TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tja,
sorry, har varit på semester, avslutning på LeMans i helgen :)

Svårt att se på bilden, men jo, det ser nog ungefär ut som mina kammar. Det gick att känna om man drog med nageln att det var slitet.

Shimsa om? Menar du ventilspel? Har ju ingen betydelse om du stoppat i andra kolvar, om du inte planat topp eller cylinder :va

Har du använt den gamla packningen? Om det läcker så är nåt fel, helt klart. Har aldrig upplevt att topplockspackningen läcker efter montering, varken med beggade eller nya packningar. Och jag har aldrig använt nåt klet för topppackningarna heller.

Jag fick f.ö. olika bud om man skulle använda original packning, och i så fall om man skulle ta upp den till den större diametern. Jag köpte till sist big-bore packningen från Kedo... Min första blåste jag ju på Mantorp i september, misstänker att det kan berott på att jag modifierade den. På den tyska siten menade de att det funkade med original, men jag är skeptisk till att ha skarpa kanter i förbränningsrummet.

Hög temp, jotack, det känns igen. Visst känns det lite skakigt :hihi Jag har vant mig nu, men oron finns kvar. Vet inte vad det beror på, högre effekt ger högre temp, men det finns ju andra mindre trevliga anledningar också...

Hörde att Yamaha tog storslam!! :tummenupp
....Jag köpte också packning från KEDO "over bore" och det var en originalpackning dom hade borrat upp....hade 2 hemma så det hade jag kunnat gjort själv och sparat pengarna....lurendrejare!! :huvet

Hur som skall jag ut och riva nu igen och på med lite loctite packningsspray, det är kul att sätta kamtiming....NOT!!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fan Hasse, behöver input igen!! :näsblod

Har ställt om timingen troligen 15-20 ggr nu och det ÄR fysiskt omöjligt att få pricken på kammen att lina perfekt med strecket på överfallet och dessutom ha I&E att lina upp med toppkanten.

Kompromissen blev...pricken lite över märket vilket torde göra att insuget blir några grader tidigare....och så satte jag avgaskammen så pricken ligger lite innan märket vilket borde göra att det inte slår lågor som det gjorde första 2 ggr jag startade henne.

Håller du med eller blir det veto??? :huvet
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Fan Hasse, behöver input igen!! :näsblod

Har ställt om timingen troligen 15-20 ggr nu och det ÄR fysiskt omöjligt att få pricken på kammen att lina perfekt med strecket på överfallet och dessutom ha I&E att lina upp med toppkanten.

Kompromissen blev...pricken lite över märket vilket torde göra att insuget blir några grader tidigare....och så satte jag avgaskammen så pricken ligger lite innan märket vilket borde göra att det inte slår lågor som det gjorde första 2 ggr jag startade henne.

Håller du med eller blir det veto??? :huvet

Jag borde ha lagt till att jag nu gått tillbaks till original drev igen så INTE slottade. I morse så tänkte jag att....även om dreven är identiska så sitter dom ju på annan kam om man byter. Tror du att det skulle ställa det bättre?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Lite godis

Har fixat mig lite godis så man kan köra beggade racedäck....ja liiiite bling då!

Är det ngn som vill köpa den jävligt fräscha stöten så hojta innan den landar på ebay.
YZFfelge.jpg
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Hoppas detta är rätt tråd att posta denna frågan i.

Håller på att ta kort nu och var och kollade på en TRX-97 hos en handlare.

Ser ut att vara i mycket fint skick, inga lackskador eller repor på varken kåpor eller ram. Den har gått 6000 mil vilket är rätt saftigt. 34000 begär dem är det ett rimligt pris?

Vad är det för svagheter jag skall leta efter? Läste att den kunde dra mycket olja och att det skulle vara krångligt att kolla nivån. Är det något annat jag skall akta mig för?

Mvh KlimaX
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hoppas detta är rätt tråd att posta denna frågan i.

Håller på att ta kort nu och var och kollade på en TRX-97 hos en handlare.

Ser ut att vara i mycket fint skick, inga lackskador eller repor på varken kåpor eller ram. Den har gått 6000 mil vilket är rätt saftigt. 34000 begär dem är det ett rimligt pris?

Vad är det för svagheter jag skall leta efter? Läste att den kunde dra mycket olja och att det skulle vara krångligt att kolla nivån. Är det något annat jag skall akta mig för?

Mvh KlimaX

Kollar rätt mycket på blocket och en 6k milare skulle jag tro kan gå för ~29k.
Tittar man i England går dom för 10lax + och du får en sjysst RSV för 2000£
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Kollar rätt mycket på blocket och en 6k milare skulle jag tro kan gå för ~29k.
Tittar man i England går dom för 10lax + och du får en sjysst RSV för 2000£


Okej, någon som drar hem hojar från England eller det är något man får fixa själv?

Sen skall dem ju reggas och besiktigas. Vad det går på har jag inte den blekaste om. Är du insatt i det?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Okej, någon som drar hem hojar från England eller det är något man får fixa själv?

Sen skall dem ju reggas och besiktigas. Vad det går på har jag inte den blekaste om. Är du insatt i det?

Nah, kan inte säga att jag är det...det är nog MYCKET svårare nu också iom att färjan från GBG inte går längre.

Tyskland är också billigare...har FÖR MIG att en som tog in en bil betala strax under 4k....men det tar jag inte gift på...
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Okej, inte mer än 4? Det var ju inte alls farligt. Kanske borde kolla upp det. Har bekanta som jobbar med att dra hem bilar från tyskland och sälja här i sverige så en Mc skall nog inte vara några problem.

Tack för svaren!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag importerade min från Tyskland. Kostar inte speciellt mycket, registreringsbesiktning och vägning. Har för mig att bilregistret har mer info om det. Ska man köra hojen hem måste man teckna specialförsäkring, men det är inte så dyrt det heller. Har för mig att det var ca 2500:- för regbesiktning... Miltalet kan vara av betydelse, men på så gamla hojar är det snarast det allmänna skicket som är intressant, dvs har hojen skötts om ordentligt. Oljebyten, gaffel, broms, drivpaket osv osv. Första inlägget i denna tråd tar upp lite grejor, men saknar du info så fråga på bara.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KW:

Sorry, konferens i Amsterdam nu...

Ang timing. Jag vet inte hur mycket eld det sprutar från en originalare med krökarna borta, det kanske är normalt (med tanke på övrigt trim på din hoj)
Timing. Vad som påverkar timingen är om:

-kamkedjan är sliten
-kedja/drev timing (dvs att du satt allt rätt, men det är ju det det hela handlar om)
-planad topp/cylinder
-slipning av kammarna (Kent har satt kamnockcentrum/öppning/stängning lite annorlunda då de slipat, om du är med på hur jag menar?)

Min hoj, från höger sida sett, med planad topp/cylinder men ny kedja, så ligger båda kammarna något efter. Båda ungefär lika mycket. I och med att motorn roterar medurs från det hållet sett, så är alltså både I/E och pricken lite "bakom"/"efter" i rotationsriktningen när svänghjulsmarkeringen står rätt. Är det vad du menar? Tar detta från minnet, möjligt allt snurrar åt andra hållet?

Med original (eller omslipade) kammar, så kan du ju inte vrida kamdrev fel i förhållande till kamnockarna. Du borde därför ha möjlighet att få samma förskjutning på båda kammarna (sliten=förlängd kedja alternativt planad topp borde påverka båda kammarna lika mycket).

Har du planat något?
Är det ungefär samma förskjutning för pricken och I/E märkena? (Borde vara det, det är ju det man kan justera med de slottade dreven...)
Jag antar, men nämner det ändå, det kan diffa en del på svänghjulsmarkeringen, om man kikar från lite olika håll, kika rakt in mot svänghjulet.

Fan Hasse, behöver input igen!! :näsblod

Har ställt om timingen troligen 15-20 ggr nu och det ÄR fysiskt omöjligt att få pricken på kammen att lina perfekt med strecket på överfallet och dessutom ha I&E att lina upp med toppkanten.

Kompromissen blev...pricken lite över märket vilket torde göra att insuget blir några grader tidigare....och så satte jag avgaskammen så pricken ligger lite innan märket vilket borde göra att det inte slår lågor som det gjorde första 2 ggr jag startade henne.

Håller du med eller blir det veto??? :huvet


Hmm, om jag förstår dig rätt nu, så har du alltså spridit timingen lite, dvs ställt insug tidigare och avgas senare? Det skulle jag inte göra, eftersom anledningen att du inte får märkena att stämma troligen ligger i planing/kedjeförlängning, och då påverkas båda kammarna lika mycket. Du bör ha samma förskjutning/overlap.

Men teoretiskt har du nog rätt i och med att du minskar overlap/senarelägger avgasöppning så borde det bli mindre lågor. Osäker dock på det senare, det är som sagt möjligt att det "ska" vara lite eld, får passa på den frågan...
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
KW:

Sorry, konferens i Amsterdam nu...

Har du planat något?
Är det ungefär samma förskjutning för pricken och I/E märkena? (Borde vara det, det är ju det man kan justera med de slottade dreven...)
Jag antar, men nämner det ändå, det kan diffa en del på svänghjulsmarkeringen, om man kikar från lite olika håll, kika rakt in mot svänghjulet.

Ahhh, Dammen är en av mina favoritstäder!! :tummenupp

Skall ut i garaget precis...
I/E märken står perfekt mot toppkanten...timingmärket står fin fint med huvudet nästan på golvet.
Med dessa förutsättningar står insugets prick något efter kamöverfallets streck medans avgaskammens prick står något innan...men det diffar dock INTE så mycket som en kugg.
Detta säger mig att insug är något tidig och avgas något sen!? Eller!?

Och för att klargöra, jag har satt dit ICKE slottade dreven igen för att lättare få det till original....men det gick ju inte det heller! :D

Tar med kameran ut och ser om jag kan plåta lite....men ljuset är....sådär.

Tackar för "bollplanket"!


...Ja just det....Toppen är INTE planad....cyllen är lite planslipad men bara tagit bort gamla packningen typ...
Kamkedjespännaren bottnar inte riktigt men det är inte mycket kvar...:gnissla
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Men det där förstår jag inte riktigt, förhållandet mellan I/E märkena och pricken på kammen kan inte ändras, såvida man inte har slottade drev?
Jag får det också till att avgas är ngt sen och insug något tidig. Om kedjesträckaren inte tar ut slacket helt, så kan insugskammen kanske vrida sig lite mer, dvs det blir ett litet slack på kedjan mellan kammarna, kolla det! Det förklara i så fall diffen. Testa att dra runt veven ett varv till. Testa också at vrida bak insugskammen om det går, så att du inte har slack mellan dreven.

Nu blir det pilsner!

Snygg blingbling förresten!!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Men det där förstår jag inte riktigt, förhållandet mellan I/E märkena och pricken på kammen kan inte ändras, såvida man inte har slottade drev?
Jag får det också till att avgas är ngt sen och insug något tidig. Om kedjesträckaren inte tar ut slacket helt, så kan insugskammen kanske vrida sig lite mer, dvs det blir ett litet slack på kedjan mellan kammarna, kolla det! Det förklara i så fall diffen. Testa att dra runt veven ett varv till. Testa också at vrida bak insugskammen om det går, så att du inte har slack mellan dreven.

Nu blir det pilsner!

Snygg blingbling förresten!!

Ha en trevlig afton på....Leidseplein?

Kom in från garaget nu och nog är det skumt alltid.
Det går att sätta prickarna på samma ställe (jag valde lite efter men tror det var fel) och bägge skall nog backas en kugg.
Men man får faen blunda för kamdrevens I/E markeringar för dom är helt offside!! Kan det vara detta som fick Sölle att slotta mina drev till slut.....det drev (ha ha) dom vansinniga!! :)

Rådlös för stunden...vete fanken om inte man skall trycka dit dom slottade ändå....det är dock så JÄVLA svårt att lägga dom på rätt kugg då. Men dom fasta har man liksom inte mycket att välja på....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter märkligt, så galet kan det bara inte vara, med standarddrev och kammar. Omslipning påverkar ju inte markeringarna på något sätt, och med oslottade drev kan inte I/E och prickarna skilja sig åt. Sleten kedja/planat påverkar ju båda, och lika mycket. Förhållandet mellan prick och I/E är ju konstant med oslottade drev! Det måste nog ses i verkligheten för att ev. råd ska vara till nån hjälp. Känns lite risky att komma med tips över internet... Ta allt med en nypa salt mao.

Pricken är ju bara till för att rätt sida ska vara upp, och att dreven sen kommer rätt (dreven kan ju byta plats, men i och med att I och E står på olika plats så blir det rätt ändå. Men fortfarande är ju vinkeln mellan drev/kam antingen 0 eller 180 grader, det finns ju inga andra justeringsmöjligheter!

Bilder säger mer än 1000 ord!

Nope, Jordaan, juste restaurant med bara holländare på. Konstigt, jag trodde Marley var helt dött, men här spelas han på varje kafé? :hihi
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Låter märkligt, så galet kan det bara inte vara, med standarddrev och kammar. Omslipning påverkar ju inte markeringarna på något sätt, och med oslottade drev kan inte I/E och prickarna skilja sig åt. Sleten kedja/planat påverkar ju båda, och lika mycket. Förhållandet mellan prick och I/E är ju konstant med oslottade drev! Det måste nog ses i verkligheten för att ev. råd ska vara till nån hjälp. Känns lite risky att komma med tips över internet... Ta allt med en nypa salt mao.

Pricken är ju bara till för att rätt sida ska vara upp, och att dreven sen kommer rätt (dreven kan ju byta plats, men i och med att I och E står på olika plats så blir det rätt ändå. Men fortfarande är ju vinkeln mellan drev/kam antingen 0 eller 180 grader, det finns ju inga andra justeringsmöjligheter!

Bilder säger mer än 1000 ord!

Nope, Jordaan, juste restaurant med bara holländare på. Konstigt, jag trodde Marley var helt dött, men här spelas han på varje kafé? :hihi

Jo, i dammen blir man fnissig av någon outgrundlig anledning....passiv drogning!? :D

JAG VET, helt galet! Skall upp till Arla Götene idag så jag har inte tid att skicka över mobilbilderna jag tod igår....glömde ju kameran.
Men jag är påt igen i eftermiddag! :tummenupp
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Blir nog till att hämta en TRX nästa vecka :)

Men då jag tycker framkåpan drar ner snygghetsfaktorn:tuttar på den så tänkte jag plocka väck den och kanske sätta på ett MT-03 lyse som jag sett en del har gjort.

Är det mycket modifieringar eller är det bara av med kåpan och det gamla lyset och på med det nya?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Blir nog till att hämta en TRX nästa vecka :)

Men då jag tycker framkåpan drar ner snygghetsfaktorn:tuttar på den så tänkte jag plocka väck den och kanske sätta på ett MT-03 lyse som jag sett en del har gjort.

Är det mycket modifieringar eller är det bara av med kåpan och det gamla lyset och på med det nya?

Instrumentpanelen är av ganska ansenliga mått, så den bör du också byta ut, (tex acewell). glöm då inte tempmätaren. Hastighetsmätaren är analog men varvräknaren torde vara elektronisk, (tror jag).

Styrena ser mysko ut om man bara plockar av, men försök hitta från nån VFR 90-talare. Fila av klackarna och voila, sitter du som man ska!

Tacksam att strippa, då den inte har en massa expansionskärl, el och annan bråte gömd under plasten. Förstår inte varför den fick kåpa alls, jag. Körde en härom helgen och måste säga att jag glömt hur grymt fin den är att köra, skitkul på Söderåsen.

Mest prisvärda trimmet är att dreva den 2 tagg upp där bak när man byter drivpaket, tycker det blev en annan maskin, (dynojet funkar inget vidare på den). Min står bortglömd ännu. Vill dock påpeka att det är en av historiens sämsta skjutshojar om du skulle ha såna planer. Du bör också veta om att den är hopplös att få med sig packning på. Facket under passagerarsadeln behövs till oljan, kedjesprayen och skivbromslåset.
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Härligt med lite tips tack skall du ha.

Finns det Mc-skrotar någonstans eller hur får man tag i ett sådant styre lättast?

Nej, har läst att pucken där bak endast är för syns skull, men det blir inte mitt problem. Kärringen tjatar om att hon skall med men förhoppningsvis tröttnar hon efter en gång och det är mycket roligare att köra själv :)

Hur är dem att slanga med? Och om man skall lära sig slanga är det då bättre att dreva upp den 2 tagg bak isf?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Härligt med lite tips tack skall du ha.

Finns det Mc-skrotar någonstans eller hur får man tag i ett sådant styre lättast?

Nej, har läst att pucken där bak endast är för syns skull, men det blir inte mitt problem. Kärringen tjatar om att hon skall med men förhoppningsvis tröttnar hon efter en gång och det är mycket roligare att köra själv :)

Hur är dem att slanga med? Och om man skall lära sig slanga är det då bättre att dreva upp den 2 tagg bak isf?

Letade och fann en halva på Hojbiten och en på Anderbergs (Fleninge mc-skrot), men köpte aldrig. Fanns ju en snubbe i Osby som tog hem en mängd krockade, främst USA-hojar tror jag, som inte gick att regga här och sålde delar ifrån. Kan ju finnas bättre alternativ, mät gaffeln och ut och rota i gömmorna. Många äldre hondor har den dimensionen. Annars får du montera överfall och styre.

Bättre att skaffa en hoj som inte lider så mycket av skjutsen, gsxr från tidigt 90-tal har bra med kraft, grym kvalitet, billig försäkring och går att åka undan på också med skjuts,(du märker inte passageraren). Blir tom bättre balanserad på bakhjulet med skjuts, men det är inget att rekommendera under lärtiden...Det är ju en gåva att hon är på. Min ZRX är i stort sett oberörd väghållningsmässigt av en person till, så länge personen är mindre, eller obetydligt större än jag. Gillar du motorn så är ju TDM ett alternativ, aluram, lite oldschool däcksdimensioner och betydligt trevligare på bakhjulet enligt de som vet.. Kompisens TDM levererar mycket mer än man väntar sig när det svänger, med eller utan skjuts vilket jag sett prov på under många semestermil. (Hyfsat snabba mil och då inte på stora raka vägar).

Ingen idé att diskutera bakhjulsåka med mig. Kan inte och har inget intresse av att lära mig, för mycket att riskera. Drevning hjälper klart, men den är ju inte så där lättövertalad. De som kan plockar ju upp vad som helst. Idag har jag drevat mitt touringlok, inte svår att plocka upp men det är ett stort as att hantera på ett hjul.

Lämnar nu av hänsyn till trådens egentliga ämne.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top