TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ringo skrev:
Killerwhale: Vet inte om jag orkar regga mig på ytterligare ett forum :( Vill du copy&paste:a här eller via PM så skulle jag vara tacksam. Sen snygg och snygg, den är ju helt standard :)

Sällan man ser dom svarta....

Jag testade klistra in här men överskred max antal tecken...testar ett pm.....

Killerwhale skrev:
2644398 Sällan man ser dom svarta....

Jag testade klistra in här men överskred max antal tecken...testar ett pm.....

same shiate på PM!
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter ju som du ev. har för mycket returdämpning på baken också. Skruven som sitter under dämparen styr returen. Jag har min förspänning bak på minläge, och dessutom är dämparen något omgjord för att ytterligare minska förspänningen. (Ev. sitter det en hårdare fjäder på min, det vet jag inte, men jag fick inte till statiska hänget utan att det gjordes, och jag väger yyerligare 10 pannor utan kläder och med fullmåne)

Fram är det som Jåke säger bara retur och förspänning (vete 17 om det inte finns 4 lägen :va) men det är inte stor skillnad mellan 1 och 4. Du märker vilket som är min och max genom att ställa i "extremläge", dvs innan och efter det halva klickfria varvet, och gunga gaffeln upp och ner.

Oljebyte och rengöring av gaffeln bör kunna avhjälpa en del. Inte otroligt att bakdämpen gett sitt också, jag renoverade min för nåt år sen, och det blev en otrolig skillnad.

Bifogar en textfil med lite av det som KW hade kopierat in i sin post på det gamla forumet.

Och det går att köra hoj nu, men det har varit blött nu, så det är en fråga om tvättvilja eller inte. Pratade med en snubbe i Stuttgart (dvs södra tyskland) nyss, 17 grader varmt...
 

Bifogat

  • suspension setup.txt
    7.2 KB · Visningar: 80
Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hej kära TRX-vänner. Jag har nu upptäckt att precis allting står i manualen. Är en sån typ som inte brukar läsa manualer. Brukar ju funka med tv-spel :va ;) Ska fiffla med fjädern bak idag. Det är så grymt jobbigt när man sitter på jobbet och smygläser TRX-tråden. Man vill ju bara ut och köra.

Ett par frågor:

1. Stänkskärm

Ser för jävlig ut. Ingen aning om vad det är för fläckar, bromsvätska? Vet inte vad man ska använda för medel för att få bort det. Kanske lättare att köpa en bättre begagnad?

2. Sadel (mitten)

Ser också förjävlig ut. Vet inte var förra ägaren(arna) har gjort för att misshandla den så. Jag har sett bilder där folk har en sån som sticker ut en bit. Är intresserad av att skaffa en sån.

Slutligen två idolbilder för Killerwhale :)

trx850_1a73.jpg


trx850_22bd.jpg
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Var nyss nere i garaget för att pilla med fjädringen bak. Någon pellejöns har snott specialverktyget för att justera "kransen" :mad: Nåja, det finns ju en del TRX-förare i trakterna så det skall väl gå att låna från någon. För övrigt såg jag ingen speciell markering vid kransen, så jag har ingen aning om vad den stod på. Om det hjälper så pekade ettan mot höger bak.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så var då slutligen säsongen över för min del, för trots hittills varmt väder har jag inte kommit ut en enda sväng sedan tidig oktober. Idag erkände jag nederlaget och påbörjade den sedvanliga vinterritualen :)

Tänk om det kommer ut nåt roligt ur garaget i vår... men jag misstänker att det "bara" blir en grön TRX som vanligt. :rolleyes:
 

Bifogat

  • PC100004.jpg
    PC100004.jpg
    101.5 KB · Visningar: 117
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Såhär ser det ut i mitt garage sedan jag blev av med den röda faran...

Nu fattas bara licens, pengar och talang...

//Peter
 

Bifogat

  • image0011.jpg
    image0011.jpg
    132.4 KB · Visningar: 78
  • image0031.jpg
    image0031.jpg
    132.4 KB · Visningar: 77
  • image11011.jpg
    image11011.jpg
    116.5 KB · Visningar: 131

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
2653904 Så var då slutligen säsongen över för min del, för trots hittills varmt väder har jag inte kommit ut en enda sväng sedan tidig oktober. Idag erkände jag nederlaget och påbörjade den sedvanliga vinterritualen :)

Tänk om det kommer ut nåt roligt ur garaget i vår... men jag misstänker att det "bara" blir en grön TRX som vanligt. :rolleyes:
Dags att ge upp här med, har åkt en dag i November, till jobbet i stress, och hem i mörkret. Det är inte lika kul som i somras... Nu ska jag smygriva motorn, garage-ägaren har förbjudit större arbeten :rolleyes:

Ser ju ut som lite förbättrad framfjädring i alla fall? Och vem vet, på E-bay kan det ju finnas riktigt bra uppslag i bland...

Froven skrev:
2654046 Såhär ser det ut i mitt garage sedan jag blev av med den röda faran...

Nu fattas bara licens, pengar och talang...

//Peter
Ujujuj... Och kolfiber och krejer... Det ser man ju att det där ekipaget kommer att sopa banrekord i sommar!

Bara bana, eller blir det något gatvidunder också?
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2654946
Ujujuj... Och kolfiber och krejer... Det ser man ju att det där ekipaget kommer att sopa banrekord i sommar!

Bara bana, eller blir det något gatvidunder också?

Blir bara bana i år, och några banrekord lär inte sitta speciellt löst med mig som pilot.....

//P
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Vill bara tacka för hjälpen med fjädringen. Känner mig mer säker på TRX:en än någon annan hoj jag har haft tidigare (kan ju bero på att dom har varit i uselt skick). Bild från igår:

http://img81.imageshack.us/my.php?image=dscf3904pm4.jpg
(Det är lugnt, jag är på rätt sida av vägen! :p)

Jag har även upptäckt att någon av dom förra ägarna har borrat lite i ljuddämparna. Tyckte väl att dom lät ovanligt mullrigt för att vara originaldämpare.

http://www.youtube.com/watch?v=i5M8RXl2ZDo
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jåke skrev:
2655198 Ja, det där var ju definitivt inte standard :tummenupp

Fick du ordning på fjädringen till slut alltså?

Jo, det känns iallafall tryggare nu. Mjukade upp fram och bak (för att jag är en mjukis). Har matat henne med kurvor hela helgen och hon får aldrig nog :) Men jag vet inte hur mycket jag vågar gasa i kurvorna med mina sport-touring Battlax. Har 1cm kycklingrand på framdäcket.

Sen måste jag fråga om däcktrycket. I manualen står det värden för kalla däck. Men vad ska man pumpa i om man har varma däck då? Jag kollar alltid däcken på en bensinmack och då är ju däcken varma efter att ha kört dit.

Är det någon som har en ljudinspelning med standardpipor så man får höra hur det låter?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ringo skrev:
2655264 Jo, det känns iallafall tryggare nu. Mjukade upp fram och bak (för att jag är en mjukis). Har matat henne med kurvor hela helgen och hon får aldrig nog :) Men jag vet inte hur mycket jag vågar gasa i kurvorna med mina sport-touring Battlax. Har 1cm kycklingrand på framdäcket.

Sen måste jag fråga om däcktrycket. I manualen står det värden för kalla däck. Men vad ska man pumpa i om man har varma däck då? Jag kollar alltid däcken på en bensinmack och då är ju däcken varma efter att ha kört dit.

Är det någon som har en ljudinspelning med standardpipor så man får höra hur det låter?
Vet att det ligger en vidde med en orig. trx (gul) på youtube, men det mesta är det ganska dålig kvalitét på...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ringo skrev:
2655264 Jo, det känns iallafall tryggare nu. Mjukade upp fram och bak (för att jag är en mjukis). Har matat henne med kurvor hela helgen och hon får aldrig nog :) Men jag vet inte hur mycket jag vågar gasa i kurvorna med mina sport-touring Battlax. Har 1cm kycklingrand på framdäcket.

Sen måste jag fråga om däcktrycket. I manualen står det värden för kalla däck. Men vad ska man pumpa i om man har varma däck då? Jag kollar alltid däcken på en bensinmack och då är ju däcken varma efter att ha kört dit.

Är det någon som har en ljudinspelning med standardpipor så man får höra hur det låter?
Kul att det känns bättre! Lufttryck, såå kinkigt är det inte med gatkörning i alla fall, eftersom däcken inte kommer upp i så höga temperaturer, och dessutom svalnar rätt snabbt. Tankar du, och betalar, så kan du i lugn och ro mäta trycket efteråt, och då har tempen sjunkit tillräckligt. Sen är ju rekommendationerna i manualen, just rekommendationer. Olika typer av däck mår bra av olika tryck, och man kan prova sig fram lite. Jag har f.ö. en liten däcktrycksmätare i cutsen, så att jag kan kolla däcken både innan och efter körning, rekommenderas i alla fall om man ska köra lite bana, eftersom man ofta då ska sänka trycket...
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ringo skrev:
...vet inte hur mycket jag vågar gasa i kurvorna med mina sport-touring Battlax. ...


Ganska mycket. Är det bara bra väg och varmt och skönt så ska det nog gå bra. Min första bankörning var med ett BT54 som var lite klädsamt platt på mitten efter en österrikeresa. Visst, det gick inte jättefort, men det var inga kycklingränder kvar när jag var färdig.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
God fortsättning på er!

Finns det starkare kopplingsfjädrar till trx'en? Och i så fall vart?

Vill minnas att det i trådens begynnelse var snack om oljetrycksmätare/givare. Var det ngn som till slut monterade dit en?

// Jocke
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Hej. Min TRX har nyligen blivit svårstartad när den är kall. Behöver hålla in startknappen i c:a 3 sek eller mer innan den går igång. När den väl går igång så verkar den gå lite dåligt precis i början, men sedan går den som vanligt. När den är varm så startar den direkt. Vad är det som har hänt?

Jag har nyligen satt på andra ljuddämpare (den låter fint nu men jag skulle vilja ha mera bas) men jag tror att detta började innan dom åkte på.

Hoppas ni håller ut i vintermörkret :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ringo skrev:
2693756 Hej. Min TRX har nyligen blivit svårstartad när den är kall. Behöver hålla in startknappen i c:a 3 sek eller mer innan den går igång. När den väl går igång så verkar den gå lite dåligt precis i början, men sedan går den som vanligt. När den är varm så startar den direkt. Vad är det som har hänt?

Jag har nyligen satt på andra ljuddämpare (den låter fint nu men jag skulle vilja ha mera bas) men jag tror att detta började innan dom åkte på.

Hoppas ni håller ut i vintermörkret :D
Skitsvårt att svara på, kan vara ett antal olika grejor. Nya dämpare med mer genomluftning tunnar ju ur blandningen något, så det skulle ju kunna vara det.
Använder du choke?
Hur varmt är det? (Sved att fråga :))
Hur långt har den gått?
Kan vara dags för ventiljustering, det är liknande symptom.
Och nej, står inte ut i mörkret...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top