TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Fan vad det skakade. Tror du får prova andra infästningar. Helst fästa den med 3 fästen.
Jag provade att montera min digitalkamera (Panasonic Lumix FX01) på hojen med följande ställning. Vinkeln blev mycket bra, men jag fick problem med vibrationer i högre hastighet (smakprov). Är det någon som provat detta tidigare och har löst problemet?

Alltså jag skruvar fast kameran i stativfästet som finns på kameran. Var ju tvungen att ta bort kameran för att fota :huvet

Detta har jag provat:
- slå av och på bildstabilisering
- skruva fast fästet bättre
- stabilisera upp fästet genom att svetsa på ett tvärstag

Och inget av ovanstående hjälpte desto mer...

Har inte provat:
- gummiupphängning
- montera kameran på annat ställe på hojen

Ska och köra på bana (www.kemora.fi) sista veckan i maj och det skulle vara kul att filma några varv :D
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Fan vad det skakade. Tror du får prova andra infästningar. Helst fästa den med 3 fästen.

Jo, jag provade ju att fästa den med två infästningar (nere och uppe) + staget som gjorde ställningen till en triangel. Endå så hade jag vibrationer... Kanske det är mycket vibrationer just där jag skruvade fast den? Har ju sett många som skruvar fast kameran på tanken och filmar genom framrutan, men min ruta är ju svart...

Gillade annars placeringen. Skulle nog klara en klotning samt att det blev en rätt cool vinkel :yoparty

Skall prova göra någon slags gummiupphängning och se om det hjälper.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jo, jag provade ju att fästa den med två infästningar (nere och uppe) + staget som gjorde ställningen till en triangel. Endå så hade jag vibrationer... Kanske det är mycket vibrationer just där jag skruvade fast den? Har ju sett många som skruvar fast kameran på tanken och filmar genom framrutan, men min ruta är ju svart...

Gillade annars placeringen. Skulle nog klara en klotning samt att det blev en rätt cool vinkel :yoparty

Skall prova göra någon slags gummiupphängning och se om det hjälper.

Jo, vinkeln var bra. Funderar på om det är själva "läppen" som kameran fästs på som är problemet :va . En vinkelprofil av ngt slag skulle kanske hjälpa. Ska göra en häpnadsväckande paintskiss...:näsblod Återkommer.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Efter som tyngden på kameran hamnar så långt ut på fäst-armen, borde en sån här liten profil hjälpa en hel del.
 

Bifogat

  • kamfast.JPG
    kamfast.JPG
    12.7 KB · Visningar: 59

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Detta har jag provat:
- slå av och på bildstabilisering
- skruva fast fästet bättre
- stabilisera upp fästet genom att svetsa på ett tvärstag

Och inget av ovanstående hjälpte desto mer...

Har inte provat:
- gummiupphängning
- montera kameran på annat ställe på hojen

Ska och köra på bana (www.kemora.fi) sista veckan i maj och det skulle vara kul att filma några varv :D

Fan va rent, kör ni aldrig med hojarna?? :D

...är allting 100% stelt prova med gummi GJORT för att ta bort vibrationer. Vi bultar fast skrivhuvuden så ibland då förpackningsmaskiner skapar vibrationer....
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Efter som tyngden på kameran hamnar så långt ut på fäst-armen, borde en sån här liten profil hjälpa en hel del.

Åhh, 3D-modelering i paint! :Bugar

Provade precis igen i garaget. Jag behöver inte köra för att bilden skall bli dålig, det är räcker att gasa över ca 4000 varv...

Kände på armen och det skakar lika mycket längst ut på armen som om jag tar på infästningen (inte mycket). Jag tror att kameran jag har är känslig för små frekventa vibrationer pga bildstabiliseringsfunktionen. Skall prova med en Canon Ixus 65 istället som inte har bildstabilisator.

Annars så tror jag Killerwhales förslag med gummi skulle kunna hjälpa. Provade nyss med att sätta lite gummi mellan kameran och fästarmen, men det hjälpte inte. Dock så var det endast ca 3 mm gummi. Det behövs nog mer och bättre gummi...

Ett alternativ som jag helst vill slippa som säkert fungerar är att bygga en låda som innehåller en upphängningsanordning för kameran. Upphängningsanordningen skulle kunna vara utskuren skumgummi :va
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Det var bildstabilisatorn som var känslig eller så är det något annat i Lumixen som är känsligt för vibrationer. Ixus 65:an var inte alls lika känslig. Visst syns det lite i filmerna att det vibrerar, men nu användes inga gummimellanlägg.

Se skildnaden:

Canon Ixus 65
Panasonic Lumix FX-01
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Eller så råkade du ut för en mindre variant av det här:

http://www.youtube.com/watch?v=AsCBK-fRNRk

Eftersom du testade med bildstabiliseringen avstängd, den andra kameran hade en annan vikt och det blev ingen självfrekvens? Eller så uppstod resonansen i bildstabiliseringssystemet i sig, kan tänka mig att det kan hända om glaset eller sensorn är upphängda.

Var satte du gummit? Mest effektiva borde vara mellan motor och fästet. Om fästet kom i självsvängning så kan det räcka att limma på nån blyvikt på det, (typ styrvikter).
 

olzi

Ny medlem
Gick med
6 May 2005
Ort
Luleå
Hoj
Aprilia SL1000 Falco, KTM 640 SM, Gixxer banhoj
Eftersom du testade med bildstabiliseringen eller så uppstod resonansen i bildstabiliseringssystemet i sig, kan tänka mig att det kan hända om glaset eller sensorn är upphängda.
Har testat påslaget och avslaget. I jämförelsen ovan så var den påslagen. Jag tror också att det är sensorn som är upphängd och kommer i svängning, alltså att sensorn skakar mer än själva kamerachassiet.

Var satte du gummit? Mest effektiva borde vara mellan motor och fästet. Om fästet kom i självsvängning så kan det räcka att limma på nån blyvikt på det, (typ styrvikter).
Gummit sattes mellan fäste och kamera. Gummiupphängning mellan motor och fäste + vikt längst ut på fästet kan nog vara något!

Testade igår att ha 3 cm skumgummi mellan fäste och kamera och använde provisoriskt kattstrypare för att fästa kameran i fästet. Denna anordning eliminerade de flesta vibrationerna. Men jag skall testa gummiupphängning + vikt också.
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
En fråga angående FCR förgasarna ....
Är det svårt att justera in dom själv eller måste man lämna in hojen???
Funderar att skaffa eventuellt sånna till nästa vinter......
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
En fråga angående FCR förgasarna ....
Är det svårt att justera in dom själv eller måste man lämna in hojen???
Funderar att skaffa eventuellt sånna till nästa vinter......


JAG tycker det är lätt, det hade så klart varit bättre med en dynobänk i garaget men man får gissa/tänka lite efter man gjort en körning.

Helt OK att installera också, jag använde TRX vajrarna och kapade dom bara...nipplarna kör du loktite på....sen körde jag permabond på botten av vajern också så det absolut inte släpper.

Fråga på....
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Men om man köper tex ny förgasare så brukar dom eventuellt skicka med en beskrivning på hur allting ska ställas in med nålar å allt för just den mc:n du köper till eller det kanske är nåt jag inbillar mig om......:va

Bra att veta när man väl får för sig att skaffa andra förgasare....
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Men om man köper tex ny förgasare så brukar dom eventuellt skicka med en beskrivning på hur allting ska ställas in med nålar å allt för just den mc:n du köper till eller det kanske är nåt jag inbillar mig om......:va

Bra att veta när man väl får för sig att skaffa andra förgasare....

FCR för TRX kommer jettade för användning med luftboxen.....:huvet
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Dina kentas Hasse?

Hasse, har du lust att kolla denna tråd:
http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?f=37&t=3039

Var det ngt liknande som hände dina kentas??


...också, fick du shimsa om mycket när du bytte kolvar??
Tänkte jag skulle slippa men tycker mig höra lite metalliskt ljud....eller så är jag bara nojig...

Min toppackning blödde lite på baksidan av ettans cylle så jag får snällt göra om. Loctite 5699 fick jag tips på....erfarenheter?

I övrigt, ruggigt gassvar och blir 100 grader på 4 minuter blankt! :gnissla
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hasse, har du lust att kolla denna tråd:
http://trx850.motomaniac.net/forum/viewtopic.php?f=37&t=3039

Var det ngt liknande som hände dina kentas??


...också, fick du shimsa om mycket när du bytte kolvar??
Tänkte jag skulle slippa men tycker mig höra lite metalliskt ljud....eller så är jag bara nojig...

Min toppackning blödde lite på baksidan av ettans cylle så jag får snällt göra om. Loctite 5699 fick jag tips på....erfarenheter?

I övrigt, ruggigt gassvar och blir 100 grader på 4 minuter blankt! :gnissla

Tja,
sorry, har varit på semester, avslutning på LeMans i helgen :)

Svårt att se på bilden, men jo, det ser nog ungefär ut som mina kammar. Det gick att känna om man drog med nageln att det var slitet.

Shimsa om? Menar du ventilspel? Har ju ingen betydelse om du stoppat i andra kolvar, om du inte planat topp eller cylinder :va

Har du använt den gamla packningen? Om det läcker så är nåt fel, helt klart. Har aldrig upplevt att topplockspackningen läcker efter montering, varken med beggade eller nya packningar. Och jag har aldrig använt nåt klet för topppackningarna heller.

Jag fick f.ö. olika bud om man skulle använda original packning, och i så fall om man skulle ta upp den till den större diametern. Jag köpte till sist big-bore packningen från Kedo... Min första blåste jag ju på Mantorp i september, misstänker att det kan berott på att jag modifierade den. På den tyska siten menade de att det funkade med original, men jag är skeptisk till att ha skarpa kanter i förbränningsrummet.

Hög temp, jotack, det känns igen. Visst känns det lite skakigt :hihi Jag har vant mig nu, men oron finns kvar. Vet inte vad det beror på, högre effekt ger högre temp, men det finns ju andra mindre trevliga anledningar också...
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top