TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2621814 Tjenna! Annars regnar det katter & hundar!! :(
Får hem nya burkarna idag (har tagit en liten omväg genom en bakant...)

Ang. kammar ligger det fin fina kammar i köket som skall skickas till kenta, har väntat lite med det för dom skall ju inte in förrän till våren ändå!

Sett att du skrivit om det på Max´s, det där du frågade om att man vill skicka in sina egna pga slitaget etc...
Tänkte, alla andra har ju utbytes och det går ju väl....

Själv då? Andra projekt på G?
Såg ett MAB på evilbay men inga som hugger...strange!?
OK, trodde du skickat dem redan, skulle vilja ha ett par extra som jag skickar in, så jag slipper demontera hojen redan nu.

Jag vet inte ang. utbytessystemet om man får tillbaka sina kammar, eller om de skickar ett par andra, därav undran. Min undran var om det är OK att stoppa in ett par kammar, som slitits in i en annan topp. Omslipningen innebär väl inte att de slipar till "lager"-glidytorna på kammen :va

Vinterprojektet är nya kammar, drev, kamkedja. Måste riva toppen igen, eftersom plasten i ena insugsröret släppt. Får antagligen svetsa upp lite matterial i rören, och sen får toppkillen fixa till en juste övergång till toppen. Första gången han varit med om att plasten släppt, men så har han mest jobbat med symaskiner (IL4or :hihi), och inte våra agrara drivkällor.

878-kolvar är också en tanke, och så kan jag få tag på en Öhlinskittad R7-gaffel... Bättre bakdämp ligger väl iofs högre på listan. Håhåjaja, det finns att göra om man vill.

Edit: 400 Euro för ett MAB-system var inte så pjåkit, det är ju ändå ett helsystem! Jmf man med vad ett par slip-on kostar så...
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2621850 OK, trodde du skickat dem redan, skulle vilja ha ett par extra som jag skickar in, så jag slipper demontera hojen redan nu.

878-kolvar är också en tanke, och så kan jag få tag på en Öhlinskittad R7-gaffel... Bättre bakdämp ligger väl iofs högre på listan. Håhåjaja, det finns att göra om man vill.

Nah, skall ju ge mig på lackering nu :gnissla så kenta blir efter nyår...
Dämparna kom precis till firman...då sket sig tvättiden i afton!! :D

TTS perf. har en batch med 878 på G....från mailet:
"£352 inc vat & shipping to Sweden"
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
2621623 Froven, lång lunch du hade... Hur blev det?

Jag är långlunchernas okrönte mästare :)

Allvarligt så var jag väldigt nöjd med de åtgärder som meken hade gjort, men det var lite detaljer som inte var åtgärdade.
Dessa inefattade bla lack av ram, tanklock och lite småpill.

Försäkringsbolaget ringde upp mig idag och ansåg att det blir för dyrt att lacka om ramen, så de löser in hojen istället. Känns lite tveeggat.....

Finns lite bröte kvar från min hoj hemma i garaget, återkommer med detta när allt är klart med bolaget. Eller ta det via PM.

Nästa hoj blir en vrålande symaskin typ R1/R6 om ingen tänker kasta på mig en snorbillig 748/916/996/998.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2622109 Jag är långlunchernas okrönte mästare :)

Allvarligt så var jag väldigt nöjd med de åtgärder som meken hade gjort, men det var lite detaljer som inte var åtgärdade.
Dessa inefattade bla lack av ram, tanklock och lite småpill.

Försäkringsbolaget ringde upp mig idag och ansåg att det blir för dyrt att lacka om ramen, så de löser in hojen istället. Känns lite tveeggat.....

Finns lite bröte kvar från min hoj hemma i garaget, återkommer med detta när allt är klart med bolaget. Eller ta det via PM.

Nästa hoj blir en vrålande symaskin typ R1/R6 om ingen tänker kasta på mig en snorbillig 748/916/996/998.

//Peter
Långlunch låter lite för mkt 2000, grosshandlarlunch däremot, det är grejor det...

Men vad f-n, inlösen :va Låter dyrt för bolaget det med? Vet du vad de ska göra med hojen, skrota/slakta, eller säljer de den "as is" till ngt företag, eller hur funkar det? Vet inte om man ska gratulera eller kondolera till bytet?

Några prylar har du ju som man kunde vara spekulant på, beror ju på om de sitter på hojen eller ligger hemma. Du vet väl ungefär vad jag kan vara intresserad av, så du får gärna höra av dig när allt klarnat.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tips på dämpare!

Bike trollhättan säljer leovince till trixxen för halva priset....

"• YAMAHA TRX 850 95-9, ART:2384980,
ORD PRIS: 7795:-/ 3898:-"

(taget från blocket) ....grisbilligt ju!!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Zorstec

Well, nu sitter dom på iaf...
Var tvungen att ta bort undertray:en, får försöka mecka till den....pålisen blir så grymmade om man kör utan regplåten! :gnissla
...andra blinkers blir det också då även mina miniblinkers var för stora där dom satt...

....P900 filmar inge bra....och ljudet skall vi inte tala om.... :arsele

Zorstec
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Killerwhale skrev:
2625736 Well, nu sitter dom på iaf...
Var tvungen att ta bort undertray:en, får försöka mecka till den....pålisen blir så grymmade om man kör utan regplåten! :gnissla
...andra blinkers blir det också då även mina miniblinkers var för stora där dom satt...

....P900 filmar inge bra....och ljudet skall vi inte tala om.... :arsele

Zorstec
Inte illa! Ta gärna lite bilder också, vill gärna se krökarna som du modifierade! Låter som du måste byta burkar till besiktningen :hihi
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
HansJ skrev:
2625934 Inte illa! Ta gärna lite bilder också, vill gärna se krökarna som du modifierade! Låter som du måste byta burkar till besiktningen :hihi

Lovar ta foto på krökarna, funderar faktiskt på att sätta på andra superkannan också då det blev så jeffla bra! Fast det är klart....det kan väl bli för mycket volym i krökarna också kanske....

...jupps, har behållt originalstenarna till år 2008! :D
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
HansJ skrev:
2621623

Spöket, välkommen in i gänget, se upp bara, någon bandag tillsammans med TRX:er brukar leda till hojbyte, fråga Jåke :hihi
Tack för välkomnandet!
Innan köpet av TDM´en så ringde jag på ett par rexar, men förstod av de som skulle sälja att det skulle bli till att mecka det första man fick göra då.
TDMen jag köpte; tuta och köra direkt!
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Intresse för en komplett R1gaffel passandes TRX ? Allt du behöver, blir ett "bolt-on" kit inkl fälg, skärm gaffelkronor etc. Du byter på under 2 timmar. Hastighetsmätare får du lösa själv (Sigma bikecomputer ca 300:- på Classe i sjön).

//Peter
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Tjena

Tjena grabbar

ni verkar inte ligga på latsidan när det gäller att modda era trxr...

Har nu kört ett antal bandagar med min blade, kan bara säga att det är en mycket lättkörd sporthoj med bra prestanda, dock var min trx mycket mer snabbstyrd. kommer lösa detta med en tailraiser...nu stundar kraschkåpor och puckar samt en kugg ner fram....hoppas vi es på banan nästa år!!

Bladerunner Näslund
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
2632787 Intresse för en komplett R1gaffel passandes TRX ? Allt du behöver, blir ett "bolt-on" kit inkl fälg, skärm gaffelkronor etc. Du byter på under 2 timmar. Hastighetsmätare får du lösa själv (Sigma bikecomputer ca 300:- på Classe i sjön).

//Peter
En kille i UK som letade gafflar...
http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?t=548

Synd att jag har fixat till mina gafflar, annars hade det varit ett klockrent köp, bara att bulta på :tummenupp
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Haj haj haj... ja ä inte bitter.

En del av er har jag ju sett på Max's forum. Nybliven TRX-ägare här. Funkar bra rakt fram med livsfarlig i kurvor. Minsta gupp så känns det som om man tappar greppet. Måste få det fixat... Annars är jag nöjd!

 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ringo skrev:
2643637 Haj haj haj... ja ä inte bitter.

En del av er har jag ju sett på Max's forum. Nybliven TRX-ägare här. Funkar bra rakt fram med livsfarlig i kurvor. Minsta gupp så känns det som om man tappar greppet. Måste få det fixat... Annars är jag nöjd!
Hmm, i normala fall brukar man ju säga välkommen... Men nu, när man ser dina bilder i garaget, och sen kikar ut genom fönstret så vete fan :gnissla ;)

Men OK då...

Vadå tappar greppet? Låter helskumt ju, kurvor är ju vad TRX:en vill ha, inte raksträckor :va
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
HansJ skrev:
2643706
Vadå tappar greppet? Låter helskumt ju, kurvor är ju vad TRX:en vill ha, inte raksträckor :va

Jo alltså när jag tar en kurva och kör över ojämnheter på asfalten så känns det som om man tappar greppet/hojen vill räta upp sig. Har hittat info om det på TRXfiles: http://trxfiles.webgti.net/suspension4.asp (poor traction in bumpy corners). Tyvärr har jag ingen aning om hur man fixar det själv. Får leta upp en verkstad.

Känns det surt att inte få köra hoj föresten? :arsele ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ringo skrev:
2643727 Jo alltså när jag tar en kurva och kör över ojämnheter på asfalten så känns det som om man tappar greppet/hojen vill räta upp sig.
:hej



Låter som nån skruvat åt din fjädring så den slutat jobba. Det du kan göra själv nästan utan verktyg är att kolla dämpningen bak. Det är den lilla gula burken på sidan under sadeln. Skruva den moturs och räkna antal klick till stopp, sen skruvar du tillbaka ungefär 11 klick. Om den inte stod där från början kan du ta en sväng och kolla om det blev bättre.

Nästa är att justera fjädern i framgaffeln. Det gör man i toppen av gaffelbenen, på den del som sticker upp lite och har markeringar ungefär var 2:a millimeter. Ju längre den sticker upp, desto mjukare fjäder. Beroende på hur långt ner den är nu, kan du testa med att skruva upp den tills du ser kanske 5 streck och så provköra. Du behöver en 17mm fast nyckel.

Sista justeringen som inte kräver att du tar isär nånting är att justera fjädern bak. I nederkant på stötdämparen finns en "krans" med avlånga hål. Dessa är numrerade och det högsta är 7 eller 8. Står den där kan du ställa ner den till 4 eller 5 beroende på vad du väger, jag kör på 5. Verktyget för det finns i verktygssatsen om du har hojens original.

Sen blir det att kolla olja i gaffeln och andra mer eller mindre komplicerade ingrepp. Hur gamla är däcken? Till sist, kom ihåg att bara ändra en sak i taget och prova emellan. Skriv även ner hur det var när du började, annars kan det lätt bli ännu värre utan att du vet hur du ska ställa tillbaka...:gnissla

Det där med att inte köra hoj lämnar jag utan kommentar. Vore det inte för att den saknar olja skulle det inte vara nåt problem. Om jag bara orkade tvätta den efteråt...
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Jåke: Stort tack för ditt välskrivna inlägg. Dämparen bak kunde jag skruva bakåt 10 klick, skruvade fram 11 klick. Blev nog ingen märkbar skillnad. Framgaffeln var inställd på nästan 3 streck (tredje låg precis under "ytan"). Jag skruvade upp dom till c:a 4.5. Det kändes lite bättre i kurvorna när jag stötte på gupp. Dock vet jag inte om det beror på:
1. Jag har vant mig vid hojen
2. Placebo-effekt
3. Det faktiskt hjälpte
Jag hoppas på det tredje :) Måste passa på att fråga vad skruven på toppen gör.

För att beskriva mitt problem bättre, det känns som om styret fladdrar till när jag åker över gupp i kurvor. Ett annat problem är att jag studsar av sadeln när jag kör över ett gäng gupp. Detta känns märkligt då jag inte är särskilt lätt, ligger nog på nästan 80kg med mc-kläderna. Är det rebounden man ska kika på då?

Slutligen så pillade jag inte på kransen. Det är ganska sent här och jag behöver sova snart. Kikar på den imorgon.

Killerwhale: Vet inte om jag orkar regga mig på ytterligare ett forum :( Vill du copy&paste:a här eller via PM så skulle jag vara tacksam. Sen snygg och snygg, den är ju helt standard :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ringo skrev:
2644214Måste passa på att fråga vad skruven på toppen gör.

För att beskriva mitt problem bättre, det känns som om styret fladdrar till när jag åker över gupp i kurvor. Ett annat problem är att jag studsar av sadeln när jag kör över ett gäng gupp. Detta känns märkligt då jag inte är särskilt lätt, ligger nog på nästan 80kg med mc-kläderna. Är det rebounden man ska kika på då?
Själv väger jag drygt 80 kg utan mc-kläder... :tungan

Skruven "på toppen" är ... tror det var returdämpningen? Den har tre lägen, sedan går den runt 1/2 varv och så är man tillbaka på första läget. Prova ställa den i 3:e läget innan den går runt (max dämpning). Testa sedan med motsatt läge, tror inte det gör nån större skillnad. Den är inte särskilt bra...

Om du studsar ur sadeln tror jag nog du ska titta på "kransen" bak idag. Ett vanligt sätt att höja baken på hojen är att ställa upp förspänningen bak = kransen i högsta läget. Inte så bra, då blir fjädern bara hård och systemet slutar i princip att fungera om man inte väger väldigt mycket eller kör 2 pers + packning...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top