Ptrro, nu går det nog lite för fort, eller är det jag som lider av värmeslag?
En fyrtaktare gör en komplett arbetscykel, dvs insug, kompression, explosion, utblås på två varv. Dvs, insuget öppnar/stänger en gång på två varv, och kammarna går med andra ord hälften så många varv som veven.
ÖDT däremot, inträffar ju en gång per varv, och eftersom T-märket sitter på svänghjulet, som i sin tur sitter fast på veven, så är ettans cylinder alltid i topp då T-märket är vid markeringen.
Men, i och med att kammarna går hälften så snabbt, så är det inte vid varje vevaxelvarv som kammarna står "rätt" (dvs de står rätt, men man måste vrida veven ett varv till för att det ska stämma med instruktionerna)
Att kamöverfallsskruvarna sitter fast, behöver inte bero på att de dragit dem för hårt, de kan ha dragit med rätt moment, men ha använt nån typ av gänglåsning, typ Loctite.
Att kolvarna har ett 3-4 mm tjockt sotlager, det låter extremt mycket, det borde inte ens finns så mycket plats mellan kolv och topplock. Jag har 1,2 mm squish, och original är det troligen runt 2 mm. (Kronorna, vad menar du med det förresten?, jag antar kolvarnas ovansida?)
En fyrtaktare gör en komplett arbetscykel, dvs insug, kompression, explosion, utblås på två varv. Dvs, insuget öppnar/stänger en gång på två varv, och kammarna går med andra ord hälften så många varv som veven.
ÖDT däremot, inträffar ju en gång per varv, och eftersom T-märket sitter på svänghjulet, som i sin tur sitter fast på veven, så är ettans cylinder alltid i topp då T-märket är vid markeringen.
Men, i och med att kammarna går hälften så snabbt, så är det inte vid varje vevaxelvarv som kammarna står "rätt" (dvs de står rätt, men man måste vrida veven ett varv till för att det ska stämma med instruktionerna)
Att kamöverfallsskruvarna sitter fast, behöver inte bero på att de dragit dem för hårt, de kan ha dragit med rätt moment, men ha använt nån typ av gänglåsning, typ Loctite.
Att kolvarna har ett 3-4 mm tjockt sotlager, det låter extremt mycket, det borde inte ens finns så mycket plats mellan kolv och topplock. Jag har 1,2 mm squish, och original är det troligen runt 2 mm. (Kronorna, vad menar du med det förresten?, jag antar kolvarnas ovansida?)