TRX-tråden

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nu kan jag inte hålla mig... :)

Senare årsmodeller har andra färgsättningar, exvis den röd/svarta. Vet ej när den helsvarta kom? Dekaler skiljer sig åt mellan årsmodeller (och marknad? Har sett min röda både med och utan YAMAHA över strålkastaren va:)

Att man bytt till större ventiler är första gången jag hört? Någon annan källa än nån site med tvivelaktiga effekt-siffror?

Har beställt linjära fjädrar t gaffeln nu, och inspirerad av Spooky, ska jag kolla styrlager också när jag byter fjädrar.

Polarns helsvarta är -96:a
Ang. effekt efter -97 borde väl stå i papprena, alternativt yamaha´s egna 300s bibel? :va
Varför inte ta över Anehall´s gaffel?? Bästa jag gjort förutom stompgrips!

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Om du känner att du inte fått köra tillräckligt på kursen så får du gärna bli med på en repa runt på våra fina vägar här i Sydnärke. Du MÅSTE köra klassikern: Laxå- Askersund.
Om det är en motardbana ni ska öva på så tror jag ni ska åka ute på Täby, ligger efter vägen mot Karlskoga. I Kumla har dom annars en trafikutbildningsanläggning, som i och för sig SMC brukar vara på när det är våravrostning.
Flång nya kits med mikuni/keihin mekaniska flatslides ligger på en så där 10 loppor.Har jag för mig.

Det är med smc jag ska gå utb så det är nog den vid kumla.
10 loppor... oj det räknade jag inte med men men... får väl se vad som händer.

Är det någon här som har en som ni bytt av någon annan anledning än att den var slut så får ni skrika till eller om det är så att någon av er som läser detta hittar någon till vettig peng på ebay.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Rauken79; skrev:
Det är med smc jag ska gå utb så det är nog den vid kumla.
10 loppor... oj det räknade jag inte med men men... får väl se vad som händer.

Är det någon här som har en som ni bytt av någon annan anledning än att den var slut så får ni skrika till eller om det är så att någon av er som läser detta hittar någon till vettig peng på ebay.

Jo, men Örebrodistriktet kör sina gocartbane-bkk på Täby.

Last edited:

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag åker helsvart 96a. Inga probs med ventilspel och den har gått 4,3k. Ids inte kolla ramnummer nu.Kan återkomma i frågan.
Känner oxå att man skulle behöva få till lite fler bandagar.Potentiell bandagsnarkoman?Mmmm... Skulle vara fränt att åka Sviesta och Kinnekulle igen men med fräscha styr och hjullager. Det kanske är kul.:D
Vad fick du tag på för ena fjädrar?

Beställt Öhlinare via AVA, finns i 3 hårdheter, dock inte så hård som jag skulle ha enl racetech:s kalkylator. Får väl försöka låta bli chilinötterna...

Mekat nåt i helgen?

Polarns helsvarta är -96:a
Ang. effekt efter -97 borde väl stå i papprena, alternativt yamaha´s egna 300s bibel? :va
Varför inte ta över Anehall´s gaffel?? Bästa jag gjort förutom stompgrips!

Jag skulle nog inte dra slutsatsen att ventilstorlekarna skiljer sig åt, även om det cirkulerar två olika uppgifter om effekt. (Finns väl hur många exempel som helst om effektsiffror som inte är exakt lika för samma modell?)

Står inget i verkstadshandboken i alla fall, och jag fick inte frågan vilken storlek jag skulle ha när jag köpte ventiler, och då kikade vi tillsammans i reservdelsfichen på olika årsmodeller, för att försöka utröna om det var någon skillnad på hårdheten. Det enda vi såg då, var att reservdelsnumret hade fått tillägget "-02" i stället för "-01", och som indikerade en uppgradering av ventilerna. Jag blev mest bara förvånad, jag kan ha fel, men det var första gången jag läste om att ventilerna skulle skilja sig åt.

Nja, har ju lagt pengar på att få till en bra gaffel som ser original ut. Fast tanken har ju föresvävat mig :)

Hur går det med kropp och hoj?

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Hur går det med kropp och hoj?

Hojen bara står i garaget då jag inte vill fixa ngt innan länsförsäkringar fått tummen ur, Sverige står still nu ju! :huvet
Skall ner och lämna in personskadorna idag, har väntat på det förlängda sjukintyget men även detta tar tid och verkar prioriteras väldigt lågt.
Har också fått reda på att försäkringskassan har 5v handläggningstid så nu får man smöra upp banken och hyresvärd. Missar en massa på jobbet....så man är något bitter då det inte ens var ett eget misstag som fixade till allt detta :död
Vad gäller skadorna är det köttskadan på vänster lår och korsbandet som är värst, revben osv. är ok....

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Jio, men hur var det med fjädern?:va Samma inställning som min för att hamna hyggligt i belastat häng. Ekvationen obelastat-/ belastat häng går fortfarande inte riktigt ihop.

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
Tr (aktor) x850
Nu kan jag inte hålla mig... :)

Så här tror jag att det är, korrigera mig om jag har fel!

TRX introducerades 95, på den japanska (asiatiska?) marknaden. De var alla röda med vit ram.

När TRX:en sen skulle exporteras 96, gjordes några ändringar, efter kritik i tester. Brembo oken byttes ut (oklart varför, de ska vara minjst lika bra som "original"). Man satte även i hårdare framfjädrar, och ändrade färgsättningen. Blått, rött och grönt (?) med silver ram. Någon gång under 96, bytte man ut insugsventilerna till hårdare versioner, tror att det är ramnr 7400 eller nåt.

Senare årsmodeller har andra färgsättningar, exvis den röd/svarta. Vet ej när den helsvarta kom? Dekaler skiljer sig åt mellan årsmodeller (och marknad? Har sett min röda både med och utan YAMAHA över strålkastaren va:)

Att man bytt till större ventiler är första gången jag hört? Någon annan källa än nån site med tvivelaktiga effekt-siffror?

Enda anledningen att inte köpa en 96:a med lågt ramnr, är de ev mjukare ventilerna. I praktiken innebär det inget annat än att man ska checka ventilspelet oftare än rek. i manualen. Om spelet gått ned för mycket så går motorn sämre, och man bränner ventilsätena. Inget som inte går att fixa. Ventilspelskoll klarar nog alla av, shimsa om är lite bökigare. Håll koll på spelet bara, så är det inga problem!

Usch, nu känns säsongen som om den är slut. Sista körningen på Sviestad avklarad, och inget annat inbokat. (Åskvädret from hell på em, det låg drivor av hagel en timme senare och gräsmattorna var vita... Fm gick bra i alla fall!)

Håller tummarna för lite restplatser. Man blir inte bra av att köra 3-4r ggr per år...

Har beställt linjära fjädrar t gaffeln nu, och inspirerad av Spooky, ska jag kolla styrlager också när jag byter fjädrar.

Det här var intressant för mig eftersom jag har en -96
Hans --> Någon gång under 96, bytte man ut insugsventilerna till hårdare versioner, tror att det är ramnr 7400 eller nåt.

Kan man kolla upp det nånstans ?
Och hur läser man ramnummret .. har 4un000000095XX skriver dom sista 2 som x :) och motornr 4un0084XX

Hoppas att jag med lite tur inte har den mjuka toppen !?!?

Förövrigt så är detta mitt första inlägg i Trx-tråden , la upp ett par bilder i mitt garage om nån vill se en orignal trix :)

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Det här var intressant för mig eftersom jag har en -96
Hans --> Någon gång under 96, bytte man ut insugsventilerna till hårdare versioner, tror att det är ramnr 7400 eller nåt.

Kan man kolla upp det nånstans ?
Och hur läser man ramnummret .. har 4un000000095XX skriver dom sista 2 som x :) och motornr 4un0084XX

Hoppas att jag med lite tur inte har den mjuka toppen !?!?

Förövrigt så är detta mitt första inlägg i Trx-tråden , la upp ett par bilder i mitt garage om nån vill se en orignal trix :)

Tänkte bara säga välkommen till trx delen! Många här e väldigt duktiga och ger bra och snabba svar!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Välkommen! Snygg hoj! Hur känns det när du släpper styret i sisådär 70-80 km/h? Ser ut som framdäcket är ett sånt som börjar ge fladder... (Bara så du slipper posta om det, om det skulle uppstå ;) )

Jag korrigerar, ramnr t.o.m. 4UN 013284. Du har alltså de mjuka ventilerna, men som sagts, ingen panik. Vänta inte tills den gått 4200 mil, utan kolla var 2400 eller nåt sånt i stället. Min hade nog gått ca 3000 innan jag kollade, och det var ingen ko på isen. Nu när jag forskade lite, så hittade jag en påstådd skillnad till, 98:eek:rna ska ha en lägre utväxling på 1:an :va

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
jag har ramnr 12xxx och när jag kollade i våras när den gått nära 4k så var det inga problem.

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Glömde: Välkommen Jocke!
Här på tråden finns det några som vänt ut och in på sina trxer några gånger så det går nog att få reda på det mesta om vad som funkar och inte funkar.
Sen är jue tråden trivsammast på sporthoj. Ingen fråga är för dum. Eller... mnjae... äh, det märker du:tummenupp
Rekommenderar en totalgenomläsning:D

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Välkommen! Snygg hoj! Hur känns det när du släpper styret i sisådär 70-80 km/h? Ser ut som framdäcket är ett sånt som börjar ge fladder... (Bara så du slipper posta om det, om det skulle uppstå ;) )

Jag korrigerar, ramnr t.o.m. 4UN 013284. Du har alltså de mjuka ventilerna, men som sagts, ingen panik. Vänta inte tills den gått 4200 mil, utan kolla var 2400 eller nåt sånt i stället. Min hade nog gått ca 3000 innan jag kollade, och det var ingen ko på isen. Nu när jag forskade lite, så hittade jag en påstådd skillnad till, 98:eek:rna ska ha en lägre utväxling på 1:an :va

Jag vet att stjärnorna på sölle racing hade en yamaha bibel som var hur tjock som helst med alla bågar någonsin gjorda....skulle vara kul att kolla alla modeller mot varandra!
Lite nyfiken på vad du tänker på ang. jockes race attacks...är det att dom är bankörda?

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag vet att stjärnorna hade en yamaha bibel som var hur tjock som helst med alla bågar någonsin gjorda....skulle vara kul att kolla alla modeller mot varandra!
Lite nyfiken på vad du tänker på ang. jockes race attacks...är det att dom är bankörda?
Utseendet, gillar allt som ser original ut, men som är tweakat. Bankört eller inte spelar ingen som helst roll. (Hmm, skulle möjligtvis göra ett undantag för Hr Anehall då... :D)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...