Kopplingen slirar
Greppunkten och motstånd ändrar sig en aning allt eftersom motorn går upp till normal temp. Kopplingen känns ganska "svampig" i början och blir sen hårdare och tajtare när tempen kommer upp. Oljan såg normal ut, men när jag bytte blev den nya oljan kolsvart direkt.
Om det inte är större apparat än så att byta lameller/fjädrar på egen hand så ska jag göra ett försök.
Vart beställer man delar till TRX:en?
Finns det något särskilt man ska se upp med eller hålla koll på när man rotar runt i kopplingen?
Behövs det några specialverktyg förutom momentnyckel?
Jag hittade servicemanualen som fanns länkad (i den här tråden), behövs det någon annan?
Vilken motorolja är bra?
Tack för alla svar!
/Mange
Jag har inte råkat ut för något kopplingsslir på någon hoj, så erfarenheten är begränsad, men jag håller med i ditt resonemang. Men det är möjligt att det börjar plötsligare än man tror. När du bytte olja, hur såg den gamla ut, inget onormalt? Hur känns kopplingshandtaget, samma känsla som förut (grepppunkt, motstånd osv)? Som KW säger är det en rätt enkel operation om det är lamellbyte som är aktuellt. En annan tanke är fjädrarna, men det är lika enkelt i så fall.
Greppunkten och motstånd ändrar sig en aning allt eftersom motorn går upp till normal temp. Kopplingen känns ganska "svampig" i början och blir sen hårdare och tajtare när tempen kommer upp. Oljan såg normal ut, men när jag bytte blev den nya oljan kolsvart direkt.
Om det inte är större apparat än så att byta lameller/fjädrar på egen hand så ska jag göra ett försök.
Vart beställer man delar till TRX:en?
Finns det något särskilt man ska se upp med eller hålla koll på när man rotar runt i kopplingen?
Behövs det några specialverktyg förutom momentnyckel?
Jag hittade servicemanualen som fanns länkad (i den här tråden), behövs det någon annan?
Vilken motorolja är bra?
Tack för alla svar!
/Mange