Återigen en lång tråd som baserar sig på effekten av så många parametrar att man inte, med rimlig insats, kan komma med ett entydigt svar.
Glöm inte att det är ett ekipage bestående av förare och fordon som ska stannas. Ju saktare det går, desto större del av stoppsträckan beror av reaktionstiden eftersom den är linjär och den kinetiska energin proportionell mot kvadraten på hastigheten.
Tänk på att en mc-förare har bättre överblick över trafiken eftersom han/hon sitter högre, har inga fönsterstolpar som skymmer, osv. Därför har man på mc bättre möjlighet att se vad som är på gång i trafiken längre fram och kan förbereda sig ...
Det går betydligt snabbare att greppa handbromsen än att förflytta foten från gasen till bromspedalen. Har man dessutom 1-2 fingrar på handbromshandtaget så kan man börja sin inbromsning ännu snabbare.
Bromssträckan är inte så intressant som den sträcka det tar från det att ett hinder upptäckts tills man har sänkt hastigheten tillräckligt för att undvika detta hinder.
Där kommer nästa aspekt in ... iaf jag förflyttar min hoj fortare i sidled runt ett hinder än vad jag gör med bilen. Bilen är ju ca 2,5 - 3 ggr bredare än hojen. Bilen går inte heller att motstyra ...
Nu kan man inte göra kraftiga sidoförflyttningar under hård bromsning så en lagom fördelning av broms och undanmanöver är oftast bäst för att inte träffa ett hinder.
Det är sällsynt att jag ligger i samma hastighet som bilar jag har framför mig så därför är det endast under korta stunder jag ligger bakom desamma, t ex för att få fritt tillräckligt långt för att kunna passera. Men när jag befinner mig bakom en bil så ligger jag oftast i linje med bilens vänstra bakljus eller ibland, om det är mer lämpligt, i linje med det högra bakljuset, dvs ALDRIG mitt bakom en bil. Det är lämpligt att hålla ett avstånd så man vet att man hinner runt bilens skärm om den oförmodat börjar bromsa ... Att hålla bättre koll framåt än vad den framförvarande bilföraren gör, gör man av ren självbevarelsedrift ...
Det finns fler parametrar att dra in i det hela, t ex friktionskoefficienter, kontaktareor, yttryck, hjulens tröghetsmoment, mm, mm men det som är intressant är väl inte hur fort man stannar på en rak torr väg där man börjar bromsa vid ett förutbestämt märke, utan hur man undviker ett plötsligt hinder.
Det finns situationer där man knappt ens hinner uppfatta vad som blev fel innan det smäller, t ex ett djur som hoppar ut på vägen eller en bil som inte stannar från en sidoväg ...
Generellt sparar man fler metrar på att vara uppmärksam än att räkna på friktionskoefficienten ...