TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kan ju ha att göra med att mina emulatorer släpper igenom mer än originaldämpningen oxå, trots att jag hade dem på 2,5 varv som rekommenderas för bankörning (fast då antar de nog också att man kör med Racetchs fjädrar och inte med mjukare Wilbers).

Just det, rören kan ju eventuellt vara olika långa, ifall någon fixat med din (eller min?) i hojarnas tidigare liv.

Luftkammare (vet inte helt 100) borde ju funka så att med större luftkammare så blir 1 cm kompression mindre påverkad, och vice versa. Antar att luftkammaren spelar mer roll då fjädern redan komprimerat mycket, innan dess tar fjädern upp kraften. Nånstans på fjädringsvägen tar luften över från fjädern helt enkelt? Med 0 luftkammare så får fjädern ingen hjälp alls, dvs progressiviteten står fjädern för, med "oändlig" luftkammare så hjälper luften till från början, och en luftkammare är till sin art progressiv, låter det rimligt? :va

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Hallå igen TRX´are.

Så har jag då fått ordning på blåset (fick med rostfria näst intill öppna blås - j-vlar vilket ljud). Bromsarna nöjer jag mig med stålspunna slangar just nu. Blev riktigt nöjd och tappade lusten att jaga ok à la R1/R6.

Just nu går den duktigt fett, så det blir till att justera.

Men så är det frågan om flatslides... Kan någon så utförligt som möjligt lägga ut texten om skillnaden mellan original CVK förgasare och skillnaden efter flatslides? Hur är den på gatan, banan och bara allmänt.

Tack på förhand!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hallå igen TRX´are.

Tack på förhand!

HIttade denna på ett forum som förklarar det hela rätt bra:

Njae, det är det som är den stora skillnaden mellan CV-förgasare och flatslides. CV är lite av "fly-by-wire" - när du öppnar spjället skapar du en tryckskillnad inuti förgasaren som lyfter trotteln. Det innebär att att hur mycket du än gasar så lyfts trotteln aldrig mer än vad de rådande förhållandena tillåter. Det gör hojen lättkörd och bränslesnål på bekostnad av gasrespons och maxeffekt...
Med flatslides så är trotteln direkt förbunden med gasreglaget och du kan öppna den så mycket du vill oavsett vad som råkar vara optimalt vid det givna varvtalet. Det blir högerhanden och inte atmosfären som avgör hur mycket bränsleblandning som levereras, och det går att mata på för mycket i låg- och mellanregistret. Men, när du lärt dig kontrollera doseringen ger det överlägsen gasrespons och effekt, och man kan nästan höra/känna när motorn går optimalt. I det övre varvtalsregistret är det bara att gasa fullt och hålla i sig

Janne, Mikuni är enklare att justera än original. Huvudmunstyckena sitter i flottörhusen under de stora skruvarna och du kan byta dem på några minuter.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Bra sammanfattning. Förutom extra pållar så blir det faktiskt mer lättkört när man vant sig. Bästa bang-for-bucks modden, även om det svider... (Fast jag kommer då inte åt att byta huvudmunstycken utan att plocka bort fuggarna?)

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Och om jag har acc-pumpar samt rätt inställda fuggar...

Vad händer om jag vrider fullt på låg- och mellanvarv? Stallar den och slutprodukten blir mest ett brööööl?

Eller snackar vi powerwheelies?

Kul att Hans tycker den blir mer lättkörd, min oro var just för lite stadstrafik med tillhörande start, stopp och krypkörning med minimigas.

Flatslides förhoppningar handlar om bättre acc, topp och allmän körglädje =)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Härligt!
Jädrar va många körningar det blir 2010 på Sviestad.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=216914
Någon av de där heldagarna borde vi trxistensialister kunna sammanstråla, eller?

Duu å jag, Anton :)

Och om jag har acc-pumpar samt rätt inställda fuggar...

Vad händer om jag vrider fullt på låg- och mellanvarv? Stallar den och slutprodukten blir mest ett brööööl?

Eller snackar vi powerwheelies?

Kul att Hans tycker den blir mer lättkörd, min oro var just för lite stadstrafik med tillhörande start, stopp och krypkörning med minimigas.

Flatslides förhoppningar handlar om bättre acc, topp och allmän körglädje =)

Acc-pump inställning blir alltid en kompromiss, det är ju ett bränsletillskott som enbart beror på gasrullevridningen, oavsett varvtal, belastning osv.

Men, ja, är man för våldsam på låga varv så hostar den till och ruskar på sig, och slurpar högljutt efter andan... Stadstrafik undviker jag i möjligaste mån, men visst händer det att jag åker till jobbet med den. Jag tycker inte dete är jobbigt på något sätt pga förgasarna, men jag har väl kanske vant mig.

Power-wheelies... :rofl

Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Power-wheelies... :rofl[/QUOTE]

Tackar för den infon =)

Jag gissar att den något (?) aningslösa frågan om det rentav kan bli en hemsk power-wheelie tillhör kategorin "Att du bara frågade - hahahahaha!".

Perfekt!

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
...
Jag gissar att den något (?) aningslösa frågan om det rentav kan bli en hemsk power-wheelie tillhör kategorin "Att du bara frågade - hahahahaha!".

Perfekt!

Nåt åt det hållet ja :)

Klargörande, stadstrafik undviker jag inte pga förgasarna öht, det är andra orsaker...

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Racetechemulatorer är beställda. Kompensation för dåliga riding skills.:D

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Hoj
Jag blev nyfiken på vad dessa race tech emulators var så till slut hittade jag en ganska schysst sida som förklarar det på ett bra sätt;

http://www.fjmods.btinternet.co.uk/emulators.htm

Nu har jag inte labbat så mycket med inställningar ännu men är inte fjädringen bak ganska hård/studsig på dåliga vägar?

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Lomma; skrev:
Jag blev nyfiken på vad dessa race tech emulators var så till slut hittade jag en ganska schysst sida som förklarar det på ett bra sätt;

http://www.fjmods.btinternet.co.uk/emulators.htm

Nu har jag inte labbat så mycket med inställningar ännu men är inte fjädringen bak ganska hård/studsig på dåliga vägar?

Intressant läsning det där. Blev lite fundersam över det där med att borra i gaffelspindeln.:va
En återförsäljare till RT här i Sverige menade att det var bara att släppa ner emulatorerna i gaffeln och återmontera fjädrarna samt att fimpa returjusterpinnen.
Han menade att flera som kör classic-racing med RTkittade gafflar hade upplevt gafflarna som lite väl mjuka när de hade borrade gaffelspindlar.
Ja jisses...:D

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Intressant läsning det där. Blev lite fundersam över det där med att borra i gaffelspindeln.:va
En återförsäljare till RT här i Sverige menade att det var bara att släppa ner emulatorerna i gaffeln och återmontera fjädrarna samt att fimpa returjusterpinnen.
Han menade att flera som kör classic-racing med RTkittade gafflar hade upplevt gafflarna som lite väl mjuka när de hade borrade gaffelspindlar.
Ja jisses...:D

Har för mig att både hål skall borras och sättas igen, men det kommer Hasse berätta mer om :)

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Killerwhale; skrev:
Har för mig att både hål skall borras och sättas igen, men det kommer Hasse berätta mer om :)

Ååååhh... jag som trodde det skulle va lättfixat. I med skiten o kör, typ. :D

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
"...det kommer Hasse berätta mer om"

vad har jag för rykte egentligen? Messerschitt är mitt mellan-namn :)

Jodå, det ska lödas ihop hål, och borras upp nya. Det finns en lysande instruktion här:

http://f1.grp.yahoofs.com/v1/0GQWSzDk83ngxIfCtaGgBL1rVhdHrOrJRSROp3MbzYsf3WG665ZhHc6zSW4VlqwOlugroohoHqTinVM7j1YnKaqjsFIHsvO9P3g/Fitting%20Gold%20Valves%20to%20TRX850.mht

Man måste vara medlem i Yahoo's TRX grupp tror jag, för att se den.

Känner mig lite skeptisk till att man inte ska borra upp, hela vitsen är ju att man justerar dämpet mha emulatorn. Är det då inte "fullt blås" till emulatorn så tappar man ju en del av funktionaliteten. Kolla och dubbel-kolla, som vanligt, mina ord är inte några kungsord. Jag borrade i alla fall enligt instruktionen.

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC-R
...

Power-wheelies... :rofl

Nåja...

Den röda lyfte faktiskt ganska fint upp ur första kurvan på Gotland. Nog för att det är ett krön där, men visst putter den på så det räcker.

Förtydligande för alla som inte kört HansJs hoj;

Den går som fan!

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Nåja...

Den röda lyfte faktiskt ganska fint upp ur första kurvan på Gotland. Nog för att det är ett krön där, men visst putter den på så det räcker.

Den går som fan!

Till våren får du ut och lufta min så man kan få lite comments om dom olika karaktärerna (plastat inte plastat, Keihin-mikuni...osv)

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Nåja...

Den går som fan!

:skrämd

WTF? Du lövade att du bawe skulle pete lite, å så glufsknuller du den...

(Ska uttalas på bred östgötska...)

:D

Nåja, ju äldre vi blir, ju snabbare var vi, eller? Farbror har nog glapp i synapserna.

Jag har aldrig powerwheelat där i alla fall!

Förtydligande för alla som inte sett T-rex köra, alla hojar han kör går som f-n... (T.o.m. blåa)

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...