TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Skall man få i en hel dunk olja (4 L) i TRXen får man nog dammsuga motorn först. Någonstans mellan 3,5-3,7 L brukar jag få i. Efter ett tag (vi är ju som bekant 3 TRXägare i kollektivet) har jag en hel armé "slattdunkar" i garaget.

Läs HansJ´s & Jåkes tips för oljenivåkoll på förra sidan i tråden.

Tror det är någon form av "easteregg" från den snedögde konstruktörens sida detta att det faktiskt inte går att kolla på ett vettigt sett.

//Peter
 

Mike the faster

smakrik!
Gick med
11 May 2006
Ort
Strängnäs
Hoj
TRX850
Oljebyte/förbrukning

Jogi skrev:
2155986 Har sett att oljenivån är ett återkommande problem hos TRX-åkarna.
Jag köpte min i Höstas o gjorde första oljebytet i vintras,
har kontrollerat oljenivån regelbundet under hösten o den har hela tiden varit perfekt.
Alltså ,jag kommer på ett Idiotsäkert sätt att få i rätt mängd vid byte.
Jag spiller inte en droppe vid urtappninng o skakar ur det gamla filtret o mäter upp exakt 3,95 liter gammal olja,fyller sedan på 4 färska liter svindyr olja o tror att det återigen ska bli perfekt oljenivå.
Och vad händer,jo oljenivån är på tok för hög ,tappar ur 2dl och ligger på maxnivå strecket när jag kontrollerar efter konstens alla regler .
Kan ngn vara snäll o föklara :confused:


Hallå, :tomten jag har nog aldrig fått i mer än max 3,8liter vid filterbyte. Då tycker jag det är värre med oljeförbrukningen. Jag var en sväng till skåne förra helgen ca 120 mil ToR. Jag pytsade i totalt 0,8 liter olja, pressade ioch försig hojen en del på hemvägen. :confused: Men det bästa av allt var vädret, bara sol :banana :banana
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Mike the faster skrev:
2156360 Hallå, :tomten jag har nog aldrig fått i mer än max 3,8liter vid filterbyte. Då tycker jag det är värre med oljeförbrukningen. Jag var en sväng till skåne förra helgen ca 120 mil ToR. Jag pytsade i totalt 0,8 liter olja, pressade ioch försig hojen en del på hemvägen. :confused: Men det bästa av allt var vädret, bara sol :banana :banana
Dags för honing av cyllinder och byte av kolvringar låter det som.
Min var lika dan för 2 år sedan. Drar mindre än hälften nu (olja).
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jocke, kan du skaka fram ett set kraschpuckar till på söndag ?

Jag och Trex kommer ner och lägger lite gummi på banan då.

Vi har fått upp farten hyfsat på däcksbytena nu. Under 10min för själva däckskrängarjobbet. Sedan tillkommer lite av och på själva mcn.

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Glömde en detalj i skadesummeringen

Då har min TRX blivit så stor att det var dags att döpa den. Det skedde under värdiga och traditionstyngda former igår på den mycket anrika torvmossen Anderstorp.

Cermonin tog sin början vid Opelkurvan och slutade i Lecahavet strax till höger om densamma.


Efter cermonin tog hon en rituell dusch på en väl undanskymd plats bakom miljöstationen, där vi konstaterade att på Japanskt stål (tm) biter inte lite svensk asfalt och några löjliga blombollar.

Som tur var fanns den alltid lika räddande ängeln Jocce på plats och trollade fram ett kåpglas på nolltid, då den Japanska plasten hade det lite tuffare mot den svenska asfalten.

Skadesummering blev följande :

Kåpglas pulvriserat. Nytt monterat på sniskan.
Krashkåpan fram mer krashig
Krashkåpställningen mer krashig
Vänster ljuddämpare har fått en mer nedläggningsvänlig profil :)
Vänster motorkåpa tål även den DJUPA nerlägg numera.
Kopplingshandtag klarar även det imponerande nedläggsvinklar numera.
Växelspak lite böjd. (Tror jag gillar den bättre så faktiskt)
"Pinnen" man sätter hälen på på stödet skrapad.
Kåpstaget vid kylet på vänster sida böjt.
Lacken på tanken gillade inte umgänget med blombollarna :va


Lite silvertejpande och vridande av gaffelben tillrätta så vart den körbar igen.

Mitt fina Alpinestarsställ är numera klädsamt rejsigt...

Avslutade dagen med 3 pass på den ihoptejpade hojen (påminde inte så lite om mopedtiden), och de 2 första gick inte fort. 3:e gick ganska bra men då fegade jag ur och gav upp.

Mao en strålande dag på mossen igen.

//Peter
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Aj-aj-aj det låter inte så bra. har du hojen hemma nu så får se på fotpinnen (har också en som är sned fast på höger sida). Men som jag brukar säga "det är ju ingen altartavla" för då hade hojen mest stått vid korvmojen och glänsa, och det finns andra som står för bevarande av brukshojar.
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2162434 Men fick du inte kraschpuckar av Jocce?

Nope. Men mina egenhändigt tillverkade puckar som jag hittade på nån tysk site klarade sig utan en skråma :huvet

Nu har jag beställt puckar av Jocce, jag skall ha de långa puckarna på bägge sidorna.

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Froven skrev:
2162472 Nope. Men mina egenhändigt tillverkade puckar som jag hittade på nån tysk site klarade sig utan en skråma :huvet

Nu har jag beställt puckar av Jocce, jag skall ha de långa puckarna på bägge sidorna.

//Peter
Jag köpte mina av Jocce och dessa räddade mig från att säkert punga ut med några tusingar, nu behöver jag en ny på den sidan för det slits en bit varje gång och nästa gång går något på motorn, och det vill jag helst inte.

Froven skrev:
2162479 Nope. Lecuan !!!

//P
Hmmm, Naturligtvis...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2162472 Nope. Men mina egenhändigt tillverkade puckar som jag hittade på nån tysk site klarade sig utan en skråma :huvet

Nu har jag beställt puckar av Jocce, jag skall ha de långa puckarna på bägge sidorna.

//Peter
Det är ju egentligen Jocces fel då...

Det gick hyfsat för dig då, förutom det stukade egot? Opeln, är det kurvan där jag tog alternativt vägval när vi var på A-torp? Highside, lowside, någon lärdom?
 

msj

?????
Gick med
16 Jul 2003
Ort
Göteborg
Hoj
VFR750F/ CBR600RR / EXC300
kullager

Någon som vet beteckningen på kullagren till framaxeln på TRX-97:a.

:confused:
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2162498 Det är ju egentligen Jocces fel då...

Det gick hyfsat för dig då, förutom det stukade egot? Opeln, är det kurvan där jag tog alternativt vägval när vi var på A-torp? Highside, lowside, någon lärdom?

Kurvan efter din Hasse. Lowside skulle jag tro, men jag vet faktiskt inte.
De gånger jag fått släpp på bakhjulet har det märkts och pulsen har hunnit 4dubblas. Isöndags bara låg jag på asfalten och undrade :va

Vad gäller lärdomar så : Det gör inte fysiskt ont att lowsida. Skinnställ är helt grymt :yoparty Vilken j***la vurpa man får göra för att skrota en hoj egentligen..

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
msj skrev:
2163795 Någon som vet beteckningen på kullagren till framaxeln på TRX-97:a.

:confused:
SKF's nr: 6203-rs1 (40*12mm och 17mm axel)

HansJ skrev:
2162498 Det är ju egentligen Jocces fel då...

Det gick hyfsat för dig då, förutom det stukade egot? Opeln, är det kurvan där jag tog alternativt vägval när vi var på A-torp? Highside, lowside, någon lärdom?
Tillsammans har nog våra trxer snart pinkat in sitt revir i de flesta lecahaven på a-torp.

Föresten, har du fått ngr siffror på vad vinterns motorpulande givit?

Ska bli kul å se. En bit över 90 borde du ha väl?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Anehall skrev:
2164639 SKF's nr: 6203-rs1 (40*12mm och 17mm axel)


Tillsammans har nog våra trxer snart pinkat in sitt revir i de flesta lecahaven på a-torp.

Föresten, har du fått ngr siffror på vad vinterns motorpulande givit?

Ska bli kul å se. En bit över 90 borde du ha väl?
Ingen bänkning ännu, har faktiskt inte hunnit med att köra in den :( Räknar dock med oljebyte i helgen, och hinner kanske bänka/bestycka innán Gotland Ring. Räknar faktiskt inte med så många pållar till, MCvaruhuset här i stan gav ju 85 förra året, men det var nog lite glädjesiffror. Han jag ska bänka hos nu har generellt mellan 5-10 % lägre än MCvaruhuset. Når jag 90 på bakan hos honom får jag vara riktigt nöjd. Effektkurvan lär dock se klart annorlunda ut :tummenupp Klart mer mos i mellanregistret, precis det jag ville!

Tror inte jag hinner med bänkning / bestyckning, har beställt nya sulor som ska på innan GotlandRing också...

Såg f.ö. på trx850.myfreebb.com att de börjat diskutera turbo, verkar som nån tidning har ett projekt på gång...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
2164686
Såg f.ö. på trx850.myfreebb.com att de börjat diskutera turbo, verkar som nån tidning har ett projekt på gång...
Intressant. Får logga in där igen då :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag och Trex tar med däckskrängare till Rauklandet. Dock kämapr vi inte med kompressorn utan det får vi lösa på nåt annat sätt.

Btw så är Däckskrängaren intjänad nu. 2 byten till så ligger vi på plus (eftersom vi hade sönder ett framdäck :huvet ).
Det tar kring 40-60min effektiv tid(beroende på om det är fram eller bak) från inkörning i garage till utkörning. Helt ok.

Förövrigt kul att ramla in på släktkalas i söndags iklädd skinnställ med klädsamma silvertejpsdetaljer :rofl
Mamma, Mormor, Farmor och Farfar såg jätteglada ut...
//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2164886 Jag och Trex tar med däckskrängare till Rauklandet. Dock kämapr vi inte med kompressorn utan det får vi lösa på nåt annat sätt.

Btw så är Däckskrängaren intjänad nu. 2 byten till så ligger vi på plus (eftersom vi hade sönder ett framdäck :huvet ).
Det tar kring 40-60min effektiv tid(beroende på om det är fram eller bak) från inkörning i garage till utkörning. Helt ok.

Förövrigt kul att ramla in på släktkalas i söndags iklädd skinnställ med klädsamma silvertejpsdetaljer :rofl
Mamma, Mormor, Farmor och Farfar såg jätteglada ut...
//Peter
Åh fan, är det möjligt att ni har tid att kränga på mina däck om jag inte hinner? Kör ni skåp eller släp dit?

Skaffa licens och kör BoTT på Sviestad!
=> http://lms06.mine.nu/bott.php
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top