TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jag har gjort kaffeved av min frontkåpa och behöver köpa en ny...
Men va fan... Du har inget flyt direkt i år. Du har inte slagit dig också hoppas jag.

Om den verkligen är FUBAR, så kolla på skrotar, inte stor chans att du hittar nån hel, men en lättare skada kan man lappa ihop för en billig peng. (Som budgetalternativ alltså.) Annars, sitt tight över vintern, finns ju möjligheterna att någon engelsman halkar omkull utan att spräcka kåpan...
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Men va fan... Du har inget flyt direkt i år. Du har inte slagit dig också hoppas jag.

ingen fara med mig, men kåpan ser ut som en påse skridskor och lappa ihop den är nog omöjligt men vafan lite superlim, glasfiber och stängda fönster kan ju bli hur kul kväll.

det är ju ett tag till nästa säsong så det är ingen ko på isen, ska hålla ögonen öppna under vintern
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Skönt!

Jo, säsongen har nog tagit slut. Hade själv hiskeliga problem att hålla mig på vägen förra söndagen. Höll på att bränna av på motorvägen utanför Vagnhärad, framhjulssläpp... Läste sen om olycka i andra filen, räddningstjänsten sade att det var mycket halt. Fram tills dess hade det varit torra vägbanor, men just där hade det blivit fuktigt (och kanske skitasfalten som SMC anmält spelade in också?). När jag kom in på den inre vägrenen fick jag fäste igen och kunde styra tillbaka.
 

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Ort
stockholm
Hoj
trx 850-98, gs450-81
tanken har slagit mig att köra kåplöst men då känns det som jag behöver en annan lampa + ny hastighetsmätare och så känns det som att all el kommer sitta lite utsatt...

Blir ju lite mindre trx då, får fundera i vinter
 

nlx567

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Sverige
Hoj
850cc
Skönt!

Jo, säsongen har nog tagit slut. Hade själv hiskeliga problem att hålla mig på vägen förra söndagen. Höll på att bränna av på motorvägen utanför Vagnhärad, framhjulssläpp... Läste sen om olycka i andra filen, räddningstjänsten sade att det var mycket halt. Fram tills dess hade det varit torra vägbanor, men just där hade det blivit fuktigt (och kanske skitasfalten som SMC anmält spelade in också?). När jag kom in på den inre vägrenen fick jag fäste igen och kunde styra tillbaka.


Men då var det ju du.... Du brände om mig i min vita Volvo 945, och jag hängde på dig ett tag där för jag trodde nog nästan det va du, skulle precis börja vifta med helljusen men så helt plötsligt, ja jag vet inte vad som hände men du flaxade runt som en skadeskjuten kråka på vägen och sedan vek du av mot högerkanten och hade fullt sjå och få stopp på eländet, jag hade fullt av bilar bakom som som vanligt låg allt för nära och allt blev så hastigt så jag han inte med, sedan blev jag helt enkelt för långt bort, men jag tänkte nog att jag skulle se något inlägg här om det hela. skönt att det gick bra för dig i alla fall.

I ställer för min tidigare TRX, som ju "Calleberg" här på forumet köpte, står det en blå/svart/sliver BMW K1200S 2008 i garaget, har gått endast 491 mil med MASSOR av godis på. ABS, EWS, DWA, ASC, ESA, RDC. (tjuvläste i instruktionsboken.....;-) kom med gjorde BMW Väskor, med innersäckar, stor (ful) GIVI toppbox med ryggkudde, bagster med tankväska, samt Laser system. Samt en himmla massa herrjösses hk och nm, den är lååååång som en buss, en hjulbas på 1572mm!! samma som gammla Suzuki 1100EF om jag inte minns fel, Hahahah...det är så långt att dom inte ens vill skriva det i instruktionsboken, våra TRX:er har ju 1450, nu såg jag att GSXR 750 hade 1390...(låter kul) nåväl för att få den svängbar så ställer man ESA:n i "sportläge" då höjs fjädringen liiite i bak, det blir ju då en aningen brantare styrvinkel och vipps har man gjort den liiite mera svängbar. Får se hur väl man lyckats göra en buss svängbar. Nu om något får man väl jobba med "aktiv" motstyrning....;-)

Ha det bäst alla, bara "några" veckor kvar till våren...;-)

Hälsar nlx 567
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter snarare som du såg icident 2 :)

Framhjulsläppet och nästan dikeskörningen var precis mittemot olyckan där alla utryckningsfordon stod. Incident 2 var ett omotiverat motorstopp. Plötsligt stannade motorn, föregått av några hostningar. Trodde det var dags för reserven, så jag slog på PRI. Hände ingenting, så jag viglade runt lite för att få soppan att skvalpa lite. Har tidigare haft lite strul med kranen, så jag hoppades att om jag fick upp soppa över reservnivån. Inget hjälpte, så jag fick svänga av. Sen stod jag ett tag och kollade slangar, soppanivå etc. Allt såg ok ut, så jag testade en sista gång, och då snurrade den igång igen.

Jag gissar att jag fick nån ispropp, och att när jag stod stilla så gjorde den varma motorn att proppen smälte. Ikte vidare till Sillekrog och fyllde på ny fin soppa, æprde sen långsammare, och hade inga mer problem. J-kla tur att det inte hände där bdet var halt...

Så det blev Bumsen! Kul, vi får väl ta nån runda om "några veckor" då ;) Fast du umgås väl inte med folk som har olja under naglarna längre :hihi
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Lycka till med nya hojen, NLX! Di däringa bumsarna har det sett ut att kunna banka på bra med på bandagar, vad jag har sett i alla fall. Kompisar som har brovkört sånna där har sagt att det är en speciell känsla vid framhjulsbromsning. Gaffelkonstruktionen skall tydligen eliminera nigning vid bromsning. fast det är väll en vanesak men skumt till en början.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Drivpaketsfråga.

Jag har just nu 16 (en kugg ner) fram och standard bak (39) men tänkte byta till 17 fram och 42 bak.

TDM 850 96-98 har just 17/42 i standard och dreven passar enligt uppgift rakt av men kedjan är 114 länk istället för 110.

Är det någon som har provat att köpa detta paket som kan dela med sig av sina erfarenheter? Måste man bryta bort några länk och är detta krångligt?

Det blir billigare att göra så här än att plocka ihop lösa delar.

Tack på förhand.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Drevar du om med större drev måste du ha längre kedja... om du har 110 nu kommer den bli för kort och 114 förmodligen passa ganska bra.

Men en vinkelslip och en kedjebrytare löser problem med övertaliga länkar ganska enkelt. Du ska nog inte "bryta" i en o-ringskedja...

Jag körde förreseten med den drevningen, eller nära nog. Motsvarar ju egentligen din nuvarande 16/39.


Drivpaketsfråga.

Jag har just nu 16 (en kugg ner) fram och standard bak (39) men tänkte byta till 17 fram och 42 bak.

TDM 850 96-98 har just 17/42 i standard och dreven passar enligt uppgift rakt av men kedjan är 114 länk istället för 110.

Är det någon som har provat att köpa detta paket som kan dela med sig av sina erfarenheter? Måste man bryta bort några länk och är detta krångligt?

Det blir billigare att göra så här än att plocka ihop lösa delar.

Tack på förhand.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tack. Har nu stenkoll på att TDM 96-98 har samma framdrev som TRX.

Enda osäkerheten är bakdrevet - har den samma bultning och centrumavstånd som TRX? Någon som vet? E-bay har några riktigt prisvärda DID kedjepaket eller möjligen Tsubaki.

Bryta var väl att ta i - jag avser använda vinkelslip =) Kedjebrytsverktyg måste dock lånas eller införskaffas.

Drevar du om med större drev måste du ha längre kedja... om du har 110 nu kommer den bli för kort och 114 förmodligen passa ganska bra.

Men en vinkelslip och en kedjebrytare löser problem med övertaliga länkar ganska enkelt. Du ska nog inte "bryta" i en o-ringskedja...

Jag körde förreseten med den drevningen, eller nära nog. Motsvarar ju egentligen din nuvarande 16/39.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Enda osäkerheten är bakdrevet - har den samma bultning och centrumavstånd som TRX? Någon som vet? E-bay har några riktigt prisvärda DID kedjepaket eller möjligen Tsubaki.
Kan minnas fel, så kan väl på så sätt inte påstå att jag med säkerhet "vet", men jag har för mig att du måste ha bakdrev till 900:an för att det ska passa.
 

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
Tack. Har nu stenkoll på att TDM 96-98 har samma framdrev som TRX.

Enda osäkerheten är bakdrevet - har den samma bultning och centrumavstånd som TRX? Någon som vet? E-bay har några riktigt prisvärda DID kedjepaket eller möjligen Tsubaki.

Bryta var väl att ta i - jag avser använda vinkelslip =) Kedjebrytsverktyg måste dock lånas eller införskaffas.

Bakdrevet från TDM850 passar inte till TRX, för liten innerdiameter och fel bultcirkel.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Jåke och Tiarex - Tack!

Låter som att en snålis som jag får satsa på ett TDM 900 paket och sedan köpa separat framdrev.

Har för övrigt äntligen lagt upp ett par bilder i mitt garage på hojen.
 

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Längesen någon skrev, helt naturligt dock med tanke på årstiden. Köpte min hoj sent i juli och kan nu utvärdera att jag är MYCKET nöjd med köpet, och modellen. Har fixat lite med den, nya däck, ny olja, ventilkoll (OK) och nya emulsionsrör då den tenderade att gå lite fett. Hojen gick visserligen bra innan, men går nu mjukare, framförallt på låga varv. Längtar redan till våren:banana
 

Bifogat

  • TRX850.jpg
    TRX850.jpg
    35.6 KB · Visningar: 71

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Har en polare som kör TRX's lillebror SZR och kommer på sin höjd att köra den på bana. Osökt kom vi i diskussion in på TRX:ens egenheter då han har lite problem med motorn och de faktiskt delar likheten med 5-ventilstopp.

Konstaterade att om jag inte redan haft en större twin så hade det legat väldigt nära till hands med att införskaffat en igen för att ha som banhoj åt Laila och mig. Vi är ju båda väldigt bekanta med hojen och med rätt "moddar" vet vi hur den funkar på bandagar. Inte samma tryck som en modern 1000-kubikare men det är å andra sidan inte det som gör en bra dag. Väl hanterad går det att prestera nånstans runt 1.15 eller strax under mest tack vare greppet och den "snälla" effekten som gör att man som det blåbär man är vågar hålla stumt mellan inbromsningarna...

Sen kom vi till sans och insåg kostnaden för detta med redan 2 hojar i garaget varav den ena på topprenovering och den andra motsvarande en TRX på massiv stereoid-dos med brett styre... Men det var en skojig diskussion som säger lite om vad som är skoj med hojåkning. Till saken hör att polaren har såväl R1 som WR450 SM som alternativa hojar och är en f.d. TDM-åkare :)

Edit: Satan vilket konstigt språk det där blev... men ni förstår poängen.
 
Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
En bekant till mig talade om att han i år var nere på 1.14 runt Åsen. Han åker på nåttfyrcylindrigt krashkåpsklätt as med slicks. Han var stolt som en tupp när han berättade det och han skall inte vara oäven som chaufför,även enligt andra. Jag själv har ett genuint ointresse för tidtagning så jag har noll koll på vad som är snabbt eller inte. Är det så att man kan lotsa runt en trx på 1.15 så är inte det fy skam för ett 15 år gammalt härk. Men det är jue nästan bara kurvhastighetskapacitet det handlar om. De där som pangar om en på startrakan, hur många av dem är man inte ifatt uppe vid Ejes eller hårnålen sen?:D
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
@Hasse: Nja, jag gör inte 1.15 (längre). Visst menar jag Åsen, men jag var nere på 1.18 som bäst med Humlan på vanliga gatdäck å det borde du väl hänga med vid det här laget... Sen köpta jag äcklig radfyra och tappade flera sekunder och ett par års körning faktiskt. Tiden inte så viktig som kulighetsfaktorn.

@Spooked: 1.14 kan man vara stolt över, Backlund har banrekord på precis under 1.05 och normala racetider ligger upp mot 1.10 beroende på klass. Så snabbt går det inte med TRX helt enkelt för att man bara hinner upp i ca 200 på rakan. Sen hjälper det inte att man är snabb som ett bi genom böjarna. Mn det är kul att försöka och jag skulle gärna prova en TRX med slicks för det gör skillnad även mot riktigt sportiga gatdäck.

Att jag faktiskt har slicks liggande som ska på Prillan till sommaren är en annan sak :D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
@Hasse:
...jag var nere på 1.18 som bäst med Humlan på vanliga gatdäck å det borde du väl hänga med vid det här laget...
Nja, jag är talanglös, och det lilla jag lär mig, raserar tilltagande ålder. En ständig fight. Men kul! Min är ju lite av extra allt, så 1.18 med en hyfsat std är skitbra. Undrar vad T-rex gjorde i sina bästa stunder, på en, ehrrm, standard?
...
Att jag faktiskt har slicks liggande som ska på Prillan till sommaren är en annan sak :D
Skulle ju va kul att veta hur mkt det gör, dels med Aprilian, och dels med slicks? Dvs tider på Gåsen, som jämförelse?

...
Jag själv har ett genuint ointresse för tidtagning så jag har noll koll på vad som är snabbt eller inte.
...
Så tyckte jag med, men det är rätt kul, lättare att se ens egna (eventuella) förbättringar i alla fall, och inte bara känsla. Men visst, den goa känslan av att man fick till ett bra varv, det är ju det man (jag) söker. Lite som en surfare som letar bästa vågen, eller nåt...
 
Last edited:

TiaReX

Ålderstigen - men har kul i alla fall!
Gick med
28 Aug 2008
Ort
på landet i södra norrland
Hoj
Street Triple R -2013 +TRX850 -96 (Japan 95)
................det lilla jag lär mig, raserar tilltagande ålder. En ständig fight. Men kul! .....................

Beträffande ålder så ligger du ju bra till i förhållande till en annan, rena junioren. :D
Men sen får ju jag sätta målen lite lägre förstås, försöka ta mig runt på ett hyfsat sätt och acceptera mindre fart. :gnissla
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top