TRX-tråden

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Borrade ni loppen borde ni satt i original överdimension på kolvarna. Åtminstone hoppas jag ni gjorde det, med borrning har ni annars alldeles fel mått på grejerna. Om ni nöjde er med att slipa (hona) loppen är däremot standarddimension troligen rätt. Men har du inga blå moln och en allmän ovillighet att varva (följden av fel dimension på t ex kolvringar) så har du säkert rätt grejer.

Yep det är överdimension på kolvar/ringar.


Det är torrsump, du kan inte kolla nivån med kall motor utan den måste varmköras så att den jämnar ut oljetrycket. Kör den en sväng på 5-10 minuter så den blir genomvarm, låt den gå på tomgång 30 sek, stäng av och kolla nivån.

Om du bara kollar och fyller på när den står i garaget har du garanterat mellan 0,5 och 1 liter för mycket olja i den....


Nivån som jag nämnde är vid varm motor. kanske är bättre om nivån är lite lägre iaf, hum. Blir ju svårt att mäta mängden utan att tömma iaf, kanske skulle ta och göra det endå. Man kanske är lite nojig att det inte ska vara för lite olja i... tycker för övrigt att nivån inte sjunker nämnvärt när den är kall heller i glaset, borde väll göra det, rinner väll ner lite olja?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Det är 1:an (är väll vänster bakifrån sett)Har inget depåstöd, men kan undersöka detta närmare.

Förresten, om man sätter handen bakom 1:ans avgasrör så känner man lite växlande varmare/kallare puffar av avgaser från den.
Stämmer!

Enklare sätt är att spruta lite vatten på grenrören, det är rätt uppenbart vilken som inte går då.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nivån som jag nämnde är vid varm motor. kanske är bättre om nivån är lite lägre iaf, hum. Blir ju svårt att mäta mängden utan att tömma iaf, kanske skulle ta och göra det endå. Man kanske är lite nojig att det inte ska vara för lite olja i...
Då beror det inte på nivån, du behöver inte börja fundera på att tömma ur olja. Jag pendlar mellan fullt fönster och tomt fönster lite beroende på körstäcka, humör och nåt annat abstrakt TRX-mässigt som vi inte lyckats identifiera. :)

Har inte en gnutta olja i luftburken trots viss överfyllning och ohämmad varvning. Motorn dör heller inte om nivån ligger strax under fönstret, det är bara ca 3 dl upp till normal nivå.

Edit: Äntligen först :tungan
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Yep det är överdimension på kolvar/ringar.





Nivån som jag nämnde är vid varm motor. kanske är bättre om nivån är lite lägre iaf, hum. Blir ju svårt att mäta mängden utan att tömma iaf, kanske skulle ta och göra det endå. Man kanske är lite nojig att det inte ska vara för lite olja i...

Ska vara OK i så fall.

Likadant med oljenivån. Du kommer nog aldrig få ut samma mänd olja ur en TRX/TDM motor, det gömmer sig olja på alla möjliga ställen i motorn. (och jo, det hjälper om man tappar olja ur båda avtappningarna. Så, anfall
är bästa försvar :rolleyes: ) Så länge du har olja ständigt över "utsugsröret" i oljetanken så är det OK. Ligger nivån mellan min/max i glaset strax efter du stängt av den så ska det inte vara nån fara för överfyllning eller för lite olja.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Intressant, så detta är igentligen inte något "fel".

Behöver inte vara det, men man kan ju inte utesluta något heller :hihi
Lycka till med testerna i morgon! Och kom ihåg, råd och tips på ett forum, det är just råd och tips och spekulationer. Det kan ju vara uppåt väggarna också...
 

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Behöver inte vara det, men man kan ju inte utesluta något heller :hihi
Lycka till med testerna i morgon! Och kom ihåg, råd och tips på ett forum, det är just råd och tips och spekulationer. Det kan ju vara uppåt väggarna också...

Haha, tack blir en rolig kväll imorrn :tummenupp


Förresten, hur är det med nivån i glaset när hojjen har stått en längre tid? Bör den sjunka litegranna iaf? Tycker som sagt att min knappt påverkas mellan varm/kall. Det rinner väll ner en del olja iaf i motorn?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Haha, tack blir en rolig kväll imorrn :tummenupp


Förresten, hur är det med nivån i glaset när hojjen har stått en längre tid? Bör den sjunka litegranna iaf? Tycker som sagt att min knappt påverkas mellan varm/kall. Det rinner väll ner en del olja iaf i motorn?

Tycker det är olika från gång till gång. Spekulation: kan bero på i vilket läge motorn stannar i, att oljepumparna står lite olika från gång till gång, och ibland stannar de i ett läge som gör att olja kan rinna igenom?
 

xplo

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Sverige
Hoj
TRX850
Tack båda två för svaren, jag återkommer med rapport när jag har testat imorgon! Spännande! :gnissla
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Haha, tack blir en rolig kväll imorrn :tummenupp


Förresten, hur är det med nivån i glaset när hojjen har stått en längre tid? Bör den sjunka litegranna iaf? Tycker som sagt att min knappt påverkas mellan varm/kall. Det rinner väll ner en del olja iaf i motorn?
Ja, lycka till. :tummenupp

Jag har aldrig olja i fönstret på kall motor. Vet att det finns en ventil i tanken som kan slemma igen och som man bör byta ut i så fall. Om den inte funkar som den ska får man fel nivå, men just nu kommer jag inte ihåg hur det yttrar sig. Om den konstant lämnar olja i tanken eller om den står öppen så det alltid rinner ner i motorn... :gnissla
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Får jag komma med lite TDM-frågor?

Jag tycker min TDM är lite slö i accet, den varvar ur bra men det tar en stund innan den kommer dit. Jag har en lite misstanke om att föregående ägare kanske drevade om den för högre toppfart. Eller det kanske är så att jag måste dreva om den från original för att få den lite piggare.

Det är en 01 med Dynojetkittade förknasare, K&N-filter och effektpip. Så nu känns det som om drevningen är det sista som ska ses över.

Vad är originaldrevningen på en TDM och vad rekommenderar ni för drevning för en "busigare" hoj?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ja, lycka till. :tummenupp

Jag har aldrig olja i fönstret på kall motor. Vet att det finns en ventil i tanken som kan slemma igen och som man bör byta ut i så fall. Om den inte funkar som den ska får man fel nivå, men just nu kommer jag inte ihåg hur det yttrar sig. Om den konstant lämnar olja i tanken eller om den står öppen så det alltid rinner ner i motorn... :gnissla
Men vafan... jag har alltid olja i fönstret vid kall motor:huvet Kan det förklara oljeförbrukningen?:confused:

Micke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TDM frågor överlåtes med varm hand till Jåke :)

Jag har nästan alltid olja i fönstret när motorn är kall. Tror inte det kan förklara oljeförbrukningen tyvärr. Oljetanken funkar (OK, spekulation :)) som utjämnare, det är om oljenivån i vevhuset är för hög som man kan få okad vevhuskomp, och därmed uttryckning av olja. Vet inte om jag har rätt i det, men det verkar rimligt?
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
TDM frågor överlåtes med varm hand till Jåke :)

Jag har nästan alltid olja i fönstret när motorn är kall. Tror inte det kan förklara oljeförbrukningen tyvärr. Oljetanken funkar (OK, spekulation :)) som utjämnare, det är om oljenivån i vevhuset är för hög som man kan få okad vevhuskomp, och därmed uttryckning av olja. Vet inte om jag har rätt i det, men det verkar rimligt?
Vad jag kan komma ihåg så var det likadant på SuperTénéré'n jag hade (som i stort sett har samma motor) så det kan ju vara så. Hmmm... Det ska bli spännande att riva maskin i vinter.

Micke
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Får jag komma med lite TDM-frågor?

Jag tycker min TDM är lite slö i accet, den varvar ur bra men det tar en stund innan den kommer dit. Jag har en lite misstanke om att föregående ägare kanske drevade om den för högre toppfart. Eller det kanske är så att jag måste dreva om den från original för att få den lite piggare.

Det är en 01 med Dynojetkittade förknasare, K&N-filter och effektpip. Så nu känns det som om drevningen är det sista som ska ses över.

Vad är originaldrevningen på en TDM och vad rekommenderar ni för drevning för en "busigare" hoj?
Har inte riktigt koll på drevningen på din -01, tror den ligger på 17/41 men är inte säker. Min -98 hade 17/42 och det kör jag även min TRX på.

Dynojet i förgasarna var lite synd, gör det svårt att komma med bra råd. Spontant om jag allt annat är schysst som luftfilter m.m skulle jag kanske prova höja nålarna 1 hack. De är lite knepigt bestyckade från början...
Den ska inte behöva drevas om från original för att bli piggare, den är drevad för att varva ut nånstans strax över 200 knyck och dit ska den ta sig utan större problem.

Lycka till :)
 

Olsson

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
Yamaha Tracer 07
Jag har alla originalprylar kvar till förgasarna och en duktig kompis med utmärkta kunskaper i att meka förgasare, så om det är bättre med original så...

Jag kan väl säga som så att alla farter över 160 kräver en låååååååång raksträcka. Varvet kommer men det tar tid som sagt, otroligt känslig för motvind i de farterna också. Nu är jag inte så intresserad av höga toppfarter utan att få hojen piggare i accet. Jag ska kolla vilka drev som sitter på och gå upp bak eller ned fram.
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Har nån koll på vilka bitar som passar på TRX ?
Skulle vilja ha fetare bakfälg och en annan framgaffel ! minst...
Fick tag i ett par R1 bromsar billigt och ett r1 baklyse, baklyset blev jättebra och bromsarna ska på när jag har köpt nya bromsledningar.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Har nån koll på vilka bitar som passar på TRX ?
Skulle vilja ha fetare bakfälg och en annan framgaffel ! minst...
Fick tag i ett par R1 bromsar billigt och ett r1 baklyse, baklyset blev jättebra och bromsarna ska på när jag har köpt nya bromsledningar.

R1-gaffeln passar med lite meck (rätt mkt meck faktiskt om du inte har tillgång till svarv etc).
Bakfälg, varför då? 180 passar perfekt på orginalfälgen.
//P
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
180 däck ! va bra. Får se om r1 gaffeln kanske blir vinterpyssel, finns till ganska bra pris på ebay i usa (dollarn e så sopig just nu) !
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Sitter i små köpartankar angående TRX 850, har upptäckt att jag nästan har råd med en sån om jag säljer min hoj. Inte hojen jag egentligen vill ha, men säkerligen mycket roligare än hojen jag har nu. Fräckt utseende, V-twin, låg försäkring och ovanligheten är nog det som tilltalar mig mest, men det finns ju fler saker att tänka på innan man köper en hoj. Eftersom dom inte tillverkas längre så är det kanske knepigt att få tag i reservdelar?

Kända fel på hojarna som man ska passa sig för? Någon årsmodell som hade mycket fel osv, vad kan ni som äger en TRX och förmodligen vet lite om hojen säga? Något särskilt att tänka på?

Tackar på förhand.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top