TRX-tråden

Rewinder

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
flyinge
Hoj
Aprilia RSV mille -98
Jo just det, det glömde jag kommentera... Riktigt kultigt med Hondan, har faktiskt missat den. Har annars en förkärlek för udda hojar.

Och angående effekt, jag har svurit i hjälmen många gånger då man blivit passerad av nån motard. Vet föraren vad h*n håller på med, så räcker 50 hkr längre än man kan tro...

Håller till fullo med dig. Jag är vän av filosofin att om man inte bromsar så mycket, så får man mer av farten med sig och behöver inte så mycket effekt. Kvoten effekt/vikt i motardhojarna är faktiskt helt OK, men 38 hk fördelat på 170 kg + 80 kg av mig själv blir SEGT. Man kunde förnimma någon slags kul acceleration upp till 130 km/h, men inte mer än så. TRX är som utomjordisk raket i jämförelse :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Precis den. Den gjorde bra ifrån sig måste jag säga, tror jag körde runt 3500 mil på den?

Reg.nr var HEB618, och här finns bilder jag tog innan jag lämnade bort den: https://picasaweb.google.com/trxcorse/TRX850Humlan?authuser=0&feat=directlink

Grymt snygg hoj :Bugar

...och lite mer pimpad än när jag hade den :) Jäkligt snygg och fint ljud i rovan - lite dåligt med toppfarten bara. Såg nu att den var avställd med körförbud pga dåligt framhjulslager och drev, sedan ett år tillbaka.
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Kom precis på att jag har en Haynes verkstadshandbok till TRX/TDM, men jag har ingen TDM längre.

Någon som vill överta boken för 0 kronor?
Edit: Vill ni ha den skickad får ni betala portot.
 
Last edited:

Lomma

Modded
Gick med
10 Sep 2009
Ort
Viken
Hoj
Ducati S4R 2008, Ducati Monster 900 Sie 2000
.... då bör du landa på en tid som bör vara ganska lätt att uppnå på TRX på gatdäck....

Så runt 1.13-1.15 skulle vara klart godkänt med TRX.

Det jefliga här är att du skriver bör vara ganska lätt att uppnå

Fattar du att jag tycker jag slitit för att komma ner mot 1.18???

:D
 

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
120/70 profil fram

Jag har just bytt däck fram och bak på min TRX till Michelin Pilot Road 3 160/60 bak - fram blev det 120/70 eftersom man inte hade 120/60 hemma och Michelinrepresentanten som jag resonerade med hävdade att med tanke på de olika skuldrorna på mina gamla däck och de nya......profiler hit och dit och så vidare....skulle det nog kunna vara ett ok alternativ även om han egentligen rekomenderade original.....och jag tänkte att man kan ju alltid släppa upp gaffelbenen lite om så är sedan....

Nu käns hojen som en chopper ( näe kanske inte men ...) och fram-bakände jobbar inte ihop.....i original upplever jag maskinen som väldigt neutral - käns som man har en kontaktpunkt ner mot marken och nu är det som om den vore ledad på mitten typ....

Efter lite skissande och kalkylerande kommer jag fram till att om jag släpper upp gaffelbenen ca 13,5 mm i kronorna skulle jag få tillbaka en geometri som är väldigt lik originalet med 120/60 profil fram och då skulle skillnaden vara ett däck som kanske är något tyngre ( vet ej säkert om det är det..) och något större i omkrets och därmed ändrar man ju på centrifugalkrafterna en aning.....

Förutom då de olika skulderprofilerna på däcken jag har nu och de jag hade innan.


Nu undrar jag om någon kanske rent av har erfarenhet av att gå från Michelin Pilot Road ( 1) till Pilot Road 3 och kan redogöra för hur man upplevde det bytet ?

...och om någon bytt från 60 till 70 profil fram och vad ni ev har behövt göra för att komma till rätta med styrgeometrin efter det ?

Med tanke på tekniska funderingar kring chassiegeometri så vore det spännande om någon har uppgifter på tyngdpunktens exakta placering på en TRX oxå.....
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
De flesta brukar vara nöjda med 70-profil. Däcket blir ju ofta (men olika modeller har ju olika däcksprofil) mer spetsigt, och ofta därför mer lättsvängt.

I teorin så motsvarar ju steget 60 till 70, att däcket blivit 10% högre av bredden, dvs 12 mm. Teori och praktik går dock inte helt hand i hand. Ska man vara noga, så ska man nog mäta nav-mark innan o efter. Själv tycker jag det är att ta i, sån finsmakare är jag inte ;)

Centrifugalkrafterna kan säkert diffa något, men bör ju märkas först när det går undan på riktigt.

Som sagt, många som byter till 70-profil och är mkt nöjda. Själv har jag droppat kronorna till 25 mm har jag för mig, och även testat att höja baken. Det sistnämnda har jag dock ändrat tillbaka, passade inte min smak.

Tyngdpunkten vetetusan. Har fuinderat på att släpa med mig badrumsvågen till garaget, men det har inte blivit av. jag har ju lite andra fälgar, kåpor osv, så det skulle nog inte bli riktigt relevant. Jag misstänker att förarutseende (hmmpff...) och sittställning påverkar mer.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Nu undrar jag om någon kanske rent av har erfarenhet av att gå från Michelin Pilot Road ( 1) till Pilot Road 3 och kan redogöra för hur man upplevde det bytet ?

...och om någon bytt från 60 till 70 profil fram och vad ni ev har behövt göra för att komma till rätta med styrgeometrin efter det ?
PR3 är i princip identiskt med PR2 körmässigt, hur mycket det skiljer till PR vet jag tyvärr inte, men Michelin har haft politiken att man velat behålla beteendet och känslan i däcket även om man uppdaterat tekniken.

Du behöver sänka framänden som du redan räknat ut. Kom dock ihåg att det är ett uppstick på 18? mm original, INTE jäms med, så du får lägga på dina uträknade 13,5 mm. Jag tyckte totalt ca 30 mm fram tillsammans med en lika stor höjning bak blev hyfsad kompromiss för både touring och bana.

Med bara sänkningen fram kommer du nog rätt nära originalet tillsammans med 70-profilen.

Så runt 1.13-1.15 skulle vara klart godkänt med TRX.

Det jefliga här är att du skriver bör vara ganska lätt att uppnå

Fattar du att jag tycker jag slitit för att komma ner mot 1.18???

:D

:krama

Äsch, de har sänkt sina träningstider med ett par sekunder till sedan dess. Så om du räknar 1,15-1,17 istället så känns det bättre :tummenupp
 
Last edited:

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
PR3 är i princip identiskt med PR2 körmässigt, hur mycket det skiljer till PR vet jag tyvärr inte, men Michelin har haft politiken att man velat behålla beteendet och känslan i däcket även om man uppdaterat tekniken.

Du behöver sänka framänden som du redan räknat ut. Kom dock ihåg att det är ett uppstick på 18? mm original, INTE jäms med, så du får lägga på dina uträknade 13,5 mm. Jag tyckte totalt ca 30 mm fram tillsammans med en lika stor höjning bak blev hyfsad kompromiss för både touring och bana.

Med bara sänkningen fram kommer du nog rätt nära originalet tillsammans med 70-profilen.

..mmoki som jag skrev så upplevde jag tidigare maskinen helt neutral och som om den hade en kontaktpunkt nedåt medan den nu käns som ledad på mitten och seg i styrningen....
Fast det slog mig just precis att jag utgått från att däckskrängarna har lagt i rätt lufttryck och det kanske man inte kan ge sig fan på att de verkligen gjort - skall kolla upp detta först...men räknar nog med att skjuta upp gaffeln 10-15 mm sedan för att se/känna hur det blir då.....
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
We R E A L L Y need a bump on the forum!!

Bump%2520boobs%5B1%5D.jpg
 

FlyingHellfish

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2011
Ort
Killeberg
Hoj
96 Yamaha TRX
Hallå alla, ny på SH, måste bara säga att det var en lysande tråd det här, hade knappt
väntat mig att hitta en för TRX:en men här är ni ju!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Äntligen är både båge och 900 motor hos mecken, skall bli intressant att se vart detta kommer hamna...saknade verkligen 6:e växeln då jag körde ner på E6 idag!
 

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Nu händer det grejer! Tar du hela motorn eller använder du din gamla topp/förgasare med kammar?

Topp gasare o kammar så passar den rätt in, wiseco högkompkolvar....oljetank/tråg, TRX (lättat) svänghjul osv. redan ombyggt...skulle egentligen gjort detta i Januari men mecken fick in onormalt mycket banhojar som skulle med Greven ner till Spanien..:rolleyes:
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Headers

Tjo! Är på jakt efter headers / grenrör till trx'en. Skick spelarar ingen som helst roll, bara det är biiiiiligt! Yepp... fortfarande smålänning i exil :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top