TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Skulle ju va kul att veta hur mkt det gör, dels med Aprilian, och dels med slicks? Dvs tider på Gåsen, som jämförelse?
Kan faktiskt inte säga vad det gör, men rent fysiskt så går det på Gelleråsen att åka nånstans runt 1.13-1.11 på de sportigaste gatdäcken. Filip Backlund som har banrekord kör som sagt tävlingstider på 1.05-1.06 med slicks.

Det kanske inte låter så mycket i tid, men som alltid den sista lilla biten som är svårast...

Av egen erfarenhet på annan bana är jämförelsen mellan gatdäcken och slicks som att hålla samma fart fast köra innerspår i kurvorna och titta på medans gatdäcken på den andra hojen driftar ut :Bugar

Bör gälla även på en TRX, där kurvhastigheten är mer avgörande precis som på 125 och 250.
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Hallå i vintermörkret.

Kör med Michelin Pilot Road idag och de börjar bli lite slitna. Har dessutom 60-profil fram och har förstått att 70-profil ger bättre respons.

Jag tycker hojen, med dessa däck, är riktigt känslig för asfaltsskarvar och andra spår i vägbanan - man vänjer sig men det ger en del obehagliga upplevelser vid inspirerad kurvtagning ibland.

Finns det något däck som gruppen rekommenderar just när det gäller ett stabilt intryck vid kurvtagning? Om det dessutom har lång livslängd så är detta ett klart plus.

Live long and prosper!
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Finns det något däck som gruppen rekommenderar just när det gäller ett stabilt intryck vid kurvtagning? Om det dessutom har lång livslängd så är detta ett klart plus.

Dunlop Sport Smart, eller om du åker mer rakt fram Road Smart.

Touringdäck tenderar att ha en plattare profil än sportdäck. Det gör dem mindre nervösa men samtidigt känsligare för skarvar och liknande.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Dunlop Sport Smart, eller om du åker mer rakt fram Road Smart.

Touringdäck tenderar att ha en plattare profil än sportdäck. Det gör dem mindre nervösa men samtidigt känsligare för skarvar och liknande.

Jag kan bara hålla med ang. road smart. Jag körde ett set på TRXen och det är ett sjukt bra allround däck. Sedan dess har jag kört med road smart på FZRen, KTM 640 och tjejens Z1000. Bra grepp i vått och torrt och lång livslängd som även funkar på bana.

Sen vill jag slå ett slag för D270 som är ett bra budgetalternativ, med något sämre våtegenskaper med bättre på grus...

Fuck, nu lät jag nästan som en försäljare, sorry...:gnissla
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jag har goda erfarenheter av Pirelli Diablo Strada.Sporttouringdäck. Svänger fint och på ett bra sätt. Skaplig livslängd. Räcker en bit på bana om man inte har allt för höga ambitioner att fara fram som en demon.Har funkat för mig i smc´s kursers snabba grupp, förutom i somras på Åsen vid ett tillfälle när det var jättevarmt och då kände jag en antydan till att däcken blev för varma. De varnade dock på ett snyggt sätt. allså inget tvärsläpp.
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Jag hade gamla trötta sulor på min hoj när jag köpte den, 60 profil fram och platt 180 sula bak. Sen investerade jag i Roadsmart, kommer ihåg att det kändes väldigt lättsvängt direkt efter bytet. Dem har hållit i 600 mil och 5 bandagar och duger nog ett tag till, nu är jag ju ingen fartfantom men.

Hur går det med uppladdningen för nästa säsong? själv skaffade jag mig merarbete i och med vurpa, ny kåpa inhandlad via detta forum. sen har jag sett att en kloss fram har legat på så det blir till att köpa nya och hoppas att det räcker med en rengöring av oken, renovering, nya packningar och sånt vågar jag mig inte på själv.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tackar pöjkar! Då kollar jag upp Dunlop och Pirelli.

Det verkar som att många andra förordar just Dunlop Roadsmart.

Som vanligt är detta forum :Bugar
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Hej, kan bara instämma i kören om Dunlop däcken. Jag la på Dunlop sportmax bak och fick ett liknande beg bandäck(som jag just nu glömt benämningen på) dunlop framdäck av polaren som kör bana med Ducce 900 -89. Jag tror du såg hur det däcket såg ut när vi körde i somras. Nåväl, dunlop däcken kommer snabbt upp i temp och hojen känns väldigt smidig och säker vid nedlägg. Livslängd vet jag inte, men ok tror jag. Apropå ducce 900 av de årsgångarna 89-90 är faktiskt rätt lika våra hojar, men betydligt mer hardcore. Polaren har två som efter hans handpåläggning lämnar 90 hk på bakhjulet, mätt i bänk. Jag har provat en del, och TRX känns plötsligt rätt välkammad i jämförelse, men som sagt av samma skola. Men, faktiskt så är det ju så att mer kärlek och pill krävs med duccarna, på både gott och ont kanske. Ser fram emot mer gemensamma turer till våren. Vi hörs!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Däck, känns lite som religionsfrågor :D Själv har jag sålt min själ till Metzeler, kört Sportec M1 och M3. Livslängd är relativt, men jag kan nog krama ur upp mot 1000 mil ur ett bakdäck (M3, M1 var sämre), trots några bandagar per år. Nu kör jag mjukare Michelin som jag räknar ska hålla bra mkt kortare, plus att jag inte kört så mycket på dem, så de kommenterar jag inte än.

Beträffande ålder så ligger du ju bra till i förhållande till en annan, rena junioren. :D
Men sen får ju jag sätta målen lite lägre förstås, försöka ta mig runt på ett hyfsat sätt och acceptera mindre fart. :gnissla

Hehe, nja, allt är ju relativt, farsgubben kör fortfarande hoj, fast det går verkligen inte fort (som tur är). Det viktigaste är ju faktiskt inte hur fort man kör, utan hur kul man har. Men det är ju roligare om utvecklingen går framåt i alla fall...

Vinterns ansträngningar, jag ska ta ur Kent-kammarna och testa med original (göra jämförande bänkning), för att se om Kent's omslipning kan vara orsaken till mitt förhållandevis svaga låg och mellanregister. Sen har jag en gammal plan på att bygga en egen luftburk, modell stor, som tätar mot tanken, men det hinner nog bli vår innan jag kommit så långt... :gnissla
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Metzlers sportec M5 verkar annars intressanta. Kompisen med speedyn har kört en säsong med dem nu och är mycket nöjd med dem efter att tidigare kört många år på Michelin PP 2tc. Kvickstyrt och jämn värmefördelning i hela däcket. ( Det mätte vi upp på Kullen i våras med IR-termometer)
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Amen på det! Kanske man skulle försöka få ihop ett TRX gäng för en helg i Skåne?

Hyra in sig någonstans, civiliserat med mat och vin samt givetvis massor av körning på kurviga Skånska vägar!

Spontana turer ut mot Sturup Raceway med omnejd är också ett alltid gångbart alternativ samt Häckeberga ring (södra Sveriges slingerbult) för den som vill ha vacker utsikt.

Sommaren känns avlägsen just nu...


Hej, kan bara instämma i kören om Dunlop däcken. Jag la på Dunlop sportmax bak och fick ett liknande beg bandäck(som jag just nu glömt benämningen på) dunlop framdäck av polaren som kör bana med Ducce 900 -89. Jag tror du såg hur det däcket såg ut när vi körde i somras. Nåväl, dunlop däcken kommer snabbt upp i temp och hojen känns väldigt smidig och säker vid nedlägg. Livslängd vet jag inte, men ok tror jag. Apropå ducce 900 av de årsgångarna 89-90 är faktiskt rätt lika våra hojar, men betydligt mer hardcore. Polaren har två som efter hans handpåläggning lämnar 90 hk på bakhjulet, mätt i bänk. Jag har provat en del, och TRX känns plötsligt rätt välkammad i jämförelse, men som sagt av samma skola. Men, faktiskt så är det ju så att mer kärlek och pill krävs med duccarna, på både gott och ont kanske. Ser fram emot mer gemensamma turer till våren. Vi hörs!
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Amen på det! Kanske man skulle försöka få ihop ett TRX gäng för en helg i Skåne?

.........................................................................................................Sommaren känns avlägsen just nu...

Avlägset var ordet - ca 80 mil!
Man kan nog inte komma mycket längre bort och ändå vara i Sverige. :va
Sommaren känns verkligen oerhört avlägsen nu, med -15° och i sjunkande.
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Amen på det! Kanske man skulle försöka få ihop ett TRX gäng för en helg i Skåne?

Hyra in sig någonstans, civiliserat med mat och vin samt givetvis massor av körning på kurviga Skånska vägar!

Spontana turer ut mot Sturup Raceway med omnejd är också ett alltid gångbart alternativ samt Häckeberga ring (södra Sveriges slingerbult) för den som vill ha vacker utsikt.

Sommaren känns avlägsen just nu...

Då är det kört för min del.:D
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tackar pöjkar! Då kollar jag upp Dunlop och Pirelli.

Det verkar som att många andra förordar just Dunlop Roadsmart.

Som vanligt är detta forum :Bugar

Jag är lika kass att fråga som Hasse då jag också bara kört ett enda märke på däck till TRX:en. Började med Dunlop qualifier som var så bra att jag nästa gång körde Dunlop qualifier 2 (vilka var hemskt mycket bättre än 1:an...speciellt i vått!)
Fick en skruv i däcket i höstas och hade ett qualifier RR bakdäck hemma, inte kört mycket med det men profilen är väldigt spetsig och trivs nog bäst på bana liggandes i kurvor.
Kommer köra Dunlop tills dom eventuellt sviker mig....:tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Numera förstår jag varför man har en hugger (börjar tröttna på att rengöra fjäderben).

Är det någon som vet vilka (förutom TRX) som passar rakt av (om någon)?

Kanske det är någon här som har en hugger över (svart eller blå) och vill sälja?

Om däck;

Intressant. Av TRX förare här så är det en KLAR övervikt på Dunlop.

Får väl testa jag med - syns i någon kurva till våren =)
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Numera förstår jag varför man har en hugger (börjar tröttna på att rengöra fjäderben).

Är det någon som vet vilka (förutom TRX) som passar rakt av (om någon)?

Kanske det är någon här som har en hugger över (svart eller blå) och vill sälja?

Om däck;

Intressant. Av TRX förare här så är det en KLAR övervikt på Dunlop.

Får väl testa jag med - syns i någon kurva till våren =)


Har en i coolfajber liggandes. Kan bli din.
 

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Ort
rönninge
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Numera förstår jag varför man har en hugger (börjar tröttna på att rengöra fjäderben).

Är det någon som vet vilka (förutom TRX) som passar rakt av (om någon)?

Kanske det är någon här som har en hugger över (svart eller blå) och vill sälja?

Om däck;

Intressant. Av TRX förare här så är det en KLAR övervikt på Dunlop.

Får väl testa jag med - syns i någon kurva till våren =)

bridgestone blt 016 e riktigt bra däck tycker jag...e väl lite olika vad alla tycker förstås...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top