TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ptrro, nu går det nog lite för fort, eller är det jag som lider av värmeslag?

En fyrtaktare gör en komplett arbetscykel, dvs insug, kompression, explosion, utblås på två varv. Dvs, insuget öppnar/stänger en gång på två varv, och kammarna går med andra ord hälften så många varv som veven.

ÖDT däremot, inträffar ju en gång per varv, och eftersom T-märket sitter på svänghjulet, som i sin tur sitter fast på veven, så är ettans cylinder alltid i topp då T-märket är vid markeringen.

Men, i och med att kammarna går hälften så snabbt, så är det inte vid varje vevaxelvarv som kammarna står "rätt" (dvs de står rätt, men man måste vrida veven ett varv till för att det ska stämma med instruktionerna)


Att kamöverfallsskruvarna sitter fast, behöver inte bero på att de dragit dem för hårt, de kan ha dragit med rätt moment, men ha använt nån typ av gänglåsning, typ Loctite.

Att kolvarna har ett 3-4 mm tjockt sotlager, det låter extremt mycket, det borde inte ens finns så mycket plats mellan kolv och topplock. Jag har 1,2 mm squish, och original är det troligen runt 2 mm. (Kronorna, vad menar du med det förresten?, jag antar kolvarnas ovansida?)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ptrro, nu går det nog lite för fort, eller är det jag som lider av värmeslag?

JAG GJORDE DET I GARAGET IGÅR!

En fyrtaktare gör en komplett arbetscykel, dvs insug, kompression, explosion, utblås på två varv. Dvs, insuget öppnar/stänger en gång på två varv, och kammarna går med andra ord hälften så många varv som veven.

ÖDT däremot, inträffar ju en gång per varv, och eftersom T-märket sitter på svänghjulet, som i sin tur sitter fast på veven, så är ettans cylinder alltid i topp då T-märket är vid markeringen.

Men, i och med att kammarna går hälften så snabbt, så är det inte vid varje vevaxelvarv som kammarna står "rätt" (dvs de står rätt, men man måste vrida veven ett varv till för att det ska stämma med instruktionerna)


Att kamöverfallsskruvarna sitter fast, behöver inte bero på att de dragit dem för hårt, de kan ha dragit med rätt moment, men ha använt nån typ av gänglåsning, typ Loctite.

Att kolvarna har ett 3-4 mm tjockt sotlager, det låter extremt mycket, det borde inte ens finns så mycket plats mellan kolv och topplock. Jag har 1,2 mm squish, och original är det troligen runt 2 mm. (Kronorna, vad menar du med det förresten?, jag antar kolvarnas ovansida?)

Först, ÖDT är samma som TDC??
Så kammarna kommer att stå mot varandra OCH ifrån varandra när TDC (T) är i linje!?

Det fanns ingen loctite på dom skruvar jag hade ur...

Kanske överdrev mm....men det var kakor av sot uppe på kolvarna....som jag kallade kronorna.
....hittade även gott med grus! :gnissla

Skall ut i afton igen så det kommer säkert ställas frågor här då!
....kommer nog inte ge mig på detta snart igen, ens tid är ju faktiskt pengar värt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Först, ÖDT är samma som TDC??
Så kammarna kommer att stå mot varandra OCH ifrån varandra när TDC (T) är i linje!?

Det fanns ingen loctite på dom skruvar jag hade ur...

Kanske överdrev mm....men det var kakor av sot uppe på kolvarna....som jag kallade kronorna.
....hittade även gott med grus! :gnissla

Skall ut i afton igen så det kommer säkert ställas frågor här då!
....kommer nog inte ge mig på detta snart igen, ens tid är ju faktiskt pengar värt!

Övre Död=Top Dead, riktigt, vartannat varv mot, vartannat från. (Om jag som sagt inte fått värmeslag och tänker helgalet...)

Kamöverfallen ska vara dragna med 10 Nm, det är inte så mycket.

Att det är lite sot är normalt, milimeter tjocka lager på så kort tid är inte normalt.

Gruset, har säkert kommit ned när du fiskat efter prylen. Det brukar kunna lägga sig grus i tändstiftshålet eller på ovansidan av ventilkåpan. Tror inte det har varit i motorn, det försvinner nog relativt fort när motorn är i gång.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Övre Död=Top Dead, riktigt, vartannat varv mot, vartannat från. (Om jag som sagt inte fått värmeslag och tänker helgalet...)

Gruset, har säkert kommit ned när du fiskat efter prylen. Det brukar kunna lägga sig grus i tändstiftshålet eller på ovansidan av ventilkåpan. Tror inte det har varit i motorn, det försvinner nog relativt fort när motorn är i gång.

Inne från garaget igen, gick hyffsat smidigt att få dit allt...rätt...hoppas jag...

Lade ett tändstift på var sida om bågen....skruvade ut svallerskruven en bit...fin stor gnista på 1,1mm (tips från duccegänget när man har dynatekspolar) men ingen olja från skruven.
Tänkte att det är skillnad på tryck om man bara kör startmotorn mot när man bytt olja så jag skruvade ur den helt och då spottade den en ordentlig loska med olja.
Låter detta rätt?????

Inga konstigare ljud än när man startar normalt, det gick helt klart lättare att dra runt veven efter jag dragit om alla skruvarna.
En av skruvarna skrek det om precis som den varit åt helvete för hårt dragen.

Nåja, klockan vart 22 och jag hade inte ens avgasrören på så jag får vänta lite på starttest.
Insugskammens markering stämde bra både mot överfallen (som i Haynes kallas camholders) och kamdrevens markering mot godset.
utblåset däremot verkar inte stämma ett dugg.....men vi får se....kamloberna står ju rätt vid TDC iaf....

Och Hans har rätt (som vanligt) ett varv på veven och kammarna står mot varandra! ....det har du berättat förr....men man förtränger så lätt! :tuttar

Återkommer med start info!
 

Cooler

Hojmissbrukande kulturarbetare!
Gick med
27 Nov 2003
Ort
Ludvika
Hoj
Husqvarna 900 -13
Här e' min i diagramform, org.fuggar, MIG system, KN, Dyno.kit
/ Skåning

Tackar!

Det ger ju en hint vart man ska hamna i bestyckningen!:tummenupp

Såg en blå TRX på semestertur med full packning här uppe i Höga Kusten för ca 2 veckor sedan... Var det någon av er här på tråden som var ute och luftade T-Rex?

/GG
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850

utblåset däremot verkar inte stämma ett dugg.....men vi får se....kamloberna står ju rätt vid TDC iaf....

Öhhh.... Hoppas du "överdriver" igen! Kamdrevens markeringar ska stämma med kanten sett från sidan, annars har du fått på kedjan med någon kugges förskjutning! (Det är inte på hundradelen exakt, och kan vara svårt att se beroende varifrån man kikar, men det ska inte diffa så mycket som en kuggs förskjutning!

Att sedan märket på kammen inte sitter exakt där det ska i förhållande till märket på överfallet, beror ju på slottningen, och att kammen sitter lite förskjutet i förhållande till kamdrevet.

Oljeskvallerhålet skjuter inte ut mycket olja, men det ska komma en hyfsat jämn ström, då har pumparna byggt upp tryck så att det kommer olja till kammarna.
 

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Hemlös
Hoj
-
Idag körde jag min TRX för första gången på över tre månader (har varit ute och rest). Det kändes som när jag tog den på en provtur för första gången.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Öhhh.... Hoppas du "överdriver" igen! Kamdrevens markeringar ska stämma med kanten sett från sidan, annars har du fått på kedjan med någon kugges förskjutning! (Det är inte på hundradelen exakt, och kan vara svårt att se beroende varifrån man kikar, men det ska inte diffa så mycket som en kuggs förskjutning!

Att sedan märket på kammen inte sitter exakt där det ska i förhållande till märket på överfallet, beror ju på slottningen, och att kammen sitter lite förskjutet i förhållande till kamdrevet.

Nah, det var off...funderar på om jag satte det 180 grader?
Men gör det ngn skillnad? hjulet är ju runt?

Har försökt att sätta efter original istället då det var mycket mer oommpphh i bågen då. RG skall få sätta i dom nya kammarna sen, såg "räfflor" i dom "gamla" kentas som Sölle satte i.

Ang. gruset tidigare nämnt...det hade kommit in vid vattenpipen som sitter i kåpan...Sölle måste missat får dit den gummipackningen.

Får se om MAB har kommit idag annars sätter jag dit originalet och testar.
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Packboxproblem

Jag skall köra på bana till helgen och håller nu på att byta gaffelolja och packboxar i framgaffeln. Men jag får inte dit packboxen!!!

Hur har ni gjort? Jag har försökt med ett plaströr som passar fint mot packboxen och är längre än det inre dämparröret. Men min vikt (70kg) + stötar räcker inte. Har hackat rätt ordentligt på plaströret dessutom men packboxen vill inte gå längre in. Jag har fått in packboxen 4,5mm men den måste längre då jag inte ser skåran där låsringen skall sitta.

Hjälp!
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Jag skall köra på bana till helgen och håller nu på att byta gaffelolja och packboxar i framgaffeln. Men jag får inte dit packboxen!!!

Hur har ni gjort? Jag har försökt med ett plaströr som passar fint mot packboxen och är längre än det inre dämparröret. Men min vikt (70kg) + stötar räcker inte. Har hackat rätt ordentligt på plaströret dessutom men packboxen vill inte gå längre in. Jag har fått in packboxen 4,5mm men den måste längre då jag inte ser skåran där låsringen skall sitta.

Hjälp!

Puh, det löste sig :banana genom att trä en gängstång (var tvungen att svetsa till en förlängning) genom dämparen och använda en stor bricka som täckte plaströret. På detta sätt så gick det att pressa dit packboxen hela vägen.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Puh, det löste sig :banana genom att trä en gängstång (var tvungen att svetsa till en förlängning) genom dämparen och använda en stor bricka som täckte plaströret. På detta sätt så gick det att pressa dit packboxen hela vägen.


Blir alltid avis på folk som lite ledigt säger...."var tvungen att svetsa till lite"
Vill ha ett eget garage med extra allt! :tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nah, det var off...funderar på om jag satte det 180 grader?
Men gör det ngn skillnad? hjulet är ju runt?

Har försökt att sätta efter original istället då det var mycket mer oommpphh i bågen då. RG skall få sätta i dom nya kammarna sen, såg "räfflor" i dom "gamla" kentas som Sölle satte i.

Ang. gruset tidigare nämnt...det hade kommit in vid vattenpipen som sitter i kåpan...Sölle måste missat får dit den gummipackningen.

Får se om MAB har kommit idag annars sätter jag dit originalet och testar.


Egentligen kan ju hjulet sitta hur f-n som helst, så länge kammen är riktigt timad. Markeringarna på dreven är dock en bra hjälp att måtta in kammen, även om det blir lite annorlunda när dreven är slottade. Hade de inte varit det så hade ju kammen stått rätt om drevet stått rätt.

Att dra dit drevet, konstatera att det står snett, och dessutom vrida kammen något i förhållande till drevet är dock något jag aldrig skulle vågat mig på... Insugsventilerna är iofs känsligare pga öppningstidpunkt i förhållande till kolvläget, men ändå.

Gör om, gör rätt (och var glad att det inte smällde till nånstans...) Hur gick det med orsaken till mekandet då, hittade du prytteln, eller har du rivit allt i onödan?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Egentligen kan ju hjulet sitta hur f-n som helst, så länge kammen är riktigt timad. Markeringarna på dreven är dock en bra hjälp att måtta in kammen, även om det blir lite annorlunda när dreven är slottade. Hade de inte varit det så hade ju kammen stått rätt om drevet stått rätt.

Att dra dit drevet, konstatera att det står snett, och dessutom vrida kammen något i förhållande till drevet är dock något jag aldrig skulle vågat mig på... Insugsventilerna är iofs känsligare pga öppningstidpunkt i förhållande till kolvläget, men ändå.

Gör om, gör rätt (och var glad att det inte smällde till nånstans...) Hur gick det med orsaken till mekandet då, hittade du prytteln, eller har du rivit allt i onödan?


Jo för fanken, den hade tom blivit lite oval :) Höll i toppen med ena handen och hämtade ut "pluppen" med andra....tog foto på fanskapet! :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo för fanken, den hade tom blivit lite oval :) Höll i toppen med ena handen och hämtade ut "pluppen" med andra....tog foto på fanskapet! :)

Gott! Då var det ju i vart fall inte i onödan. Och så har du ju lärt dig en hel del. Snyggt jobbat för övrigt! No guts no glory :hihi
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Gott! Då var det ju i vart fall inte i onödan. Och så har du ju lärt dig en hel del. Snyggt jobbat för övrigt! No guts no glory :hihi

Jo, man har ju faktiskt det! Och nu får man göra om göra rätt också....och denna gången skall jag köpa en liten spegel som du föreslog.
Tror inte det är många mm fel men det räcker ju med det lilla!

Lördagen är vigd åt mek....och trav så hoppas allt går väl och solen tittar fram!

Ha D!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gelleråsen 27/8

2 st platser finns i stuga på banan natten mellan söndag och måndag.
Denna trevliga och ombonade stuga får då delas med en lång svettig TRXåkare och en inte lika fullt lång och svettig fd TRXåkare som enl obekräftade uppgifter snarkar. Hojta om intresse finns.
//Peter
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Är det nån som vet man behöver oroa sig för olika längd på R1 bromsslangar och original TRX ??
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det nån som vet man behöver oroa sig för olika längd på R1 bromsslangar och original TRX ??
Tänkte du montera R1-bromsar på TRX:en? Det är ingen fara, har du hela systemet från R1:an passar det rakt av med handtag, slangar och allt. Det skiljer lite i längd mellan slangarna men inte så det blir problem, tajtast med äldsta bromsarna (98-99) som har anslutningen lite tokigt men det funkar som sagt.

Edit: TRX:en har f ö de längre slangarna...
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top