TRX-tråden

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
Jag har blivit med TRX!

Jäpp, jag har blivit med TRX! en -97:a med kolfiberslipon. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte, även om det var lite vemodigt att sälja Teneré´n, men det glömmer man ganska snart när man hör motorljudet :). En sak undrar jag, upplever ni era hojar som väldigt lättstartade?

Micke
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Valiumhunden skrev:
Jäpp, jag har blivit med TRX! en -97:a med kolfiberslipon. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte, även om det var lite vemodigt att sälja Teneré´n, men det glömmer man ganska snart när man hör motorljudet :). En sak undrar jag, upplever ni era hojar som väldigt lättstartade?

Micke
Grattis!

Lättstartad? Beror på. Har den stått 2 veckor eller mer kan den vara riktigt envis, men annars går den igång ganska lätt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Valiumhunden skrev:
Jäpp, jag har blivit med TRX! en -97:a med kolfiberslipon. Jag ångrar inte en sekund att jag bytte, även om det var lite vemodigt att sälja Teneré´n, men det glömmer man ganska snart när man hör motorljudet :). En sak undrar jag, upplever ni era hojar som väldigt lättstartade?

Micke
Kul!

Min sparkar igång nästan direkt, utan choke t.o.m. Den är nog lite fett inställd på lågvarv nu... Inte ens några problem efter vinteruppehållet, ett par sekunder så började det att mullra! Så lättstartad är nog ordet, sa Bill. Är din svårstartad?
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Hasse! En "2ono" åker bil med släp från eskilstuna. Kolla med honom. Kanska bara kan åka med ena riktingen, men ändå?
Tack, ska funta på det, lite blandade känslor, på ett sätt kul att åka en "touring" snutt, på ett sätt skönt att spara på bakdäcket och kanske komma fram lite tidigare. Helsystemet verkar ju bara att glömma i vilket fall som helst, så det är ingen anledning i sig :(
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
Gött mos!

Brytbultarna är ett satans gissel. De är dessutom loctite'ade.

Först så borrade jag dem och provade en sån där skårad pinne som man använder för att få ut avbrutna skruvar. Det gick väl sådär... Ena pinnen slirade bara runt och den andra bröts av i hålet :huvet

Sen knackade jag dem mot gängans riktning och på så sätt skruvade ut dem.
Knackade som en besatt innan de släppte.

Hade jag vetat att de var loctite'ade, så hade jag värmt upp skruvarna tills loctiten hade släppt. Går nog mycket lättare att knacka dem då

Grispittar, den koniska varianten, är inte att rekommendera, kika på den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651&highlight=Ridgid
Vet inte om det var dessa du använde Jocce, men är bättre än än den koniska "felgängade" varianten som bara expanderar skruven och sen bryts av...

/Hasse
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
har använt båda varianter i jobbet en hel del, och jag föredrar fortfarande att borra ut bulten helt....gäller bara att hamna i centrum och använda ett hårdmetallborr av bra kvalité (gärna nytt eller nyslipat) så funkar det kanon :)

Skulle det skita sig och man "råkar" borra i godset bredvid (slarvat med centreringen) så finns ju alltid helicoil att tillgå :)
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
HansJ skrev:
Kul!

Min sparkar igång nästan direkt, utan choke t.o.m. Den är nog lite fett inställd på lågvarv nu... Inte ens några problem efter vinteruppehållet, ett par sekunder så började det att mullra! Så lättstartad är nog ordet, sa Bill. Är din svårstartad?
/Hasse

Nä, tvärtom den är extremt lättstartad, jag behöver varken gas eller choke, det tar ett eller två varv på startmotorn innan den startar trots att motorn är kall :)

Micke
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Valiumhunden skrev:
Nä, tvärtom den är extremt lättstartad, jag behöver varken gas eller choke, det tar ett eller två varv på startmotorn innan den startar trots att motorn är kall :)

Micke

Min startar inte gärna utan choke om den är kall eller halvkall. Tar dessutom ett par minuter innan den vill gå riktigt utan stöttning av gas eller choke.

//Peter
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Förresten, när vi nu snackar grispittar och annat så vill jag nämna att om någon behöver hjälp med att få något svarvat eller fräst så hör av er.
Kan fixa det mesta (dock ej svetsning) antingen kör jag det själv eller så låter jag någon av grabbarna i verkstaden göra det :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Fått svar från Öhlins, via MotoSpeed ang YZF70 dämparen:
"Hejsan.
Det var lite klurit med din fråga , men jag tror nog att du kan sätta på yzf dämparen om det är samma öra på ramen.
Och alla dämpare är inte samma fast det står samma bokstavsbetäkning .
Vänligen,
Christer"

Verkar alltså som bokstavsbeteckningarna alltså är typ, men att mått , fjädrar, ventiler etc kan skilja. Han är ju inte ens säker på om YZF750 dämparen passar...
/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Grispittar, den koniska varianten, är inte att rekommendera, kika på den här tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651&highlight=Ridgid
Vet inte om det var dessa du använde Jocce, men är bättre än än den koniska "felgängade" varianten som bara expanderar skruven och sen bryts av...

/Hasse

Jepp. Det var den koniska skitvarianten :)

Brytbultarna var väldigt mjuka i matrialet, så det underlättade inte heller.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Jepp. Det var den koniska skitvarianten :)

Brytbultarna var väldigt mjuka i matrialet, så det underlättade inte heller.

Har inte rivit av tanken och luftburken än, så jag ställer en fråga med ett antagligen uppenbart svar : Finns det en skarv på kabelhärvan som går till tändningslåset, och vart sitter den ? Blir ju liksom lite lättare att härja med brytbultar och grejor om man kan ha övre kronan lös på bänken....

Lathet är vad som har drivit människan att uppfinna hjulet... :rolleyes:

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ben Pool skrev:
Så då gör jag inte bort mig om jag kör upp och beställer ett 16/42 drivpaket till TDM 900 nu på lunchen :tomten
Det var att ta i, jag är inte helt säker på att bägge dreven passar nämligen...däremot borde den som tar emot beställningen vara tillräckligt kompetent för att plocka fram rätt saker om du säger att du vill ha nåt som passar din TRX med delningen 16/42... :)
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ben Pool skrev:
Så då gör jag inte bort mig om jag kör upp och beställer ett 16/42 drivpaket till TDM 900 nu på lunchen :tomten

Dessa drev från Engelska JT passar:
Selected Model:
Yamaha TRX850
1996 to 2000


Front Sprocket: JTF 1586.17

Rear Sprocket: JTR 300.39

Recommended Chain: : 525 / 110



Front sprocket available in: 16, 17 teeth

Rear sprocket available in: 39, 42, 43, 47, 48, 49 teeth


Beställningsnumret för 16 framdrev blir JTF 1586.16.

Beställningsnumret för 42 bakdrev blir JTR 300.42

Finns på Duells.
Håller med Jåke, blir nog ganska ettrigt med 16/42. Fast det passar ju rätt bra på en mobbad SF-TRX iofs.

//Peter
 
Last edited:

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Har precis beställt ett 16/42 paket till TDM900
Bara att hålla tummarna för att det ska passa

På Honda center här var dom lika kloka och hade ingen aning om det skulle passa eller inte. Körde till Yam center istället och där kom vi fram till att eftersom bakdrevet till TRX har artikelnummer 17-1426-39 borde det passa med ett till TDM900 som heter 17-1426-42, ligger ju i samma nummerserie. Till TDM850 var artikelnumret helt "fel"

I värsta fall får jag väl beställa ett nytt 39 kuggs drev om det är åt helvete fel

Återkommer med rapport i slutet på nästa vecka när prylarna anlänt.

Mmm, det är lite av den där ettrigheten ni snackar om som jag vill åt :D
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Har inte rivit av tanken och luftburken än, så jag ställer en fråga med ett antagligen uppenbart svar : Finns det en skarv på kabelhärvan som går till tändningslåset, och vart sitter den ? Blir ju liksom lite lättare att härja med brytbultar och grejor om man kan ha övre kronan lös på bänken....

Lathet är vad som har drivit människan att uppfinna hjulet... :rolleyes:

//Peter

Jo det sitter en skarv under tanken.

Kan du inte mekka bort brytbultarna på plats och videofilma det hela? :hihi
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
TRX-joCCe skrev:
Jo det sitter en skarv under tanken.

Kan du inte mekka bort brytbultarna på plats och videofilma det hela? :hihi

Hittade skarven och fick loss övre kronan. Borrade 5mm hål i brytbultarna och bankade i ett T30 bits. Funkade klockrent. Gick väldigt snabbt och smidigt.

Kul att du vill se en mästermek in action, men jag avstod iaf. :rolleyes:

Satte allt på plats igårkväll, och tog en mkt liten provtur. De där 16 mm vi pratade om på stammen "gömde" jag under kronan, det borde bli samma som att sänka cykeln 16mm fram. :huvet Gör om, gör rätt. TRXens bromsslangar är rätt mycket längre än R1ans verkar det...

Det värsta av allt, min Xenonballast får inte plats längre :huvet

USDgaffel vs Xenon.... :va Ständigt dessa beslut..

Mer fulmeck ikväll, så skall vi se om den slutat bete sig som en kundvagn...

//Peter
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top