TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Det var ingen bankörning, SMC kurs...

Okej, jag missade det...:)

Ja, oavsett tillfälle så egen risk. Däremot:

Oreggade och reggade hojar blandas aldrig såvida det inte är officiell träning eller tävling och då måste föraren ha licens. Då gäller tävlingsförsäkringen.

Alla andra fall gäller trafikförsäkringen (ej halv-/helförsäkring alltså). Därför bör man inte mixa hojar med/utan trafikförs.

Båda dessa är nämligen till för skyddet på andra-/tredjepart ej för vållandes kostnader. Det gör ju att du ibland kan köra i det som kallas oförsäkrad grupp med din vanliga hoj på en bankörning, men då får du ingen som helst ersättning om du blir påkörd heller, liksom den du eventuellt krockar med inte är försäkrad mot dig vilket gör att det kan bli dyyyrt.... licensförare på oreggad hoj ska aldrig köra i gatgrupp av samma skäl. Ingen är ju försäkrad emot denne.

Lite förenklat... På SMC's kurser gäller din försäkring fullt ut från de flesta bolag, men det är enda undantaget. :)

Då har man lärt sig något nytt idag med...:)

Last edited:

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Vilken helg menar du? Jag kommer att vara i örebro och gå en utb med smc helgen 29-30.

Har du kört på GR tidigare?

menar inte nu i helgen utan nästa,den 29. jo två ggr förut verkligen bra bana där..har en kompis som bor där i närheten blir vi som kör...skulle va kul om det kom nån med trx..

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
menar inte nu i helgen utan nästa,den 29. jo två ggr förut verkligen bra bana där..har en kompis som bor där i närheten blir vi som kör...skulle va kul om det kom nån med trx..

Tyvärr är jag inte på ön då utan går en utb med smc. Tråkigt men hoppas att det kommer fler tillfällen.

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
Tyvärr är jag inte på ön då utan går en utb med smc. Tråkigt men hoppas att det kommer fler tillfällen.

jo säkert ska åka över oftare o åka där...så himla kul..synd säsongen börjar ta slut...hans j o andra om ni har tid o så försök komma över dit till nästa lördag så kan vi köra....vi börjar vid tiotiden tror jag ungefär....

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Kollade på yr.no och det såg ut att bli finväder i Linköping på torsdag.:tummenupp

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Tjena

jag har en tanke på att bjuda min trx på lite omsorg och min plånbok på en pungspark, dvs en service. Jag är för okunnig, orkar inte, kan inte, har inte grejer för att göra det själv. Blir nog byte av packboxar, ställa ventiler m.m.

Någon som har ett tips på bra ställe? jag bor i sthlm, har dem schyssta priser på däck vore det ett plus också då dem är slut

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...
Någon som har ett tips på bra ställe? jag bor i sthlm, har dem schyssta priser på däck vore det ett plus också då dem är slut

prova MC-proffsen i Hägersten. De var trevliga, lagom små, och gav ett seriöst intryck när jag snackade med dem. Har dock inte servat nåt hos dem eller någon annan.

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
jo säkert ska åka över oftare o åka där...så himla kul..synd säsongen börjar ta slut...hans j o andra om ni har tid o så försök komma över dit till nästa lördag så kan vi köra....vi börjar vid tiotiden tror jag ungefär....

Hur gick det på ringen i helgen?
Själv var jag på instruktörsutb i smc regi. Var denna gång i Örebro och körde då vissa moment som broms och manövergård vid ytongbanan och sedan körde vi kurvtagning på motardbanan (som ligger ute vid flygplatsen).
Det var en mycket bra utb och mycket lärorik.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Själv var jag på instruktörsutb i smc regi. Var denna gång i Örebro och körde då vissa moment som broms och manövergård vid ytongbanan och sedan körde vi kurvtagning på motardbanan (som ligger ute vid flygplatsen).

Låter kalas! Hinner du praktisera några varv nu på ringen då, inför "the 15 Year anniversary showdown". :D

Update: Fick tillbaks bågen för att fixa själv +45.000 cash :tummenupp

Oj, djävlars i London, det var inte illa pinkat! Ditt eller Busagubbens FB? Pengar är ju inte allt, men hellre mer pengar och ont, än mindre pengar och ont, fast helst mkt pengar och inget ont...

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nöjd? Får du hjälp av Busagubben att mecka?:rolleyes:

Jorå, jag är nöjd...har det mesta klart hemma redan. Fick clipons idag.
Sätter nog kolfiberkåpor på motorn, lättast så....lacka gör jag nog till vintern.

Tycker det blev lite slantar i kompensation för förlorad körning etc. också.
...du har dock rätt, han har nummer o e-mail och allt och har inte ens tagit sig tid att kolla hur det går med tillfrisknandet!! Första arbetsdagen avklarad idag iaf så man får se vad knät säger i afton...

Oj, djävlars i London, det var inte illa pinkat! Ditt eller Busagubbens FB? Pengar är ju inte allt, men hellre mer pengar och ont, än mindre pengar och ont, fast helst mkt pengar och inget ont...

Hans FB har stått 100% för fiolerna, fick 16.200:- för kläderna också.

...men helt klart hellre inte ont, detta var det absolut värsta jag varit med om. 6 morfintabletter om dagen och det hjälpte knappt i början... :brinnerup

Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Så nu är du nybakad instruktör, eller har ni teori kvar? Grattis isf, vad tyckte du om Ole och grabbarna? :D

Nja jag ska gå ledarskaps utb först. (Har gått en UTB kurs i det militära men den räckte tydligen inte men men).
Tyckte det var skön stämning på hela kursen. Inget ont om instruktörerna vi hade, sköna grabbar hela bunten tycker jag. Sen fanns det vissa brister men de fick höra det oxå. Körde bla fel i örebro när vi sulle till ytongbanan för de visste inte vägen..haha

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kvällsmek

Hann fixa lite igår kväll...

Köpt linjära fjädrar från Öhlins, 85 N/mm (enl. Racetechs kalkylator skulle jag ha 95 för gata, 105 för bana).

DSC08497.jpg

OP:n gick bra, men, jag får på tok för litet häng, lite styvt 20 mm bara! Det är med minsta förspänning. Skumt, eftersom Racetech rekommenderar ännu hårdare fjädrar? Ingen risk att gaffeln bottnar ur nu i alla fall...

Liten kul grej, tog en liten kort provtur, hade mekat i kortbyxor o t-shirt, orkade inte dra på helställ, och drog därför bara på gamla skinnjackan. Rullar iväg mot Globen och 73:an för att testa i lite högre hastighet. Inga backspeglar, och lite högljutt system. På väg tillbaka till garaget så möter jag polisen. De slår på sidostrålkastarna då de möter mig. Jaja, tänker jag, rulla på hemåt i lugn takt, men jag har ju inga backspeglar... 400 m från garaget så märker jag trots det, att det blinkar blått. rullar in till kanten, och tar av mig hjälmen, beredd på böter. De bara garvade, och sade att det såg rätt mysko ut med nån som åkte i kortbyxor sent en tisdagskväll, kollade körkortet och önskade mig en trevlig kväll. Jag har bara haft trevliga möten med bängen!

Så här ser förresten oljan ut efter mindre än 1500 mil:

DSC08498.jpg

Sen måste jag berömma Sportec däcken, så här ser bakdäcket ut efter 600 mil (inkl. 10 bandagar). Håller för nån bandag till, men det är inte helt runt längre... Dock inte lagligt, då mönsterdjupet på hö sidan är väl litet. OK, jag är inte skitsnabb, men jag vilar inte direkt heller på banan. Kan bara rekommenderas!

DSC08500.jpg

Testade också IlapTiming med GPS:en på Gelleråsen i förra veckan. Funkade klockrent, jag får varvtider, sektionstider, hastigheter. Måste bara hitta en lite mer ståndsmässig fastsättning, samt nån bra programvara för att kunna djupanalysera loggfilen ordentligt.

DSC08496.jpg

DSC08491.jpg

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i

Köpt linjära fjädrar från Öhlins, 85 N/mm (enl. Racetechs kalkylator skulle jag ha 95 för gata, 105 för bana).

OP:n gick bra, men, jag får på tok för litet häng, lite styvt 20 mm bara! Det är med minsta förspänning. Skumt, eftersom Racetech rekommenderar ännu hårdare fjädrar? Ingen risk att gaffeln bottnar ur nu i alla fall...

Liten kul grej, tog en liten kort provtur, hade mekat i kortbyxor o t-shirt, orkade inte dra på helställ, och drog därför bara på gamla skinnjackan. Rullar iväg mot Globen och 73:an för att testa i lite högre hastighet. Inga backspeglar, och lite högljutt system. På väg tillbaka till garaget så möter jag polisen. De slår på sidostrålkastarna då de möter mig. Jaja, tänker jag, rulla på hemåt i lugn takt, men jag har ju inga backspeglar... 400 m från garaget så märker jag trots det, att det blinkar blått. rullar in till kanten, och tar av mig hjälmen, beredd på böter. De bara garvade, och sade att det såg rätt mysko ut med nån som åkte i kortbyxor sent en tisdagskväll, kollade körkortet och önskade mig en trevlig kväll. Jag har bara haft trevliga möten med bängen!

När jag körde Öhlins i originalgaffeln så var det också stumt och lite sag. Grymt fin att köra på fina vägar...och säkert bana men på vägar med tjälossning åkte man nästan av... :gnissla

Du skulle haft sporthojtröja med citatet: "blinka rött/blått om du vill rejsa!" :D

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj

jo det va bra...riktigt kul köra på ringen...nu har man slitit ordentligt på sidorna blir inte så när man kör gata direkt ha ha...måste byta bakdäcket snart..gottlänningarna som kör där ofta fan vad snabba dom e kul o se.kul gäng där alla mc intresserade som tusan...ska du köra nåt på ringen snart...

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj

DSC08497.jpg

Så här ser förresten oljan ut efter mindre än 1500 mil:

DSC08498.jpg

Sen måste jag berömma Sportec däcken, så här ser bakdäcket ut efter 600 mil (inkl. 10 bandagar). Håller för nån bandag till, men det är inte helt runt längre... Dock inte lagligt, då mönsterdjupet på hö sidan är väl litet. OK, jag är inte skitsnabb, men jag vilar inte direkt heller på banan. Kan bara rekommenderas!

DSC08500.jpg

Testade också IlapTiming med GPS:en på Gelleråsen i förra veckan. Funkade klockrent, jag får varvtider, sektionstider, hastigheter. Måste bara hitta en lite mer ståndsmässig fastsättning, samt nån bra programvara för att kunna djupanalysera loggfilen ordentligt.

DSC08496.jpg

DSC08491.jpg
[/QU
går det fixa sån där körning igen i tuvängen föressten...det va riktigt kul..

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...