TRX-tråden

Mange M

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia RSV Mille -99 Yamaha TRX 850 -96
Kopplingen slirar

Jag har inte råkat ut för något kopplingsslir på någon hoj, så erfarenheten är begränsad, men jag håller med i ditt resonemang. Men det är möjligt att det börjar plötsligare än man tror. När du bytte olja, hur såg den gamla ut, inget onormalt? Hur känns kopplingshandtaget, samma känsla som förut (grepppunkt, motstånd osv)? Som KW säger är det en rätt enkel operation om det är lamellbyte som är aktuellt. En annan tanke är fjädrarna, men det är lika enkelt i så fall.

Greppunkten och motstånd ändrar sig en aning allt eftersom motorn går upp till normal temp. Kopplingen känns ganska "svampig" i början och blir sen hårdare och tajtare när tempen kommer upp. Oljan såg normal ut, men när jag bytte blev den nya oljan kolsvart direkt.

Om det inte är större apparat än så att byta lameller/fjädrar på egen hand så ska jag göra ett försök.

Vart beställer man delar till TRX:en?
Finns det något särskilt man ska se upp med eller hålla koll på när man rotar runt i kopplingen?
Behövs det några specialverktyg förutom momentnyckel?
Jag hittade servicemanualen som fanns länkad (i den här tråden), behövs det någon annan?
Vilken motorolja är bra?

Tack för alla svar! :bow
/Mange
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Brukar göra ungefär som KW, beställa SBK Racing hos OKQ8. När vi hade varsin TRX hemma i garaget gjorde vi av med en 20-litersdunk på en säsong. Då var man glad att helsynteten bara kostade drygt 1200 spänn :yoparty

Finns som semi också, billigare och förmodligen bättre alternativ med tanke på förbrukningen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
@Hasse

Fan, såg avataren...har du klotat!? :näsblod

Jupp, välkomnades in i klubben av Froven och T-rex på Mantorp. Leca-kulor och lack är ingen bra kombination... Regn och framhjulsbroms likaså. Gamlo och reaktionstid verkar inte heller lira... Fast nu har jag ju ett set racerplast. Men saknar finplast. Någon som har ett set till övers? Och SZR backspegel? Och hö framblinker? Och motorkåpan som sitter över oljepumparna. Och hö kraschpuck (Kev's variant, som gjorde ett bra jobb under tiden min TRX körde om en annan hoj på insidan i slutet av start/mål-rakan liggandes på sidan...)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jupp, välkomnades in i klubben av Froven och T-rex på Mantorp. Leca-kulor och lack är ingen bra kombination... Regn och framhjulsbroms likaså. Gamlo och reaktionstid verkar inte heller lira... Fast nu har jag ju ett set racerplast. Men saknar finplast. Någon som har ett set till övers? Och SZR backspegel? Och hö framblinker? Och motorkåpan som sitter över oljepumparna. Och hö kraschpuck (Kev's variant, som gjorde ett bra jobb under tiden min TRX körde om en annan hoj på insidan i slutet av start/mål-rakan liggandes på sidan...)

Jisses!
Har ett set SV speglar som sticker ut förbi axlarna....passade på min som är anpassad för SZR speglar. P&P för dig.
Rumpa att jag kastade ut mina MAB burkar....
Anehall har väl en lite sprucken kåpa billigt....plastsvetsa?

Allt ok med föraren hoppas jag!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Och hö kraschpuck (Kev's variant, som gjorde ett bra jobb under tiden min TRX körde om en annan hoj på insidan i slutet av start/mål-rakan liggandes på sidan...)
Har du tur har jag en kopia på Jocke's variant liggande i garaget, den är visserligen i alu då... ska dit idag, kollar oavsett om du är intresserad.

Du vet väl att bromsarna tar bättre med det svarta mot asfalten...? :gnissla

Kollar efter överblivna blinkers på en gång, kan dock bli svårt då mina skador var på samma sida :rolleyes:
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Tackar för erbjudandena. Plasetn kan jag reparera, och ha som kraschkåpor. Men jag söker e fräscha kåpr och kuts. Tanken får jag börja med att rubba/polera, räcker inte det blir det lack så småningom.SV-speglarna? Finns bild? Kraschpuck, finns det 2 alu? Iofs ser man ju sällan båda samtidigt :hihi Funderar på att fixa några smarta lösningar för att skydda motorn lite bättre. Nu hade jag tur och allt höll tätt.

Enda problemet med föraren var blåmärken, hade som tur var extra skydd i form av brallor med inlägg för höft ococh lårben. Ytterligare ett problem med föraren var att han gick in i depån så fort det kom några regnstänk efter kraschen. Noll förtroende för våtgrepp e kraschen tyvärr.

Det gick så dj-vla fort när det släppte, och jag hade inte en chans att hinna rädda. Jag hade knappt börjat svänga, och körde rätt försiktigt ändå, eftersom det hade svajat ordentligt om baken flera gånger tidigare... Det värsta är att jag inte tror jag gjorde något direkt fel, dvs skulle nog förmodligen göra likadant igen. I andra fall brukar man ju veta/känna på sig vad man gjort för fel... Men nåt fel blev det ju uppenbarligen :rolleyes:

Som lök på laxen rammade jag en bil med cykeln på väg hem i tsidags, ytterligare blåmärken...
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Att dra upp gaffelbenen i kronorna något för att få hojen lite kvickare på styrningen och ändå inte helt hysterisk, är 1 centimeter ett bra utgångsmått?
Som det ser ut nu är gaffellocken precis i höjd med överkanten på styrfästena.
Jag kör med 120/70 fram. Ingen höjning bak än så länge.

Vad blev det av det här med thunderdays? Dog det när det blev slutåkt med hoj på Monzta?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ska kolla skicket på min kuts. Har för mig att den är hel, men svagt lecaskrapad. 1 fäst-öra är nog sprucket åxå. Återkommer efter helgen på a-torp med färsk info.
Tackar för erbjudandena. Plasetn kan jag reparera, och ha som kraschkåpor. Men jag söker e fräscha kåpr och kuts. Tanken får jag börja med att rubba/polera, räcker inte det blir det lack så småningom.SV-speglarna? Finns bild? Kraschpuck, finns det 2 alu? Iofs ser man ju sällan båda samtidigt :hihi Funderar på att fixa några smarta lösningar för att skydda motorn lite bättre. Nu hade jag tur och allt höll tätt.

Enda problemet med föraren var blåmärken, hade som tur var extra skydd i form av brallor med inlägg för höft ococh lårben. Ytterligare ett problem med föraren var att han gick in i depån så fort det kom några regnstänk efter kraschen. Noll förtroende för våtgrepp e kraschen tyvärr.

Det gick så dj-vla fort när det släppte, och jag hade inte en chans att hinna rädda. Jag hade knappt börjat svänga, och körde rätt försiktigt ändå, eftersom det hade svajat ordentligt om baken flera gånger tidigare... Det värsta är att jag inte tror jag gjorde något direkt fel, dvs skulle nog förmodligen göra likadant igen. I andra fall brukar man ju veta/känna på sig vad man gjort för fel... Men nåt fel blev det ju uppenbarligen :rolleyes:

Som lök på laxen rammade jag en bil med cykeln på väg hem i tsidags, ytterligare blåmärken...

Att dra upp gaffelbenen i kronorna något för att få hojen lite kvickare på styrningen och ändå inte helt hysterisk, är 1 centimeter ett bra utgångsmått?
Som det ser ut nu är gaffellocken precis i höjd med överkanten på styrfästena.
Jag kör med 120/70 fram. Ingen höjning bak än så länge.

Vad blev det av det här med thunderdays? Dog det när det blev slutåkt med hoj på Monzta?

Bara att prova sig fram. Inget jobb att skjuta t-bax gaffelbenen ifall det inte kändes bra. 1cm ska inte vara ngt problem iaf. Min R1 gaffel har jag för mig var 3cm kortare än orginal och det funkade kalas.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Att dra upp gaffelbenen i kronorna något för att få hojen lite kvickare på styrningen och ändå inte helt hysterisk, är 1 centimeter ett bra utgångsmått?
Som det ser ut nu är gaffellocken precis i höjd med överkanten på styrfästena.
Jag kör med 120/70 fram. Ingen höjning bak än så länge.

Vad blev det av det här med thunderdays? Dog det när det blev slutåkt med hoj på Monzta?
Då sitter din gaffel för långt ner om jag inte minns alldeles fel. Har alldeles för mig att den ska ha uppstick original. Och med ett 70-däck? Den är lite sävlig och seg att svänga med va?

Skicka upp benen iaf 2-3 cm i kronan om du vill få till en lite smidigare hoj.

Ja, T-Day lade jag ner när vi inte fick vara på Monzta. Egentligen var det en engångsföreteelse, jag lade inte ner så mycket energi på att försöka få till ett andra år. Vilket var lika bra, banan stängdes månaden innan.
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jo nog känns den sävlig nu jämfört med ett sletet 60 profil.Jag har inte kört hojen med ett flång nytt 60profil så jag vet inte hur hojen skall kunna kännas. Det där att det skulle vara uppstick i orginal hade jag inte en aning om.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
SV-speglarna? Finns bild?

Som lök på laxen rammade jag en bil med cykeln på väg hem i tsidags, ytterligare blåmärken...

Försiktig för fanken!! :näsblod

Speglarna ser ut så här....rätt exakt lika....typ....

8d9b_1.JPG
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jo nog känns den sävlig nu jämfört med ett sletet 60 profil.Jag har inte kört hojen med ett flång nytt 60profil så jag vet inte hur hojen skall kunna kännas. Det där att det skulle vara uppstick i orginal hade jag inte en aning om.

I teroin så blir ju ett 70-profil 6 mm högre. Dessutom ska det vara uppstick på original som Jåke skriver. Har bifogat bild ur originalhandboken. Du kan lugnt sticka upp 24-25 mm och då är du nära original höjd (i teorin...)
 

Bifogat

  • gaffel.jpg
    gaffel.jpg
    62.9 KB · Visningar: 56

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
I teroin så blir ju ett 70-profil 6 mm högre. Dessutom ska det vara uppstick på original som Jåke skriver. Har bifogat bild ur originalhandboken. Du kan lugnt sticka upp 24-25 mm och då är du nära original höjd (i teorin...)

Jag gör ett test på 25mm till att börja med.
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Jag har inte kört hojen med ett flång nytt 60profil så jag vet inte hur hojen skall kunna kännas.
Min rek är faktiskt att du fortsätter med 70-profil men kompenserar med gaffelbenen. Ärligt talat får hojen en trevligare insvängning och bättre fäste med det däcket. Den där jäkla 60-profilen var bara en modegrej som hängde med från Japan. :gnissla
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top