Nu kan jag inte hålla mig...
Så här tror jag att det är, korrigera mig om jag har fel!
TRX introducerades 95, på den japanska (asiatiska?) marknaden. De var alla röda med vit ram.
När TRX:en sen skulle exporteras 96, gjordes några ändringar, efter kritik i tester. Brembo oken byttes ut (oklart varför, de ska vara minjst lika bra som "original"). Man satte även i hårdare framfjädrar, och ändrade färgsättningen. Blått, rött och grönt (?) med silver ram. Någon gång under 96, bytte man ut insugsventilerna till hårdare versioner, tror att det är ramnr 7400 eller nåt.
Senare årsmodeller har andra färgsättningar, exvis den röd/svarta. Vet ej när den helsvarta kom? Dekaler skiljer sig åt mellan årsmodeller (och marknad? Har sett min röda både med och utan YAMAHA över strålkastaren va
Att man bytt till större ventiler är första gången jag hört? Någon annan källa än nån site med tvivelaktiga effekt-siffror?
Enda anledningen att inte köpa en 96:a med lågt ramnr, är de ev mjukare ventilerna. I praktiken innebär det inget annat än att man ska checka ventilspelet oftare än rek. i manualen. Om spelet gått ned för mycket så går motorn sämre, och man bränner ventilsätena. Inget som inte går att fixa. Ventilspelskoll klarar nog alla av, shimsa om är lite bökigare. Håll koll på spelet bara, så är det inga problem!
Usch, nu känns säsongen som om den är slut. Sista körningen på Sviestad avklarad, och inget annat inbokat. (Åskvädret from hell på em, det låg drivor av hagel en timme senare och gräsmattorna var vita... Fm gick bra i alla fall!)
Håller tummarna för lite restplatser. Man blir inte bra av att köra 3-4r ggr per år...
Har beställt linjära fjädrar t gaffeln nu, och inspirerad av Spooky, ska jag kolla styrlager också när jag byter fjädrar.