TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
FCR:en spottar och fräser såpass bra själv så jag är rädd för att dom spottat ner luftflödet redan...

I övrigt har jag en YZF sving som ligger här och väntar på pulverlack....fast jag vet inte om jag har hjärta till det för han som modifierade den har gjort ett sånt jäkla grymt lackjobb i silver.....

Sen blir det ett lite speciellt trimjobb....*he he*

Jag skulle nog köra med silver på svingen:) , hade du tänkt dig svart pulverlack?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har mekat lite idag...kom fram till att Sölle racing på eget bevåg och utan att säga det till mig kortslutit sidostödskontakten...lysande grabbar!!

Hur som, alla tre kontakter sido,koppling o neutral funkar och är uppmätta.
Kan dock INTE starta på neutral i vilket fall och stödet dödar nu motorn.
Signalen kommer ju då så klart inte till CDI/tändsystemet...Har ju mätt i kontakten på vänster sida av bågen under sidokåpan, vart är nästa mätpunkt? Borde väl vara ett relä som sköter logiken i kretsen va? :va

...skall studera manualen i morgon men om någon vet direkt (Hasse) så vore det ju bra.
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Mått på primär rör tdm 850

Förlåt att jag brytter in med en fråga..... Jag har kört fast och behöver veta vad yttermåttet är på primär röret till TDM 850 är???? Håller på "modda" en TRX och hoppas att jag kan annvända ett sådant som en del av ett avgassystem.....................:confused:
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Förlåt att jag brytter in med en fråga..... Jag har kört fast och behöver veta vad yttermåttet är på primär röret till TDM 850 är???? Håller på "modda" en TRX och hoppas att jag kan annvända ett sådant som en del av ett avgassystem.....................:confused:

Du kan alltid kolla med dom som säljer:
http://cgi.ebay.co.uk/YAMAHA-TDM850...400&_trkparms=39:1|65:10&_trksid=p3286.c0.m14

Eller folket på carpe:
http://www.carpe-tdm.net/ipb/index.php

(svaret kanske redan finns på forumet så sök...)

....och för övrigt är det nog inga beskymmer om inte det är platsbrist pga turbo eller dylikt...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har mekat lite idag...kom fram till att Sölle racing på eget bevåg och utan att säga det till mig kortslutit sidostödskontakten...lysande grabbar!!

Hur som, alla tre kontakter sido,koppling o neutral funkar och är uppmätta.
Kan dock INTE starta på neutral i vilket fall och stödet dödar nu motorn.
Signalen kommer ju då så klart inte till CDI/tändsystemet...Har ju mätt i kontakten på vänster sida av bågen under sidokåpan, vart är nästa mätpunkt? Borde väl vara ett relä som sköter logiken i kretsen va? :va

...skall studera manualen i morgon men om någon vet direkt (Hasse) så vore det ju bra.

Jag förstår nog inte frågan...

1, Startar inte motorn med växeln i neutral-läge?

2, Hur/när dödar stödet motorn?

3, Vad är det du jagar för mätpunkt? (Du skriver:"alla tre kontakter sido,koppling o neutral funkar och är uppmätta.")

TPS:en är en dyr historia, jag köpte en ny för några år sen, kostar nog ett par hundralappar, uppemot 500:- om jag inte missminner mig... Ett sketet vridmoststånd :gnissla
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nope, måste ha kopplingen inne....och numer efter åtgärdat Sölles våldtäkt måste stödet också vara uppe. Stödet dödar ju alltså motorn om man tar ner det.
Skrev innan att neutralsignalen inte kommer in till CDI men det måste den ju göra med tanke på andra problemet jag hade med TPS:en...la jag i friläge så sjunk ju varvtalet...och då förutsätter jag att tändkurvan ändrats och då med frilägesswitchen...

Någon annan mätpunkt behövs ju faktiskt inte då den funkar in till CDI....det enda som är kvar är egentligen dioderna i dödarreläet.
Enligt engelska skall det gå att kortsluta dom två blå/vita stiften i kontakten till reläet, funkar det då är det bara att shoppa....

....och en TPS kostar 245-ish € OEM! :gnissla
Jag förstår nog inte frågan...

1, Startar inte motorn med växeln i neutral-läge?

2, Hur/när dödar stödet motorn?

3, Vad är det du jagar för mätpunkt? (Du skriver:"alla tre kontakter sido,koppling o neutral funkar och är uppmätta.")

TPS:en är en dyr historia, jag köpte en ny för några år sen, kostar nog ett par hundralappar, uppemot 500:- om jag inte missminner mig... Ett sketet vridmoststånd :gnissla
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
är det inte enklast att bara riva bort dom dödarkontakterna och helt enkelt komma ihåg att ta upp stödet innan man drar? själv tycker jag att det fungar bra utan, man glömmer bara att fälla upp stödet en gång ;)

om jag förstog problemet? :)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
@Killerwhale, varför låter du inte idioterna på Sölle racing åtgärda problemet? Har dom förstört något så borde dom få stå för det också.:mad:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
men Sölle kan väl inte ha kortslutit kontakten, om det numer är så att stödet bryter? Jag utgår från att det inte gjorde det tidigare? Då har de väl snarast återställt funktionaliteten i så fall? (Irriterande, om de inte meddelat det...) Och du skriver ju att alla brytarna är uppmätta och fungerar?

El är f.ö. kul, mina brytare funkar alla som de ska, men neutral lampan lyser för jämnan, oavsett växel (utom när motorn inte är i gång)... Har mätt och letat, men hittar inget, man vänjer sig...
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Hallå!

Har lite problem med min TRX -97a. Fick kortet för en vecka sedan och har kört omkring 150mil vid det här laget:näsblod

Nu dem senaste milen har den börjat ticka, oljenivån är bra. Dock är där små små bubblor i ytan på den. Vad är det som orsakar det och är det något som måste åtgärdas?

Motorcyklen går väldigt bra i övrigt. Lyckas dock inte få upp den på slangen med bara gas utan får ta hjälp av kopplingen, kommer dock inte så högt som till balans läget utan klarar endast få upp den kanske en till två decimeter över marken. Tycker dock inte om att använda kopplingen, känns som hojen tar riktigt mycket stryk av det.

Hur gör ni som klarar av att köra på slangen med TRXen att få upp den?

Att köra på slangen är dock mitt minsta problem i nuläget, är främst tickandet som oroar mig.

Söker även efter slipon till hojen, någon som har ett slipon som får hojen till att ge riktigt skön sång så är jag intresserad om inte så finns det något ni kan rekomendera?
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå!

Har lite problem med min TRX -97a. Fick kortet för en vecka sedan och har kört omkring 150mil vid det här laget:näsblod

Nu dem senaste milen har den börjat ticka, oljenivån är bra. Dock är där små små bubblor i ytan på den. Vad är det som orsakar det och är det något som måste åtgärdas?

Motorcyklen går väldigt bra i övrigt. Lyckas dock inte få upp den på slangen med bara gas utan får ta hjälp av kopplingen, kommer dock inte så högt som till balans läget utan klarar endast få upp den kanske en till två decimeter över marken. Tycker dock inte om att använda kopplingen, känns som hojen tar riktigt mycket stryk av det.

Hur gör ni som klarar av att köra på slangen med TRXen att få upp den?

Att köra på slangen är dock mitt minsta problem i nuläget, är främst tickandet som oroar mig.

Grattis till kort och hojen!

Fjärrdiagnos, och ffa ljud, är inte helt enkelt. TRX:en tickar och skramlar, så är det. Men, en ändring i ljud är så klart lite läskigare. Säker att det inte bara är du som hör bättre nu? I så fall, hör du om det tickar från toppen eller längre ned? Bara tomgång, eller märker du nåt när du varvar den stillastående?

Oljan, var ser du bubblorna, vilken yta pratar du om?

Slanga, sånt vet jag inget om, tycker för synd om gafflar/styrlager och mig själv för att våga mig på sånt... Tror dock inte det är någon som får upp den på enbart gaspådrag? Rätt framtung och för lite mos helt enkelt. Koppling är nog ett måste
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Grattis till kort och hojen!

Fjärrdiagnos, och ffa ljud, är inte helt enkelt. TRX:en tickar och skramlar, så är det. Men, en ändring i ljud är så klart lite läskigare. Säker att det inte bara är du som hör bättre nu? I så fall, hör du om det tickar från toppen eller längre ned? Bara tomgång, eller märker du nåt när du varvar den stillastående?

Oljan, var ser du bubblorna, vilken yta pratar du om?

Slanga, sånt vet jag inget om, tycker för synd om gafflar/styrlager och mig själv för att våga mig på sånt... Tror dock inte det är någon som får upp den på enbart gaspådrag? Rätt framtung och för lite mos helt enkelt. Koppling är nog ett måste


Tack så mycket! :)

Kan vara jag som hör bättre nu iofs. Det är när den står på tomgång som det låter, rör jag bara lite på gasen så hör jag det inte utan endast när den ligger på 1000rpm. Angående ljudet så har jag inte lyssnat allför noga precis var det kommer ifrån, men är rätt säker på att det är toppen. Därför jag var lite orolig att en ventil var skadad.

Förlåt om jag var otydlig, är motoroljan jag menar. Ser småbubblor i ytan på oljan i oljefönstret. Dock, försvinner dem efter några minuter. Är mest när man kört en runda stänger av den och låter oljan rinna ner som man ser dem.

Låter betryggande dock att TRXen kan ticka utan att det behöver vara något ras på gång.

Tack för snabbt svar :tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
men Sölle kan väl inte ha kortslutit kontakten, om det numer är så att stödet bryter? Jag utgår från att det inte gjorde det tidigare? Då har de väl snarast återställt funktionaliteten i så fall? (Irriterande, om de inte meddelat det...) Och du skriver ju att alla brytarna är uppmätta och fungerar?

El är f.ö. kul, mina brytare funkar alla som de ska, men neutral lampan lyser för jämnan, oavsett växel (utom när motorn inte är i gång)... Har mätt och letat, men hittar inget, man vänjer sig...

Alltså, du får ursäkta om jag skriver luddigt!! :gnissla
JAG återställde alltså deras kortslutning i början på veckan då jag hittade kabeln kapad, jag har hela tiden trott att switchen gått sönder.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hallå!

Har lite problem med min TRX -97a. Fick kortet för en vecka sedan och har kört omkring 150mil vid det här laget:näsblod

Nu dem senaste milen har den börjat ticka, oljenivån är bra. Dock är där små små bubblor i ytan på den. Vad är det som orsakar det och är det något som måste åtgärdas?

Motorcyklen går väldigt bra i övrigt. Lyckas dock inte få upp den på slangen med bara gas utan får ta hjälp av kopplingen, kommer dock inte så högt som till balans läget utan klarar endast få upp den kanske en till två decimeter över marken. Tycker dock inte om att använda kopplingen, känns som hojen tar riktigt mycket stryk av det.

Hur gör ni som klarar av att köra på slangen med TRXen att få upp den?

Att köra på slangen är dock mitt minsta problem i nuläget, är främst tickandet som oroar mig.

Söker även efter slipon till hojen, någon som har ett slipon som får hojen till att ge riktigt skön sång så är jag intresserad om inte så finns det något ni kan rekomendera?

Min hoj varken tickar eller skramlar men det kan ju bero på överröstande slipons eller att ventilerna har satt sig och jag borde justera :rolleyes: . Där emot har jag ochså lagt märke till bubblorna på ytan efter att jag bytte oljan och ungefär till 100-200 mil efter bytet men nu är dom borta (daggs o byta igen?). Som sagt så är TRXen ingen slangarhoj jag har provat med bara gas utan att lyckas och kopplingen vill jag inte använda till det, men man kan ha kul på 2 hjul med...

och grattis till kortet!
 

perantoniohanss

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2007
Ort
nälden
Hoj
Turbo cbr 900, nsr 250 x2 , TRX, mm
TRX ras

Köpte en def Trx i höstas i Tyskland som jag börjar skruva i nu.
Insugskamen har nypit i ett lagerläge (fixat) och slagit stopp så att kuggarna på vevens kamdrev rensats bort. Jag letar ev en vevaxel eller ett 17 kugg drevämne att pressa på veven.
Har någon TRX manual?? el länk
Har någon ett välventilerat avgassystem att avyttra?

PS:Jag passade på att karva lite i toppen när ändå trycket var uppe i kompressorn.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Köpte en def Trx i höstas i Tyskland som jag börjar skruva i nu.
Insugskamen har nypit i ett lagerläge (fixat) och slagit stopp så att kuggarna på vevens kamdrev rensats bort. Jag letar ev en vevaxel eller ett 17 kugg drevämne att pressa på veven.
Har någon TRX manual?? el länk
Har någon ett välventilerat avgassystem att avyttra?

PS:Jag passade på att karva lite i toppen när ändå trycket var uppe i kompressorn.

Hasse svarar säkert på vev frågan, mig veterligt är det bara att byta skiten..
TRX manual ligger på engelska forumet vilket tyvärr ligger nere för stunden, länken finns på första sidan.

Välventilerade avgassystem är sällsynta, visst kan man köpa slipon men originalböjarna är ingen hit! Akrapovic finns om man kan tänka sig 2-1 men produktionen är nerlagd så det finns vad som finns ute på hylla så att säga.
Både jag och HansJ har MAB Power helsystem...jag har ersatt dämparna dock, funkar helt ok men är dyrast ~1100€.
Sen har du en replika av Over racing 2-1-2 system....dock är all titan ersatt av rostfritt. Ligger på ~900€

....fast det är klart...med originalfuggar/K&N filter osv. så kan man lika gärna köra slipon...det är ju en ljudfråga i det fallet.
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top