TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX såldes förmodligen som -00 i Tyskland, liksom det finns -01 i bl a Australien. Det handlar om samma hoj som de tidigare årsmodellerna och är alltså en -98 i praktiken. Det var sista tillverkningsåret. Har för mig jag sett nån enstaka svenskreggad -99 rent av.

Den ska ha sin första 100-milaservice som alla. Sen kan man kontrollera ventilspelet ibland, men strängt taget behöver det inte justeras förrän vid 4200 om man kör "normalt".

Jag köpte t ex min med 2800 mil på mätaren, nu har den gått 6400 mil och jag har justerat ett par av ventilerna en gång...

TDM:en heter 4TX-nånting efter 1996, så visst har du en TRX-motor.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Intressant...

Nån som vet mer än mig om förgasare och kan svara på om ett par gamla Keihin från 1991 är värt pengar? Funderar på hur mycket man måste lägga ner i nya munstycken, nålar och packningar för att få dem fräscha...

Ni som har, passar dessa rakt på? Tänker på offset osv, har dåligt komihåg hur det var med Duccemodellerna.

Verkar som Humlan blir kvar. Igen :gnissla

Å då måste det ju trimmas annars kan jag lika gärna ta erbjudandet om byte mot en Merca 300 TE :rolleyes:
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Intressant...

Nån som vet mer än mig om förgasare och kan svara på om ett par gamla Keihin från 1991 är värt pengar? Funderar på hur mycket man måste lägga ner i nya munstycken, nålar och packningar för att få dem fräscha...

Ni som har, passar dessa rakt på? Tänker på offset osv, har dåligt komihåg hur det var med Duccemodellerna.

Verkar som Humlan blir kvar. Igen :gnissla

Å då måste det ju trimmas annars kan jag lika gärna ta erbjudandet om byte mot en Merca 300 TE :rolleyes:

Vad jag kan SE på bilderna så är dessa EXAKT som mina....om dom sitter för nära/långt ifrån varandra tror jag det finns justeringsmån.
Det enda att göra är ju en TPS mod annars....

Och du....jag tror knappast fuggarna är 91:eek:r....utan dom kommer från en 91:a ducce......Hans??
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Intressant...

Nån som vet mer än mig om förgasare och kan svara på om ett par gamla Keihin från 1991 är värt pengar? Funderar på hur mycket man måste lägga ner i nya munstycken, nålar och packningar för att få dem fräscha...

Ni som har, passar dessa rakt på? Tänker på offset osv, har dåligt komihåg hur det var med Duccemodellerna.

Verkar som Humlan blir kvar. Igen :gnissla

Å då måste det ju trimmas annars kan jag lika gärna ta erbjudandet om byte mot en Merca 300 TE :rolleyes:
Nej, men kanske vet mer om tyska språket ;) Det står att förgasarna passar till Ducce 900 från -91 och framåt, dvs inget om hur gamla just de förgasarna är. Har för mig, men är mkt osäker, att de passar rakt av.
Mina fuggar satt enl. säljaren, på i princip sedan -96. När jag renoverade dem var det ett sprucket lock till spjället, nya munstycken och spjällockspackningar som behövde förnyas. Tror inte det behöver bli dyrt, och även ett par slitna Keihin lär vara mil bättre än ett par bra standardfuggar. Vem 17 vill ha en veterinärsmerca :va Keihin är ju trim!

Förresten, borde man inte kunna mäta upp offseten mha bilden, eftersom man faktiskt vet ett avstånd på bilden? Typ 41 mm...
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Det står att förgasarna passar till Ducce 900 från -91 och framåt, dvs inget om hur gamla just de förgasarna är.
Tack, det var så jag menade men inte skrev. :huvet
De kan naturligtvis vara nyare, och för de pengar det handlar om nu spelar det nog mindre roll.

Vem 17 vill ha en veterinärsmerca :va
Tja, varken jag eller nuvarande ägaren verkar det som :D

....om dom sitter för nära/långt ifrån varandra tror jag det finns justeringsmån.
Ok, låter väl rimligt. Fan, ska jag till å köpa fuggar har jag ju rekondat hojen i onödan... :rolleyes:
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ha, det var ju kawa trx:en som gick på en timme....hade varit trevlig!! :tummenupp

mja så är det nog... vad vet du om den? :)


Är det nån som har koll på ungefär hur brett bakdäck man kan kränga på orginalfälg utan modifikationer?
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Är det nån som har koll på ungefär hur brett bakdäck man kan kränga på orginalfälg utan modifikationer?
Metzelers Racetech funkar i 180-bredd. Froven har använt det utan problem. Dunlop rekommenderar sina Qualifier i 170-bredd.

Det beror som sagt lite på däckets uppbyggnad, så 180 av ett mjukt Metzeler funkar men kanske inte Michelin Pilot Power... eller så. Generellt rekommenderar jag personligen max 170-bredd om det gäller gatdäck. Bandäck har ju en lite annan uppbyggnad...

Så det kanske ser häftigare ut, men du kan förlora fäste genom att däckets profil förvrängs om det är för brett för fälgen.

Vad jag kan SE på bilderna så är dessa EXAKT som mina...
Okidiko. Jag har kollat lite hos Sudco, det är väldigt likt deras diagram på Sidedraft-modellen.

Nån som vet skillnaden mellan Downdraft och Sidedraft? De ser generellt väldigt lika ut, men den senare har den där extra manicken på ena flottörhuset....
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i


Okidiko. Jag har kollat lite hos Sudco, det är väldigt likt deras diagram på Sidedraft-modellen.

Nån som vet skillnaden mellan Downdraft och Sidedraft? De ser generellt väldigt lika ut, men den senare har den där extra manicken på ena flottörhuset....

Side har väl flottörhuset i rak linje med övriga gasaren medans down har vinklat hus....som såhär:
fcrs1.jpg
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Side har väl flottörhuset i rak linje med övriga gasaren medans down har vinklat hus....
Jepp, hittade lite info på Wikipedia också efter en del sökande. Det var sämre med förklaringar från Keihins sida... :gnissla

Nu är det att välja, ha kvar hojen på annons och stoppa om ljuddämparen eller köpa förgasare och motorrenoverings-kit. Då blir den kvar minst ett år till och kommer sen att vara ännu mer svårsåld. Beslut inom 10 timmar :3freak
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Har lagt upp denna bilden förut, den visar att TüV har godkänt 180däck på orginalfälg, och tyskarna brukar veta vad de gör så länge det inte gäller krig och smak.
//P
 

Bifogat

  • TUV_180.jpg
    TUV_180.jpg
    54.4 KB · Visningar: 50

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jepp, hittade lite info på Wikipedia också efter en del sökande. Det var sämre med förklaringar från Keihins sida... :gnissla

Nu är det att välja, ha kvar hojen på annons och stoppa om ljuddämparen eller köpa förgasare och motorrenoverings-kit. Då blir den kvar minst ett år till och kommer sen att vara ännu mer svårsåld. Beslut inom 10 timmar :3freak

Behåll å bygg på! :)

Ligger en annons på SH med ett par riktigt snygga Yoshi TRC slip-ons som med lite mekk borde passa. Jeffligt sugen på dem själv. http://www.sporthoj.com/annonser/?id=8244

tyskarna brukar veta vad de gör så länge det inte gäller krig och smak.
//P

Hehehe. De gav upp det mot konsten att brygga gött öl :)

Har folket från götet fått plats 1/9?

Tackar för kartboken.
 
Last edited:

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jävligt najs!!!

Hur går det med das turbo??

Har knappt rört TRX'en sen i våras... Har mest skruvat å kört med racehojjen.

Har iofs bockat till plenumet & skaffat tryckslang.

Letar efter garage här i halmstad nu. Det höll inte att pendla 18 mil varje gång man ska skruva lite :(

Ska iväg å köpa delar till ett separat oljesystem till turbon snart. pump, filter & kyl.

Men snart är det höst & då sätter jag igång igen :)

Finns inget som är så ekonomiskt oförsvarbart som det :rolleyes:


Håller med dig. Enda anledningen till att bygga är för att det är kul.

Tror du kommer ha riktigt kul med bladen om du tar den.
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top