TRX-tråden

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Om du ger en timma och läser igenom tråde så finner du nog som sagt svar på det mesta du vill veta och även en hel del som du inte vill veta.
Hojen är trevlig och duger till det mesta även om stadstrafik inte är dess främsta andvändningsområde. Delar har hittils inte varit ngt problem att få tag på, nya eftermarknadsdetaljer börjar dock gå ut hos handlare men finns att få tag på exvis e-bay och blocket.
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Kör nån av er med styrdämpare ? Känns som om det behövs, fast jag har inte hittat nån någonstans...har kollat runt lite på ebay.

Vet nån var man kan hitta en?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Kör nån av er med styrdämpare ? Känns som om det behövs....
Nej, har inte behövt nån hittills :tungan

Den diskussionen finns ett par sidor tillbaka, en TRX ska vara konstigt inställd, rejält ombyggd eller ha något fel (mekaniskt eller mänskligt) för att behöva styrdämpare. Min är höjd bak och sänkt fram utan tendens att slå med styret.

Annars finns det ibland på eBay eller hos närmaste handlare, universalfäste gäller. :)
 
Last edited:

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
min skakar så förbannat när man slår av på gasen...!
Har hittat på ebay, men det kostar...
kanske e slut i styrlagren...?!
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
min skakar så förbannat när man slår av på gasen...!
Har hittat på ebay, men det kostar...
kanske e slut i styrlagren...?!

Som du skriver så måste det vara något annat än brist på styrdämpare som gör att din hoj bär sig åt som den gör.
Jag skulle börja med att ställa fjädringskkomponenterna i grundinställningsläge och kolla så att gaffelbenen inte sitter för mkt sänkta i kronan jmf med orginal.
Är lager i svingen och styrkronan OK?
Är bakhjulet linjerat mot framhjulet?
Konstigt däcksslitage? Dålig balans i däcken?
Känns hojen bra och följsam annars?

Sök och ni skall finna, som Jesus sa.:)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
180 däck ! va bra. Får se om r1 gaffeln kanske blir vinterpyssel, finns till ganska bra pris på ebay i usa (dollarn e så sopig just nu) !

Hör med Gixxer 1000 som heter Kari egentligen här på forumet. Han köpte R1gaffeln från min och satte på en R1a :va , så han kan ha ett komplett "conversionkit" liggandes för att få på gaffeln på en TRX.

Fast om han skakar nu så ger du inte hojen en snällare geometri med R1gaffeln.

Vill minnas att många engelsmän o australiensare gnällt om att det fladdrar om man släpper styret och rullar rakt fram. Vissa däck verkar vara mer benägna att bete sig på det sättet, som nämnts tidigare är obalans i framdäcket en faktor jag själv har provat, det visade sig iofs vid hastigheter över 160 men då blev det spännande på riktigt.

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
kanske e slut i styrlagren...?!
Skulle ju börja med att kolla det istf leta styrdämpare. Sedan kan du kolla resten som L M skriver om.

Men din beskrivning låter lite som ett dassigt styrlager eller som en gaffel utan dämpning som bottnar :gnissla
 
Last edited:

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Hör med Gixxer 1000 som heter Kari egentligen här på forumet. Han köpte R1gaffeln från min och satte på en R1a :va , så han kan ha ett komplett "conversionkit" liggandes för att få på gaffeln på en TRX.

Fast om han skakar nu så ger du inte hojen en snällare geometri med R1gaffeln.

Vill minnas att många engelsmän o australiensare gnällt om att det fladdrar om man släpper styret och rullar rakt fram. Vissa däck verkar vara mer benägna att bete sig på det sättet, som nämnts tidigare är obalans i framdäcket en faktor jag själv har provat, det visade sig iofs vid hastigheter över 160 men då blev det spännande på riktigt.

//P


Precis så är det, när man släpper styret så skakar den. Kan bero på kassa däck också, kör med några gamla bakelitpuckar typ..ska kolla igenom alla lager ikväll iaf.

Schysst tips om Gixxer1000 ! Ska pm. han och fråga !
tack å tack å tack
 
Last edited:

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Alternativt läser du igenom tråden och ställer specifika frågor....

#1. Det är ingen V-twin.......

//p

Äh, jag vet. Jag är bara lat. Går det så går det. Och jag menade självklart att det var en paralelltwin. Får börja läsa nu.


@Lord Melchet

Jag syftade mer på slitdelar såsom bromsbelägg, drivpaket osv, men det är kanske inga problem att få tag i hos en Yamahahandlare?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jag syftade mer på slitdelar såsom bromsbelägg, drivpaket osv, men det är kanske inga problem att få tag i hos en Yamahahandlare?
Det är lugnt, hojen delar prylar med en del andra Yamaha (Thundercat, TDM850/900, R6...) så det är inga problem att få tag i såna saker.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag fick en idé...

Kolla på första inlägget i tråden, jag tänkte vi kunde samla det vanligaste på ett ställe. Förslag, ändringar, tillägg?
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor



@Lord Melchet

Jag syftade mer på slitdelar såsom bromsbelägg, drivpaket osv, men det är kanske inga problem att få tag i hos en Yamahahandlare?
Hojen togs fram som en designstudie som visades på Tokyo mässan i mitten på nittiotalet.
Det var från början inte tänkt att den skulle gå i produktion men gensvaret blev så stort att man började tillverka den, och många av delarna till hojen togs från redan befintliga komponenter i Yamahas MC-program.
Kolla bara i en reservdelslista ngn gång så ser du att väldigt många delar delas med andra modeller.
Slitdelar är inget problem.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Precis så är det, när man släpper styret så skakar den. Kan bero på kassa däck också, kör med några gamla bakelitpuckar typ..ska kolla igenom alla lager ikväll iaf.

Schysst tips om Gixxer1000 ! Ska pm. han och fråga !
tack å tack å tack


r1 lite äldre modeller har nästan 30mm bredd på styrstolpen längst ner.. liiite mindre om jag minns rätt. mät din o kolla sen upp.. kanske bara o flytta över din trx stolpe till r1an.
om din e lite större kan man svarva ner den säkert,, bruka bara skilja mm vanligtvis o de godset finns.
är din stolpe för liten kan man svetsa på den o sen svarva ner den.
finne en på forumet som hade en 30mm axel o den glappa lite i r1ans nedre krona.. löste de med kemiskt plast o enligt han funkar det.
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Bestyckning TRX

Hej alla T-ReX:are!

Har blivit med TRX sedan några månader tillbaka, en fin svart-röd i utställningsskick.

Som vanligt vill man ju förbättra det som förbättras kan.

Har monterat på KN-filter och öppnat upp lite lagom i framkant på luftburken och ett par fina hemmagjorda alu-burkar med lagom bullernivå ska på i dagarna.

FRÅGA: Har någon bänkat och justerat in sin TRX med liknande konfiguration?

-Huvudmunstycke, storlek?
-Nål (läge/annan)?
-Lågfartsmunstycke, storlek?

Har för mig att detta nämnts någonstans i tråden men den är omfattande att söka igenom...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hej alla T-ReX:are!

Har blivit med TRX sedan några månader tillbaka, en fin svart-röd i utställningsskick.

Som vanligt vill man ju förbättra det som förbättras kan.

Har monterat på KN-filter och öppnat upp lite lagom i framkant på luftburken och ett par fina hemmagjorda alu-burkar med lagom bullernivå ska på i dagarna.

FRÅGA: Har någon bänkat och justerat in sin TRX med liknande konfiguration?

-Huvudmunstycke, storlek?
-Nål (läge/annan)?
-Lågfartsmunstycke, storlek?

Har för mig att detta nämnts någonstans i tråden men den är omfattande att söka igenom...

Finns säkert nån som har haft samma konfiguration. Tyvärr har jag inte haft originalförgasarna på, så mina siffror säger inte så mycket. Ett tips är annars att ringa Steve på Topham. Han är generalagent i Tyskland för bl.a. Mikuni, ohc han har gissat rätt nästan varje gång jag pratat med honom. Ytterligare plus är att han är betydligt billigare jmf. med svenska handlare, och han är troligen engelsman, så språket är inga problem. www.topham.de
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Finns säkert nån som har haft samma konfiguration. Tyvärr har jag inte haft originalförgasarna på, så mina siffror säger inte så mycket. Ett tips är annars att ringa Steve på Topham. Han är generalagent i Tyskland för bl.a. Mikuni, ohc han har gissat rätt nästan varje gång jag pratat med honom. Ytterligare plus är att han är betydligt billigare jmf. med svenska handlare, och han är troligen engelsman, så språket är inga problem. www.topham.de


Ok, det kan vara ju vara en lösning.
Men var och varannan verkar ju köra med lite öppnare system. Har någon några siffror får de gära dela med sig!

Alla uppgifter mottages tacksamt!

/G
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Hojen togs fram som en designstudie som visades på Tokyo mässan i mitten på nittiotalet.
Det var från början inte tänkt att den skulle gå i produktion men gensvaret blev så stort att man började tillverka den, och många av delarna till hojen togs från redan befintliga komponenter i Yamahas MC-program.
Kolla bara i en reservdelslista ngn gång så ser du att väldigt många delar delas med andra modeller.
Slitdelar är inget problem.

Tackar för infon!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top