TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jag har justerat ventilspel idag och funderar på om motorn går som den ska. Efter att jag skruvade ihop motorn så känns det som om den är lite tyngre att dra runt. det låter som om startmotorn får jobba lite hårde än tidigare. Är detta normalt? Ingen av skruvarna i toppen sitter hårdare än de ska så jag har ingen aning om vad det kan bero på.

Well, en del verkstäder i Tyskland har skruvat tillbaks kamöverfallen efter moment när ventiljustering är gjord och insugskammen har skurit likt förbenat.
....Hasse vet mer!

Kolla korsdragningen i Yamaha manualen....korsen börjar över olika överfall. Kändes lite udda men lika bra att göra vad som står.

Med andra ord, var försiktig så insugskammen inte börjar käka sig in i toppen...

Kamkedjespännaren hoppas jag att du tryckte tillbaks heeeela vägen....!?
Och om man följer Hasses råd (vilket jag ofta gör)....gör det när du skruvar av den så glöms inte det vid montering.

Motfråga, kom du på ngn bra lösning på att hålla insugskammen då kedjan o spännare skall på?? Vet inte hur många ggr ventilerna har pressat tillbaks kammen med ett stort KLONK! :huvet
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
KW har tagit upp de grejor jag tänkte på.
-Kolla alltid att kammarna snurrar lätt efter att du dragit kamöverfallen (eller i vart fall som de gjorde innan du skruvade bort överfallen). Momentet 10 Nm kan vara för mycket.
-Kedjespännaren måste slackas innan du sätter dit den igen. Den spänns sen automatiskt när du drar fast mittenskruven (Du måste alltså ta isär spännaren då du tar bort den, och först montera "spännarhuset" med själva spännaren ihopttryckt, sen montera den stora mittenskruven som håller fjädrarna på plats. Om du inte släppt fjäderspänningen, så har troligen spännaren gått ut till max förspänt läge när du tog bort den, och den har en spärr som gör att den inte ska kunna bli mindre spänd.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
KW har tagit upp de grejor jag tänkte på.
-Kolla alltid att kammarna snurrar lätt efter att du dragit kamöverfallen (eller i vart fall som de gjorde innan du skruvade bort överfallen). Momentet 10 Nm kan vara för mycket.
-Kedjespännaren måste slackas innan du sätter dit den igen. Den spänns sen automatiskt när du drar fast mittenskruven (Du måste alltså ta isär spännaren då du tar bort den, och först montera "spännarhuset" med själva spännaren ihopttryckt, sen montera den stora mittenskruven som håller fjädrarna på plats. Om du inte släppt fjäderspänningen, så har troligen spännaren gått ut till max förspänt läge när du tog bort den, och den har en spärr som gör att den inte ska kunna bli mindre spänd.

1. de snurrade inte lättare även fast jag släppte skruvarna så jag kunde skruva dom med handen.

2. Det måste vara detta som jag gjort fel på, tack! jag skruvade aldrig av mittenskruven helt utan bara släppte på den. jag tyckte väll att kedjan var lite väl spänd när jag skulle lyfta tillbaka kammen. om man ska skylla ifrån sig på nått så är det väll att spännaren sitter så jävla drygt jobbigt placerat. Det räcker alltså att skruva bort spännaren helt, pilla ihop den och skruva tillbaka den? eller måste jag ta bort ventilkåpan för att kolla nått? Halva jobbet sitter ju i att skruva bort grejer så man kommer åt kåpan...

KW: som sagt så tog jag ju aldrig bort spännaren så kammen låg kvar där den skulle när jag väll fick dit den.

tack! :tuttar

För övrigt så har jag en oöppnad låda med shims om någon av någon anledning skulle behöva storlek 240 och uppåt. Jag trodde att jag beställde en sats men det var tydligen två små och den med stora har man ju ingen användning av till trxen...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Så här gör jag (har jag för mig?):
  • Montera kammarna, dra åt överfallen och känn att kammarna snurrar lätt (alltså under den "fria" delan då nocken ej går mot lyftaren
  • Dra kamdrevet på avgas (misstänker att ni inte plockat bort dem? Då blir det svårare att kolla om kammarna går lätt eftersom man måste lägga på kedjan när man drar överfallen till kammarna...)
  • Lägg på kedjan, pilla dit insugsdrevet då kammen står rätt (eller märk upp kedja/drev i alla fall, det är ju antalet länkar mellan avgas och insug som är det viktiga när man väl timat in avgaskammen i förhållande till svänghjulet)
  • Dra fast spännar huset (med spännaren helt ihopskjuten, dvs i minst förspänt läge)
  • Pilla dit fjädrarna till spännaren och dra fast mittmuttern.
Pillrigt, javisst, men det funkar...

Behåll shimslådan, ska du slipa om kammar t.ex. så behöver du fetare shims :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Jag är inte jättesugen på att riva igen, ska testa enbart spännaren först. Går det inte lättare att dra runt motorn efter det så blir det till o börja om... many thanks.

edit: Kanske är bäst att göra allt ändå (gör om gör rätt). Men helt roligt är det ju inte. Jag trodde inte att man kunde få träningsvärk i benen av att skruva för än immorse när jag vaknade :)
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
KW: som sagt så tog jag ju aldrig bort spännaren så kammen låg kvar där den skulle när jag väll fick dit den.

Om du fick av kamkedjan utan att ta ur kamkedjespännaren så skulle jag föreslå att du VERKLIGEN kollar hur många "klick" du har kvar på spännaren när den är fullt iskruvad....hade jag fortsatt köra med min så hade den ganska snart hoppat kugg! Jag kunde inte ställa timingen och det var pga. kedjan var utdragen såpass mycket så den var en dryg länk längre än den jag bytte till!


...jo just ja, min hade då gått ungefär 3500mil....och JA man får hemsk värk i lårmusklerna efter en helg i garaget!! :)
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
haha nej jag tog aldrig av kedjan från drevet, jag lyfte hela paketet och drog dessutom ett par ståltrådar för att hålla kvar kedjan på drevet under montering/demontering. min har inte rullat över 2000mil än så den lär gå ett tag till om jag inte har sabbat allt nu dvs...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
haha nej jag tog aldrig av kedjan från drevet, jag lyfte hela paketet och drog dessutom ett par ståltrådar för att hålla kvar kedjan på drevet under montering/demontering. min har inte rullat över 2000mil än så den lär gå ett tag till om jag inte har sabbat allt nu dvs...

Så du hade ur kamaxlarna utan att ta av kedjan....:va
...För du shimsade va?? ....eller kollade du bara ventilspelet?
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Så du hade ur kamaxlarna utan att ta av kedjan....:va
...För du shimsade va?? ....eller kollade du bara ventilspelet?

Ja, jag shimsade. Jag skruvade bort överfallen och kedjeguiden och lyfte kam+drev med kedjan på, simsalabim. det kändes väldigt onödigt att plocka av drev, kedja och riskera missad timing om man bara ska shimsa.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ja, jag shimsade. Jag skruvade bort överfallen och kedjeguiden och lyfte kam+drev med kedjan på, simsalabim. det kändes väldigt onödigt att plocka av drev, kedja och riskera missad timing om man bara ska shimsa.

Bra tänkt, hoppas bara att du kollade markeringarna efteråt ändå. Tror iofs inte att kedjan kan kugga över nere på veven, det sitter nån styrning där har jag för mig, men "better to be safe than sorry" lixom...

Tänkte eventuellt ta med TRX:en på en tur i sommar.
Så är på jakt efter nån form av packväskor typ sadelväskor.
Någon som vet vad som passar på TRX:en?
Har kikat på biltemas väskor för 349:- men blev lite tveksam om dom passar, sen verkade ju kvaliteten vara sisådär...

Tyvärr. Kör med packrulle på passagerarplatsen och tankväska, när jag kör längre turer. Funderade på typ Oxford-vväskor, men kom aldrig längre än till just funderingar
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ja, jag shimsade. Jag skruvade bort överfallen och kedjeguiden och lyfte kam+drev med kedjan på, simsalabim. det kändes väldigt onödigt att plocka av drev, kedja och riskera missad timing om man bara ska shimsa.

Hmmm...något är då väldigt fel i min motor....hade jag gjort det hade insugskammen flugit iväg då mitten nocken redan börjat pressa ner på ventilen i TDC. Finns inte en susning av en chans att jag skulle kunna skruva på överfallen på insugssidan utan att den nocken glider av åt ena eller andra hållet.

Fiffan, detta hade varit intressant att se!! TA FOTO NÄSTA GÅNG!!!

Jag har Tornado kammar på ingång också så det skall bli intressant att se om dessa är annorlunda.

Bra tänkt, hoppas bara att du kollade markeringarna efteråt ändå. Tror iofs inte att kedjan kan kugga över nere på veven, det sitter nån styrning där har jag för mig, men "better to be safe than sorry" lixom...

När jag bytte kedjan så kunde jag helt klart överkugga på veven fast då var den iofs riktigt slak....kedjan alltså! :)

Har du testat ovanstående?? Känns omöjligt på min iaf....:va
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Hmmm...något är då väldigt fel i min motor....hade jag gjort det hade insugskammen flugit iväg då mitten nocken redan börjat pressa ner på ventilen i TDC. Finns inte en susning av en chans att jag skulle kunna skruva på överfallen på insugssidan utan att den nocken glider av åt ena eller andra hållet.

Fiffan, detta hade varit intressant att se!! TA FOTO NÄSTA GÅNG!!!

Iom att jag inte tog bort kamdrevet så behövde jag heller inte ställa 1:an i TDC för att få linjerna på dreven att peka mot varandra. Tror att jag hade 2:an i TDC eftersom att jag mätte den sist...

Ska försöka leta fram en bild... Jag hade inga bilder från monteringen men såhär såg det ut innan jag skruva bort nått.
 

Bifogat

  • kamar.JPG
    kamar.JPG
    48.1 KB · Visningar: 86

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Iom att jag inte tog bort kamdrevet så behövde jag heller inte ställa 1:an i TDC för att få linjerna på dreven att peka mot varandra. Tror att jag hade 2:an i TDC eftersom att jag mätte den sist...

Ska försöka leta fram en bild... Jag hade inga bilder från monteringen men såhär såg det ut innan jag skruva bort nått.

Menar inte det...menar att insugskammen ligger i spänn i TDC då den trycker ner en av ventilerna. Med tanke på kraften som behövs för att snurra kammen med något i "hålet" tror inte jag att det skulle vara möjligt att pressa ner kammen med hjälp av överfallen.
Du har inte en TDM 180 motor?? :tuttar :va
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nej, visst är det så, man behöver ju inte montera med kammen i max öppningsläge, bara man kollar efteråt att allt linar upp som det ska! Och har man sett till att kedja och kamdrev inte flyttar på sig när de är lösa, så är det ju egalt (så länge som kedjan inte hoppat en kugg eller två vid vevn, men det ser man ju när man kollar markeringarna efter monteringen)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
...tror inte jag att det skulle vara möjligt att pressa ner kammen med hjälp av överfallen.
Det är inga problem att skruva tillbaka kammarna och dra ner dem med överfallen. Nockarna på de bägge cylindrarna motverkar varandra så axeln snurrar iväg lite, hamnar inte som den ska för timing men det blir inte helt fel heller. Sen vrider man ju bara axeln rätt mot drevet som Hasse skriver...

En 180-motor ser inte riktigt ut som KW's "våra" heller. Oljetank och lite annat skiljer i utseende på dem.

Sen kan jag väl tillägga, att markeringarna på dreven stämmer inte 100%. De blir inte perfekt linjerade med varandra och toppen ens när allt är juste och original. Däremot hamnar de i ett läge när det inte blir bättre utan de börjar röra sig ifrån varandra igen, då missade man just :)
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Det är inga problem att skruva tillbaka kammarna och dra ner dem med överfallen. Nockarna på de bägge cylindrarna motverkar varandra så axeln snurrar iväg lite, hamnar inte som den ska för timing men det blir inte helt fel heller. Sen vrider man ju bara axeln rätt mot drevet som Hasse skriver...

En 180-motor ser inte riktigt ut som KW's "våra" heller. Oljetank och lite annat skiljer i utseende på dem.

Sen kan jag väl tillägga, att markeringarna på dreven stämmer inte 100%. De blir inte perfekt linjerade med varandra och toppen ens när allt är juste och original. Däremot hamnar de i ett läge när det inte blir bättre utan de börjar röra sig ifrån varandra igen, då missade man just :)

Dags att testa ett nytt sätt nästa gång hör jag på er båda! :)
....måste bara lägga till att efter jag bytt kamkedjan sist så lina alla markeringar upp på millimetern...det gör dom nog inte längre. :D
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Sådär nu har man vart nere i garaget. Jag började med tabben att ta ut kamkedjespännaren innan jag drog ettan till TDC vilket resulterade i att insugskamdrevet kuggade över :)huvet). efter ungefär 7 försök (av med överfall, dra kedjan en kugg, på med överfall och på med spännaren) så lyckade jag pricka in rätt kuggar.

Jag har bara teststartat och allt löper på jättebra. Den är lättstartad, även på 95 oktan jet, som tidigare var en omöjlighet utan choke :).

Det som var felet sist var, precis som jag trode, att jag inte hade nollat spännaren och den var därför maximalt spänd :gnissla. det enda man kan se som följd av det är lite slitage på sidan av kamdreven. Kammarna och överfallen var dock fortfarande i perfekt skick:).

KW (och andra?): Lyft INTE insugskammarna när du har 1:an i TDC. Då pressar kammarna för 2:an maximalt. Jag var nära själv att göra den tabben och nu förstår jag precis vad du menade. Dra istället motorn ett helt varv till. då ser du markeringen i inspektionshålet plus att markeringarna på kamdreven lägger sig i linje. Då pressar varken kammarna över ettan eller tvåan :tummenupp.

Tack för hjälpen allihopa!:yoparty
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Så Hyndan har varit på gruskurs också? :yoparty
Självklart, den ersätter ju även TRX:en som XR/TT-dräpare på grusvägarna. Funkar kanon som instruktörsfordon på gruskurserna utanför Kungsängen :D (jag är ju nästan bannlyst som deltagare, de plockar tydligen in vad som helst som instruktörer numera...)

Enda problemet är de aningens släta däcken, övervikten och den begränsade markfrigången som gör att man inte kommer över stockar. Att lyfta framhjulet över och låta resten av hojen följa med är hopplöst... :rolleyes:
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Sådär nu har man vart nere i garaget. Jag började med tabben att ta ut kamkedjespännaren innan jag drog ettan till TDC vilket resulterade i att insugskamdrevet kuggade över :)huvet). efter ungefär 7 försök (av med överfall, dra kedjan en kugg, på med överfall och på med spännaren) så lyckade jag pricka in rätt kuggar.

Jag har bara teststartat och allt löper på jättebra. Den är lättstartad, även på 95 oktan jet, som tidigare var en omöjlighet utan choke :).

Det som var felet sist var, precis som jag trode, att jag inte hade nollat spännaren och den var därför maximalt spänd :gnissla. det enda man kan se som följd av det är lite slitage på sidan av kamdreven. Kammarna och överfallen var dock fortfarande i perfekt skick:).

KW (och andra?): Lyft INTE insugskammarna när du har 1:an i TDC. Då pressar kammarna för 2:an maximalt. Jag var nära själv att göra den tabben och nu förstår jag precis vad du menade. Dra istället motorn ett helt varv till. då ser du markeringen i inspektionshålet plus att markeringarna på kamdreven lägger sig i linje. Då pressar varken kammarna över ettan eller tvåan :tummenupp.

Tack för hjälpen allihopa!:yoparty

Precis vad jag menade ja.
Det snäppet som blir är ganska....oroande första gången...:gnissla
Skall helt klart testa det andra någon gång!! :tummenupp
 
Nyheter
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Top