TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nope, inte för att smörja, men jag petar i lite vanlig genomskinlig byggsilikon för att täta. Håller bra mellan dämpare och rör, men under motorn blir det lite väl varmt. Sist så brydde jag mig inte om tätning, men det håller tätt ändå.

Holy crap, det låter verkligen som raka rör dom där MAB!
Blir till att ladda med öronproppar!

En annan fråga....
Har märkt att när man drar in kopplingen och rullar sakta med ettans växel i så hugger det (hackar till ett par ggr) så man känner det i fotpinnarna.

Kan det vara ngt med ettans drev? Drivpaketet är väl på ca:800 mil nu men man ser inget konstigt där.....skall väl iofs snart byta så man har fräscht till våren...
Vet att det blir rena spekulationer men ändå....
 

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
Gaffeldiameter ? Övre delen av gaffeln som sitter i kronan.

Vad har hålen för gaffeln i kronan för diameter ? Eller vad har orginal cliponhandtag för innerdiameter i gaffel infästningen.

Har TRX850 separat bromsvätskebehållare (frambroms), alltså så att den sitter separat monterat från bromhandtaget, med en slangbit emellan handtag och behållare?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hasse, dags att uppdatera oss/mig hur det går med värme och kammar o.dyl.

Själv har jag ju nu efter bästa förmåga satt kammarna original trots dom slottade dreven, den gick ju mycket bättre efter första sölleingreppet. (även om toppackningen rök vilket vi får säga att det var piratgrejjernas fel!?)

Hur som, bågen går bättre än någonsin...varv villig o jag kommer utan större ansträngning till 225 på mätaren med 16 fram.

Nu till det lite intressanta, som du kanske kommer ihåg så gick ju bågen varmare ....mycket varmare efter sölles första försök....samma igen!!

Hade kört rätt "lagom"...långt ifrån bansmiskning och fick 3 rödljus på raken i Kungälv....tempen pep av rätt upp!! En god bit över 100 markeringen....innan fick den verkligen kämpa för att komma över 80!!

Som sagt, trycket från låga varv är tillbaks med råge....men vad är det som fixar denna temp!? Öppnar avgasventilerna för sent?
Klagar ju inte då den aldrig gått bättre men....ändå!

Har du fått i dom "nya" kammarna??
Jag väntar nog med det tills RG får göra lite jobb likt det han gjort på Peders...

OCH....pratade lite löst med ägaren till en moped-MC firma där jag jobbar, tror dom tävlar i endurance....
Dom kör med en riktigt dyr kylvätska som tydligen funkar HELT annorlunda än glykol/vatten....har för mig att han sa 200:- litern men den kylde MYCKET bättre....kan ju vara ngt!?

Och du....tack för all hjälp!!

//M
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hasse, dags att uppdatera oss/mig hur det går med värme och kammar o.dyl.

...

Och du....tack för all hjälp!!

//M

OK, here goes...

Har inte satt i de nya kammarna ännu. Ska bänka med original på lördag, och vill för kul skull se hur mycket annorlunda kurvorna blir med/utan kammar. Sen vill jag också mäta lite så att ventilerna inte slår i, eftersom vi fått mer lyft och längre duration, plus att jag till skillnad från dig fixat squish och har andra kolvar i. Jag ska dessutom labba lite med hårdare ventilfjädrar alternativt lägga i någon bricka för att förspänna de nuvarande, eftersom jag ju verkar fått ventilsläpp. Det gör att jag vill ha gott om tid på mig, så det får bli senare när vädret blir skit.

Värmen, jag har "vant" mig. Har kört med en digital ugnstermometer i kutsen, och kollat oljetemp titt som tätt. Eftersom den bara en enda gång gått upp i ordentligt över 100 grader, men i övrigt hållit sig i normalläge, så känns det inte akut. Ska nog trots allt försöka ragga fatt i en R6 kylare, som ska vara lite större, men det får nog bli vinterjobb det med.

Han som portat min topp har dividerat fram och tillbaka om orsakerna till varmgången. Det kan vara så enkelt att motorerna går mer effektivt på låga varv/tomgång, och eftersom det då oftast inte är någon fartvind att tala om, så räcker inte kylningen till. (Det senaste en sanning med modifikation, eftersom min aldrig kokat, kylfläkten verkar med nöd och näppe klara att hålla tempen på anständig nivå...)

Kylvätskan de pratade om är med största sannolikhet Watervetter. Den är dyr men inte så dyr, eftersom den blandas ut. Ganska drygt faktiskt! Och jag har testat ;). Märkte ingen skillnad på tempen, men å andra sidan ska den minska risken för lokala kokningar, s.k. hotspots, så jag kör vidare med den. (Minskar uppenbarligen ytspänningen på vattnet, kanske skulle funka med lite diskmedel också :hihi)

Bara kul att kunna hjälpa till, du har ju uppenbarligen gjort ett gott arbete. Kul att det gått så bra!
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Är det ingen som har nått beggat slipon liggandes?? jag är intresserad isåfall.
Det låter knappt nånting i Söderledstunneln när jag åker till jobbet på mornarna !
Provade på skoj att köra med bara avgaskröken utan org.dämparna genom tunnlarna till Hammarbysjöstad :
maken till snabelusiskt harmageddon vrål ! Trodde att lysrören i taket på tunneln skulle vibrera loss !

Har man en huliganhoj så har man.


ps. tack Froven för alla artiklar !
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Är det ingen som har nått beggat slipon liggandes?? jag är intresserad isåfall.
Det låter knappt nånting i Söderledstunneln när jag åker till jobbet på mornarna !
Provade på skoj att köra med bara avgaskröken utan org.dämparna genom tunnlarna till Hammarbysjöstad :
maken till snabelusiskt harmageddon vrål ! Trodde att lysrören i taket på tunneln skulle vibrera loss !

Har man en huliganhoj så har man.


ps. tack Froven för alla artiklar !

Dom du ser i min avatar ligger för försäljning på ebay!! :yoparty
Blir ju säkert lite billigare att skicka inom sverige också! :tummenupp
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jag har ett par på vinden som inte är vackrast men som låter bra.
kolla på www.trx850.blogspot.com
Är du intresserad kan du få dem för en tusenlapp plus frakt. Eller ja, kom med ett bud...
//P
 

TomasT

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Ort
Stockolm S
Hoj
Yamaha TRX850, Kawa Zx9R(SÅLD)+Opel Ascona -86 e85(Ska göra en Getaway Sthlm. med den)
Jag har ett par på vinden som inte är vackrast men som låter bra.
kolla på www.trx850.blogspot.com
Är du intresserad kan du få dem för en tusenlapp plus frakt. Eller ja, kom med ett bud...
//P



Om jag köper dina kan jag hämta dom nästa gång jag kommer till "Kingen" , brukar bränna ner dit tittsomtätt, har släkt där nämligen.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Om jag köper dina kan jag hämta dom nästa gång jag kommer till "Kingen" , brukar bränna ner dit tittsomtätt, har släkt där nämligen.

Som sagt, de ligger på vinden så har du vägarna förbi Kungälv är du välkommen att plocka upp dem. Kanske en uppsättning kåpor oxå när du ändå är på gång ?:)
//P
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Feta ! vad släpper du dom för då ?


So you get da big picture:
dabike_small.jpg
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Funderar på hur ofta man bör kolla/justera ventilspelet för att motorn inte ska rasa. Enligt haynes så ska man inte behöva kolla det för än vid 4200mil, men det låter lite väl mycket? Enligt papper så är motorn en -00:a som har gått ca 1400mil, X4UN står det på motorn btw...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Funderar på hur ofta man bör kolla/justera ventilspelet för att motorn inte ska rasa. Enligt haynes så ska man inte behöva kolla det för än vid 4200mil, men det låter lite väl mycket? Enligt papper så är motorn en -00:a som har gått ca 1400mil, X4UN står det på motorn btw...

De tillverkades väl bara mellan 95 & 98 så att motorn är en TRX -00a låter otroligt. Skulle kunna vara en TDMsnurra i den iofs. På de tidiga TRXerna rekommenderas ventiljustering vid 2400mil, på de senare verkar det inte behövas utan där kan man följa manualen. Skadar ju aldrig att hålla koll på det innan heller.//P
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tycker också att detdär med årsmodellen låter lite märkligt, men enligt säljaren och vägverket så är det en 00a TRX. Motorbetäckningen stämmer inte heller med någon äldre modell (X4UN), eller kollar jag på fel ställe?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Tycker också att detdär med årsmodellen låter lite märkligt, men enligt säljaren och vägverket så är det en 00a TRX. Motorbetäckningen stämmer inte heller med någon äldre modell (X4UN), eller kollar jag på fel ställe?

Den är väl importerad från Das Vaterland med ett EZ (första registreringsdatum) från -00, då blir det en -00a i Sverige oxå. Hojen kan mkt väl vara (teoretiskt resonemang nu) en -96a importerad till tyskland -00 och exporterad därifrån senare.
//P
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top