TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Grubbla på bakskivan oxå, den som följde med mina fälgar är lite skev. Och mina framskivor börjar vara lite slitna, så om KW inte hugger dem så är jag intresserad.

Tycker faktiskt min gaffel funkar bra oxå, men jag har rätt snäva referenser. Skulle kanske passat på att testat din banhoj på Knutan ändå...

Wow, det låter sinnesjukt dyrt :hihi Allvarligt, det låter som ett moget och riktigt inköp! (Måste ju bara supporta sånt...)

Har du tid, så väg och se vad du sparar, jag blev överraskad vad mycket original YZF-fälg, med däck, skivor osv väger. Jag sparade 1,5 fram och 2,5 bak, och det är med Marvic fälgar från Hedenhös tid.

Tackar :) Hoppas det blir bra. Sista jag behöver är ju mer jobb med trx'en men, men hehe.

Din gaffel är väl preppad, så den funkar nog fint. Min orginal var helt orörd, så bytet kändes markant. Men jag hade ifs ändrat så mycke annat den vintern...

Ska försöka väga och jämföra. Tror inte det skiljer ngt direkt då båda är i alu.
 

Mange M

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Yamaha TRX 850 -96
Kopplingen slirar

Hallå!
Har nu fått problem med kopplingen på min TRX. Ena dagen jag körde var allt prima, nästa dag (utan mek.ingrepp) räckte kopplingen knappt till att få hojen att rulla. Självklart inträffade det här samma morgon som jag och min hoj skulle flytta till Gbg:huvet , så det fanns inte mycket till val, utan jag slirade mej 30 mil till Gbg.

Kopplingen tar bättre när den är varmkörd, så jag tänkte att det kunde ha med oljan att göra. Bytte olja (till castrol Power 1 GPS 10W/40) + nytt filter idag. Kopplingen tar hyffsat, men den slirar rejält vid pådrag.
Om man ger fullt slirar kopplingen upp till kanske 5-6000, sen verkar den få grepp igen och hojen börjar acclerera bättre.

Är det så enkelt att lamellerna är slut?
Är det i sånna fall inte lite konstigt att det inte märktes nått alls innan den blev helt kass, borde inte slir öka succesivt?

Har varken verkstad eller verktyg för att byta lameller, så det får väl bli till att lämna in den på verkstad om så är fallet.
Har nån någon aning om vad det kan tänkas kosta? och kan nån rekommendera en hojmek här i Gbg?

/Mange
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hallå!


Har varken verkstad eller verktyg för att byta lameller, så det får väl bli till att lämna in den på verkstad om så är fallet.
Har nån någon aning om vad det kan tänkas kosta? och kan nån rekommendera en hojmek här i Gbg?

/Mange

Ett av dom lättare jobben jag gjort på TRX:en, ett fåtal verktyg (iofs en momentnyckel men det kan jag låna ut) och du kan göra det på en parkering el.dyl. med bra förberedelser (olja ut o i och ny packning etc.).
Haynes manualen visade mig rätt....fast idag skulle jag använt originalmanualen helt klart :gnissla
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå!
Har nu fått problem med kopplingen på min TRX. Ena dagen jag körde var allt prima, nästa dag (utan mek.ingrepp) räckte kopplingen knappt till att få hojen att rulla. Självklart inträffade det här samma morgon som jag och min hoj skulle flytta till Gbg:huvet , så det fanns inte mycket till val, utan jag slirade mej 30 mil till Gbg.

Kopplingen tar bättre när den är varmkörd, så jag tänkte att det kunde ha med oljan att göra. Bytte olja (till castrol Power 1 GPS 10W/40) + nytt filter idag. Kopplingen tar hyffsat, men den slirar rejält vid pådrag.
Om man ger fullt slirar kopplingen upp till kanske 5-6000, sen verkar den få grepp igen och hojen börjar acclerera bättre.

Är det så enkelt att lamellerna är slut?
Är det i sånna fall inte lite konstigt att det inte märktes nått alls innan den blev helt kass, borde inte slir öka succesivt?

Har varken verkstad eller verktyg för att byta lameller, så det får väl bli till att lämna in den på verkstad om så är fallet.
Har nån någon aning om vad det kan tänkas kosta? och kan nån rekommendera en hojmek här i Gbg?

/Mange

Jag har inte råkat ut för något kopplingsslir på någon hoj, så erfarenheten är begränsad, men jag håller med i ditt resonemang. Men det är möjligt att det börjar plötsligare än man tror. När du bytte olja, hur såg den gamla ut, inget onormalt? Hur känns kopplingshandtaget, samma känsla som förut (grepppunkt, motstånd osv)? Som KW säger är det en rätt enkel operation om det är lamellbyte som är aktuellt. En annan tanke är fjädrarna, men det är lika enkelt i så fall.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Är det så enkelt att lamellerna är slut?
Är det i sånna fall inte lite konstigt att det inte märktes nått alls innan den blev helt kass, borde inte slir öka succesivt?
Kan vara så att lameller/fjädrar är på upphällningen. Så länge den gamla oljan är i kanske det inte märks, trots allt är den full i skit och hämmar inte friktionen lika bra. Den nya oljan tvättar rent allt skräp bättre med följd att det börjar slira, sen är min erfarenhet av den oljan i TDM/TRX inte så bra. Provade den i min TDM men bytte ganska omgående då jag som du råkade ut för kopplingsslir. Nya fjädrar och ett oljebyte till ordnade den saken, sen kan man hävda hur mycket som helst att det inte beror på oljan. Det gör det säkert inte heller, bara att just den inte funkade under de omständigheterna...

Lamellbytet i sig är en enkel operation. VIll du inte byta oljan igen är det bara lägga ner hojen på sidan och skruva av kopplingskåpan. Du fixar det på under två timmar även om du har tummen mitt i handen.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Ni som har trimmat era cyklar, vad gjorde ni, hur mycket effekt fick ni av det och hur mycket kostade det? För första gången på dom tre år som jag har haft min TRX så börjar jag känna mig lite handikappad av effekten när jag kör med andra, mest för att man kör på ett annat sätt...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ni som har trimmat era cyklar, vad gjorde ni, hur mycket effekt fick ni av det och hur mycket kostade det? För första gången på dom tre år som jag har haft min TRX så börjar jag känna mig lite handikappad av effekten när jag kör med andra, mest för att man kör på ett annat sätt...

Det lär bli din sämsta ekonomiska affär någonsin :hihi Allvarligt talat, det går inte att få TRX:en att gå som en modern cykel med "normala" medel. Jag skulle t.o.m. påstå att om effektskillnaden irriterar så pass mycket, så att TRX:ens "charm" inte kan motverka det, så ska man nog köpa en annan hoj. Körning på gata så blir jag frånkörd för att jag kör annorlunda. På bana däremot kan det vara lite mer motiverat, då i alla fall jag vågar ladda på ett annat sätt. Mer mos i utgången gör underverk även för raksträckorna (fast med lika goda piloter så skiter det sig ändå...)

Vill bara dra ned förväntningarna, hojen blir roligare, du får nåt kul att göra osv, det finns mao andra anledningar, men frånåkt blir man...

Med det sagt, en ärlig bänk borde visa på lite drygt 75 kusar på bakan för en original TRX (jo, de flesta har papper på över 80 men jag är lite skeptisk...). Det värsta som jag sett är runt 100 med konventionellt trim. Det är med större högkompskolvar, kammar, flatslides, portad topp, optimerad squish, helsystem, the full monty. (Sen kan man ju välja olika strategi för trim, toppeffekt eller mellanregister). Utan att lämna in hela jobbet till en verkstad, så skulle jag gissa att det går på i runda slängar 25-30 lax med nya delar...

Fast man behöver ju inte göra allt på en gång. Det absolut mest prisvärda är att skaffa flatslide förgasare, de ger bevisligen mer än 5 hkr, något som annat avgassystem näppeligen ger (och det kostar ungefär lika mycket). Med flatslides och bättre avgassystem och bänkjustering borde man kunna få strax under 10 hkr mer. Kammar, 2-4, borrning+högkompskolvar 2-3, portning -5/+8.

Ställ det i relation till en välsmord kedja, som i bänk ger 2 kusar till... Fast är motorn sliten, och man byter pryttlar till nyare så hämtar man ju in en del av de kusrana som försvunnit på grönbete också ;)

Usch, sånt här är inte kul att tänka på, fråga aldrig aldrig om ekonomi igen :hihi
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det lär bli din sämsta ekonomiska affär någonsin :hihi

Misstänkte det...:gnissla

Usch, sånt här är inte kul att tänka på, fråga aldrig aldrig om ekonomi igen :hihi

Sorry, jag lovar!:tungan

Det känns ju som att det är på gatan som problemet är störst, det är möjligt att det är likadant på storbanor, men det har jag inte provat. Jag undrar lite hur Ducati kan ha 134bhp sin 848?:va Hur kan dom plocka ut den effekten en 849cc, vad är det som skiljer så mycket? Bortsett då från att den ena är en L-tvinn? Och bortsett från priset då, givetvis.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
...
Det känns ju som att det är på gatan som problemet är störst, det är möjligt att det är likadant på storbanor, men det har jag inte provat. Jag undrar lite hur Ducati kan ha 134bhp sin 848?:va Hur kan dom plocka ut den effekten en 849cc, vad är det som skiljer så mycket? Bortsett då från att den ena är en L-tvinn? Och bortsett från priset då, givetvis.

Jag skulle TRO att duccen har kortare slaglängd -> vridet kommer på högre varv -> mer effekt.
Det är en ren gissning dock :tungan

Om du vill hänga med annat folk på gatan så kan du ju testa att leka lite med drevning, som när man hade moppe, beroende på vad det är för typ vägar ni åker. Annars så har jag för mig att jag såg ett par TDM flattisar för en billig peng på någon skrot på nätet för ettag sen. Men då tillkommer ju den obligatoriska bänkningen osv...

--

Nu vill jag ställa en fråga. När jag har släpt ut kopplingen och lägger på gas så viner det lite från motorn som sedan slutar helt om jag slår av gasen eller kopplar. Är det normalt/ofarligt på trxen? Jag vet inte när det startade men jag hörde det för första gången när jag hade proppat igen sliponen till besiktningen för ett par månader sen...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Stämmer, Duccen har 94 i borr, TRX:en 89,5 (har jag för mig?), slag 61,2 mot våra 67. De tar ut (olika siffror på nätet) ca 130 hkr mätt på veven, vid + 10.000 varv. Nykonstruerad motor, med bränsleinsprutning och 56 mm insug... TRX:ens motor kommer ju från XTZ750:n, som lanserades 89(?). 100 kusar på bakhjulet motsvarar gissningsvis dryga 110 på veven. Faktum är att trots allt detta, så är TRX-motorn rätt hyfsad, ett bra mått är specifikt vridmoment, dvs Nm / cylindervolym. Jmf 900SS som var samtida Ducati-modell...

Ta ur insatserna, det verkar inte nyttigt att åka med för tyst avgassystem :hihi Allvarligt talat, ingen aning, det brukar ju kunna vina om någon växel, och det kan vara ett tecken på att dreven är slitna. Viner din på alla växlar?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Nu vill jag ställa en fråga. När jag har släpt ut kopplingen och lägger på gas så viner det lite från motorn som sedan slutar helt om jag slår av gasen eller kopplar. Är det normalt/ofarligt på trxen? Jag vet inte när det startade men jag hörde det för första gången när jag hade proppat igen sliponen till besiktningen för ett par månader sen...
Kedjan spänd? (den ska bara vara sträckt, med juste spel på typ 30 mm när hojen står obelastad utan stödet)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Om du vill hänga med annat folk på gatan så kan du ju testa att leka lite med drevning, som när man hade moppe, beroende på vad det är för typ vägar ni åker. Annars så har jag för mig att jag såg ett par TDM flattisar för en billig peng på någon skrot på nätet för ettag sen. Men då tillkommer ju den obligatoriska bänkningen osv...

Drevningen vill jag inte ändra på för mycket så att jag varvar ihjäl hojen när jag kör landsväg. Du råkar inte komma ihåg var du såg TDM flattisarna någonstans?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Drevningen vill jag inte ändra på för mycket så att jag varvar ihjäl hojen när jag kör landsväg.
17-42 funkar bra, det är samma som TDM -98 och i närheten av 16-39 men du kanske kör där redan. 17-44 är nästa, men då blir det väl mycket för vägen.
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
17-42 funkar bra, det är samma som TDM -98 och i närheten av 16-39 men du kanske kör där redan. 17-44 är nästa, men då blir det väl mycket för vägen.

Kommer inte ihåg vad jag har för drev, jag kommer ihåg att den blev något snabbare i accelerationen... 17-42 kan ju vara ett alternativ nästa gång jag byter drivpaket.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Ta ur insatserna, det verkar inte nyttigt att åka med för tyst avgassystem :hihi Allvarligt talat, ingen aning, det brukar ju kunna vina om någon växel, och det kan vara ett tecken på att dreven är slitna. Viner din på alla växlar?
mina "insatser" bestod av ett packet stålull från jula som dom åkte ut direkt :). Jag är lite osäker om det låter på alla vaxlar, är ju lite svårt att höra utan "insatserna", men jag tror kanske att det viner lite mer på 3:an nu när du säger det...

Kedjan spänd? (den ska bara vara sträckt, med juste spel på typ 30 mm när hojen står obelastad utan stödet)
Jag har snarare för mycket spel så den teorin utesluter vi...

... Du råkar inte komma ihåg var du såg TDM flattisarna någonstans?
Har för mig att det var på någon skrot där dom demonterar bila också, mer än så kommer jag inte ihåg men jag kan försöka kolla upp det. Men jag har för mig att dom var till en -95:a TDM så dom kanske inte passar?

Jag hitta :) http://www.mctorget.se/?index=defau...d=vehiclemodelyear&sortorder=1&page=1&id=5632
 
Last edited:

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900

KlimaX

Träsmak?
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Osby
Hoj
Z1000 -09
Hejsan!

Fick mina ledblinkers som jag beställt häromdagen, har monterat och helvete vilken skillnad på hojen det blev:tummenupp

Eftersom det är led så blinkar dem liiiiite snabbare än vad dem får så att säga, nytt blinkersrelä hade jag inte planerat att köpa så länge man inte hittar för en billig peng.

Tänkte löda dit ett motstånd istället, undrar var exakt jag skall göra det? Någon som har ett elschema över relät, undrar även var på hojen relät sitter :)

Mvh KlimaX
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Förutom att det är inte är flattisar utan original vakuumfuggarna med spjällöppning. Dem behöver du inte... :gnissla
Fan det har du ju rätt i, jag gick helt på vad som stod i beskrivningen. Vilka as dom är. Undra om dom vet det själva eftersom en brygga från en 99:a kostar 500kr mindre...
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top