TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
one4fun skrev:
ATT HansJ

Vet du vad det är för årsmodell på din yzf sving??

Tackar för de andra svaren...fan det är en djungel att hitta vad som gäller....men kul är det... :tummenupp

Har nu erbjudande på sving och ren fälg för 1500+frakt......
Nope, tyvärr. Allt gjordes enl säljare tillika ägare nummer 2 av ägare nummer 1 då den var relativt ny, gissningsvis -97 eller -96 mao. Har sett uppgift att svingen ska he dekal med Öhlins på, som då tillhör en YZF750SP, men om det är skillnad mellan YZF:erna har jag tyvärr ingen aning om, det kan mao vara en skröna. Priset låter ju i alla fall helrätt!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Trist. Hoppas det löser sig.

Sitter i lägenheten nu och lyssnar på porschecup, ferarri challenge å stcc som tränar. Musik för öronen. Synd att inte resten av civilisationen tycker så...
Och de får uppenbarligen låta, lika ironiskt som Sviestad, tyst hojar, och så blåser JAS förbi med EBK... Bara att krypa till korset då och byta...
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Sjysst välkomnande, tack Jocce! Det känns att trevligt folk kör TRX... precis vad jag har misstänkt!

Lite blandade småsvar: Årsmod 97, har gått 5400 mil. Dynojet togs bort och ersattes med originalbestyckning vid cirka 4000 mil. Den drar inget kylarvatten.

Jag servade hojen själv (förenklad 600milaservice) för någon vecka sedan, då såg jag ingen olja i luftburken. Å anbra sidan hade jag inte isär hela burken, jag tog bara ut filtret.

Nu vid senaste ryket var det inte för mycket olja i motorn, det är jag säker på. Oljeringarna får dom nog kolla vid nästa service då... Är det nått att kolla, eller är det bara å byta?

Och det där med manchetterna... Är det bara jag som tycker att tändstiften sitter illa till?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Phr33k skrev:
Brukar man inte säga att blå rök = olja och vit rök = med vatten / kylarvätska?
Jupp, och svart är för mycket soppa. Tumregler är dessvärre just tumregler, och det kan vara svårt att se färgen, det kan ju vara flera källor s.a.s.

R400 skrev:
Min TRX ryker vid rejäla gaspådrag. När man växlar ner och vrider till rejält på gasrullen lämnar man ett litet fint moln efter sig, molnet är lite gråaktigt. I övrigt går hojen jättebra, den är originalbestyckad i allt vesent vesänt som betyder något. Hojen drar en del olja, men det lär vara normalt för motorcyklar i allmänhet. Det har alldrig gått åt mer än en liter på 100 mil.
...

Orsaker till rök är antingen vatten, olja eller soppa. Onormal förbrukning av något? Olja, det drar alla TRX:er verkar det som (min drar olika mycket olika dagar verkar det som...), men om du inte har hög förbrukning av varken soppa eller vatten, så är det nog olja. Jag skulle nog gissa på nålar/emulsionsrör oxå, eftersom det är såpass vanligt. Riv bort luftburken och ta en testrepa, ryker den inte lika mycket då så...

@TRX-Jocce:
Jag vill också ha en "hornad" TRX :hihi, låter farligt! Honad heter det väl?
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
R400 skrev:
Sjysst välkomnande, tack Jocce! Det känns att trevligt folk kör TRX... precis vad jag har misstänkt!

Lite blandade småsvar: Årsmod 97, har gått 5400 mil. Dynojet togs bort och ersattes med originalbestyckning vid cirka 4000 mil. Den drar inget kylarvatten.

Jag servade hojen själv (förenklad 600milaservice) för någon vecka sedan, då såg jag ingen olja i luftburken. Å anbra sidan hade jag inte isär hela burken, jag tog bara ut filtret.

Nu vid senaste ryket var det inte för mycket olja i motorn, det är jag säker på. Oljeringarna får dom nog kolla vid nästa service då... Är det nått att kolla, eller är det bara å byta?

Och det där med manchetterna... Är det bara jag som tycker att tändstiften sitter illa till?
Byta oljeringar/kolvringar och hona är relativt tidskrävande jmf med att kolla emulsionsrör och nålar. Skulle föreslå att kolla det först, det ska gå att "okulärbesikta" nålarna för att se om de är slitna. Vad har du för soppaförbrukning ungefär?
Skulle det vara olja kan det vara andra saker också, exvis ventilstyrningar, så förösk fastställ vad det är som ryker först, innan du beställer en massa dyra verkstadsbesök.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
:huvet :huvet
Har pressat ur bägge styrstammarna precis. Gick som en dans, tack igen Jocce. MEN, TRXens styrstam ramlade in misstänkt lätt i R1ans krona.
Det visade sig att det skiljer 3/10 mm på diametern :mad: (TRX 30,03mm, R1 30,303mm). Där försvann den presspassningen. Meken lovade att svarva till en "presshylsa" som jag får på måndag.

Får bara hoppas att min tämligen provosoriska upphängning av resten av cykeln i pappas garagetak håller :rolleyes:

Summa summarum, det är ALDRIG lika lätt som man tror.

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Min cykel har snart gått 3000mil så det är väl dax att byta ringar på den efter sommarn. min fråga är då vart man köper ringar och reservdelar till TRX. Yamahacenter är ett allternativ men dessa är SÄKERT inte billigast. Någon som vet något bra ställe att köpa ifrån?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Grattis Jåke, inlägg nr 1000!!!
(och det av en som inte ens har en TRX :gnissla)
Jamen...jag har en TRX i garaget iaf :hihi

Även om det varken är mitt garage eller min TRX... :gnissla

Hrmmm...åter till saken: Hasse, än så länge är vi tre i en stuga till A-torp, ska nån av oss boka? Med tanke på att det är i semestertider...

Ska nån annan med i en stuga eller slänger vi in lokalguiden jocce i en bädd så han slipper ta sig hem på småtimmarna (mot rimlig ersättning såklart)?
:öl :kryckor
 

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Samlade TUMREGLERNA på ett ställe:

blå rök = olja
vit rök = vatten / kylarvätska
svart rök = bensin

HansJ: Min hoj drar ungefär 0.5 på långturer, mer när jag kör till/från jobbet och annat. Så för mycket bensin är det nog inte.

Varför skulle hojen ryka mindre utan luftburk? Är det för att om emulsionsrören släpper in för mycket bensin så jämnar det ut sig om motorn får mer luft?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
R400 skrev:
Varför skulle hojen ryka mindre utan luftburk? Är det för att om emulsionsrören släpper in för mycket bensin så jämnar det ut sig om motorn får mer luft?
Japp.

Om du kör på jämn gas i stadstrafik eller säg ungefär runt 3-3500 rpm och sedan vrider på, får du då rök av typen grå och hojen tvekar är det läge att gå igenom förgasarna.

Om du ligger ute på vägen i normalt tempo, växlar ner och vrider och det blir liknande rökutveckling är det troligare att det bara är för stora huvudmunstycken. Så länge inte hojen tvekar eller hackar vid större gaspådrag är det ingen idé att riva nåt. Så långt om bränslerök....

Oljeförbrukningen kan som tidigare nämnts i tråden ligga upp mot 1 liter utan att du behöver riva hojen förrän till vintern. Laila är rätt tjenis med folket på en stor hojbutik i Trollhättan och brukar beställa sina prylar där. Hittills har det blivit allt från kolvringar till ljuddämpare :rolleyes:
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Stuga bokad Anderstorp

Jag har bokat stuga på Isaberg till helgen 1-3 juli.

Ännu så länge är den bebodd av HansJ, Jåke & Laila.

Bokningsnummer: ****** (uppges vid kontakt med oss)

Ankomst: 05.07.01 efter kl. 15.00

Avresa: 05.07.03 före kl. 12.00

Antal dygn: 2

Objekt: Hustyp B,4+2,39m2 rökare

Vuxna: 4 Barn: 0

Betalningsvillkor: Summa Förfallodag

Slutbetalning 100% 1650.00 05.06.25

Det finns alltså 1 plats kvar, om nån är intresserad kan ni väl klämma iväg ett PM eller göra ett inlägg i tråden, först till kvarn... Kostnad för en bädd är facila 412 riksdaler.
 
Last edited:

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Runt Lygnern, Göteborg
Hoj
TRX 850
Jåke skrev:
...

Så länge inte hojen tvekar eller hackar vid större gaspådrag är det ingen idé att riva nåt. Så långt om bränslerök....

Oljeförbrukningen kan som tidigare nämnts i tråden ligga upp mot 1 liter utan att du behöver riva hojen förrän till vintern.
...

Nej, den tvekar inte. Inte alls faktiskt :) En liter per hundra mil antar jag? Det är ungefär vad min drar, knappt, ja.

Slutsats: Ingen i TRX-tråden verkar tycka att det är något ovanligt med mina rökpuffar, det var skönt att höra. Nu är det helg! :fyllisar
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Honing

Jag måste slå ett slag för honing:
Dino blev honad i vintras och jag lovar att det blev skillnad. Kan köra på högre växel i lägre fart utan vibrationer. Dino blev dessutom rappare vid gaspådrag över hela registret. Om man lyssnar på motorn kan man höra att kompet blivit annorlunda (jodå, det hörs...)

Jåke gjorde jobbet, jag bistod "endast" med inhandlandet av delar samt fjäskpresent: framdepåstöd. I ärighetens namn så tillbringade han inte sååå mycket tid i garaget. Enligt honom själv tog honing ca 10 min, det som tog tid var isär- och ihopmontering plus vanliga servicen. Tror jag la ca 1.500-2.000 på delar och det var inklusive shims mm.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
@TRX-Jocce:
Jag vill också ha en "hornad" TRX :hihi, låter farligt! Honad heter det väl?
/Hasse

Visst hade varit coolt haha!
Du har givetvis rätt (som vanligt :6surkart ) :hihi
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
:huvet :huvet
Har pressat ur bägge styrstammarna precis. Gick som en dans, tack igen Jocce. MEN, TRXens styrstam ramlade in misstänkt lätt i R1ans krona.
Det visade sig att det skiljer 3/10 mm på diametern :mad: (TRX 30,03mm, R1 30,303mm). Där försvann den presspassningen. Meken lovade att svarva till en "presshylsa" som jag får på måndag.

Får bara hoppas att min tämligen provosoriska upphängning av resten av cykeln i pappas garagetak håller :rolleyes:

Summa summarum, det är ALDRIG lika lätt som man tror.

//Peter

Ajaj. Då var det samma som på min. Jag hade fått den infon att det måttet kom på -02 och framåt...

Ska du göra en hylsa för att komensera för den längre stamen åxå? En som du sätter över övre kronan?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Ajaj. Då var det samma som på min. Jag hade fått den infon att det måttet kom på -02 och framåt...

Ska du göra en hylsa för att komensera för den längre stamen åxå? En som du sätter över övre kronan?

???
Har glad i hågen trott att det var det passbrickan skulle göra..... :confused:

du råkar inte ha en ritnning liggandes på styrstammen ?

//peter

alla stavfel: sskylls på min dator som hatar tangentbord:
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
???
Har glad i hågen trott att det var det passbrickan skulle göra..... :confused:

du råkar inte ha en ritnning liggandes på styrstammen ?

//peter

alla stavfel: sskylls på min dator som hatar tangentbord:
behöver du en mer högupplöst bild, så får du pm'a din adress, så mailar jag den.

O.B.S!!! toppgängan har en annan stigning!!!

Jag gjorde en egen mutter med en annan gängtyp.
 

Bifogat

  • stammen.jpg
    stammen.jpg
    113.5 KB · Visningar: 120
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top