TRX-tråden

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Kanske lika bra vi bokar själva, men jag vet inte riktigt vilka som är intresserade?
Jåke och Laila är på, men hur är det med övriga? De jag vet kommer är:

Jocke (behöver ingen stugplats antagligen)
HansJ, stuga
Jåke, stuga
Laila, stuga
Froven, stuga?

T-rex var intresserad, men vad jag kan se har han inte varit på SH sen strax innan han for till GotlandRing, hoppas gutarna inte var elaka med dig :hihi

Hur är det med övriga som var intresserade?

Såg f.ö. att det är SM på Sviestad på söndagen, kanske kunde vara kul att stanna till och se hur man borde köra?

/Hasse

Blir det en plats över så kan jag ta den. Då slipper jag fixa fyllechaffis
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Hans, blir det problem för dig att få dit orginalsystemet?

Trist att behöva kväva detta musikaliska muller på våra hojjar nu när det samlas ett gäng...

Men jag tycker ändå det är värt det :)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
TRX-joCCe skrev:
Hans, blir det problem för dig att få dit orginalsystemet?

Trist att behöva kväva detta musikaliska muller på våra hojjar nu när det samlas ett gäng...

Men jag tycker ändå det är värt det :)
Hur hårt är det på ljudnivån? Kinnekulle har åxå 95dB men jag hade inga problem att köra där. Vi hade ett "litet" förmanings-möte när ljudnivån steg upp mot 101dB vid passering på en del Duccar, men efter det höll sig nivån godkänd vad jag kunde se förutom max 97-98 dB enstaka gånger. Har dock ingen aning om vad jag presterade, men ingen sa nåt iaf.

Nivån sjönk dramatiskt när man slutade hålla fullt förbi på rakan... :3freak

Funkar det eller är det tvärnobben om man ens är i närheten av 95? Vill inte gärna byta hela systemet då det tillochmed gick igenom besiktningen utan så mycket som en kommentar :hihi
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gaffeln är hämtad, ligger tryggt förvarad i bagagen på min vita limousine.

Tog en sväng förbi MCskroten (RN) i gbg för att kolla om han hade en styrstam till TRXen liggandes. 1000 kr skulle han ha för nedre kronan, så det fick vara.

Jocce, när jag trycker ur stammarna är det något jag måste tänka på ? Du nämnde att stammen sitter med en låsring, så jag antar att man trycker igenom stammen "neråt" ?

De "konstiga" muttrarna under övre kronan, är de svåra att få loss ? Skall de sitta fingertight eller behöver jag slägga och mejsel ?

Hur mycket sticker dina gaffelben upp över kronan ?

Dåligt sugen på att komma igång och skruva nu, måste troligen vänta tills nästa vecka då jag inte plockat loss TRXgaffeln än.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hans, blir det problem för dig att få dit orginalsystemet?

Trist att behöva kväva detta musikaliska muller på våra hojjar nu när det samlas ett gäng...

Men jag tycker ändå det är värt det :)
Ja, största problemet blir väl att man måste börja kika på varvräknaren igen... Lite trassel blir det allt, men den här gången ska väl flänsarna lossa bättre, smorde med kopparpasta sist. Var och körde på Rörken (gocartbana utanför Uppsala), och fick lite kommentarer om ljudnivån (positiva, även om det var en kille som sade: "Jaha, är det du som kör den där med obefintlig ljuddämpning?" :tungan
Förutom ljudet, så är det ju ett par kilo extra också... Får se, nu verkar det inte bli så många här uppifrån, annars hade man kunnat ta släp, och ha med sig båda systemen ner för säkerhets skull...
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Fråga till Jåke

Jag satt och kollade i mekboken till min TRX. Det är en Haynes och den täcker både TDM TRX och XTZ. Gaffeln och styrkronorna såg ut att vara väldigt lika på TRX och en av de andra bågarna, minns inte exakt vilken av dom. Det jag tänkte på var om styrkronan från en TDM eller XTZ passar på TRXen. Du som har både TDM o TRX bågar i garaget kanske vet eller kan kolla det ?

Anledningen är att jag vill ha ett crosstyre på TRXen, utan att borra i originalkronan. Tack på förhand !
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Muller

Till er med helsystem:

Ta kontakt med ngn på scacomp eller "nr18" här på forumet och få det svart på vitt.

De har en regel med enbart orginal på banan, men om de böjer sig vet jag inte.
Känns ju lite onödigt att chansa.

Har själv en del meck med att få på orginal, då jag måste byta hängare/passagerarfotpinnar åxå, men jag byter för säkerhets skull.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Gaffeln är hämtad, ligger tryggt förvarad i bagagen på min vita limousine.

Tog en sväng förbi MCskroten (RN) i gbg för att kolla om han hade en styrstam till TRXen liggandes. 1000 kr skulle han ha för nedre kronan, så det fick vara.

Jocce, när jag trycker ur stammarna är det något jag måste tänka på ? Du nämnde att stammen sitter med en låsring, så jag antar att man trycker igenom stammen "neråt" ?

Jepp.

Froven skrev:
De "konstiga" muttrarna under övre kronan, är de svåra att få loss ? Skall de sitta fingertight eller behöver jag slägga och mejsel ?
De sitter nog lite tajt. Ta en mässingstav och knacka på. Det sitter en gummibricka mellan som låser dem lite.
När du sätter dit dem igen, så dra dem inte för hårt. De ska ju bara hålla ihop lagren, så dra dem tills det inte glappar i gaffeln och sen liiite till. Många drar dem för hårt. Inte bra...

Froven skrev:
Hur mycket sticker dina gaffelben upp över kronan ?
Nada. Nästan att de sitter under nivå. Men mät dina gafflar. Min nya var 3cm kortare än orginal. Ska nog sänka dem lite ändå kanske.

Froven skrev:
Dåligt sugen på att komma igång och skruva nu, måste troligen vänta tills nästa vecka då jag inte plockat loss TRXgaffeln än.

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
Du som har både TDM o TRX bågar i garaget kanske vet eller kan kolla det ?
Vet, det gör jag inte. Kolla, det gör jag däremot gärna.

Någonstans i en engelsk tråd har jag sett någon påstå att det inte passar, en teori som stöds av att det inte går att flytta över framhjulet från TRX rakt av till en TDM. Det skulle alltså vara fel bredd mellan benen....

Jag kollar upp detta nästa sväng till garaget (lördag) :)
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
Jåke skrev:
Vet, det gör jag inte. Kolla, det gör jag däremot gärna.

Någonstans i en engelsk tråd har jag sett någon påstå att det inte passar, en teori som stöds av att det inte går att flytta över framhjulet från TRX rakt av till en TDM. Det skulle alltså vara fel bredd mellan benen....

Jag kollar upp detta nästa sväng till garaget (lördag) :)

Fint! Ja jag vet att det är en "longshot" men det vore smidigt, jag ska försöka ta reda på mera om XTZan också.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Expertråd innan katastrofen är ett faktum. Kolla på bilden. Skall "styrstammen" pressas åt vänster, dvs nedåt mot hjulet om den hade suttit på cykeln ?

Är på väg till en press nu, vill bara försäkra mig om att jag inte gör ett DYRT misstag.

//Peter
 

Bifogat

  • All the Bits.jpg
    All the Bits.jpg
    11.1 KB · Visningar: 125

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Hej alla!

Ber om ursäkt för att jag inte sökt (det har jag), avbryter er mitt i en diskussion och allt annat. Sådär.

Min TRX ryker vid rejäla gaspådrag. När man växlar ner och vrider till rejält på gasrullen lämnar man ett litet fint moln efter sig, molnet är lite gråaktigt. I övrigt går hojen jättebra, den är originalbestyckad i allt vesent vesänt som betyder något. Hojen drar en del olja, men det lär vara normalt för motorcyklar i allmänhet. Det har alldrig gått åt mer än en liter på 100 mil.

Är det någon som har liknande problem? Är det överhuvudtaget ett problem? Jag har inte kollat tändstiften, är rädd för att bli oljig om manchetterna... :hihi
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Expertråd innan katastrofen är ett faktum. Kolla på bilden. Skall "styrstammen" pressas åt vänster, dvs nedåt mot hjulet om den hade suttit på cykeln ?

Är på väg till en press nu, vill bara försäkra mig om att jag inte gör ett DYRT misstag.

//Peter

Ja, den ska pressas åt vänster enligt bilden.

0703-668351 om det är ngt mer akut
 

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Ort
1
Hoj
1
R400 skrev:
Hej alla!

Ber om ursäkt för att jag inte sökt (det har jag), avbryter er mitt i en diskussion och allt annat. Sådär.

Min TRX ryker vid rejäla gaspådrag. När man växlar ner och vrider till rejält på gasrullen lämnar man ett litet fint moln efter sig, molnet är lite gråaktigt. I övrigt går hojen jättebra, den är originalbestyckad i allt vesent vesänt som betyder något. Hojen drar en del olja, men det lär vara normalt för motorcyklar i allmänhet. Det har alldrig gått åt mer än en liter på 100 mil.

Är det någon som har liknande problem? Är det överhuvudtaget ett problem? Jag har inte kollat tändstiften, är rädd för att bli oljig om manchetterna... :hihi


Brukar man inte säga att blå rök = olja och vit rök = med vatten / kylarvätska?

Alltså, kolla om det saknas kylarvätska, dvs. öppna locket på kylarn och kolla nivån. Med kall motor då. Om det saknas är det troligt att cylinderfot eller topp packning läker.

Såhär resonerade vi när man körde 2t cross, hoppas det stämmer på 4t gathojjar med =)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
R400 skrev:
Hej alla!

Ber om ursäkt för att jag inte sökt (det har jag), avbryter er mitt i en diskussion och allt annat. Sådär.

Min TRX ryker vid rejäla gaspådrag. När man växlar ner och vrider till rejält på gasrullen lämnar man ett litet fint moln efter sig, molnet är lite gråaktigt. I övrigt går hojen jättebra, den är originalbestyckad i allt vesent vesänt som betyder något. Hojen drar en del olja, men det lär vara normalt för motorcyklar i allmänhet. Det har alldrig gått åt mer än en liter på 100 mil.

Är det någon som har liknande problem? Är det överhuvudtaget ett problem? Jag har inte kollat tändstiften, är rädd för att bli oljig om manchetterna... :hihi

Coolt !

Skämt åsido, gissar på slitna emulsionsrör eller dynojet-sk*t i fuggarna. Lämnar ett moln av bensin bakom hojen vid pådrag. Luktar inte hallon "öm en säjjer". På T-rex hoj blev det så illa att ingen stod ut med att ligga nära bakom.
Drar hojen mkt sopp ?

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
R400 skrev:
Hej alla!

Ber om ursäkt för att jag inte sökt (det har jag), avbryter er mitt i en diskussion och allt annat. Sådär.

Min TRX ryker vid rejäla gaspådrag. När man växlar ner och vrider till rejält på gasrullen lämnar man ett litet fint moln efter sig, molnet är lite gråaktigt. I övrigt går hojen jättebra, den är originalbestyckad i allt vesent vesänt som betyder något. Hojen drar en del olja, men det lär vara normalt för motorcyklar i allmänhet. Det har alldrig gått åt mer än en liter på 100 mil.

Är det någon som har liknande problem? Är det överhuvudtaget ett problem? Jag har inte kollat tändstiften, är rädd för att bli oljig om manchetterna... :hihi

Tjenare!

Det här är ju ett öppet forum och då slänger man bara in sina frågor :tummenupp Det är så det ska vara.

Att din hoj ryker kan ha flera orsaker. Men först vill jag ha lite mer info om den (miltal osv.).

En sak du kan kolla utan att skita ner dig :7peta är om det finns olja i luftburken. Att lossa tanken är ganska smidigt. Lite pill med slangarna under bara. Är där en massa olja finns det 2 orsaker.
1. Har den gått mer än 3000 mil är det troligast att oljeringarna har blivigt dåliga.
Behövs eventuellt en horning av cylinderloppen åxå.

2. Ett enklare fel kan vara för mycket olja i motorn. Det finns ngr olika teorier om hur man kollar den just på trx'en. Jag har fått lära mig att kolla den medans motorn är igång pga torrsumpen. Jag låter den stå på tomgång ngn minut för att ballansera trycket mellan oljepump och sumpen.

Min hoj har nya oljeringar och är hornad, men drar fortfarande en del olja och ryker vid max-ax.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Angående ljudnivå på Anderstorp!

Skickade en direkt fråga till Scacomp och frågade lite om ljudnivåer. Jag fick följande svar av Peter:

Vad gäller ljud och ljuddämpare så är det så som du säger att det finns system idag som klarar 95dbA. Men enbart när de är relativt nya. Vilket betyder att om vi tillåter ”Slip On” system men max 95dbA så kanske det är 25% max som klarar det eftersom det inte är speciellt många som har en aning om vad 95dbA innebär....

...Så för att inte ställa till en massa trubbel för er och för oss så kräver vi standard system eftersom de nästintill alltid klarar nivå. Så får alla åka och ingen blir hemskickad.

Jag tyder det som att de kräver originalsystem på alla som ska åka för att de inte har möjlighet/viljan att mäta ljudnivån. Glöm det där med gränser alltså, det är original som gäller.

Fan...det blir alltså i princip okörbart om man inte ska bestycka om åxå :huvet
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Jåke skrev:
Skickade en direkt fråga till Scacomp och frågade lite om ljudnivåer. Jag fick följande svar av Peter:



Jag tyder det som att de kräver originalsystem på alla som ska åka för att de inte har möjlighet/viljan att mäta ljudnivån. Glöm det där med gränser alltså, det är original som gäller.

Fan...det blir alltså i princip okörbart om man inte ska bestycka om åxå :huvet

Trist. Hoppas det löser sig.

Sitter i lägenheten nu och lyssnar på porschecup, ferarri challenge å stcc som tränar. Musik för öronen. Synd att inte resten av civilisationen tycker så...
 

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
YZF 750 Sving

ATT HansJ

Vet du vad det är för årsmodell på din yzf sving??

Tackar för de andra svaren...fan det är en djungel att hitta vad som gäller....men kul är det... :tummenupp

Har nu erbjudande på sving och ren fälg för 1500+frakt......
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top