TRX-tråden

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Framdrev

....har nu äntligen tagit mig igenom hela tråden....och har säkert glömt det mesta av allt klokt som skrivits i den....

Jag har en fundering som jag nog är ganska ensam om tror jag - vet någon om det går att hitta ett STÖRRE framdrev än original ? är det plats för något större drev fram ?

De flesta verkar ha velat sänka utväxlingen men jag vill gå åt andra hållet - är nog lite gammaldags i mina preferenser och dessutom så är det ett riktigt gott långt lätt böljande svagt nerförslut den vägen jag brukar ta hem från jobbet och jag tycker det är lite jobbigt mentalt när TRX´n slår i 8k på mätaren knappt halvvägs nerför med en ryggsäck på dessutom..........

Så - hur höjjer man utväxlingen ? ( har originaldrevat nu)

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
....har nu äntligen tagit mig igenom hela tråden....och har säkert glömt det mesta av allt klokt som skrivits i den....

Jag har en fundering som jag nog är ganska ensam om tror jag - vet någon om det går att hitta ett STÖRRE framdrev än original ? är det plats för något större drev fram ?

De flesta verkar ha velat sänka utväxlingen men jag vill gå åt andra hållet - är nog lite gammaldags i mina preferenser och dessutom så är det ett riktigt gott långt lätt böljande svagt nerförslut den vägen jag brukar ta hem från jobbet och jag tycker det är lite jobbigt mentalt när TRX´n slår i 8k på mätaren knappt halvvägs nerför med en ryggsäck på dessutom..........

Så - hur höjjer man utväxlingen ? ( har originaldrevat nu)

Det finns 38T bakdrev att få tag på, ....men jisses vad du kommer få slira igång den :D
Kolla denna: http://www.gearingcommander.com/
Du kommer med 18 (har aldrig sett ett) fram gå från 230 till 243,7km/h...om du har standard dimensioner på däcken. 236,2km/h med 38 drev bak....vid 8k varv.

...skulle dock hellre köpt en båge gjord för toppfart, det är liksom inte TRX:ens bästa sida...

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
utväxling

Ja - alltså.....jag tror ju inte att den skulle gå fortare egentligen däremot så skulle det kännas bra med lite mer marginal i de där lägena nedför den där backen.
Även om det inte är så ofta det blir så höga farter.
Har även några andra passager - kurvor där jag tror att jag skulle slippa uppväxlingar vid fel läge - läge som stör rytmen.

Men du har en poäng vad gäller slirandet...........

Jag skulle ändå tycka att det vore intressant att prova - TRX handlar för mig om känsla......den är ju egentligen inte det bästa valet om man vill accelerera heller.......

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Ja - alltså.....jag tror ju inte att den skulle gå fortare egentligen däremot så skulle det kännas bra med lite mer marginal i de där lägena nedför den där backen.
Även om det inte är så ofta det blir så höga farter.
Har även några andra passager - kurvor där jag tror att jag skulle slippa uppväxlingar vid fel läge - läge som stör rytmen.

Men du har en poäng vad gäller slirandet...........

Jag skulle ändå tycka att det vore intressant att prova - TRX handlar för mig om känsla......den är ju egentligen inte det bästa valet om man vill accelerera heller.......

Om du oftast åker kurvigt så testa 16/39 el. 40..då använder man egentligen bara ettan när man drar iväg. På riktigt kurviga vägar är polarens 16/40 bra mycket smidigare än min 17/40 (jag får ner på tvåan där han kan hålla igång på trean...)

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Jaaa... nu fick det bli av. Efter att hittills den här säsongen kört NOLL mil med TRXen så får någon annan ta över den i utbyte mot pengar. Med stor ambivalens och lång tids tvekan så la jag in Blocketannonsen för ca 15 minuter sedan.

Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Jaaa... nu fick det bli av. Efter att hittills den här säsongen kört NOLL mil med TRXen så får någon annan ta över den i utbyte mot pengar. Med stor ambivalens och lång tids tvekan så la jag in Blocketannonsen för ca 15 minuter sedan.

Du vet att du kan ta bort annonsen, om du nu inte kan sova i natt alltså...

Hmm... En originalare för så lite pengar, undrar sa flundran, om man inte har lite över? Fast jag har ju knappt åkt nåt med min heller.

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
Du vet att du kan ta bort annonsen, om du nu inte kan sova i natt alltså...

Hmm... En originalare för så lite pengar, undrar sa flundran, om man inte har lite över? Fast jag har ju knappt åkt nåt med min heller.

Vad priset anbelangar så verkar de med högre priser gått färre mil och sen ids jag inte hålla på med en massa prut eller ha den osåld hur länge som helst. De med högre pris har legat ute på Blocket rätt länge.

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Vad priset anbelangar så verkar de med högre priser gått färre mil och sen ids jag inte hålla på med en massa prut eller ha den osåld hur länge som helst. De med högre pris har legat ute på Blocket rätt länge.

Jo, polarn köpte ju sin för 20k 4200mil-ish. Trist att inte folk uppfattat hur trevliga dom är! (och billiga i försäkring!)

Sundan

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2007
Hoj
-06 Fz6-S
Kapar tråden lite eftersom det är motorn jag har mest frågor om och den är samma på TRX och TDM,men TDM har ingen egen tråd.

Tittat efter en TDM ett tag nu,och tror att jag hoppar på 900:an eftersom den är nyast,så då borde flest åkommor vara borta från 850 motorn ? Med åkommor menar jag tex att en del menar att dom väsnas mycket,tickar osv,samt drar mycket olja och där var även något på vissa modeller med mjuka ventilsäten, allt det där borde vara fixat på 900 motorn ?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Kapar tråden lite eftersom det är motorn jag har mest frågor om och den är samma på TRX och TDM,men TDM har ingen egen tråd.

Tittat efter en TDM ett tag nu,och tror att jag hoppar på 900:an eftersom den är nyast,så då borde flest åkommor vara borta från 850 motorn ? Med åkommor menar jag tex att en del menar att dom väsnas mycket,tickar osv,samt drar mycket olja och där var även något på vissa modeller med mjuka ventilsäten, allt det där borde vara fixat på 900 motorn ?

Helt riktigt, eller i alla fall, det mesta är fixat till 900:an. finns några TRX:er utomlands som kör med 900-motorn i stället, och KillerWhale håller på att peta in en i sin TRX. Fast jag tycker det är mkt sexigare med flatsliderasslet, och har nästan 900 cc och knappt nån oljeförlust, men å andra sidan knappt några pengar kvar... :yoparty

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Helt riktigt, eller i alla fall, det mesta är fixat till 900:an. finns några TRX:er utomlands som kör med 900-motorn i stället, och KillerWhale håller på att peta in en i sin TRX. Fast jag tycker det är mkt sexigare med flatsliderasslet, och har nästan 900 cc och knappt nån oljeförlust, men å andra sidan knappt några pengar kvar... :yoparty

Jag skall ha kvar gasarna så klart, ingen j**la insprutning här inte!! :yoparty
Det är nikasil cyllarna och 6 växlar jag är ute efter, och att en tysk lyckats med 124HK gör ju inget (kan inte tänka mig annat än en vevsiffra iofs)

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
AMAZING, i höstas fick jag en STOR spik i däcket...hade ett extra hemma så bytte. Haft pyspunka ett tag och sist var det helt platt...bytte igår och dom hittade inte en utan TVÅ spikar i detta däck...nu får det fanken vara NOG!! :huvet:brinnerup

demolitiondave

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
trx 850-98, gs450-81
Batteri

Tjena

behöver ett nytt batteri. nu sitter det ett biltema batteri i som är slut (och för klent egentligen 9ah istället för 10h) enligt manualen ska jag ha ett YTX12-BS och en snabb google gav måtten 151*87*131 på det, och jag antar att det stämmer?

edit: blev ett biltema gelbatteri 10Ah för 449 spänn, får se hur länge det orkar med...

Last edited:

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Hoj
Tjena

behöver ett nytt batteri. nu sitter det ett biltema batteri i som är slut (och för klent egentligen 9ah istället för 10h) enligt manualen ska jag ha ett YTX12-BS och en snabb google gav måtten 151*87*131 på det, och jag antar att det stämmer?

Ni som har bytt batteri har ni några synpunkter på ett biltema GEL batteri 12ah och måtten 151*87*133. Lite mer kräm kan väl inte skada?

Mitt feltema har väl hängt med i två år nu iaf...och med tanke på pris är det bang/buck...

robban b

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2005
Hoj
cbr600f honda z50j o kinamoto
Jo, polarn köpte ju sin för 20k 4200mil-ish. Trist att inte folk uppfattat hur trevliga dom är! (och billiga i försäkring!)

ja dom står inte alls bra i pris...borde kosta mycke mer..kan lika gärna behålla om man bara får 15-20 ca..35 -40 ska dom stå i tycker jag..

jaha trist bli av med trxen..du köpte en triumfph va ..men dom e bra svårt stava till bara..

Last edited:

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Hoj
ja dom står inte alls bra i pris...borde kosta mycke mer..kan lika gärna behålla om man bara får 15-20 ca..35 -40 ska dom stå i tycker jag..

jaha trist bli av med trxen..du köpte en triumfph va ..men dom e bra svårt stava till bara..

Jorå en speed triple 955i blev det. Det jag saknat kommer att åtgärdas i helgen. Clip-ons!!!:yoparty

Traktorföraren

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2009
Hoj
Tr (aktor) x850
Citat:
Inskickat av demolitiondave Läs Inlägg
Tjena

edit: blev ett biltema gelbatteri 10Ah för 449 spänn, får se hur länge
det orkar med...

Jag köpte ett biltema 7amp gel , så nu e min trx lättad 1,5 kg :D

Får se hur länge det håller, men det var nån som körde med ett i sin vtr så det borde räcka. :gnissla

Fast däck, kedja och drev var slut och bromsivorna var ju slitna, sen var den ju inte servad på flera år, så det kan lätt räkna som 5-10k beroende på vad man kan fixa själv och var man köper grejorna.

Så det kan ju ni som ska sälja tänka på.

3800 stod den den på när jag köpte den och nu 5550. Får se hur länge den håller, för jag behåller nog min :)

Hur långt har era gått , finns det någon långmilare i tråden?

Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Hur långt har era gått , finns det någon långmilare i tråden?
Visserligen inbytt på Beviks för några år sedan, men då stod mätaren på 7200 mil nånting tror jag. Utan problem... Undrar om inte Lailas hann upp i 6500 innan hon lämnade in den också... Men då med lätt portad topp och kolvringar bytta vid 4500.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln