TRX-tråden

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
De såg ut att ha det grymt roligt. Var ute en sväng under lördag eftermiddag och söndag förmiddag. Körde dock inte denna gång.
Roligt med så många cyklar och fint väder!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
De såg ut att ha det grymt roligt. Var ute en sväng under lördag eftermiddag och söndag förmiddag. Körde dock inte denna gång.
Roligt med så många cyklar och fint väder!

Så du var där på söndagen också? Såg inte dig då. Det var lite hektiskt på lördagen, med instruktörsteori mellan passen och team-kollegans krasch som lök på laxen, sorry att vi inte hann babbla mer.

Det var skitkul, men jobbigt. På söndagen ville jag knappt åka de sista passen, men idag är jag sugen igen...

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
jo jag var där ute en sväng men då med bil för tjejen och hennes barn var med.
Denna vecka är det ju lelle träffen så man ser cyklar överallt i stan. Härligt!
Tråkigt att man måste jobba ibland.

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...
Ventilerna sjunker in i sätena, men om det är fallet så ska det ju låta mindre. Jag kollar mitt ventilspel varje lördagsmorgon ungefär... Fast det räcker nog med var 2000:e mil,eller om du är uppmärksam och märker att den blir mer svårstartad, då kan det vara läge.

Jag har en aningen svårstartad TRX och har gått o funderat på ventilspelsjustering sedan jag köpte den i princip. Har läst haynes manualen typ 10 000ggr om just detta. något specielt jag ska tänka på som ganska färsk mekare? kanske hör till mektråden men det känns som jag kan få bättre svar här om just TRXen... :va

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag har en aningen svårstartad TRX och har gått o funderat på ventilspelsjustering sedan jag köpte den i princip. Har läst haynes manualen typ 10 000ggr om just detta. något specielt jag ska tänka på som ganska färsk mekare? kanske hör till mektråden men det känns som jag kan få bättre svar här om just TRXen... :va

Njae, det är väldigt lätt att kolla ventilspelet....värre att ändra.
Fast har du läst haynes 10.000 ggr så... ;-)
Jag skulle dock hålla mig till den riktiga servicemanualen....hade jag gjort det själv så hade det varit många mindre timmar i garaget!!

Om du bestämmer dig för att shimsa om själv gör dig själv en tjänst och gör markeringar/ta foto på hur timingen står...det hade jag tjänat många timmar på också!! :mad:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
bra tips detdär med att fota. hade nog sparat många timmar om jag gjort det med allt som man ska göra "lite snabbt" :) får bli till att ställa gammelkameran och nån sunkig laptop i garaget...

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Tack, det har vi! Många avåkningar i början, men peppar peppar håller jag mig på hjulen än så länge. Apropå din temp, gör som jag, ta med en digital ugnstermometer, stoppa i den i oljetråget när motorn gått hårt och är riktigt varm. Jag har en klart högre vattentemp, ffa i satn, men så fort jag rullar såenare sjunker den, och hitills i år så håller sig oljan hyfsat varm, trots bana och 25 grader i skugan. Går inte oljan upp i mer än 110-120 så ska det vara lugnt. Tempgivaren och fläktgivaren sitter ju dumt nog efter kylaren, men så länge fläkten håller tempen under 105 grader så är det nog bara 'normalt' med tanke på trimningsgraden.

Angående temp, var ligger din mätare på vid (normal) körning??
Min ligger alltså något lägre än innan....mellan 60-65 grader....den ökar fortare då man stannar iofs...Och nu menar jag inte original då den sällan eller aldrig orkade över 60 :)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Angående temp, var ligger din mätare på vid (normal) körning??
Min ligger alltså något lägre än innan....mellan 60-65 grader....den ökar fortare då man stannar iofs...Och nu menar jag inte original då den sällan eller aldrig orkade över 60 :)

Som din ungefär, så snart det rullar på lite, 70 och uppåt, så går aldrig tempen över 65 grader. I långsam stadstrafik kan den klättra, och tom gå uppåt 80-90 även om jag rullar med 20-30 km/h. Sällan att fläkten slår till dock, om jag inte blir stillastående. Verkar bero på hur genomvarm motorn är också, har jag kört den riktigt varm en gång, och sen saktar ned så går tempen upp snabbare. Men så länge oljetempen håller sig skaplig så ser jag inga problem egentligen, just eftersom tempmätaren sitter efter kylaren. Pallar däremot inte fläkten/kylaren av att få ned tempen under 100 grader så skulle jag bli lite orolig, men så snart fläkten slår till så sjunker tempen fint.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Som din ungefär, så snart det rullar på lite, 70 och uppåt, så går aldrig tempen över 65 grader. I långsam stadstrafik kan den klättra, och tom gå uppåt 80-90 även om jag rullar med 20-30 km/h. Sällan att fläkten slår till dock, om jag inte blir stillastående. Verkar bero på hur genomvarm motorn är också, har jag kört den riktigt varm en gång, och sen saktar ned så går tempen upp snabbare. Men så länge oljetempen håller sig skaplig så ser jag inga problem egentligen, just eftersom tempmätaren sitter efter kylaren. Pallar däremot inte fläkten/kylaren av att få ned tempen under 100 grader så skulle jag bli lite orolig, men så snart fläkten slår till så sjunker tempen fint.

Låter precis samma så vi gör tummen upp på det!! :tummenupp

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...
Jag skulle dock hålla mig till den riktiga servicemanualen....hade jag gjort det själv så hade det varit många mindre timmar i garaget!!
...

tack för tipset med riktig servisemanual! skönt att slippa alla anmärkningar om tdm o xtz i varannan mening, dessutom är den jävligt strukturerad o logisk. den räta up på ett gäng frågeteckan på andra håll med :tummenupp

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Luftfilter

Jorå, nu har man allt varit o shoppat nya luftfilter!!! :tummenupp

stek.jpg

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Blir inte det där väldigt grovmaskigt? Det känns som om du kommeer att få in mycket skräp i fuggarna:va

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Blir inte det där väldigt grovmaskigt? Det känns som om du kommeer att få in mycket skräp i fuggarna:va

Steknäten är extremt finmaskiga, jag körde med helt öppna trattar i ett par dagar innan så allt är mer säkert!

Det är sån skillnad i pulver så det är faen värt att få ner lite damm! :tummenupp

Satte dubbeln igår...18 lax in. Så nu blir det R1 gaffel.
Är det ngn som är sugen på min med Öhlins så hojta, kan ju fixa ett paket med framskärm och preload adjusters etc. :tummenupp

Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Steknäten är extremt finmaskiga, jag körde med helt öppna trattar i ett par dagar innan så allt är mer säkert!

Det är sån skillnad i pulver så det är faen värt att få ner lite damm! :tummenupp

Satte dubbeln igår...18 lax in. Så nu blir det R1 gaffel.
Är det ngn som är sugen på min med Öhlins så hojta, kan ju fixa ett paket med framskärm och preload adjusters etc. :tummenupp

Grattis.:tummenupp Vad blir det mer för modifieringar? Du kanske skulle olja in näten så att en del av dammet fastnar på näten istället för att fortsätta genom fuggarna och ner i cylindrarna?:)

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Grattis.:tummenupp Vad blir det mer för modifieringar? Du kanske skulle olja in näten så att en del av dammet fastnar på näten istället för att fortsätta genom fuggarna och ner i cylindrarna?:)

FCR:en spottar och fräser såpass bra själv så jag är rädd för att dom spottat ner luftflödet redan...

I övrigt har jag en YZF sving som ligger här och väntar på pulverlack....fast jag vet inte om jag har hjärta till det för han som modifierade den har gjort ett sånt jäkla grymt lackjobb i silver.....

Sen blir det ett lite speciellt trimjobb....*he he*

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...