TRX-tråden

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc

Köpte en def Trx i höstas i Tyskland som jag börjar skruva i nu.
Insugskamen har nypit i ett lagerläge (fixat) och slagit stopp så att kuggarna på vevens kamdrev rensats bort. Jag letar ev en vevaxel eller ett 17 kugg drevämne att pressa på veven.
Har någon TRX manual?? el länk
Har någon ett välventilerat avgassystem att avyttra?

PS:Jag passade på att karva lite i toppen när ändå trycket var uppe i kompressorn.

:tummenupp
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Köpte en def Trx i höstas i Tyskland som jag börjar skruva i nu.
Insugskamen har nypit i ett lagerläge (fixat) och slagit stopp så att kuggarna på vevens kamdrev rensats bort. Jag letar ev en vevaxel eller ett 17 kugg drevämne att pressa på veven.
Har någon TRX manual?? el länk
Har någon ett välventilerat avgassystem att avyttra?

PS:Jag passade på att karva lite i toppen när ändå trycket var uppe i kompressorn.

Har tyvärr ingen vev, men det finns en som skvalpar runt på hälarnas marknad (eller så ligger den i nån skogsdunge nånstans i 08-området) Jag fick min stulen, men den ersattes av försäkringsbolaget... TDM från -96 har samma vev, kan ju finnas nåt lämpligt objekt på nån skrot. Spinnin' Wheels har officiellt stängt, men om man ringer kan man fortfarande få köpa av deras innestående grejor. Det fanns ett par toppar där sist jag kollade.

Drevämne, jag har inte hört om nån som gjort det, det ska finnas några på tyska forumet som renoverat vevar, men jag har ingen aning om hur/var, eller vad det kostade. Fast om du funderar i de banorna, så är du förmodligen så erfaren att du vet vad du ger dig in på! Way beyond me i alla fall...
Kan kolla med tyskarna om du känner att din tyska är knagglig. Fast det finns säkert folk i Sverige som kan göra det också.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRXträff?

Har råddat lite med att boka in mig på bandagar, och ser att det finns 12 platser kvar i Medl/Lugn grupp med Actionpics på Mantorp 11-12/9. Skulle inte det vara en lämplig samlingspunkt? Vi behöver inte ta det så seriöst, utan de som har lust dyker upp och kör lite helt enkelt? Mantorps raka är inte optimal för TRX:en, men å andra sidan, i medel/lugn så behöver man inte vara übersnabb för att hitta nån att köra ifrån ;) Och framförallt handlar det om att ha kul (och att lära sig köra hoj), och det kan jag garantera att man har, oavsett hur bra/dålig man tror sig vara. Alla blir en Rossi innanför hjälmen... Perfekt för er som inte vågat prova tidigare, men jag varnar er, det är beroendeframkallande...
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Har råddat lite med att boka in mig på bandagar, och ser att det finns 12 platser kvar i Medl/Lugn grupp med Actionpics på Mantorp 11-12/9. Skulle inte det vara en lämplig samlingspunkt? Vi behöver inte ta det så seriöst, utan de som har lust dyker upp och kör lite helt enkelt? Mantorps raka är inte optimal för TRX:en, men å andra sidan, i medel/lugn så behöver man inte vara übersnabb för att hitta nån att köra ifrån ;) Och framförallt handlar det om att ha kul (och att lära sig köra hoj), och det kan jag garantera att man har, oavsett hur bra/dålig man tror sig vara. Alla blir en Rossi innanför hjälmen... Perfekt för er som inte vågat prova tidigare, men jag varnar er, det är beroendeframkallande...


Vad krävs för att få ställa upp? Aldrig kört bana men är dock väldigt intresserad av att testa.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Vad krävs för att få ställa upp? Aldrig kört bana men är dock väldigt intresserad av att testa.

Pengar? ;)

Trafikförsäkrad hoj, med regskylt (i den gruppen i alla fall....)
Fräscha däck, bromsar.
Skinnställ, vet ej om de kräver ryggskydd, men det är möjligt

Sen är det bara att berätta att det är första gången man kör, och be nån instruktör, eller nån som kört förut att visa lite spår och sånt. Liten bit av en kaka!

www.actionpics.se, där finns det lite mer info!
 

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Vad ligger avgiften på? Såg inga siffror på den sidan du länkade till.

Dvs att jag får ställa upp. Har allt det där. Utom bra bakdäck vilket är inne på väven på två ställen:gnissla

Får nytt på måndag så det är lungt :tungan

Lever hojen vid tillfället och vädret tillåter så är jag på.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har för mig att det var 2000:- för två dagar. Dessutom är det bullerdagar, så man kan lugnt låta mullret breda ut sig :)

Kan rekommendera att anmäla sig i god tid. Det brukar aldrig vara några problem att sälja platserna om man inte kan delta. Blir vi några stycken ska vi kanske dessutom planera boende, om samkväm på kvällarna önskas...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Har för mig att det var 2000:- för två dagar. Dessutom är det bullerdagar, så man kan lugnt låta mullret breda ut sig :)

Kan rekommendera att anmäla sig i god tid. Det brukar aldrig vara några problem att sälja platserna om man inte kan delta. Blir vi några stycken ska vi kanske dessutom planera boende, om samkväm på kvällarna önskas...

Har precis bokat 15-16 Aug på Falken men skall överväga (kolla plånkan) ändå...känns tvunget med en bil/kärra också så man slipper gå hem! :tuttar

Dagens bänkning förresten....20% mer pulver vid 5k varv! :tummenupp
Bänkning
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Köpte min hos Topham, betalade 57 Euro inkl frakt, men det var för 4 år sen.

Tvivlar att min kommer upp i högre siffror, bänken är rätt konservativ, men det intressanta är hur kurvan ser ut. Och dina kurvor ser ju riktigt bra ut nu, gott mos i mellanregistret och flack vridmomentkurva :tummenupp.

Vad var specifikationerna innan/efter?

Inte 17 måste man ha kärra. Skrotar man ordentligt så är ju risken att man inte kan köra bil heller... Fast jag tar släp till Knutstorp nu i veckan, 55 mil enkel resa känns lite väl långt t.o.m för mig. Kul med Falken, du får återkomma med rapport. Misstänker att du kommer att boka upp dig på resterande bandagar den här säsongen efter att banmödiesn är tagen :hihi
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Köpte min hos Topham, betalade 57 Euro inkl frakt, men det var för 4 år sen.

Tvivlar att min kommer upp i högre siffror, bänken är rätt konservativ, men det intressanta är hur kurvan ser ut. Och dina kurvor ser ju riktigt bra ut nu, gott mos i mellanregistret och flack vridmomentkurva :tummenupp.

Vad var specifikationerna innan/efter?

Inte 17 måste man ha kärra. Skrotar man ordentligt så är ju risken att man inte kan köra bil heller... Fast jag tar släp till Knutstorp nu i veckan, 55 mil enkel resa känns lite väl långt t.o.m för mig. Kul med Falken, du får återkomma med rapport. Misstänker att du kommer att boka upp dig på resterande bandagar den här säsongen efter att banmödiesn är tagen :hihi

Gött, skall kolla med topham...känns mycket rappare från låga varv med TPS så...

Innan...Sölle fylleportning...41:eek:r...kentas...MAB....17/40 drevning
Efter....bara 878 är extra...och att jag satte dit ej slottade drev

Jag tror RG:s bänk är glädjesiffror med tanke på vad Peder hade original, hade nog haft 2-3hk mer med nytt drivpaket...helt slut!

Nej, det är väl mest ligga och köra som är SÅ trist....8 mil till Falken är dock OK! :tummenupp
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Tänkte bygga mig ett förgasarsynkningsverktyg imorgon, vet ni hur stor innerdiametern på vakumslangarna är? Jag gissar på 6mm...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag ska byta packbox och jag funderar på hur fan man ska lyfta hojjen enklast. Kan man sätta en donkraft direkt under rören eller pallar inte fästet det? Tipps någon?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag ska byta packbox och jag funderar på hur fan man ska lyfta hojjen enklast. Kan man sätta en donkraft direkt under rören eller pallar inte fästet det? Tipps någon?
Antar att du menar packboxarna i gaffeln? Om jag ska lyfta framändan, så använder jag en stålstav (tror den är 10 mm tjock), som jag sticker genom 'öglorna' i framkant på motorblocket. Sen ställer jag en vanlig palbock på högersidan under staven, viker upp hojen så att den hänger på den, och skjuter in en pallbock under vänstra, voila! Ett annat sätt är att hissa upp hojen i taket med nåt spännband runt ramen, men det blir ostadigare och kräver nån bjälke eller liknande i taket.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Antar att du menar packboxarna i gaffeln? Om jag ska lyfta framändan, så använder jag en stålstav (tror den är 10 mm tjock), som jag sticker genom 'öglorna' i framkant på motorblocket. Sen ställer jag en vanlig palbock på högersidan under staven, viker upp hojen så att den hänger på den, och skjuter in en pallbock under vänstra, voila! Ett annat sätt är att hissa upp hojen i taket med nåt spännband runt ramen, men det blir ostadigare och kräver nån bjälke eller liknande i taket.

smart och tack! :)

edit: var nere i garaget idag, håljävlarna var ju igenpluggade med varsit plastlock, därför jag missade dem. btw så visade skjutmåttet 13,8mm (14+smuts?) invändigt.
 
Last edited:

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
Tänkte eventuellt ta med TRX:en på en tur i sommar.
Så är på jakt efter nån form av packväskor typ sadelväskor.
Någon som vet vad som passar på TRX:en?
Har kikat på biltemas väskor för 349:- men blev lite tveksam om dom passar, sen verkade ju kvaliteten vara sisådär...
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag har justerat ventilspel idag och funderar på om motorn går som den ska. Efter att jag skruvade ihop motorn så känns det som om den är lite tyngre att dra runt. det låter som om startmotorn får jobba lite hårde än tidigare. Är detta normalt? Ingen av skruvarna i toppen sitter hårdare än de ska så jag har ingen aning om vad det kan bero på. Kan det vara nått med kamkedjespännaren? Jag skruvade tillbaks den som den satt men kedjan kändes hårdare. Går den att justera eller är den automatisk?

Övriga effekter:
+ Konstant tomgång (dock lägre än förut vilket leder till att motorn dör ibland men det kan ju justeras)
+ Startar på en gång (bara testat två gånger).
- Lite skrammel/ljud från motorn (eller är det bara för att jag lyssnar efter det?).

Många frågor och mycket yrande men ni kanske kan förstå nånting i alla fall :)

Kanske är bättre att lägga denna i mekavdelningen men man vill ju ha svar av någon som kan motorn.
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top