tror motorcyklister att MC har kortare bromssträcka än bil?

Reodor Felgen

It´s better to burn out than fade away..
Gick med
26 Aug 2005
Hoj
CBR 929 rr
Jag bromsar snabbare än alla vanliga bilar, det är ett löfte :mattias . Väldigt få bilar klarar det på 35m eller mindre iaf. Sen behövs det inte mycket för att bromssträcka på en mc ska bli den dubbla mot en bil, tex broms i kurva, grusfläck eller i halka.
-----
Jag vile med andra ord bara poängtera att motorcyklar "is da shit" och att jag kör som en gud i största allmänhet. Så det så.

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kolla min gamla tråd. Finns en hel del vettiga inlägg där: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=96215

Zee skrev:
050-0km/h: ca 10 meter
100-0km/h: ca 39 meter
150-0km/h: ca 89 meter
200-0km/h: ca 157 meter
250-0km/h: ca 246 meter
300-0km/h: ca 354 meter
350-0km/h: ca 482 meter
400-0km/h: ca 629 meter

Trunkerade värden.
Reaktionstiden är ej med.

nLasse skrev:
Stoppsträckan slutligen är summan av reaktionssträckan och bromssträckan. Tabell:

50 km/h: stoppsträcka = 15+12 = 27 meter
70 km/h: stoppsträcka = 21+24 = 45 meter
90 km/h: stoppsträcka = 27+40 = 67 meter
110 km/h: stoppsträcka = 33+60 = 93 meter
150 km/h: stoppsträcka = 45+112 = 157 meter
200 km/h: stoppsträcka = 60+200 = 260 meter
250 km/h: stoppsträcka = 75+312 = 387 meter
300 km/h: stoppsträcka = 90+450 = 540 meter

Last edited:

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
inte jag... o de e skönt att de kommer lite hållbara argument.

Hade en disskution om dehär med ett par polare för ett tag sen om jag inte missminner mig... tillslut kunde de gå med på att det åtminstone är lättare att bromsa med en bil :gnissla
De skulle va kortare avstånd till bromshandtaget o lättare att flytta ett par fingrar än foten o allt va de va :gnissla
Jag ligger ofta i arslet på bilar, men det är för att jag är puckad, inte för jag tror ja kan bromsa fortare...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Meningslöst

Återigen har det gjorts ett försök att få in lite sanning och slå hål på en myt. Det trådskaparen glömmer är att på sporthoj så behöver vi ingen verklighet.

Givetvis är det så att de allra flesta bilar stannar snabbare än de flesta hojar. Men i mytens värld och på sporthoj så är det inte så :D

fimparn

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Hoj
Yamaha tdm 850 96,Ktm 525sx 04
Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med. 2 bromsade hjul på 180 kg eller 4 bromsade hjul på 1200 kg.säger ju sig självt att en hoj stannar på kortast sträcka. iaf under bra förhållanden.sen finns det ju hojjar med abs också dom borde ju verkligen stanna snabbare än en bil med abs.årerigen om det är torrt

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med. 2 bromsade hjul på 180 kg eller 4 bromsade hjul på 1200 kg.säger ju sig självt att en hoj stannar på kortast sträcka. iaf under bra förhållanden.sen finns det ju hojjar med abs också dom borde ju verkligen stanna snabbare än en bil med abs.årerigen om det är torrt

MEN?!... HALLÅ?!?!?!?!

Är du dum eller kan du inte läsa siffror?

Förbannad ja blir på folk som hela tiden ska va så förbannat jävla övertygad om att man minsann stannar mkt fortare...:mad:

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Men i praktiken så bromsar man i stort sett bara med ett hjul på en mc när det gäller en hård inbromsning. Lägg där till att det hjulet kanske har en kontaktyta av 4*2cm (8cm2, och ev. något större vid en hård inbromsning) och att det krävs en mycket duktig förare för att göra en optimal inbromsning med en mc.

Jämför det med en bil som har fyra däck med en kontaktyta på kanske 20*5cm (100cm2) per däck, alltså totalt 400cm2. Dessutom kan man nypa fullt på bromsarna på bilen, oavsett vägenskondition, för att ABS och EBF och liknande ser till att så mycket bromsning som möjligt sker. Och skulle bilen skana en massa flashig elektronik som riskerar man ändå inte att slå över eller stypa i backen om bromsarna skulle råka låsa sig. Visst, även på en bil förskjuts vikten framåt vid inbromsning, men inte lika mycket som på en mc.

Räknexemepel:
Vi har en bil som väger 1500kg och en mc som väger 150kg.
Däckens totala kontaktyta mot marken på bilen är 400cm2 och på motorcykeln 10cm2 (jag var lite snäll nu, jag lade till 2cm2 för ett bakhjul som nästan lättar).
Då blir vikt/kontaktyteförhållandet 3.75kg/cm2 för bilen och 15kg/cm2 på motorcykeln.
Skillnaden i rörelseenergi äts upp av motorcykelns lilla kontaktyta och höga marktryck.

Det finns bra mc-lärare och det finns mc-lärare som pratar en hel del...

/Emil, bromsar 45-0kmh på max 5m med firmamoppen :tungan

Mort

Team Otakt
Gick med
5 Aug 2006
Hoj
KTM 300 EXC
Jag tog mitt mc kort för ca 5 månader sedan och min trafik lärare sa att en mc har kortare bromssträcka än vad en bil har(om det är torrt)och det tror jag med.
Vad då tror, tro kan man göra i kyrkan (om man nu tycker det är kul). Vad gäller bromssträcka är det inte svårare än att läsa testprotokoll, och du har helt enkelt fel.

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Det är bara Agda 87 som uppskattar ABS eller när man sover bakom ratten, kör man aktivt är abs totalt värdelöst.

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Ring Mythbusters, ett jobb för dem verkar det då det inte riktigt verkar gå in hos vissa... Dessutom, då det är ert eget liv som är insatsen kanske det är läge att inte utgå ifrån vad "min körskollärare sa...", utan helt enkelt utgå från det värsta tänkbara = ni har lika lång stoppsträcka eller längre än en bil.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.

men ABS borgar ju bara för kontroll å inte kortare bromsträcka på tortväglag.
eller pratar ni helt skenerellt året om? vet inte om man kan jämföra så om så är fallet

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Återigen en lång tråd som baserar sig på effekten av så många parametrar att man inte, med rimlig insats, kan komma med ett entydigt svar.

Glöm inte att det är ett ekipage bestående av förare och fordon som ska stannas. Ju saktare det går, desto större del av stoppsträckan beror av reaktionstiden eftersom den är linjär och den kinetiska energin proportionell mot kvadraten på hastigheten.

Tänk på att en mc-förare har bättre överblick över trafiken eftersom han/hon sitter högre, har inga fönsterstolpar som skymmer, osv. Därför har man på mc bättre möjlighet att se vad som är på gång i trafiken längre fram och kan förbereda sig ...
Det går betydligt snabbare att greppa handbromsen än att förflytta foten från gasen till bromspedalen. Har man dessutom 1-2 fingrar på handbromshandtaget så kan man börja sin inbromsning ännu snabbare.
Bromssträckan är inte så intressant som den sträcka det tar från det att ett hinder upptäckts tills man har sänkt hastigheten tillräckligt för att undvika detta hinder.
Där kommer nästa aspekt in ... iaf jag förflyttar min hoj fortare i sidled runt ett hinder än vad jag gör med bilen. Bilen är ju ca 2,5 - 3 ggr bredare än hojen. Bilen går inte heller att motstyra ...

Nu kan man inte göra kraftiga sidoförflyttningar under hård bromsning så en lagom fördelning av broms och undanmanöver är oftast bäst för att inte träffa ett hinder.

Det är sällsynt att jag ligger i samma hastighet som bilar jag har framför mig så därför är det endast under korta stunder jag ligger bakom desamma, t ex för att få fritt tillräckligt långt för att kunna passera. Men när jag befinner mig bakom en bil så ligger jag oftast i linje med bilens vänstra bakljus eller ibland, om det är mer lämpligt, i linje med det högra bakljuset, dvs ALDRIG mitt bakom en bil. Det är lämpligt att hålla ett avstånd så man vet att man hinner runt bilens skärm om den oförmodat börjar bromsa ... Att hålla bättre koll framåt än vad den framförvarande bilföraren gör, gör man av ren självbevarelsedrift ...

Det finns fler parametrar att dra in i det hela, t ex friktionskoefficienter, kontaktareor, yttryck, hjulens tröghetsmoment, mm, mm men det som är intressant är väl inte hur fort man stannar på en rak torr väg där man börjar bromsa vid ett förutbestämt märke, utan hur man undviker ett plötsligt hinder.
Det finns situationer där man knappt ens hinner uppfatta vad som blev fel innan det smäller, t ex ett djur som hoppar ut på vägen eller en bil som inte stannar från en sidoväg ...
Generellt sparar man fler metrar på att vara uppmärksam än att räkna på friktionskoefficienten ... :)

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Nej nej nej, nej!
Sluta låt den här myten leva vidare.
I stort sett vilken bil som helst som vi har på vägarna idag bromsar på kortare sträcka en den senaste sporthojen.

Bilarna har betydligt, gissningsvis åtminstone 30-40ggr, så mycket gummi i backen och dessutom väl fungerande ABS.

Du glömer en viktigt detalj! MASSAN, när du har högfart så är massan trög på en bil, ju högre fart dessto trögare massa, jag upplever ialla fall att en bil inte är i närheten av hojen vid hård inbromsning från hög fart till "normal" fart iaf, el har jag fel? Nu kör jag väldigt sällan fort med bil iofs.

R1Monstret

Återkomsten!
Gick med
16 Sep 2005
Hoj
Yamaha R1 - White Edition
Personligen så är jag övertygad om att bilen stannar snabbare än hojen, 9ggr av 10.

Har en kompis som håller på med körkortet. En av frågorna handlar just om detta. Frågan lyder ungefär såhär:

Vilket fordon har bäst bromsar, och har därmed kortast stoppsträcka?

A. Bil
B. MC
C. Dom är lika bra.

Rätt svar ska enligt facit vara B.
Varför lura i en som håller på att lära sig köra MC, att han har så mycket bättre bromsar än en bil??

Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Hoj
Ingen hoj nu
Lägg ner allt med prakiken o jag kan nog, och jag e bäst, o bättre än alla andra.:2cool
Spelar ingen roll vilken hoj du har:D
BILAR HAR KORTARE BROMSSTRÄCKA:fatta!

Corsa

Från nykläckt till kyckling
Gick med
18 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille R -02 Gul
En sporthoj har en däckstyp som i bilvärlden kallas för R-däck. Varma R-däck på en Porsche eller Ferrari, som är bra sportbilar att jämföra en sporthoj med, ger rätt mycket kortare bromssträcka än vad som anges tidigare i tråden för vanliga bilar. Om vi dessutom lägger till egenskapen "bromsa i kurva" börjar det sannerligen bli knepigt för sporthojen.

CosmoBob

Transformer
Gick med
30 Jul 2006
Hoj
Honda Super Blackbird 1100xx och en KTM 1290 Super Adventure
En bil har kortare bromssträcka än vad en mc har, generellt.

Min uppfattning är att de flesta hojåkare känner till detta och att det är mycket större andel icke-motorcyklister som tror att hojar har kortare bromssträcka.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0