TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Sista bilden är den del jag menar.
Du kan behålla orginal t-lås, men det passar inte rakt på, samt att det sitter fast med brytbultar som är ett helvete att få loss...
Hade tur som hittade ett begagnat för 500:-

Övre krona är ett måste eftersom diametern på gafflarna skiljer dramatiskt.

Känner du en som jobbar med cnc-fräsar, kan han nog hyvla av en aluplanka till en styrkrona.

Men till det goda hör ju att du slipper en massa jobb med att passa in orginalfälg. Det är inte illa :tummenupp

Får grejorna nästa vecka som sagt. Får försöka jaga tag på en övre krona oxå då.
Hoppas kunna cnc-fräsa lite på jobbet. Gäller bara att muta rätt gubbe.

Är det verkligen värt jobbet, blir den så mycket bättre fram ?

//Peter
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Inte utan att man saknar gamla bettan ibland.
 

Bifogat

  • goodstuff1.jpg
    goodstuff1.jpg
    78.5 KB · Visningar: 78
  • Knutstorp1.jpg
    Knutstorp1.jpg
    74.8 KB · Visningar: 94
  • Knutstorp4.jpg
    Knutstorp4.jpg
    104.6 KB · Visningar: 77

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Får grejorna nästa vecka som sagt. Får försöka jaga tag på en övre krona oxå då.
Hoppas kunna cnc-fräsa lite på jobbet. Gäller bara att muta rätt gubbe.

Är det verkligen värt jobbet, blir den så mycket bättre fram ?

//Peter

Jag tyckte det.

Lite svårt att säga åxå, då det var 6 månader mellan åkturerna orginal/r1-gaffel. Sen har ju alla andra mods gjort stor inverkan på köregenskaperna.

Lista: (i kronologisk ordning)

* Höjd bak samt "värsting" wilbers-dämpare = snabbare styrning. Bästa moddet. det var då man upptäckte hur kass framgaffeln var...

* Sänkt fram med R1-gaffel = hysterisk styrning.

* Bredare bakfälg med 180-däck = faller lite långsamare i kurvorna, men mycket mer grepp.

* 70-profil på framdäcket = stabilare rakt fram och lite långsamare fall in i kurvor och mycket mer grepp.

Allt som allt, så känns hojjen kvickare än original och stabilare rakt fram + att den har riktigt bra grepp när det svänger hårt.

Hade jag bara velat ha bättre gaffel, så hade jag lämnat in min orginal till wemi och fått den kittad (tror det går på runt 3000), men jag ville även ha usd-looken.

Är inte 100% nöjd med inställningen på gaffeln än, men jag är fortfarande novis på den punkten, så det ger sig nog snart :)

Kan tillägga att jag sänkte varvtiden med 15 sek på a-torp med gaffeln och däcken. Och då satte jag fjolårs-tiden på slutet av sessongen och årsbästa med mindre än 20 mil bakom styret...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Goodstuff skrev:
Inte utan att man saknar gamla bettan ibland.

Tjenare Gustav

Det är det intrycket jag fått av de som tidigare ägt trx. De saknar dem även om de bytt upp sig till bättre hojjar.

Hur har det gått med tävlandet i år då?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
De saknar dem även om de bytt upp sig till bättre hojjar.
"bättre" :va

Nej, allvarligt talat, den här TRX.en kommer nog att ingå i arvegodset...

Från att ha letat billig hoj att importera för att köra en säsong och sälja, "snubbla" över en TRX i st. f. RF900 som jag eg. letade efter, tänka: "bra pris, kan jag säkert sälja dyrt i Sverige, så har jag insett att roligare hoj för liknande pengar får man inte. Snabbare, vassare, läckrare, bättre, javisst, men antalet stora leenden per kurva eller investerad krona slår nog inte många andra hojar... Får inrikta mig på att spara till en annan "bättre" hoj till :hihi
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
Hmm, jag ska nog hämta hem den ihelgen
Fan det börjar bli fullt på köksgolvet med prylar nu....tur man inte har några köksmöbler ;)

Ska se om det bara är kolvhaveri......men nu när jag tänker lite på det så var det nog inte kolvhaveri ändå......kan ha varit vevhaveri :va

Jaja, vi får se vad som kan vara användbart och om det är någon som behöver något så kan vi säkert komma överens :)
Jag har plats över ;) Perfekt med en extra motor att plocka delar av! Ledsnar du så är jag inte ointresserad, även om det just nu saknas lite kulor...

Har kammarna stannat, så kan det vara så att kedjan rensat kuggen på kamdrevet på vevet, och det är visst inte så trivialt... Håller tummarna att det är nåt billigare!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Atorp

Har f.ö. också anmält mig nu. Har inte heller fått någon bekräftelse via mail, och därmed inte betalt. Kunde inte välja dag? Intentionen är lördag, valde långsam grupp. Om jag mot förmodan är för snabb så kan man säkert uppgradera sig. (Långsam kan vara riktigt långsam, beror på vilka som deltar) Eller så ändrar jag till mellan, och nedgraderar mig, eller så...

40 mil från Hufvudstaden, om någon är intresserad av samåkning så PM:a. Kan t.o.m. tänka mig bil+släp, men har tyvärr inte drag på min bil. Vid fint väder finns det dock många fina kurvvägar...
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Har f.ö. också anmält mig nu. Har inte heller fått någon bekräftelse via mail, och därmed inte betalt. Kunde inte välja dag? Intentionen är lördag, valde långsam grupp. Om jag mot förmodan är för snabb så kan man säkert uppgradera sig. (Långsam kan vara riktigt långsam, beror på vilka som deltar) Eller så ändrar jag till mellan, och nedgraderar mig, eller så...

40 mil från Hufvudstaden, om någon är intresserad av samåkning så PM:a. Kan t.o.m. tänka mig bil+släp, men har tyvärr inte drag på min bil. Vid fint väder finns det dock många fina kurvvägar...

Dag väljer du vid inbetalningen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Isabergs stugby: http://www.isaberg.com/boende/byn.php
4 bäddars stuga 825/dygn = 210/pers/dygn
ligger ca: 25 km från banan.

Finns ett ställe till, men jag får inte tag i dem...
Ser lysande ut!

Sökes: stugdelare
Finnes: morgontrött, morgongrinig, ej snarkande (även om vissa påstår motsatsen :rolleyes:, men sängvätare är jag i alla fall inte, det är bekräftat) manlig merårig öldrickare...

Dyker upp sent på fredagskväll, stannar till söndag.
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Någon som har en åsikt i frågan så här mitt i bandagsplaneringen???? :confused:

one4fun skrev:
Satt och funderade lite

Kan det inte vara en idé att starta en TRX club i sporthojs clubforum??

Då kan man ju skapa separata trådar bara för modifieringar, tex byte till R1 framgaffel, presentation av våra hojar mm. Det blir ju betydligt lättare att hitta infon när man behöver det?? Samt att det går att låsa och klistra infon.
Nuvarande tråd kan man ju fortsätta att använda för de fortlöpande kontakterna.

Vad tror ni om detta ??

Näslund
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Jag tyckte det.

Lite svårt att säga åxå, då det var 6 månader mellan åkturerna orginal/r1-gaffel. Sen har ju alla andra mods gjort stor inverkan på köregenskaperna.

Lista: (i kronologisk ordning)

* Höjd bak samt "värsting" wilbers-dämpare = snabbare styrning. Bästa moddet. det var då man upptäckte hur kass framgaffeln var...

* Sänkt fram med R1-gaffel = hysterisk styrning.

* Bredare bakfälg med 180-däck = faller lite långsamare i kurvorna, men mycket mer grepp.

* 70-profil på framdäcket = stabilare rakt fram och lite långsamare fall in i kurvor och mycket mer grepp.

Min är höjd bak, mätte aldrig hur mycket det gjorde men dogbonen var ~30mm kortare.
Sänkt fram, gaffeln sticker upp 30mm över kronan, mätt mellan den flata ytan på benet och flänsen som håller benet.

Min cykel har helt klart wobbeltendenser ur kurvor, men det blir aldrig allvarligt den bara känns "orolig". Vet inte vad det beror på men sålänge den inte kastar av mig får det vara.

Angående däck, nu kör jag på D207Gp, 110/?/17 fram och 160/?/17 bak. De funkar bra när man fått upp värmen i dem. Hade Metzler Rennsport fram förra säsongen, det var riktigt bra.

Fick äntligen tag på ett 16kuggars framdrev som jag satte på (monterade alltså) i helgen. Helt ny cykel ju. Kan använda cykeln under 4000 rpm och den hostar och sparkar inte alls lika mycket i stadstrafik.
Fast jag är fortfarande lika kass på att uuiiiila :huvet .

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
Någon som har en åsikt i frågan så här mitt i bandagsplaneringen???? :confused:
Idén är inte dum, men frågan är hur Swedie ställer sig till det? Det har mumlats lite om de märkes/modell unika trådarna...

Det finns annars en TRX grupp på yahoo.com, som inte är särdeles aktiv. Kanske dax att sparka liv i den om folk är intrresserade? Finns fotoalbum, filuppladdning, mailinglista osv.
http://autos.groups.yahoo.com/group/swedishTRXlist/

/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
one4fun skrev:
Någon som har en åsikt i frågan så här mitt i bandagsplaneringen???? :confused:

Idén är bra.
Ta kontakt med svensken och hör om det är ok, så kanske vi kan flytta över denna tråden dit sen.

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Froven.

Tog en bild på en ritning jag hade liggandes.
Detta är "passringen".
Måtten kanske inte stämmer, för jag vet inte vad -98'an har för mått.

Sådär, nu har jag mutat en gubbe på jobbet som svarvar till en passring till mig.

Är det meckigt att pressa ur "stem" (vad heter det på svenska egentligen?), det finns rätt coola grunkor här på jobbet. Något speciellt man måste tänka på ?

//Peter
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Låter bra, detta forum är ju en kanonbra kunskapsbank som bara växer och växer. :tummenupp Tror det kan bli bra att få lite struktur på forumet...Man blir ju lite frustrerad när man skall hitta det man letar efter, hmm var det sida 13 eller 33 eller 15 eller 45...... :3freak


Froven skrev:
Idén är bra.
Ta kontakt med svensken och hör om det är ok, så kanske vi kan flytta över denna tråden dit sen.

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Sådär, nu har jag mutat en gubbe på jobbet som svarvar till en passring till mig.

Är det meckigt att pressa ur "stem" (vad heter det på svenska egentligen?), det finns rätt coola grunkor här på jobbet. Något speciellt man måste tänka på ?

//Peter

Du får pressa hela stammen genom kronan, för det sitter en låsring på undersidan. Det går åt rätt många ton för att pressa ut stammen, så se till att kronan har bra stöd underfrån och att stammen har bra med utrymme när den passerar stödet.

Ja, jag vet.. Jag är kass på att förklara..

Hoppas det löser sig ändå.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Min är höjd bak, mätte aldrig hur mycket det gjorde men dogbonen var ~30mm kortare.
Sänkt fram, gaffeln sticker upp 30mm över kronan, mätt mellan den flata ytan på benet och flänsen som håller benet.

Min cykel har helt klart wobbeltendenser ur kurvor, men det blir aldrig allvarligt den bara känns "orolig". Vet inte vad det beror på men sålänge den inte kastar av mig får det vara.

Angående däck, nu kör jag på D207Gp, 110/?/17 fram och 160/?/17 bak. De funkar bra när man fått upp värmen i dem. Hade Metzler Rennsport fram förra säsongen, det var riktigt bra.

Fick äntligen tag på ett 16kuggars framdrev som jag satte på (monterade alltså) i helgen. Helt ny cykel ju. Kan använda cykeln under 4000 rpm och den hostar och sparkar inte alls lika mycket i stadstrafik.
Fast jag är fortfarande lika kass på att uuiiiila :huvet .

//Peter


Att den känns orolig beror nog på att den fått en skarpare "atackvinkel" iom att den är höjd bak och sänkt fram. Kan nog botas en del med 70 profil på framdäcket.
Innan jag bytte framdäcket kunde jag inte släppa styret för det började vobbla, men nu är det inga problem.

Hade varit kul å prova andras TRX'er och jämföra
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Att den känns orolig beror nog på att den fått en skarpare "atackvinkel" iom att den är höjd bak och sänkt fram. Kan nog botas en del med 70 profil på framdäcket.
Innan jag bytte framdäcket kunde jag inte släppa styret för det började vobbla, men nu är det inga problem.

Hade varit kul å prova andras TRX'er och jämföra

Min står till ditt förfogande 2/7 på mossen. (Om jag får prova din :7peta ).

Verkar ju få ett framdäck med till gaffeln, får prova det.
Jag kan iofs släppa styret på min, och jag är inte sugen på att gå tillbaka till orginalsetupen. Tycker man får brottas alldeles för mycket med hojen i kurvorna då. Min ville resa sig upp i kurvorna innan jag sänkte den fram. Nu ramlar den snarare inåt :rolleyes: , men det känns bra för då kan jag stötta upp den med gas.

Riktigt sugen på att börja mecka gaffel nu. Han skulle skicka den idag så jag har den nog i slutet på veckan.

//Peter
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top