TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kollar lite bilder såhär på fredagskvällen och hittar en del från tiden det "begav sig".

- Nån som kommer ihåg skölden?
- Lite inspiration inför kommande bankörningar, det är inte nerläggningsvinkeln på hojen som sätter begränsningen... :D
- Sen får vi inte glömma det lite udda däckslitaget en TRX ger...
 

Bifogat

  • TRX-Corse.jpg
    TRX-Corse.jpg
    149.1 KB · Visningar: 48
  • DSCF5256.jpg
    DSCF5256.jpg
    215.5 KB · Visningar: 81
  • P9250006.jpg
    P9250006.jpg
    225.9 KB · Visningar: 65
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kollar lite bilder såhär på fredagskvällen och hittar en del från tiden det "begav sig".

- Nån som kommer ihåg skölden?
- Lite inspiration inför kommande bankörningar, det är inte nerläggningsvinkeln på hojen som sätter begränsningen... :D
- Sen får vi inte glömma det lite udda däckslitaget en TRX ger...

Ajajaj, det där bättrar inte direkt på självförtroendet, finns mycket att kapa i min körning... :D

Chickenstripes! :banana

Mer seriöst, kommer du ihåg vilka däck/dimensioner det är? Har själv bra mycket mer kvar på mitt framdäck, 70-profil PowerOne (vilket iofs inte är så konstigt då du var bra mkt snabbare på TRX:en). Men det har alltid förundrat mig att trots att jag gnager på kanten på bakdäcket, så är det så förgjordat mycket kvar på framdäcket.
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Ajajaj, det där bättrar inte direkt på självförtroendet, finns mycket att kapa i min körning... :D

Chickenstripes! :banana

Mer seriöst, kommer du ihåg vilka däck/dimensioner det är? Har själv bra mycket mer kvar på mitt framdäck, 70-profil PowerOne (vilket iofs inte är så konstigt då du var bra mkt snabbare på TRX:en). Men det har alltid förundrat mig att trots att jag gnager på kanten på bakdäcket, så är det så förgjordat mycket kvar på framdäcket.

Beror väl mycket på profilen som sagt, om jag lutar min båge till kanten på framdäcket så har ju motorn redan tagit :D
...allvarligt så ställde jag frågan på senaste SMC kursen och raceputten sa att när jag är nära kanten på mitt framdäck ligger jag redan i salladen...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Kollar lite bilder såhär på fredagskvällen och hittar en del från tiden det "begav sig".

- Nån som kommer ihåg skölden?
- Lite inspiration inför kommande bankörningar, det är inte nerläggningsvinkeln på hojen som sätter begränsningen... :D
- Sen får vi inte glömma det lite udda däckslitaget en TRX ger...

Lutar inte förarens huvud åt ett kontraproduktivt håll på bilden ???

Är det SMC-style ?:D:D:D

//P
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Last edited:

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Hallå,

Jag bytte till lite hetare bromsar i helgen ala bluespot.. de funkade riktigt bra, lite för bra till och med, blev ståendes med låst framhjul i en korsning, skruvade loss bromshandtaget och fick bakhjulsbromsa hem..

Nu lurar jag lite på hur jag ska åtgärda det här, cylindern bytte jag i samma veva till den som tillhör dessa nya, lite för bra bromsar..
Bromshandtaget satt på cylindern så det borde ju vara av samma modell och då blev jag lite förvånad att det inte funkade.
Beror det på att det är annan mängd vätska i bromsslangarna? Köpte nya stålomspunna med trx-längd och de var aningen längre än de som satt på r1/R6-kittet.
Läste i ett tidigare inlägg att Hansj fick fila ner sitt bromshandtag efter ofrivillig bromsning, är det räddningen?

Ah tips mottages tacksamt då det just nu är stillestånd pga detta

//Mats
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Råkade ut för samma sak med rejshojen. Hade precis byttklossar, så det var för mycke vätska i bromssystemet (hade pytsat på lite strax innan bytet). Så kolla mängden bromsvätska först.

Hallå,

Jag bytte till lite hetare bromsar i helgen ala bluespot.. de funkade riktigt bra, lite för bra till och med, blev ståendes med låst framhjul i en korsning, skruvade loss bromshandtaget och fick bakhjulsbromsa hem..

Nu lurar jag lite på hur jag ska åtgärda det här, cylindern bytte jag i samma veva till den som tillhör dessa nya, lite för bra bromsar..
Bromshandtaget satt på cylindern så det borde ju vara av samma modell och då blev jag lite förvånad att det inte funkade.
Beror det på att det är annan mängd vätska i bromsslangarna? Köpte nya stålomspunna med trx-längd och de var aningen längre än de som satt på r1/R6-kittet.
Läste i ett tidigare inlägg att Hansj fick fila ner sitt bromshandtag efter ofrivillig bromsning, är det räddningen?

Ah tips mottages tacksamt då det just nu är stillestånd pga detta

//Mats
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Moi!
En öppen fråga...
Är det någon som har kolla på andra alternativ till bromsar än dom från Yamaha som kan passa rakt på,typ Brembo (BMW) eller kanske Tokico från SV1000 som brukar vara en uppgradering på Suzuki k1 1000.
En annan "grubbling" TRX kompatibla fotpinnar Yzf/fzr/Tzr??? någon som har ett uppslag?
Mvh CurlyB
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Nix, inget jag tänker på alls!

Citat:
Inskickat av Jocke414
Lomma märker du av att det är mycket kortare fjädringsväg på r6 fjädern på nått sätt ?

En annan sak. Jag köpte kortare länkage till bakfjädringen "dogbones" som är enligt YZF-750 modell (172 mm). De höjer bakändan ca 35 mm. Liiiite för mycket kan jag säga. Nu har jag bytt till 70-profil fram vilket bygger på ca 10 mm men det är ändå extremt. Jag tänker byta tillbaka till standardlängd (182 mm) och sedan sänka ner gaffelkronan så att topparna sticker upp ca 30-35 mm från std 18,5mm och laborera därifrån. Senare kanske hitta länkage som är ca: 178 mm vilket borde bygga på ca 10-15 mm höjning bak. Torde ge bättre allround balans.

Någon annan som vill dela med sig av sin setup fram och bak vad avser hur mycket ni har sänkt/höjt och hur ni upplever hojen?

:tummenupp
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Någon annan som vill dela med sig av sin setup fram och bak vad avser hur mycket ni har sänkt/höjt och hur ni upplever hojen?

:tummenupp
Med i övrigt standardkomponenter körde trivdes jag rätt bra med 30 mm sänkning fram, 70-profil och 25 mm höjning bak. Inte hyperlätt och nervös i styrningen, men känslig nog för kurskorrigeringar i böj på bana. En bra bit ifrån bytta dämpare och annan gaffel, men jag begriper ändå inte bättre :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Citat:
I

Någon annan som vill dela med sig av sin setup fram och bak vad avser hur mycket ni har sänkt/höjt och hur ni upplever hojen?

:tummenupp

Höjde 25 el 35 bak och sänkte ca: 30 fram. Den blev väldigt nervös med 120/60 fram & 160 bak. Men när jag körde med 120/70 & 180/55 blev den helt super. Hade iofs en bredare bakfälg då.
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
Jåke och Anehall, tack!

Bytte tillbaka till std länkage samt släppte ner till ca 33 mm fram (beror ju på hur man mäter men jag mäter även locket, dock ej mutterskallen om ni är med på hur jag menar).

Jösses vad mycket bättre det blev igen. Lägre tyngdpunkt, bättre kontroll samt mer kvickstyrd.

Ibland moddar man nog lite bara för att se vad som händer. Original med nedsläppt är klart bättre än att överdrivet höja bak (YZF 750).

R6 dämparen gör säkert sitt till men ändock.

Det var ett tag sedan jag fick ett flin inne i hjälmen direkt vid provkörning - så bra var det!

Börjar se nära ut mellan kåpa och framskärm. Hmmm, vad händer om den komprimerar max....
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke och Anehall, tack!

Bytte tillbaka till std länkage samt släppte ner till ca 33 mm fram (beror ju på hur man mäter men jag mäter även locket, dock ej mutterskallen om ni är med på hur jag menar).

Jösses vad mycket bättre det blev igen. Lägre tyngdpunkt, bättre kontroll samt mer kvickstyrd.

Ibland moddar man nog lite bara för att se vad som händer. Original med nedsläppt är klart bättre än att överdrivet höja bak (YZF 750).

R6 dämparen gör säkert sitt till men ändock.

Det var ett tag sedan jag fick ett flin inne i hjälmen direkt vid provkörning - så bra var det!

Börjar se nära ut mellan kåpa och framskärm. Hmmm, vad händer om den komprimerar max....
Bra det!
Angående max komp fram, så skrapades min framskärm sönder av kylaren...
 

Mr_Sandersson

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TRIUMPH DAYTONA -06 TRX 850 -96 - såld
Råkade ut för samma sak med rejshojen. Hade precis byttklossar, så det var för mycke vätska i bromssystemet (hade pytsat på lite strax innan bytet). Så kolla mängden bromsvätska först.

Hallå,

Testade tömma ur vätska med hopp om att det skulle vara felet, det var det dock inte.
Kan man använda orginalbromspumpen istället eller är det olika dimentioner på cylindrarna? Funkar inte bromsarna som de ska isf?

Sitter och tänker tillbaka till bytet och då förökte jag trycka upp vätska med en spruta från oket och upp i behållaren men det gick inte utan jag fick suga ner vätskan från behållaren och till oken så jag funderar på om det är något fel med bromspumpen.

Handtaget ligger emot cylindern men inget märkvärdigt tryck, däremot blir det välldans tryck och handtaget snudd på stenhårt efter några hundra meters körning, det är ny vätska och nya slangar.

Funderar på att fila ner handtaget så det inte ligger emot alls, bromsarna har släppt när jag skruvat bort handtaget men om det är fel på cylindern vill jag inte köra runt så.

Glad att jag fått låsningen på raksträcka båda gångerna.. sista gången 200m efter en vänstersväng i rondell pjuhhh
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Hallå,

Testade tömma ur vätska med hopp om att det skulle vara felet, det var det dock inte.
Kan man använda orginalbromspumpen istället eller är det olika dimentioner på cylindrarna? Funkar inte bromsarna som de ska isf?

Sitter och tänker tillbaka till bytet och då förökte jag trycka upp vätska med en spruta från oket och upp i behållaren men det gick inte utan jag fick suga ner vätskan från behållaren och till oken så jag funderar på om det är något fel med bromspumpen.

Handtaget ligger emot cylindern men inget märkvärdigt tryck, däremot blir det välldans tryck och handtaget snudd på stenhårt efter några hundra meters körning, det är ny vätska och nya slangar.

Funderar på att fila ner handtaget så det inte ligger emot alls, bromsarna har släppt när jag skruvat bort handtaget men om det är fel på cylindern vill jag inte köra runt så.

Glad att jag fått låsningen på raksträcka båda gångerna.. sista gången 200m efter en vänstersväng i rondell pjuhhh
hade själv en exakt liknande uplevelse på Mantorp. Jag hade köpt ett pirathandtag i depån, eftersom jag lagt mig tidigare under dagen. Pumpen skulle vara från en R6:a, och köpte därför handtag till en sån också. Gick bra när jag bytte till mitt gamla modifierade TRX-handtag. (Hade tidigare gjort samma erfarenhet då jag monterade R6-pumpen med TRX-handtag, så jag hade tagit av lite material på klacken som pressar på kolven.)

R6/R1 pumparna och TRX-pumparna skiljer sig i dimension på kolven, ja, men det är ju det man vill åt. Har för mig att TRX-pumpen är på 5/8 ", medans de nyare är 14 mm. Det ska inte ha betydelse, utan det är handtagen som bråkar. Ta av lite material på klacken på handtaget, var bara försiktig och ta inte för mycket, det är rätt mjukt.

Om du tänker på hur tätningen mellan kolv och cylinder ser ut, så har du nog förklaringen till att det inte gick att trycka upp vätska, men bra att suga ned. Går inte kolven ut tillräckligt långt, så har flärpen på gummit inte gått tillbaka tillräckligt, men eftersom tätningn är "konisk" så går det trots det att suga förbi vätska
 

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
CurlyB

Tack för fälgen! Bra lager satt det på också så nu är det bara att sätta dit lite schysst gummi så är allt som det ska igen!

Hyvens kille :krama
 

CurlyB

Ja ja jag vet att den är liten....
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Bromma
Hoj
1 1/2 yamaha trx 850
Moi !
Behöver input på angående portning.....
Ska lämna toppen på portning i nästa vecka och grubblar, ska jag köra så kallad race portning eller gatportning????

Någon som har erfarenheter???
Mvh curlyB
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Moi !
Behöver input på angående portning.....
Ska lämna toppen på portning i nästa vecka och grubblar, ska jag köra så kallad race portning eller gatportning????

Någon som har erfarenheter???
Mvh curlyB

Kör "full race" med uppsvetsade avgas, HansJ plastade även insugen. Detta BORDE göra en båge mer villig i mitten men han verkade få toppeffekt och jag mer mellanmos...skumt det där.

Sedan gjorde "Boost3" här på forumet det för en 3:e del av priset jag tidigare gett för en streetport...och där rörde dom inte ens avgaset.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top