TRX-tråden

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Mer problem :(

Symptom:

För det första läcker det ganska mkt olja från dräneringsröret från luftburken. Det röret som leder till ett litet hål i ramen på vänster sida.

Motorcykeln är väldigt svårstartad. När man väl får igång den så är det ganska mycket blårök ett tag.

Har plockat bort tändstift ett par gånger och dom är väldigt skitiga. Vet inte om de kan vara lite oljiga?

När den väl går igång går den hur bra som helst! Precis som vanligt! När jag stänger av efter att ha åkt och väntar ca 2 minuter är den nästan omöjlig att starta igen.

Mina misstankar lutar väl åt att det läcker in olja på något ställe där det inte ska göra det. Jag har inte sett någon minskning av oljenivån i glaset. För ca en vecka sedan tappade jag ur lite olja för MC-firman som hade servat den hade fyllt på över maxnivån. Jag har åkt med olja över maxnivå i kanske 20 mil.

Någon som har erfarenheter av något liknande?

Mvh

Henke
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Och lååång raka så man hinner hämta andan ;)

Angående 2-3/7. Jag vill inte vara med om det inte är max 150km/h på rakan, utom för TRXerna, för där behövs det inte......

Skämt åsido, A-torp 2-3/7 verkar lovande.

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
Symptom:

För det första läcker det ganska mkt olja från dräneringsröret från luftburken. Det röret som leder till ett litet hål i ramen på vänster sida.


Henke

Du är i fel tråd. Det är väl Buellen som använder ram och sving som vätskebehållare ?

Tror det står en del om dina problem på www.TRX850.myfreebb.com

//Peter
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Froven skrev:
Du är i fel tråd. Det är väl Buellen som använder ram och sving som vätskebehållare ?

Tror det står en del om dina problem på www.TRX850.myfreebb.com

//Peter


Jag är i rätt tråd! Jag har en Yamaha TRX 96.

Det går en liten slang från luftburken som leder in i ramen på vänster sida. Strax under finns ett litet dräneringshål.

//HEnke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Har inte varit med om det, men tillåt mig spekulera lite (inga sanningar mao, men kanske kan ge lite uppslag?)

Den tar ingen olja, men ryker blårök och det kommer olja ur burken? Låter motsägelsefullt... Om det inte hänt nåt nyligen vill säga, då kanske den förbrukar olja ändå, men å andra sidan gör ju gärna våra kära twinnar det...

Att stiften blir skitiga beror troligen på olja, och jag kan tänka mig att den pga det blir den svårstartad (prova att sätta i nya stift och se om den är lika svårstartad första gången)

Om det är olja som kommer ut i burken, så är det bara två vägar, antingen trycks den upp genom vevhusventilationen eller så kommer det inifrån insuget.

Det första kan hända om man har för mycket olja, kolvarna far upp och ner och skapar överundertryck som ska ventileras ut. För mycket olja så trycks den troligen ut den vägen. Det kan vara lite kymigt att kolla oljenivån, det ska vara varmkörd motor som står plant och som stått stilla några minuter... Om det inte beror på för hög oljenivå, så tror jag att slitna kolvringar kan påverka, dvs övertrycket från förbränningsrummen pyser över in i vevhuset. Men då borde du ha pissigt komp, och den borde gå sämre än tidigare?

Det andra kommer i så fall från ventilstyrningarna, antingen lite glappa eller att tätningarna (tror det finns sådana på våra maskiner) som är slut. Jag trodde faktiskt inte att det blåste ut så mycket från fuggarna som det faktiskt gör, innan jag testade att starta en gång utan luftburk... Man tror ju att allt går inåt i motorn. Kommer det ut olja via ventilstyrningarna så kan det alltså tryckas bakåt in i luftburken.

Det var lite spekulerande, jag är lite osäker på det där med kolvringarna, men har för mig det, fråga på Teknik och mekhörnan, där finns det folk som kan sina grejor, RobbanC och anders_lund är mkt duktiga!!!

Ett tänkbart test vore att lossa vevhusventilationen från burken, plugga hålet i burken, och led in slangändan i tom plastflaska eller liknande, så ser du dels om den går bättre och dels om flaskan fylls av olja. Passa på att rengöra luftburken och montera för säkerhets skull nya stift...

/Hasse
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag ska kolla på en trx i helgen!

Jag ska kolla på en trx i helgen, finns det några standardfel på TRX som man ska kolla? Eller är det bara det rent allmänna?

Micke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Valiumhunden skrev:
Jag ska kolla på en trx i helgen, finns det några standardfel på TRX som man ska kolla? Eller är det bara det rent allmänna?

Micke
Står en del om det i den här tråden, men kortfattat:
Ventilsätena på tidiga modeller 95-96 (ramnummer 12-13000 nånting) var lite mjuka. Ingen fara, men man bör kolla ventilspelet oftare än rekommendationer. Om ventilspelet är för tight kan man märka det på bl.a. startsvårigheter.

Förgasarnålarna, särskilt om man monterat DynoJet nålar, slits och får hack i sig eller blir ovala. Fet gång, ryckig och hög soppaförbrukning.

Oljenivån är lite speciell att kolla, och en del drar olja (upp till nån liter per 100 mil räknas som OK...). Lätt att köra med för lite olja mao. Vad som först tar stryk är kamlager, men hur märker man det förrän de skär...

Lite mjuk framgaffel, lite hård bakfjäder, men så var de från början, antingen nöjer man sig med det eller så gör man nåt åt det...

I övrigt det vanliga, dvs däck, drivpaket, styrlager etc etc

På det stora hela rätt idiotsäker hoj, dryga 80 hk från 850 kubik är ju ingen extrem trimningsgrad. Mycket skoj för pengarna! Lycka till!
/Hasse
 

lunamod

Two stroke smoke forever!
Gick med
29 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
TRX 850 och Italjet Dragster 172R som bara rasat en gång......
Fint väder idag javisst och då vill inte hojen starta :4skrika :4skrika :4skrika
Det verkar som om startmotorreläet gett upp, det bara knastrar i det. Någon som haft problemet? Det blir en tur till Carlbarks imorgon. Bifogar en bild på eländet innan jag somnar.

Mattias
 

Bifogat

  • 050608 003.jpg
    050608 003.jpg
    35.4 KB · Visningar: 78

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
lunamod skrev:
Fint väder idag javisst och då vill inte hojen starta :4skrika :4skrika :4skrika
Det verkar som om startmotorreläet gett upp, det bara knastrar i det. Någon som haft problemet? Det blir en tur till Carlbarks imorgon. Bifogar en bild på eländet innan jag somnar.

Mattias
Nope, inget trubbel alls. Syns dåligt, men det finns väl ingen chans att det går att öppna det och snabbfixa själv antar jag? Och säkert specialpris på startrelän denna veckan också, köp 3 och betala för 4...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Däckfråga

Hur bra är ett Dunlop Sportmax D207 Gp?? Funkar det som ett sportdäck eller är det en hal bakelitpuck att sladda runt med??
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
one4fun skrev:
Hur bra är ett Dunlop Sportmax D207 Gp?? Funkar det som ett sportdäck eller är det en hal bakelitpuck att sladda runt med??

Det blir nog bra.
Jag, T-rex och en glad gosse till i Gbg kör på dem. Jag avverkade min första bandag med dem på i kalrskoga 27/5 med bara ett släpp bak, och det får jag nog skylla på föraren. T-rex har väl avverkat ~4 bandagar med dem och han verkar nöjd.
Personligen gillade jag Metzler Rennsport bättre fram, bak passar de ju inte :huvet .

D207Gp tar lite tid att värma upp dock.

//Peter
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Froven skrev:
Det blir nog bra.
Jag, T-rex och en glad gosse till i Gbg kör på dem. Jag avverkade min första bandag med dem på i kalrskoga 27/5 med bara ett släpp bak, och det får jag nog skylla på föraren. T-rex har väl avverkat ~4 bandagar med dem och han verkar nöjd.
Personligen gillade jag Metzler Rennsport bättre fram, bak passar de ju inte :huvet .

D207Gp tar lite tid att värma upp dock.

//Peter

Hitta ett beggat däck för 400 spänn med nästan nytt mönster....Kanske man skall slå till då, snart väven synligt.....
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
one4fun skrev:
Hitta ett beggat däck för 400 spänn med nästan nytt mönster....Kanske man skall slå till då, snart väven synligt.....

Om du behöver lämna in för montering kostar däcket dig 600:- totalt.
Man får väl betala i närheten av 1500:- inkl montering för ett Pilot Power eller Diablo om man köper via tyskland ?

Var dock uppmärksam på hur länge däcket är använt. Antar att du skall köpa det av en 250SPförare, och de sliter inga däck alls. Snackade med en kille som kört hela säsongen på samma däck...

//Peter
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top