TRX-tråden

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Deta är sagt,tom och tvättad topp gatport 2350.-
Och motsvarande men race 5500.-
Han som gör det är vedertaget bra!!!!
Har det bäring?????
Eller låter det helt åt H#%`!½ ????
Mvh curlyB
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Låter rimligt. Det som låter lite roligt är uttrycken bara, antar och hoppas att det är en förenkling av verkligheten. Vad gör han vid en gat- respektive race-portning? Samma saker och mer noggrant, eller plastar han, svetsar avgaskanaler osv?

FYI, min portning var rätt extrem, med bl.a. kortning av ventilstyrningarna. Enligt vissa ska det vara lika med döden på en gathoj (som ju min faktiskt är), enligt andra ska det inte vara något problem alls. Jag har än så länge inte märkt något, men det var ett tag sen jag lyfte på toppen. Kanske "better to be safe than sorry"...
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Låter riktigt billigt, fast som Hasse säger...skillnad om snubben kör hela kittet eller leker med en dremel.

...om jag får citera han som gjorde min topp...det var en av dom bästa han sett in/ut portar...vart inte SÅ mycket att göra åt saken.

Sen kan man fråga sig om det är så mycket värt att porta om du inte tar upp gasarna/FCR41 och helsystem.
Nya kolvringar och en honing samt planing av toppen till 12-12,5:1 borde ge en hel del gott mos...
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Där är jag på!
FCR41 ligger och dammar!!
Har Acrapovic hel system som jag använder på kör-hojen!!!
Honing är överflödig, motorn ser ut som ny på insidan!!!
(Till och med en blekfet och inåtriktad individ som jag har med bästa läsglasögon från Q8 och bra ljus noterat att cylindrarna ser överaskande bra ut.....)
Planing får jag ta med till diskussion när jag åker upp lämnar grejorna innan han startar "seansen"...
Tok tack för svaren !!!
Alltid nyttigt att höra från de som redan gjort!

Glömde!
På FCR41
Med eller utan luftburk,vad finns det för erfarenheter????
 
Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Glömde!
På FCR41
Med eller utan luftburk,vad finns det för erfarenheter????

Varför strypa luften? Låt dom andas :tummenupp
(Läs trattar och sockfiler)
Har: Gått ner en storlek på slowjet, ökat på fuelscrews då den "poppade" lite efter det, sänkt nålen ett hack, 170 mainjet och borrat upp mainair till 220 (dock inte bänkat efter gått från 210 till 220 men det kändes kanon :) )

....du kan sätta in motsvarande 4 bänkningar på mitt kontonr: ...:D
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Där är jag på!
FCR41 ligger och dammar!!
Har Acrapovic hel system som jag använder på kör-hojen!!!
Honing är överflödig, motorn ser ut som ny på insidan!!!
(Till och med en blekfet och inåtriktad individ som jag har med bästa läsglasögon från Q8 och bra ljus noterat att cylindrarna ser överaskande bra ut.....)
Planing får jag ta med till diskussion när jag åker upp lämnar grejorna innan han startar "seansen"...
Tok tack för svaren !!!
Alltid nyttigt att höra från de som redan gjort!

Glömde!
På FCR41
Med eller utan luftburk,vad finns det för erfarenheter????

Jag har iofs inte FCR41:eek:rna, utan Mikunis TDMR40:eek:r. Jag har kört utan luftburk sen lång tid tillbaka, fast med trattar och skumgummifilter. Har faktiskt inte märkt av de möjliga bristerna (att det inte finns tillräckligt med "stilla" luft, eller att motorn påverkas vid olika vindförhållanden). Slitaget ökar möjligen, men jag tror det är rätt marginellt så som jag använder hojen. Åker man dagligen grusväg så är det kanske annorlunda. Det blir mer effekt utan luftfilter, så helt klart begränsar allt som sitter i vägen ;) Skumgummifiltret sitter nog egentligen för nära trattkanterna. Jag har länge funderat på att göra en egen stooor luftburk som tätar mot tanken, bara för att lixom...
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Sorry att jag suger när det gäller att formulera mig!
Filter kommer jag att ha i någonform!!Men det va det där med luftburk...
Vet folk som på "gamla" maskiner verkligen kämpat med korsstag och volymen på luftburkarna och tycker att dom till slut nåt nirvana....
Men nästan alla jag tjuvkikat på som har modade TRXer har ingen luftburk!
Finns det en tanke eller???? Jag får nog prova lite och se.
Har långt kvar ,men det skadar inte att planera lite........
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Sorry att jag suger när det gäller att formulera mig!
Filter kommer jag att ha i någonform!!Men det va det där med luftburk...
Vet folk som på "gamla" maskiner verkligen kämpat med korsstag och volymen på luftburkarna och tycker att dom till slut nåt nirvana....
Men nästan alla jag tjuvkikat på som har modade TRXer har ingen luftburk!
Finns det en tanke eller???? Jag får nog prova lite och se.
Har långt kvar ,men det skadar inte att planera lite........

CV gasare vill ha stilla luft, FCR vill bara ha luft...gärna trycksatt :)
Ligger en riktigt najs Ducce turbo på youtube med tryckta FCR :Bugar

..ja CV går så klart också att trycksätta detta var bara en spinoff! :glömdet
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Du menar:
Mekanisk flatslide är alltså inte beroende av utfomningen av luftburken på samma sätt??
Jag ha ställt frågan i andra sammanhang och aldrig fått ett vettigt svar......
Var det inte någon här på forumet som turbomatade sin TRX??
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Du menar:
Mekanisk flatslide är alltså inte beroende av utfomningen av luftburken på samma sätt??
Jag ha ställt frågan i andra sammanhang och aldrig fått ett vettigt svar......
Var det inte någon här på forumet som turbomatade sin TRX??

Nah, utan att vara ens i närheten av expert på området så gissar jag att designen på CV där vakuum lyfter trottel då du öppnar spjället hellre vill ha stilla luft (luftburk) så det inte påverkar just vakuum som lyfter trotteln.
På FCR är gasen direkt kopplat till "trottelskivor" (skrammel skrammel) och ej beroende av vakuum utan du som förare har trotteln i näven...så att säga...

Anehall, han har lagt det på is och koncentrerar sig på att få ombygget på vägen...
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Moi!
Har lämnat in topp och cylinder,han ska gå igenom grejorna så får vi se vad blir...........;)
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Moi!
Har lämnat in topp och cylinder,han ska gå igenom grejorna så får vi se vad blir...........;)

Har du bänkat innan för att se vad han lyckas med?
Peder´s TRX har FCR39, planad topp, tagit även på cylinderfoten, balancerad vev och Over racing rör. Nära 90 kus har jag för mig (87)..
Detta på en bänk som gav mig 96hk/94Nm...så ökat komp is da shit! :tuttar
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Generatorn?

Behöver lite guidning.

Var ute och åkte med pojkarna häromdagen när jag vid en paus konstaterade att det inte gick att starta. Hmmm, putta igång (medelst en svettig medryttare - sorry Tobbe) och körde utan lyse samt slog ej av förrän jag var hemma. Dagen efter staratde den som vanligt vid flertal tillfällen.... Ok, jag kanske glömde något lyse på och nu är det okej.

Nopes - efter liknande strul ett par gånger till så mäter jag över batteriet med och utan motorn igång. Generatorn laddar ej. Batteriet kan laddas med vanlig batteriladdare och sedan funkar ju allt ett tag.

Vad är nästa sak att kolla? Eller är det bara att bita i det sura och köpa sig en ny generatorlindning?

Om så, är det någon som har en bättre beggad hemma :) ?
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Generatorn?

Behöver lite guidning.

Var ute och åkte med pojkarna häromdagen när jag vid en paus konstaterade att det inte gick att starta. Hmmm, putta igång (medelst en svettig medryttare - sorry Tobbe) och körde utan lyse samt slog ej av förrän jag var hemma. Dagen efter staratde den som vanligt vid flertal tillfällen.... Ok, jag kanske glömde något lyse på och nu är det okej.

Nopes - efter liknande strul ett par gånger till så mäter jag över batteriet med och utan motorn igång. Generatorn laddar ej. Batteriet kan laddas med vanlig batteriladdare och sedan funkar ju allt ett tag.

Vad är nästa sak att kolla? Eller är det bara att bita i det sura och köpa sig en ny generatorlindning?

Om så, är det någon som har en bättre beggad hemma :) ?

Ere inte bara likriktaren som är kass, lindningen vet i katten om det är!?

http://cgi.ebay.co.uk/Lichtmaschine...pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item45fb7167fb
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Vad är nästa sak att kolla? Eller är det bara att bita i det sura och köpa sig en ny generatorlindning?
Vad har du för spänning över batteriet med motorn igång?
Vad har du för motstånd direkt över generatorn (tre ofta gula ledningar)?

Kolla upp detta först, troligen har du som KW skriver bara bränt likriktaren. Är den rökt kommer du så småningom bränna generatorn också (om den ff är hel), när batteriet är slutkört så se till att ha fulladdat batteri om du ska testa spänning.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Hej igen.

Det verkar som att jag tyvärr har rätt ändå.

Batteriet får ingen laddning, generatorn ger fel ohm-värden enligt boken och om jag mäter växelström direkt från generatorn (Jåke vita kablar :D) så ger den noll volt. Därmed "bör" det ha varit lindningen som gett upp och förhoppningsvis är regulatorn fortfarande okej.

Tack för supporten - forumet är som alltid fullt av goda råd och välvilja.

:tummenupp
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Hej igen.

Det verkar som att jag tyvärr har rätt ändå.

Batteriet får ingen laddning, generatorn ger fel ohm-värden enligt boken och om jag mäter växelström direkt från generatorn (Jåke vita kablar :D) så ger den noll volt. Därmed "bör" det ha varit lindningen som gett upp och förhoppningsvis är regulatorn fortfarande okej.

Tack för supporten - forumet är som alltid fullt av goda råd och välvilja.

:tummenupp

Om lindningen är samma TDM900/TRX850 har jag en liggandes i bytt 900 kåpa! :tummenupp
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Tack, tror jag har fått fatt i en på annan väg.

Passar TDM-900 till TRX?
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Bytt och klart - numera laddar den som den ska igen.

Jag kan alltså konstatera att endast generatorn kan paja ihop - regulatorn var okej.

Undrar vad det är som sker. Kortslutning i någon av spolarna eller?

Tack för råd och dåd.

:Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top