TRX goes Croftster

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Tack för infon! :tummenupp
Skall kolla på lite ekerfälgar i helgen, dock är det 18 tummare från Honda CB.
Dina VN är 16 tum. Jag vill ha 17 tummare. :gnissla


Så äntligen kom då den nya instrumentpanelen. Inte riktigt samma modell
som tidigare, tyckte inte det var värt en tusenlapp till bara för att få en rund en.
Men vilket virrvarr av kablar. :va
Blir till att studera kopplingsscheman framöver innan det klipps i kablaget.

1340822215_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Skitsvårt med 17 tums ekerfälgar. Skaffar jag nav så har jag hittat ett ställe
som kan bistå med fälgbanor och ekrar. Bara runt 4000:-/hjul.
Sen tillkommer uppekringsjobbet.


Det här med att koppla in en instrumentpanel var inte så lätt.
Neutralen vill inte lysa hur jag än gör. Skapade t.o.m. en tråd i Mekhörnan
angående problemen jag nu har men det har inte löst sig och jag avvaktar
eventuella tips. Tillsvidare så går det att leva utan neutrallampan.
Bifogar ett kopplingsschema om det är någon som har en vettig ide hur man gör.
Lite mystifikt är det för jag har en ljusblå kabel från TRXen som skall
innebära neutralen men koppla den mot Acewells gråa ger inte ett smack.
TRXens neutral är jordad enligt dess kopplingschema. Sen har jag en ljusbrun
kabel på TRXen som jag inte riktigt vet vad den är till för. Den gick ihop med
den ljusblåa på TRXens gamla instrumentpanel och löpte sedan ner till säkringsboxen
där det står "signal". Har testat koppla mot den också men kommer ingen vart.

1341414730_resized.jpg




Så här blev hojen naken. Fick impulsköpa backspeglar från Biltema då de
jag beställt från Kina var rätt sjyssta i formen och låga men totalt skräp.
Inte heller riktigt nöjd med placeringen på varken instrumentpanel eller lampa.
Lampan skall flyttas aningen ner och bak mot styret tycker jag.
Instrumentpanelen, den skall fram mot styret, på andra sidan mina kablar för som
det är nu så är de i vägen för displayen. Men för att få den framflyttad så måste
jag kapa bort tändningslåset och placera det någon annanstans. När detta görs så
får jag dessutom bak/ner lampan lite.

1341414723_resized.jpg


1341414727_resized.jpg
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
I allmänhet så tycker jag att om du ska få lite brutalt stuk som "croft-hojen" så ska allt vara lågt, kort, naket och grovt. Du är inne på det med att trycka in/ner lampa och instrument. :)

Tittar man på croft-hojen i din första bild i tråden så är det som sticker ut i fronten ett fett lyse, inga speglar och brett lågt styre... Skulle rösta på än fetare lyse om möjligt, en (1) liten spegel eller bar-end spegel och ett lågt och brett styre... Nu är ditt redan ganska lågt & brett men för känslan av än lägre så kan du prova att köra med styret du har "upp&ner", körde jag på min förra hoj en säsong, gick alldeles utmärkt. Baken är ju ett kapitel för sig ;)

Hur som, bra jobbat, ser fram emot uppdateringarna. Är själv bra sugen på att bygga på en TRX någon gång.
 
Last edited:

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Ok, kul med lite feedback. :tummenupp
Lampan är jag också inne på att ha en större. Hade den som sitter på hemma
så den åkte på i detta skede. Min avsikt var att gå naket=sitta upprätt för
att utvärdera hur detta känns. Ångrar inte detta. Man får en helt annan känsla
ute på vägarna nu. Naket är här för att stanna på denna hoj.
Styret är bland det lägsta redan och ganska brett, vill nog inte gå lägre där.
Backspeglarna kan man inte skita i tror jag, detta är en 96a och minst en måste
finnas. Ser bättre ut med 2 då men ingen hade varit coolast.

Mina tankar nu kretsar just nu runt höjden på hojen och hjulen. 2 vägar att gå
här, höja bak så den dippar mer fram eller sänka fram med kortare gafflar.
Kombinerat med detta så försöker jag få tag i ekerfälgar, 17 tums. Vill helst
gå lägre fram och då blir det att gå på 17 tummare vilket kommer bli dyrt.
Alternativet är att gå upp till 18 tum med smalare däck. Men då måste det bli
höjning bak, blir mer åt offroad hållet då. Jag funderar.
 

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Har du även kopplingsschemat till mätaren?
Då kanske det kan bli lättare att pyssla ihop sladdarna....
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Har du även kopplingsschemat till mätaren?
Då kanske det kan bli lättare att pyssla ihop sladdarna....
TRXens kopplingsschema är här. Markerat det som involveras i neutralen med röd pil.
Syns dåligt för det är taget med kamera från Haynes boken.
Men mitt problem har nog att göra med den ljusgröna kabeln som ovanför "neutral switch"
går in i "ignitor unit" och nedanför går in i "starter circuit cut-off relay".

1341491861_resized.jpg
 
Last edited:

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Tja
om jag ser rätt och gissar lite..... kunde inte läsa allt.....
Som jag ser det skall du plocka signalen ifrån den grå fyrkanterna till vänster i samma grupp och koppla den gentemot Acewellens grå. Det ser ut som säkerhetbrytare mm som sitter innan den kommer ner till neutral switchen och sen till jord.
Längst ner till höger på Haynes schemat ser jag inte vad det är för symboler är det jord eller diod?

Lite svårt att veta då jag inte kan läsa texterna under de olika komponenterna.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
De grå fyrkanterna i samma grupp är tachometer och temp gauge och de har samma
ljusbruna kabel dragen till sig som neutralen så det är korrekt. Denna bruna går sedan
ner till säkringsboxen och på denna säkring står det "signal". Jag har testat dra den
mot Acewells grå utan framgång tidigare.
Längst ner till höger på Haynes schemat så är det inte jord i vart fall. Det står "starter
circuit cut-off relay" på den gruppen.

Det hela är för mig väldigt mystifikt. Första gången dock så jag har kanske gjort något
generalfel någon annanstans som påverkar. Dock funkar allt annat jag kopplat in
hittintills utom nu det senaste, oljetrycket som gjordes igår. Tror jag måste ha ett
motstånd också för att det skall funka. Oljetryck finns inte på TRX så detta är extra.
Det som funkar är själva panelen, hastigheten, varvtalet, blinkersar, heljusindikatorn
och klockan. Kvar som kan kopplas in är tempen, men där krävs adaptor med annan
dimension på gängan.
 
Gick med
12 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZRX1109R blingracer, Honda SP-2 och Ducati 900 Monster vinterhoj
Fungerar safety switchen som den ska, alltså innan du kopplar in din nya dash?

Har du kollat så att lampan för N är hel? Ibland kan det vara de enklaste fel... Som det ser ut så ska du jorda den grå kabeln (via neutralswithcen) för att lampan ska lysa. Där borde du alltså ha 12V med tändning på.

Hur smart är din dash? Min, från Starlane, måste man programmera för att den ska lära sig i vilket läge en switch ska stå för en given funktion. När jag kopplade in den så lös N när växel var i men slocknade när jag la i neutral, dvs omvänt mot vad det skulle vara. Tog 1 minut att programmera.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fungerar safety switchen som den ska, alltså innan du kopplar in din nya dash?

Har du kollat så att lampan för N är hel? Ibland kan det vara de enklaste fel... Som det ser ut så ska du jorda den grå kabeln (via neutralswithcen) för att lampan ska lysa. Där borde du alltså ha 12V med tändning på.

Hur smart är din dash? Min, från Starlane, måste man programmera för att den ska lära sig i vilket läge en switch ska stå för en given funktion. När jag kopplade in den så lös N när växel var i men slocknade när jag la i neutral, dvs omvänt mot vad det skulle vara. Tog 1 minut att programmera.
Tack för feedback. :tummenupp

Safety switchen funkar. Vet faktiskt inte hur jag skall kolla
lampan när den är integrerad i enheten som den är. Men nästa
gång jag pillar av allt så skall jag se om jag kommer åt den.

Har ingen spänningsprovare just nu för den vi har är sönder.
Men jag skall göra som du föreslår snart, kolla vad den ljusblå alternativt
ljusbruna från neutralswitchen ger för spänning med tändningen påslagen.
Kanske har det att göra med "12V" kabeln jag inte använder.
Allt annat funkade så bl.a. den blev över.

Jag har kopplat in enheten så den får sin ström i samband med
att lyset tänds (nyckeln i tändningslåset måste dessutom stå på on),
precis som originalpanelen har det för att enheten skall lysa upp.

Acewellen är väl inte jättesmart, visst fick man knappa in värde
så hastigheten visar rätt och göra in lite andra val och sätta olika
värden men mer verkar det inte vara.
 

koop

Sinnessjuk
Gick med
27 Oct 2003
Ort
Asker, Norge
Hoj
Honda XR600 Motard -90, Suzuki GS500E -93
Enkelt sätt att testa om Nlampan faktisk funkar borde vara att dutta grå kabel mot lämplig jordpunkt när allting är igång.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Enkelt sätt att testa om Nlampan faktisk funkar borde vara att dutta grå kabel mot lämplig jordpunkt när allting är igång.
Har för mig att jag testade detta. Höll på rätt friskt med
att testa alla möjliga grejer så säkringarna rök flera ggr. :D

Men tack för inputen ändå. Jag noterar att testa igen när tillfälle ges. :tummenupp
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Lite stiltje i projektet för tillfället precis som med allt vad mc-körning heter. :gnissla

Hojen är helt ok att köra med setupen som är nu men den ser inte riktigt ut som
jag har tänkt mig. Funderar dels på en kortare framgaffel, dels på annan montering
på lampa och instrumentpanel. Ja kanske helt annan setup.
Först några fler bilder på nuvarande setup.

1342638693_resized.jpg


1342638695_resized.jpg


1342638698_resized.jpg



Jag har ju faktiskt dessa grejer hemma. Hade ju inte varit helt fel.

1342638700_resized.jpg



Kombinerat med denna lampa kanske....

1342638690_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
För att få på USD gaffeln på TRXen så har jag beställt ett jobb av en verkstad.
De svarvar till en ny modifierad TRX styrstång + en distans i aluminium till mig.
Samtidigt så har jag beställt nya styrfästen från Kina, skulle visst ta minst 3 veckor
att få hem de grejerna. Funkar inte de som jag har tänkt så tar jag Ducati fästena.
R1 kronan måste också borras upp för de fästena som det nu blir att jag använder.
Har gjort mallen och tar borrningen samtidigt som styrstängerna pressas ur/i kronorna
på en verkstad.

Sen har det funderats mycket på andra delar på hojen. Jag har i projektet tänkt byta
tank. Dock är det svårt att hitta en tank med så pass stort utrymme under tanken
som TRXen har. Därför funderar jag på att sätta på andra förgasare som gör att
luftburken kan skippas till förmån för en tank med mindre utrymme undertill.

Dessutom har jag lite vilda ideér på att svetsa mig en egenkonstruerad sving i vinter.
Här är lite material för det lilla projektet. Får ju i alla fall göra ett försök. :)

1344712269_resized.jpg
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Om du tar usd gaffeln till det här bygget hur blir det då med ditt RD bygge?

Jasså, du märkte det. :)
RDn ligger ju på is så länge och egentligen skall det vara svarta USD gafflar till TRXen.
Men faller USD gafflarna väl ut med look och funktion så köper jag svarta inom kort.
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Fick hem lite färg häromdagen så det var bara att sätta igång med den trasiga
framskärmen jag hade liggandes till R1 gaffeln.
Lödkolvar är bra till mycket.

1345139161_resized.jpg



Blev spackling och grundat idag. :)

1345139163_resized.jpg



Provade spraya lite från RAL6003 burken också och det ser ut som om det är den
nyansen jag skall använda senare i bygget.

1345139165_resized.jpg



Sen letade jag fram lite skrot som jag hoppas skall bli ett lamp och blinkers fäste. :va
Men vi får se hur det blir när delarna kommer ihopa och tar form.

1345139158_resized.jpg
 
Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Top