Borrade ni loppen borde ni satt i original överdimension på kolvarna. Åtminstone hoppas jag ni gjorde det, med borrning har ni annars alldeles fel mått på grejerna. Om ni nöjde er med att slipa (hona) loppen är däremot standarddimension troligen rätt. Men har du inga blå moln och en allmän ovillighet att varva (följden av fel dimension på t ex kolvringar) så har du säkert rätt grejer.
Yep det är överdimension på kolvar/ringar.
Det är torrsump, du kan inte kolla nivån med kall motor utan den måste varmköras så att den jämnar ut oljetrycket. Kör den en sväng på 5-10 minuter så den blir genomvarm, låt den gå på tomgång 30 sek, stäng av och kolla nivån.
Om du bara kollar och fyller på när den står i garaget har du garanterat mellan 0,5 och 1 liter för mycket olja i den....
Nivån som jag nämnde är vid varm motor. kanske är bättre om nivån är lite lägre iaf, hum. Blir ju svårt att mäta mängden utan att tömma iaf, kanske skulle ta och göra det endå. Man kanske är lite nojig att det inte ska vara för lite olja i... tycker för övrigt att nivån inte sjunker nämnvärt när den är kall heller i glaset, borde väll göra det, rinner väll ner lite olja?
Last edited: