TRX-tråden

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Den som är med i hojens orginalverktygssats funkar bra. Den nyckel som man kan få dit OCH skruva med utan att fälla undan kylaren skulle jag vilja se...:D
Man behöver inte ta bort kylaren, bara lossa den:tummenupp Slanganslutningarna behöver man alltså inte röra.

Ja det låter bra, flytta kylaren kan jag acceptera, tråkigt nog fanns inte tändstiftsnyckeln kvar i verktygsatsen:mad: Så nu är jag på jakt efter en som passar men som inte är orginal, eller om någon har en gammal liggandes så är jag intresserad av att köpa!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
...vaffanken, jag har inte någe plast i min boost portade topp.
Fick maffiga 0,4hk mer på topp än den fisportade...
6,2Nm mer och toppen vid 5800rpm, 8hk mer vid 6200rpm....
...Alltså, borde inte din o min topp vara tvärtom?? :va
(hade samma jetting som vid tidigare dyno)

Kanske inte så svårförklarat ändå om man tittar på kammarna....
105/109 på kentas...och även original vad jag förstår...
Tornado skall optimalt stå....105,5/106,4.....dags att leta fram dom slottade hjulen :rolleyes:

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
kanske köpen trx inom kort. vad säger besiktningsmannen om andra däcksdimensioner än orginal?

och jag kommer med största sannolikhet behöva köpa nytt bakdäck asap. sitter 180 55 på idag tror jag och en hugger. kan huggen påverkas om jag köper 160 60? nån som har tips på däck? och ettig firma som monterar, funderar på att köpa via mcdäckonline

Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Jag tror inte det kan göra så mycket (är inte 100 men 99). Omkretssen blir väl mindre om du går ner och då kan det inte spela så stor roll. Avståndet mellan huggern och däcket blir väl större men kan inte se att det händer något med huggern.
Detta är vad jag tror men någon med mer koll får gärna svara oxå.

Jag kör på micheline pilot road och har inte kört på annat däck så jag har inget att jämföra med så det får någon annan svara på.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
demolitiondave; skrev:
kanske köpen trx inom kort. vad säger besiktningsmannen om andra däcksdimensioner än orginal?

och jag kommer med största sannolikhet behöva köpa nytt bakdäck asap. sitter 180 55 på idag tror jag och en hugger. kan huggen påverkas om jag köper 160 60? nån som har tips på däck? och ettig firma som monterar, funderar på att köpa via mcdäckonline

Jag har hugger på min och kör 160/60 utan problem. Ser jue inte så fett ut men du kommer nog att uppskatta körbarheten med ett 160/60-däck.
Jag föreslår att du kör 160/60.:tummenupp
Tips på däck? Svårt att hitta direkt urkassa däck nu för tiden. Det beror ju lite på hur du ämnar bruka hojen. Finvädersturer? Pendling? Touring? Bandagar?

mvh Frank

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Jag har hugger på min och kör 160/60 utan problem. Ser jue inte så fett ut men du kommer nog att uppskatta körbarheten med ett 160/60-däck.
Jag föreslår att du kör 160/60.:tummenupp
Tips på däck? Svårt att hitta direkt urkassa däck nu för tiden. Det beror ju lite på hur du ämnar bruka hojen. Finvädersturer? Pendling? Touring? Bandagar?

mvh Frank

är inte ägare ännu men det lutar åt det.. och det blir pendling men kvota in nån bandag vore iofs kul

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Jag själv är förtjust i Pirellidäck. Har haft Diablo och Diablo Strada på några cyklar. Diablo är mjukast av de två. Strada är tänkt som sporttouringdäck,dvs med längre livslängd. Jag har åkt på Gälleråsen med Strada och det funkade.

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Däck

Plockade bort hjulen på TDM:en idag för jag tänkte lämna in dom till däckverkstan på måndag. Men så provade jag att kränga av dom gamla och lägga på dom nya själv, blev förvånad över vad enkelt det var, nu återstår bara balanseringen.
Behöver även byta på TRX:en, det ligger 60-profil fram, jag vet att det diskuterats om 70-profil. Vad är nackdelarna respektive fördelarna med dom olika profilerna? Lägger jag på 70-profil måste jag förmodligen flytta upp framskärmen, den ligger väldigt nära.
Om nån har ett par bra bromsskivor liggande till ingen nytta så är jag intresserad, mina är rätt så slitna.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TiaReX; skrev:
Plockade bort hjulen på TDM:en idag för jag tänkte lämna in dom till däckverkstan på måndag. Men så provade jag att kränga av dom gamla och lägga på dom nya själv, blev förvånad över vad enkelt det var, nu återstår bara balanseringen.
Behöver även byta på TRX:en, det ligger 60-profil fram, jag vet att det diskuterats om 70-profil. Vad är nackdelarna respektive fördelarna med dom olika profilerna? Lägger jag på 70-profil måste jag förmodligen flytta upp framskärmen, den ligger väldigt nära.
Om nån har ett par bra bromsskivor liggande till ingen nytta så är jag intresserad, mina är rätt så slitna.
Jag ser inga fördelar med 60profil. Det som kan behövas när man kör 70profil är att dra upp gaffelbenen lite till i kronorna för att behålla kvickheten i styrningen.
Mecka framstänka tror jag inte du behöver göra.

mvh Frank

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
70-profil ger i teorin spetsigare profil, mer gummi i backen vid nedlägg, bättre egendämpning. I praktiken, bättre grepp och bättre svängegenskaper. Har ju varit standard på moderna sporthojar ett tag nu, så nej, nackdelar finns knappt. Som Spooky säger, hojen höjs ju fram så kompensera med gaffelgenomsticket. Hastighetsmätaren kommer ju att visa fel också, men det är rätt försumbart.

Jag har ett par bromsskivor över. De är långt ifrån helt slut, men jag kan kolla hur mycket material som är kvar. Har även ett par 320 mms, som passar bultmässigt, men jag vet inte om de får plats diametermässigt.

Dr.Bike

Guest
Fasen grabbar...jag pillade i en såndäringa framåtlutad yammatwin i veckan... det var fina grejer...nästan så man blev lite kär!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...vaffanken, jag har inte någe plast i min boost portade topp.
Fick maffiga 0,4hk mer på topp än den fisportade...
6,2Nm mer och toppen vid 5800rpm, 8hk mer vid 6200rpm....
...Alltså, borde inte din o min topp vara tvärtom?? :va
(hade samma jetting som vid tidigare dyno)

Jo, det verkar ju lite märkligt! Ska snacka med min portare också, det kanske vi kan vinna på båda två. Finns det nån chans att få en mer högupplöst bild, så kan vi jämföra lite mer detalj (alltså inte absoluta värden, men kurvornas utseende).

Kam-timing och trattlängder är nåt som jag ska försöka kika på, jag har en dipp som jag inte riktigt är nöjd med. Fast egentligen går hojen riktigt/tillräckligt bra, det är föraren som måste trimmas nu...

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
160/60 bak och 120/70 fram är det bästa på en std TRX, framskärmen behöver inte flyttas och hugger passar såklart på ett smalare däck. Att höja gaffelbenen till 25 mm uppstick blir bra också :)

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Jo, det verkar ju lite märkligt! Ska snacka med min portare också, det kanske vi kan vinna på båda två. Finns det nån chans att få en mer högupplöst bild, så kan vi jämföra lite mer detalj (alltså inte absoluta värden, men kurvornas utseende).

Kam-timing och trattlängder är nåt som jag ska försöka kika på, jag har en dipp som jag inte riktigt är nöjd med. Fast egentligen går hojen riktigt/tillräckligt bra, det är föraren som måste trimmas nu...

Kamtiming skall ändras här med, står ju original nu...därav brutalökningen 5,5-6k rpm 105,5/106,4 skall det vara.
Kommer inte köra med mätning och grejjer men på ett ungefär iaf...

Skall se om jag kan scanna på jobbet...har också ett otrevligt hål i kurvan där den ligger på 15 A/F...inge bra!

Fasen grabbar...jag pillade i en såndäringa framåtlutad yammatwin i veckan... det var fina grejer...nästan så man blev lite kär!

Dom flesta TRX ägare är nog lite kära/fanatiska... :D

Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
160/60 bak och 120/70 fram är det bästa på en std TRX, framskärmen behöver inte flyttas och hugger passar såklart på ett smalare däck. Att höja gaffelbenen till 25 mm uppstick blir bra också :)

Jag tackar för upplysningarna och skaffar 70-profil, gaffeln har jag redan på 25, var nedskjuten så långt det gick när jag köpte den - ville bara gå rakt fram.
Det är gott att ha tillgång till erfarenheter på ett så enkelt sätt som detta forum.

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
hola

Finns säkert någonstans i tråden men den är ju grymt lång så... är det någon som har en länk till en haynes manual eller liknande?

Tänkte unna mig ett oljebyte och har inte bytt på trx tidigare... är det några konstigheter? tips? och vad kör ni på för olja, har tidigare kört på biltemas helsyntet i annan hoj vilket är planen nu, spelar det någon roll att det är delsyntet i nu?

mvh
Dave

Last edited:
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...