TRX-tråden

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Använder du choke?
- Nej, har aldrig behövt det innan. Dom få gånger jag har testat så har hojen bara slocknat. Kanske blev för fet blandning? Men jag ska testa det nu.

Hur varmt är det?
- Runt 22 grader på morgonen när jag försöker starta den.

Hur långt har den gått?
- Nästan 60 000km

Kan vara dags för ventiljustering, det är liknande symptom.
- Jag misstänkte att det kunde vara det. Mår hojen dåligt av att köras i det här skicket? Den går som vanligt, bara svårstartad när den är kall. Jag behöver verkligen den inom den närmsta veckan, annars skulle jag ha lämnat in den på verkstad direkt.

Och nej, står inte ut i mörkret...
- Kanske hjälper om du skänker bort din TRX till mig? :tungan
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ringo skrev:
2694820 Jaha, nu startade den direkt som vanligt :va Hoppas det forsatter sa.
Typiskt! Det kan ju vara nåt tillfälligt.

Om det är tighta ventilspel, så är det inte bra att köra vidare. Har du noll spel, så tätar inte ventilen, du får avlagringar på tätytorna, och ventilerna bränns. Om, som sagt...

Ventilerna ska ju justeras med min. 2400 mil (har för mig att det står 4200 i manualen, hur som helst, halva sträckan rekommenderas).

Hur är det med soppaförbrukningen? Tar den mer än normalt kan det vara tecken på slitna emulsionsrör/nålar. Kan vara anledningen till att du inte behöver choke och ev. också startproblem.

Nåja, testa några dagar får vi se om det gett mig sig, du kanske bara fått lite skitsoppa.

22 grader på morgonen, hmmpf... :gnissla
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Hej alla TRX-vänner!
Idag så va jag och gjorde av med lite stålars hos Greven, då pratade jag
lite med Torbjörn Sköld som har företag i samma lokal, då undrade han om
jag va intresserad av en uppsättning krökar från BOS? flobbans nya i kartong,
men jag har ju andra rykrör på min. Så är någon intresserad så ring eller mejla Torbjörn.

http://www.ts-motor.just.nu/

Detta är alltså krökar 2-1 utan mellanrör och ljuddämpare, helt nytt i kartong.
Jag mätte aldrig på krökarna, men dom skall vara grövre än original.
Priset undrar ni kanske nu? Han mumlade något om 700:- men som sagt, ring och kolla, jag menar en rörstump och en ljuddämpare, sen har man ju ett helsystem:tummenupp

Edit: passar säkert till TDM oxå:tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Peder Rosberg skrev:
2697182 Hej alla TRX-vänner!
Idag så va jag och gjorde av med lite stålars hos Greven, då pratade jag
lite med Torbjörn Sköld som har företag i samma lokal, då undrade han om
jag va intresserad av en uppsättning krökar från BOS? flobbans nya i kartong,
men jag har ju andra rykrör på min. Så är någon intresserad så ring eller mejla Torbjörn.

http://www.ts-motor.just.nu/

Detta är alltså krökar 2-1 utan mellanrör och ljuddämpare, helt nytt i kartong.
Jag mätte aldrig på krökarna, men dom skall vara grövre än original.
Priset undrar ni kanske nu? Han mumlade något om 700:- men som sagt, ring och kolla, jag menar en rörstump och en ljuddämpare, sen har man ju ett helsystem:tummenupp

Edit: passar säkert till TDM oxå:tummenupp

Det var fanken, jag trodde BOS bara gjorde 2-2 som den där tyska TRX:en "Zanadu" har.

Long time förresten! Måste ju få glutta lite på din trix "live" till våren! :D
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
HansJ skrev:
2694879Nåja, testa några dagar får vi se om det gett mig sig, du kanske bara fått lite skitsoppa.

Trodde faktiskt att det kunde vara just dalig bensin da nar jag startade den pa morgonen eftersom kvallen innan hade jag fyllt den med ny bensin (nastan helt tom tank). Startade fint idag ocksa. Men om det var bensinen sa forstar jag inte varfor den skulle starta lattare for att den ar varm? Nagon teori om det?

Skall snart byta drivpaket och har hort att 16 kuggar fram gor hojen betydligt trevligare i laga farter (inte halla pa och slira pa kopplingen). Stammar detta?
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Killerwhale skrev:
2697918 Det var fanken, jag trodde BOS bara gjorde 2-2 som den där tyska TRX:en "Zanadu" har.

Long time förresten! Måste ju få glutta lite på din trix "live" till våren! :D

Och jag trodde dom bara gjorde slip-on? Där ser man.
Vi får väl dra ihop ett gäng och köra, eller ta en bandag till sommaren:tummenupp
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Ringo skrev:
2697920
Skall snart byta drivpaket och har hort att 16 kuggar fram gor hojen betydligt trevligare i laga farter (inte halla pa och slira pa kopplingen). Stammar detta?
Absolut. Jag tycker att cykeln blir betydligt roligare att köra med -1 kugg fram.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ringo skrev:
2697920 Trodde faktiskt att det kunde vara just dalig bensin da nar jag startade den pa morgonen eftersom kvallen innan hade jag fyllt den med ny bensin (nastan helt tom tank). Startade fint idag ocksa. Men om det var bensinen sa forstar jag inte varfor den skulle starta lattare for att den ar varm? Nagon teori om det?

Skall snart byta drivpaket och har hort att 16 kuggar fram gor hojen betydligt trevligare i laga farter (inte halla pa och slira pa kopplingen). Stammar detta?
Teorier kan man ha många :hihi

Om det nu är så att det beror på att den startar för att den just blivit varm, det kan ju vara vibrationernana, soppaflödet och andra saker som påverkat.

Exvis kan det ha varit en liten vattendroppe/flaga som tillfälligt satt och bromsade soppaflödet, men som flyttar på sig när den startar. Diagnosticera något som uppträder då och då är svårt, och att det skiljer ett halvt jordklot gör det inte lättare.

Har du koll på när ventiljustering gjordes sist? Om det nu skulle vara spelet (vilket iofs låter lite märkligt iom att den går som vanligt nu), så är det som sagt inget vidare att köra på utan att åtgärda.
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Finns det starkare kopplingsfjädrar till trx'en? Och i så fall vart?

Vill minnas att det i trådens begynnelse var snack om oljetrycksmätare/givare. Var det ngn som till slut monterade dit en?

// Jocke


Touringbutiken säljer kopplingsfjädrar, 10% hårdare än orginal, köpte sådana till min XR blev riktigt bra. // Bladerunner
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Vi får väl dra ihop ett gäng och köra, eller ta en bandag till sommaren:tummenupp

Tycker jag!!
...och du, töm inkorgen...det gick inte att pm:a dig! :tummenupp

Frågar här så kan du svara privat om du vill...

(Är ute efter att göra ungefär samma jobb som Rikard gjorde på din och det är ett gäng som lovordat RG engineering nu så....

Vad gick det loss på?? ...och du är skitnöjd misstänker jag!?
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Tycker jag!!
...och du, töm inkorgen...det gick inte att pm:a dig! :tummenupp

Frågar här så kan du svara privat om du vill...

(Är ute efter att göra ungefär samma jobb som Rikard gjorde på din och det är ett gäng som lovordat RG engineering nu så....

Vad gick det loss på?? ...och du är skitnöjd misstänker jag!?

Jodå jag är mycket nöjd.
Här är en dynokurva om du inte har sett den innan:tummenupp
Du har pm.
 

Bifogat

  • img035.JPG
    img035.JPG
    79.8 KB · Visningar: 74

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jodå jag är mycket nöjd.
Här är en dynokurva om du inte har sett den innan:tummenupp
Du har pm.

Nu ska jag inte kasta spjut på invandrarförläggning, men det ser lite knas ut i både A/F och vrid/effekt runt 5500. :va A/F:en ser ju bättre ut på den gamla körningen, som jag antar är innan modifiering?
Fast den har ju hämtat sig rätt fint redan vid 6500, och totala areaökningen under vridkurvan är ju impregnerande :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nu ska jag inte kasta spjut på invandrarförläggning, men det ser lite knas ut i både A/F och vrid/effekt runt 5500. :va A/F:en ser ju bättre ut på den gamla körningen, som jag antar är innan modifiering?
Fast den har ju hämtat sig rätt fint redan vid 6500, och totala areaökningen under vridkurvan är ju impregnerande :tummenupp

A/F:en skall man väl verkligen inte titta på när det gäller keihin flats? ...ja allt enligt factory pro då....jag kan ju inte sånt! :D

Japp, termignonidämparna vart sålda men tack vara den skickliga franska posten kom dom aldrig fram till mottagaren! :rolleyes:

Så nu finns det ett par ovala racetermis i titan till salu, hugg fort och jag bjuder på ett set krökar också!!
Det är denna x2 då!
termignoni.jpg


...dom låter riktigt gôtt!! :tummenupp
 
Last edited:

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Nu ska jag inte kasta spjut på invandrarförläggning, men det ser lite knas ut i både A/F och vrid/effekt runt 5500. :va A/F:en ser ju bättre ut på den gamla körningen, som jag antar är innan modifiering?
Fast den har ju hämtat sig rätt fint redan vid 6500, och totala areaökningen under vridkurvan är ju impregnerande :tummenupp

Jo! nog är det så, men det är faktiskt inget man stör sig på, när man kör:)
Vet inte hur många olika nålar vi prövade, dom är lite svårflörtade flatslideserna:gnissla Den gamla kurvan är mycket riktigt från helt standard.

Notera att det skiljer faktiskt inte ens ett år, mellan bänkningarna:tungan
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo! nog är det så, men det är faktiskt inget man stör sig på, när man kör:)
Vet inte hur många olika nålar vi prövade, dom är lite svårflörtade flatslideserna:gnissla
Nu är jag ute på tunn is, men jag har för mig att jag hört att dippen i det området kan avhjälpas med uppsvetsning av utblåset med efterföljande D-portning :va Vet inte om du har gjort det, eller ens om det är sant... (Kanske KW's "mystiska" avgasmod uppnår samma effekt?)
Notera att det skiljer faktiskt inte ens ett år, mellan bänkningarna:tungan
Och några dollares :hihi

Allvarligt, grym skillnad, framförallt över 6000, där har det lagts till mycket, både uppåt och åt höger!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Mystisk o mystisk, funkar bra iaf...även om svetsaren kunde varit skickligare!

Obs, mystisk, med citationstecken! Jag är bara hälsosamt skeptisk, tills jag själv blir övertygad, då blir jag fanatisk ;) Synd att du inte fick till en före/efter-bänkning, då hade jag haft bombbältet runt midjan redan.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Obs, mystisk, med citationstecken! Jag är bara hälsosamt skeptisk, tills jag själv blir övertygad, då blir jag fanatisk ;) Synd att du inte fick till en före/efter-bänkning, då hade jag haft bombbältet runt midjan redan.

Jo, men det vart lite skralt i kassan för stunden...biketrollhättan har dynokörning för halva priset om det görs innan februaris slut. Skall ändå upp o shoppa under deras rea 2,3,4 feb.
Får nog ingen bra kurva nu då jag ställt gasarna jättefett, hade jag fortsatt köra med 150 main så hade det nog blivit mycket dyrt!

Topprioritet nu är ändå att få lackat, väntar bara på framskärm och "pillion cover"....dags för larm snart om man fortsätter ösa pengar på den! :gnissla
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top