Tror du på Gud...

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Ort
I skogen - på riktigt
Hoj
söker byggprojekt
Jag har en tro. Den bygger på människor, har inget med andra saker att göra. Så länge man har en uppfattning om det och värdesätter värderingar och tillämpar det i sitt eget liv anser jag att man kan klara sig på det.
Jag jobbar med troende personer, har vänner som är det, det tycker jag är bra för dem. De försöker inte pracka på mig sin tro. Om de gjorde det vore det annars. Nej, tron på människan duger bra för mig. Jag är ingen sämre människa för det. :)
Tro på bra värderingar, det tror jag på! :)
 

Boris

Death on the dancefloor
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
NULL
Ja, Jag har konverterat från kristendomen till islam.
Läs koranen så ska ni finna den rätta vägen.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
Esquire skrev:
Och varför ska vi kriga om religion eller i evighet debattera relevansen med vetenskap kontra religion? Varför ska det vara så jefla svårt att bara vara oss själva utan att frälsa andra eller dylikt?

Var och en är salig i sin egen tro. Nu ska jag ut och åka hoj. :hej
Jag gillar bara inte religion. Gillar t.ex inte att en fanatiker som alltid är över hundra år gammal och inte ens folkvald bestämmer hur alla katoliker ska leva sina liv. Förbjuda kondomer och sånt. Jag gillar inte att många vill börja lära ut bibeln i grundskolan som fakta. Jag gillar inte när kristna fanatiker ska stå emot utveckling och forskning.

Snabb fråga, är det någon som vet vad efs är? Är det en sekt av något slag?

Har läst lite med Dan Barker: http://atheism.about.com/library/quotes/bl_q_DBarker.htm

http://ffrf.org/books/lfif/?t=contra

http://ffrf.org/books/lfif/?t=stone
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Vägen till frälsning går genom vår kamp mot thetaner! Xenu for president!





Edit; Bush funkar som alternativ....
 

DrSwizz

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2005
Ort
-
Hoj
-
honkiie skrev:
Jag gillar bara inte religion. Gillar t.ex inte att en fanatiker som alltid är över hundra år gammal och inte ens folkvald bestämmer hur alla katoliker ska leva sina liv. Förbjuda kondomer och sånt. Jag gillar inte att många vill börja lära ut bibeln i grundskolan som fakta. Jag gillar inte när kristna fanatiker ska stå emot utveckling och forskning.

Religion och en religiös tro innebär inte nödvändigtvis fanatism, bokstavstro och dylika vansinnigheter. Religiositet är någonting oerhört gott när den är ren oich god. Tänk på Mahatma Gandhi och Martin Luther King. De var verkligt starkt troende och det goda som de skapade på varsitt håll i världen saknar motstycken i historien.

honkiie skrev:
Snabb fråga, är det någon som vet vad efs är? Är det en sekt av något slag?

EFS = Evangeliska Fosterlandsstiftelsen. En tämligen hamlös organisation.
http://www.efskapellet.com/tro.asp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Bifogat

  • xena-sweat.jpg
    xena-sweat.jpg
    53.6 KB · Visningar: 43

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Solid snake skrev:
20 i fyra? Iofs så är klockan 03:54 nu, men ändå. :va
Jupp. Något fel med det eller? Det finns ingen tid på dygnet som är "fel" för hojåka. :)
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
DrSwizz skrev:
Religion och en religiös tro innebär inte nödvändigtvis fanatism, bokstavstro och dylika vansinnigheter. Religiositet är någonting oerhört gott när den är ren oich god. Tänk på Mahatma Gandhi och Martin Luther King. De var verkligt starkt troende och det goda som de skapade på varsitt håll i världen saknar motstycken i historien.
Ghandi var rasist och pervers

"Ours is one continued struggle sought to be inflicted upon us by the Europeans, who desire to degrade us to the level of the raw Kaffir, whose occupation is hunting and whose sole ambition is to collect a certain number of cattle to buy a wife, and then pass his life in indolence and nakedness."

"We believe as much in the purity of races as we think they (the Whites) do...by advocating the purity of all races."

För mer information om hur härliga människor Ghandi och Moder Theresa var så kan ni kolla in http://thepiratebay.org/details.php?id=3335800
 
Last edited:

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
korvgubbe skrev:
Åh jo...
"- Muslimerna bekänner att de tror på den Gud som uppenbarade sig till Abraham. Det är samma Gud som judarna och de kristna tror på."

Det trodde jag alla visste. Sen är det ju bara en fråga om vem som berättat och i slutänden vilken idiot som tolkat berättelsen som denne fått höra när det går helt på trynet. Kristna fanatiker har det kryllat av under historiens gång så att inbilla sig att det är en muslimsk egenskap är ju bara ett sätt att förenkla utpekandet av Dom.

Är det inte även så att Allah inte är ett namn utan betyder just Gud? Eller ha jag inbillat mig det?
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Källkritik till gamla testatementet: Ett knippe outbildade, inte allt för vidsynta, vidskepliga, på gränsen till utsvultna* och med största sannolikhet inavlade tältnomader som är utstötta från varje civilisation och som inte känner till en värld bortom sand, sten och får. Plitar idogt ner sina motsägelsefulla vanföreställningar om världen (den värld som sträcker sig fram till horizonten) och världsordningen.

*) Svält påverkar hjärnans utveckling.
 

Gothmog

Ny medlem
Gick med
4 Feb 2004
Ort
Uddevalla
Hoj
Bandit 1200S 2004
Ok, jag beklagar.
Men numera tänker du väl själv och skiter i vad "alla andra" gör?
:pannkyss
 

Westman

=)
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Övik
Hoj
BMW R1200R Classic -12
Esquire skrev:
Personligen så tror jag att vi sitter här vid våra datorer just nu enbart på grund av tidernas största sammanträffande vad det gäller en lång rad av händelser.

Undrar bara om du verkligen tror att det är en slump att du finns. Se på dig själv, se på naturen, se på alla djur. Tror du det är en slump att du är som du är med alla invecklade mekanismer i ditt huvud och i din övriga kropp.
Det skulle va som att en orkan åker in över ett skrotupplag och vips så står där ett fullt fungerande flygplan... Nej föresten det skulle inte va riktigt lika otroligt.

Angående om man ska tro på Vetenskapen eller om man ska tro på Gud så finns det inget svar. Eftersom (enligt mig iaf) Vetenskapen visar hur det gick till när t.ex jorden skapades men den förklarar inte varför. Men det gör Gud, och bibeln. Som självklart är till 100% riktig. Men man kan för de inte plocka ut enskilda bibelverser i t.ex 3moseboken och få det till att bibeln påstår att man ska döda homosexuella. Utan man måste läsa allt sitt sammanhang.
Då framgår det att det gamla testamentet innehåller regler om hur man skulle bete sig då. Men när Jesus föddes i NT så kommer han med frälsningen, alltså att man kan bli förlåten för sin synd.

har inte sett den här tråden innan men jag kan svarar gärna på era funderingar om ni skriver in fler....
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Westman skrev:
Det skulle va som att en orkan åker in över ett skrotupplag och vips så står där ett fullt fungerande flygplan... Nej föresten det skulle inte va riktigt lika otroligt.
.

Nej, det skulle det inte alls.. Det är en ytterst dålig liknelse..
....Skulle iofs kunna vara en bättre liknelse om du sa att orkanen hade ett par miljarder år på sig och att varje rätt"kombination" fick orkanen att klara sig bättre... typ...

Slumpen är ju bara en liten liten del i evulutionen. Slumpen förändrar en egenskap. Om det är till det bättre stannar egenskapen och livsformen blir ännu mer livsduglig.
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
chrilla skrev:
Tror själv inte på gud. Helt enkelt för att tillräckliga bevis för hans existens aldrig presenterats för mig.

Tror inte att de som tror på gud gör det utan anledning.

Vad fick er som är troende att börja tro? Alltså vilka händelser, skrifter och fakta som övertygat er. Detta tycker jag är mycket intressant...

Varför svarar ingen på min fråga? :gråta
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top