någon gud eller ödet.

Som sagt i ett tidigare inlägg tycker jag att du ska ta dig en titt i spegeln. Tror du att du är en slump? Jag tror inte de. Tycker du har rätt i ditt påstående om att religionen svarar på alla frågor om varför. Men religionen är inte ngt som vi har kommit på.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Westman skrev:
Vet inte om du är ute efter en seriös disskution efter det där inlägget. Men om du är det så, ja jag tycker att det är mycket troligare att det finns en Gud bakom som skapade allt i ungefär den ordningen du beskrev, än att allt bara skapades av en slump. Sen står det ingenstans om att det skulle va ett äpple. Men däremot står det "den förbjudna frukten". Va det var för nått är inte så viktigt. Innebörden är iaf den att människan inte lydde Gud. Gud skapade människan med en fri vilja. Alltså är det människans fel att vi inte sprnger runt nakna och äter kottar.

För mig är är det mer troligt att allt liv utvecklats ur simpla kemiska föreningar och att universums solar och planeter skapats under mycket lång tid. Däremot tror jag inte att det finns en "gud" som övergår vårt förstånd utan snarare vårat förstånd som är för simpelt för att kunna förstå allt om universum o.s.v. Vi är begränsade att se saker ur tre dimensioner. Höjd, djup, bredd. Vi kan även räkna med tiden som dimension. Men jag tror det krävs ett extremtintellekt eller förmågan att se i ytterligare nåpon dimension för att förstå universum och hur allt hänger samman.

För mig är gud inget annat än en efterkonstruktion. Alla levande varelsers skyr döden och undviker därför faror. Vi äter och dricker o.s.v. för att leva. Vi begåvades med ett komplext intellekt som oturligt nog kan tänka ut att vi kommer att dö och funderar då på vad som kommer hända. PLötsligt kan vi alltså se framför oss det vi skyr mest. Döden. Och vad gör vi då.. jo, vi skapar en tro. Vi KAN inte tänka oss att vi bara dör och ruttnar och försvinner eftersom ALLT i våra liv baseras på att undvika just detta. Så vi skapar gud och själen och livet efter detta och nirvana och återfödelse och allt vad det kan vara.. Nangiala... vad vet jag...

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
korvgubbe skrev:
Både muslimer och kristna och judar tror på den ende och allsmäktige guden som skapat universum, jorden och människorna. De kristna tror att han sedan lät sin son vandra på jorden medan muslimerna tror jesus var en profet som judarna i sin tur bestämde sig för att spika fast på ett träkors...

....Alltså tror de på samma gud...

Jag tycker att du har rätt i det avsee'ndet att alla tre religionerna tror på en allsmäktig Gud, visst du kan ju tycka att det är samma Gud om du vill de. Men enligt mig så har muslimerna och judarna missat målet, eftersom dom inte har förstått att jesus är Gud's son utan bara tror att han var en mäktig profet.

JoUh

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
Tuono V4
korvgubbe skrev:

....Alltså tror de på samma gud... Har du problem att förstå? Då är nog problemet lokaliserat.

Det var ju fyndigt av dig, med slutklämmen och allt...

men fortfarande fel. Jag menar på att det måste vara olika Gudar. Det är lätt att tro det du säger, men då tar du inte hänsyn till vad kristendomen t ex tycker om det. Alltså egna slutsatser. Kan inte DU kika på nån info sida som stödjer dina påståenden?

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
BMW R1200R Classic -12
korvgubbe skrev:
För mig är är det mer troligt att allt liv utvecklats ur simpla kemiska föreningar och att universums solar och planeter skapats under mycket lång tid. Däremot tror jag inte att det finns en "gud" som övergår vårt förstånd utan snarare vårat förstånd som är för simpelt för att kunna förstå allt om universum o.s.v. Vi är begränsade att se saker ur tre dimensioner. Höjd, djup, bredd. Vi kan även räkna med tiden som dimension. Men jag tror det krävs ett extremtintellekt eller förmågan att se i ytterligare nåpon dimension för att förstå universum och hur allt hänger samman.

För mig är gud inget annat än en efterkonstruktion. Alla levande varelsers skyr döden och undviker därför faror. Vi äter och dricker o.s.v. för att leva. Vi begåvades med ett komplext intellekt som oturligt nog kan tänka ut att vi kommer att dö och funderar då på vad som kommer hända. PLötsligt kan vi alltså se framför oss det vi skyr mest. Döden. Och vad gör vi då.. jo, vi skapar en tro. Vi KAN inte tänka oss att vi bara dör och ruttnar och försvinner eftersom ALLT i våra liv baseras på att undvika just detta. Så vi skapar gud och själen och livet efter detta och nirvana och återfödelse och allt vad det kan vara.. Nangiala... vad vet jag...

Jag respekterar vad du tror men jag kan tyvärr inte säga att jag håller med dig. Du har en mycket bra poäng när du säger att vi bara lever i tre dimensioner. Det finns ngt bortom det som jag tror är en Gud, men du tror att det är en slump. Tror inte vi kommer så mycket längre...

Och du, det där med "simpla kemiska föreningar". Är du seriös? Jag ser det som en förolämpning om du tror att jag är skapad av simpla kemiska föreningar.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Westman skrev:
Jag respekterar vad du tror men jag kan tyvärr inte säga att jag håller med dig. Du har en mycket bra poäng när du säger att vi bara lever i tre dimensioner. Det finns ngt bortom det som jag tror är en Gud, men du tror att det är en slump. Tror inte vi kommer så mycket längre...

Och du, det där med "simpla kemiska föreningar". Är du seriös? Jag ser det som en förolämpning om du tror att jag är skapad av simpla kemiska föreningar.

Jepp, är absolut seriös även om det är miljarder år sedan vi var simpla! =)

......Men som sagt.. vi kan vara överens om att vi är oense.. En rad av mina bästa vänner är extremt troende och väldigt aktiva inom sina respektive kyrkors verksamheter så jag har haft den här diskussionen i 10 år med dem...

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Westman skrev:

Jag ser trångsynthet som en förolämpning mot människan som av slumpen har begåvats med en hjärna som kan användas till självständigt tänkade.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0