Hasse, dags att uppdatera oss/mig hur det går med värme och kammar o.dyl.
...
Och du....tack för all hjälp!!
//M
OK, here goes...
Har inte satt i de nya kammarna ännu. Ska bänka med original på lördag, och vill för kul skull se hur mycket annorlunda kurvorna blir med/utan kammar. Sen vill jag också mäta lite så att ventilerna inte slår i, eftersom vi fått mer lyft och längre duration, plus att jag till skillnad från dig fixat squish och har andra kolvar i. Jag ska dessutom labba lite med hårdare ventilfjädrar alternativt lägga i någon bricka för att förspänna de nuvarande, eftersom jag ju verkar fått ventilsläpp. Det gör att jag vill ha gott om tid på mig, så det får bli senare när vädret blir skit.
Värmen, jag har "vant" mig. Har kört med en digital ugnstermometer i kutsen, och kollat oljetemp titt som tätt. Eftersom den bara en enda gång gått upp i ordentligt över 100 grader, men i övrigt hållit sig i normalläge, så känns det inte akut. Ska nog trots allt försöka ragga fatt i en R6 kylare, som ska vara lite större, men det får nog bli vinterjobb det med.
Han som portat min topp har dividerat fram och tillbaka om orsakerna till varmgången. Det kan vara så enkelt att motorerna går mer effektivt på låga varv/tomgång, och eftersom det då oftast inte är någon fartvind att tala om, så räcker inte kylningen till. (Det senaste en sanning med modifikation, eftersom min aldrig kokat, kylfläkten verkar med nöd och näppe klara att hålla tempen på anständig nivå...)
Kylvätskan de pratade om är med största sannolikhet Watervetter. Den är dyr men inte så dyr, eftersom den blandas ut. Ganska drygt faktiskt! Och jag har testat
. Märkte ingen skillnad på tempen, men å andra sidan ska den minska risken för lokala kokningar, s.k. hotspots, så jag kör vidare med den. (Minskar uppenbarligen ytspänningen på vattnet, kanske skulle funka med lite diskmedel också
)
Bara kul att kunna hjälpa till, du har ju uppenbarligen gjort ett gott arbete. Kul att det gått så bra!