TRX-tråden

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Får tacka så mycket för förslagen Blueridge. Ska kolla in dem äldre GSXrén med.

Jaså där fanns en sådan i denna hålan. Aldrig hört talas om. Dock har vi ju europas största skrot för USA-bildelar så kan säkert vara han. Får åka ut och kolla.

Tack än en gång.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Låter märkligt, så galet kan det bara inte vara, med standarddrev och kammar. Omslipning påverkar ju inte markeringarna på något sätt, och med oslottade drev kan inte I/E och prickarna skilja sig åt. Sleten kedja/planat påverkar ju båda, och lika mycket. Förhållandet mellan prick och I/E är ju konstant med oslottade drev! Det måste nog ses i verkligheten för att ev. råd ska vara till nån hjälp. Känns lite risky att komma med tips över internet... Ta allt med en nypa salt mao.

Pricken är ju bara till för att rätt sida ska vara upp, och att dreven sen kommer rätt (dreven kan ju byta plats, men i och med att I och E står på olika plats så blir det rätt ändå. Men fortfarande är ju vinkeln mellan drev/kam antingen 0 eller 180 grader, det finns ju inga andra justeringsmöjligheter!

Bilder säger mer än 1000 ord!

Nope, Jordaan, juste restaurant med bara holländare på. Konstigt, jag trodde Marley var helt dött, men här spelas han på varje kafé? :hihi

Så, nu har jag varit ute och kört....släppte väldigt sällan under 6k varv.
Mellan 7-9k varv är det något som låter.....ILLA!
...men jag skall vara positiv på den...läste precis om en som hade slut på sina avgaspackningar och dom lät som om kamkedjan skulle gå av. Mina pajja när jag hade loss toppen så jag tog koppar packningar från TDM toppen jag har extra...fick smälla till dom lite med hammaren så...det ÄR dom som låter! :D

Än värre, det tog ju ungefär två dagar innan allt var klart nu och jag har en misstanke om att loctiten har satt igen vattenvägarna! Har nog ingen vattencirkulation då tempen brakar iväg över 100 trots olaglig fartvind.

Några andra idéer?

I övrigt känns det ju som en helt annan båge då jag har:
Nya kolfiberburkar som passar handske på MAB...och låter...
878 så klart...det känns verkligen! :) Det låter som om FCR:en skramlar till duktigt vid pådrag....den verkar suga betydligt bättre. Om sen timingen är korrekt...vågar jag inte säga.

Byte kamkedja, är det "bara" oljepumparna man måste demontera då?
(jag har 3 klick kvar på sträckarn)

....så klart är kylet det stora problemet nu....:gnissla

....och...Vad tros om att öppna kylsystemet och blåsa igenom det med kompressorn....borde vara safe heh?
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
hej hej! funderar på att byta packbox i framgaffeln, nått specielt man ska tänka på på TRXen? finns nån smidig guide nån stans (tyska går i värsta fall)?

sitter samma eller liknande gaffel på nån annan hoj?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
hej hej! funderar på att byta packbox i framgaffeln, nått specielt man ska tänka på på TRXen? finns nån smidig guide nån stans (tyska går i värsta fall)?

sitter samma eller liknande gaffel på nån annan hoj?

Inte helt lätt första gången, jag gjorde det på 4 timmar ungefär....då delade jag allt. Det svåra är att hålla emot längst nere inne i dämpen samtidigt som man skruvar ut hex bulten i botten.

Thundercat är en direkt swap fast har compression damping också så något bättre gaffel. Tycker dock att skall man byta är det lika bra att trycka dit ett par snygga USD.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Thundercat är en direkt swap fast har compression damping också så något bättre gaffel. Tycker dock att skall man byta är det lika bra att trycka dit ett par snygga USD.

Mmmmm.... Man kan ju fråga sig varför det inte satt en USD-gaffel redan från början.:va Men när vi ändå är inne på att byta gaffel, hur skulle det funka med en R6-gaffel?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Mmmmm.... Man kan ju fråga sig varför det inte satt en USD-gaffel redan från början.:va Men när vi ändå är inne på att byta gaffel, hur skulle det funka med en R6-gaffel?

Allt är möjligt, har för mig att R6:an är kort som fan....

Finns ju en del 41mm....ZX-10....VTR...med flera. Kanske enklast!?

För frågan ovan om packboxarna.....det ligger servicemanual på engelska forumet.....300 sidor + :tummenupp
 

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Är nybliven ägare av en TRX -96:a...igen
Köpte en ny TRX 1996 och tänkte att man kan ju prova igen.
Kunde inte låta bli när jag hittade en 1996:a med en ägare och fullständig historik samt 2600 garanterade mil...


Har fått tag på ett BOS grenrör med grövre krökar än orginal, samma utförande som orginal dock lättare och utan fäste under motorn.
Jag tänkte använda detta till min IXIL dämpare men det funkade inget vidare då anslutningen mot ljuddämparen är grövre på BOS krökarna, det går att lösa enkelt men orkar inte krångla och tror inte det är nån vits på min i övrigt orginal TRX...

Men om nån känner för att snickra ihop ett helsystem så hör av er...BOS krökarna kostade 3500:- nya...ge mig ett bud så får vi se.
Kräkarna är endast provmonterade, aldrig körda och i skick som nya i orginal kartong...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Är nybliven ägare av en TRX -96:a...igen
Köpte en ny TRX 1996 och tänkte att man kan ju prova igen.
Kunde inte låta bli när jag hittade en 1996:a med en ägare och fullständig historik samt 2600 garanterade mil...


Har fått tag på ett BOS grenrör med grövre krökar än orginal, samma utförande som orginal dock lättare och utan fäste under motorn.
Jag tänkte använda detta till min IXIL dämpare men det funkade inget vidare då anslutningen mot ljuddämparen är grövre på BOS krökarna, det går att lösa enkelt men orkar inte krångla och tror inte det är nån vits på min i övrigt orginal TRX...

Men om nån känner för att snickra ihop ett helsystem så hör av er...BOS krökarna kostade 3500:- nya...ge mig ett bud så får vi se.
Kräkarna är endast provmonterade, aldrig körda och i skick som nya i orginal kartong...

Tjenare, och grattis! :)
Vad har du för mm på grejjerna?? Foto?
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Hallå på er alla TRX galningar:tungan!!!!!
Några frågor till dom som har en r1:a framgaffel på sin trx....
Hur påverkas hojen av den gaffeln?? Blir den ostadig så man måste ha styrdämpare tex??
Hur lång är en r1:a framgaffel mot en trxgaffel???
Vet att diam skiljer sig men det är längden jag är ute efter....
Ska eventuellt skaffa en r1gaffel till i vinter och sedan tillverka nya kronor å klämma dit....
Om man inte kommer över några gafflar med radialbromsok till kanonpris men det lär väl inte hända...
MVH Liff
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hallå på er alla TRX galningar:tungan!!!!!
Några frågor till dom som har en r1:a framgaffel på sin trx....
Hur påverkas hojen av den gaffeln?? Blir den ostadig så man måste ha styrdämpare tex??
Hur lång är en r1:a framgaffel mot en trxgaffel???
Vet att diam skiljer sig men det är längden jag är ute efter....
Ska eventuellt skaffa en r1gaffel till i vinter och sedan tillverka nya kronor å klämma dit....
Om man inte kommer över några gafflar med radialbromsok till kanonpris men det lär väl inte hända...
MVH Liff

Du sänker framänden rätt ordentligt med r1gaffel. Men jag tror d beror på årsmodell åxå (på gaffeln allså). Vill minnas att min (-03) var ca:30mm kortare än orginal. Men jämförde man min å frovens, så skillde det en del i lutning på hojjarna. Tror han hade -98-01 gaffel på sin, så den kanske är längre än -03'an. Styrdämpare har jag aldrig känt behov av oavsett misshandel av hojjen. Min blev lite smått hysterisk i styrningen innan jag la på 70 profil fram och 180 bak.
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Du sänker framänden rätt ordentligt med r1gaffel. Men jag tror d beror på årsmodell åxå (på gaffeln allså). Vill minnas att min (-03) var ca:30mm kortare än orginal. Men jämförde man min å frovens, så skillde det en del i lutning på hojjarna. Tror han hade -98-01 gaffel på sin, så den kanske är längre än -03'an. Styrdämpare har jag aldrig känt behov av oavsett misshandel av hojjen. Min blev lite smått hysterisk i styrningen innan jag la på 70 profil fram och 180 bak.

Oki!! Jag tänkte att om trx:en blev lägre så skulle den bli mer nervös...
Har nu en thundercat framgaffel på min men den har samma längd som trx:en och det känns som en chopper med den framgaffeln....den är ju så jävla lång...så därför tänkte jag byta till något annat....
PS. Hur går det med bygget???
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Oki!! Jag tänkte att om trx:en blev lägre så skulle den bli mer nervös...
Har nu en thundercat framgaffel på min men den har samma längd som trx:en och det känns som en chopper med den framgaffeln....den är ju så jävla lång...så därför tänkte jag byta till något annat....
PS. Hur går det med bygget???

Hur mycket uppstick har du nu? Vet någon som hade 5cm på sin TRX :D
...annars kan du alltid höja röva med kedo´s +40mm hundben....
Personligen tycker jag din skapelse hade sett ännu bättre ut med lite lyft i röva! :tummenupp
 

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Hur mycket uppstick har du nu? Vet någon som hade 5cm på sin TRX :D
...annars kan du alltid höja röva med kedo´s +40mm hundben....
Personligen tycker jag din skapelse hade sett ännu bättre ut med lite lyft i röva! :tummenupp

Ca 35mm innan dom tar i styret:(....
Hade tänkt och ta å tillverka egna hundben å sätta dit men det blir när dom får tid i vattenskärmaskinen så dom kan skära ut dom så tar jag å borrar hålena själv så blir hålena mer exakt...
Få se vad man ska ha för material på hundbenen för att det ska hålla bra så att dom ej ger vika....
Angående hålena på hundbenen så har jag hör att om man flyttar ena hålet 1mm inåt så höjs bakdelen ca 10mm....Kan det stämma??:va
Hojen kan även ha en tendens att bli lite nervös om man höjer den förmycket eller vad tror ni??
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ca 35mm innan dom tar i styret:(....
Hade tänkt och ta å tillverka egna hundben å sätta dit men det blir när dom får tid i vattenskärmaskinen så dom kan skära ut dom så tar jag å borrar hålena själv så blir hålena mer exakt...
Få se vad man ska ha för material på hundbenen för att det ska hålla bra så att dom ej ger vika....
Angående hålena på hundbenen så har jag hör att om man flyttar ena hålet 1mm inåt så höjs bakdelen ca 10mm....Kan det stämma??:va
Hojen kan även ha en tendens att bli lite nervös om man höjer den förmycket eller vad tror ni??


Ja just det, du har ju cruiser styre på ju! :D
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hojen kan även ha en tendens att bli lite nervös om man höjer den förmycket eller vad tror ni??
Nja, info om förhållandet finns tidigare i tråden. Jag vill minnas att jag skrev det nånstans när jag monterade mina Kedo-ben.

Materialet är inte så kinkigt, så länge det är hyfsat vridstyvt och korrosionsbeständigt. 4 mm rostfritt funkar bra :rolleyes:

35 mm uppstick och höjd bak och du tycker fortfarande den svänger dåligt med det där jättestyret? Då skulle nog jag rekommendera dig att slappna av i armarna istället för att fundera på fysiska begränsningar på hojen. En TRX svänger inte dåligt om man ställer den på näsan sådär, jag har haft R1:eek:r jagandes bakom på varvstoppet ut på rakor. Då har de ändå dubbla effekten...

Efter 4 bandagar på Hondan är jag fortfarande inte snabbare. Men det säger kanske mer om att jag är rätt seg än det gör om hojen :D
 
Last edited:

Liff

Medlem
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Katrineholm
Hoj
Hojlös...
Nja, info om förhållandet finns tidigare i tråden. Jag vill minnas att jag skrev det nånstans när jag monterade mina Kedo-ben.

Materialet är inte så kinkigt, så länge det är hyfsat vridstyvt och korrosionsbeständigt. 4 mm rostfritt funkar bra :rolleyes:

35 mm uppstick och höjd bak och du tycker fortfarande den svänger dåligt med det där jättestyret? Då skulle nog jag rekommendera dig att slappna av i armarna istället för att fundera på fysiska begränsningar på hojen. En TRX svänger inte dåligt, speciellt inte om man ställer den på näsan sådär, jag har haft R1:eek:r jagandes bakom på varvstoppet ut på rakor. Då har de ändå dubbla effekten....

Jag har inte höjt den bak än!!!! Men kanske ska..... det är bara lite frågor som jag undrar angående framgafflarna som jag skrev tidigare.....
Nog faan svänger han ok men det är så att jag tänkte eventuellt byta framgaffel på min till en eventuellt r1:a gaffel så det undrar jag om nu hojen blir mycke lägre fram om han kommer uppträda nervöst då eller om han kanske blir bättre eventuellt stadigare......
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top