TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Det är till trxen. Det är en orginal förgasare som gått ca 2800.
Mvh Fredrik
Är det en, eller båda förgasarna? Varför ska du köpa förgasarna, dvs vad ska du ha dem till?

Om du ska ha dem i stället för att renovera dina, så låter det som en dyr lösning. Du får tag på nålar och munstycken för en bråkdel av de pengarana. Det är bara rörliga delar som lits i en förgasare, flottörnål, trottelnål, emulsionsrör, spjällaxellagring (och några grejor till). Så länge spjällaxellagren är ok, dvs inte glappar eller läcker, så byter du inkråmet för ett par hundralappar.

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 -09 och Kawasaki 250 -14
Är det en, eller båda förgasarna? Varför ska du köpa förgasarna, dvs vad ska du ha dem till?

Om du ska ha dem i stället för att renovera dina, så låter det som en dyr lösning. Du får tag på nålar och munstycken för en bråkdel av de pengarana. Det är bara rörliga delar som lits i en förgasare, flottörnål, trottelnål, emulsionsrör, spjällaxellagring (och några grejor till). Så länge spjällaxellagren är ok, dvs inte glappar eller läcker, så byter du inkråmet för ett par hundralappar.

Ja jag tänkte ha dem istället för att göra något åt min. Vet ju inte riktigt vad jag ska göra med min och vad jag ev behöver byta. Hojen går lite småryckigt när man ligger i konstant hastighet. Spelar ingen roll om man ligger i 30-50 eller 70 mm. Känns framför allt när man ligger i de lägre hastigheterna.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jag skulle avråda från att köpa begagnade förgasare i så fall. Risken är att du får något som du inte vet vad det är, dvs de är också lite slitna och möjligen ombestyckade. Då måste du i vilket fall som helst bänkjustera och renovera.

En synkronisering, rengöring och byte av emulsionsrör och nålar tror jag löser dina problem för en betydligt billigare peng. Vill du sen lägga pengar på en bänkning så är du helt hemma.

(Det kan också vara så att den känns ryckig med en dålig kedja/dåligt justerad kedja)

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
Jag skulle avråda från att köpa begagnade förgasare i så fall. Risken är att du får något som du inte vet vad det är, dvs de är också lite slitna och möjligen ombestyckade. Då måste du i vilket fall som helst bänkjustera och renovera.

En synkronisering, rengöring och byte av emulsionsrör och nålar tror jag löser dina problem för en betydligt billigare peng. Vill du sen lägga pengar på en bänkning så är du helt hemma.

(Det kan också vara så att den känns ryckig med en dålig kedja/dåligt justerad kedja)

Har du inte en bild på de sakerna du pratat om så jag kan se på dem i verkligheten. Fattar typ inget mer än om nålar som jag har bytt på båtmotorn men det där röret?
Bänk blir det nog i vår/försommar. Är 500 för en bänkning ett ok pris?
Kedjan har jag kollat och justerat även kollat dreven. Det var min första punkt att kolla.

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har du inte en bild på de sakerna du pratat om så jag kan se på dem i verkligheten. Fattar typ inget mer än om nålar som jag har bytt på båtmotorn men det där röret?
Bänk blir det nog i vår/försommar. Är 500 för en bänkning ett ok pris?
Kedjan har jag kollat och justerat även kollat dreven. Det var min första punkt att kolla.

Min Adobe vill inte låta mig klippa ut bilder ur verkstadshandboken nu, den kraschar hela tiden. Förklarar med ord i stället.

Framifrån sett, så har vardera förgasaren ett lock. Under det sitter ett membran. (Membranet måste vara helt, kolla efter små hål/sprickor). Membranet sitter ihop med en metallbit, som styr luftflödet, dvs som går ned i själva luftgenomloppet för förgasaren. I botten på den sitter en nål, det är den jag menar. Den nålen går i sin tur ned i ett munstycke/rör, det är emulsionsröret.

Nålen ska vara jämn och fin i anlggningsytan mot röret, dvs rätt långt ned på nålen. Mycket vanligt att nålarna slits tydligen, och det kan vara en orsak till ditt problem.

Jag har aldrig haft originalgasarna i min ägo, så om någon har synpunkter så är det OK. Det bör dock stämma rätt bra efter vad jag ser på bilderna i pdf:en.

Rauken79

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Hoj
okej får hem och skruva isär och kolla lite. Tack för hjälpen så länge!

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
gotland blir ju lite dyrare för dem flesta båtajäveln kostar väl några spänn men hursomhelst intressant och det dyker väl upp fler alternativ..

det e värt pengarna båten kostar..en tusing eller nåt det får man ta... kul initativ flera som kör trx där skulle va ballt mvh....

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Är det någon som vet vilka hojar som har Flatslide förgasare original? Bra att veta om man sitter och kollar på Ebay.:)

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
TRX850 är med i novembers månad Performance Bikes som 100 hojar man måste köra innan man dör.

Last edited:

Ringo

-
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
-
Dom rankar inte utan det är helt enkelt en av 100 hojar man ska köra innan man är död. Kortfattat enligt PB: 70% soul, 20% corner exit, 10% NTV650.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati