TRX-tråden

Barba

Med lem
Gick med
12 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Noll
54 sidor! Inte mycket chans att jag tänker sätta mig och läsa igenom hela den skiten (just nu iaf). :D

Någon annan har "tagit över" min hoj så jag är på jakt efter något annat. Det som står på kravlistan är:
- jag ska inte vara rädd om den
- twin
- 70-100hk
- ska gå att laga/beställa delar lätt och smidigt och få det ordnat/levererat snabbt
- 40-60k
- 98-01

Låter enkelt va? :D

Jag ska iväg och sparka däck på en TRX i dagarna och skulle vilja veta om det är några speciella problemområden jag ska kolla extra noga. Någon borde väl skrivit ihop någon "kolla-innan-köp"-lista men som sagt ... 54 sidor :skrämd Kan någon peka mig i rätt riktning?

Skulle även uppskatta tips på andra liknande apparater som kan tänkas passa på mina krav. SV 650 finns med i tankarna och även äldre VTR 1000F. Några fler jag bör spana in?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Barba skrev:
Jag ska iväg och sparka däck på en TRX i dagarna och skulle vilja veta om det är några speciella problemområden jag ska kolla extra noga.
- Kolla med ägaren att denne vet hur man kollar oljan på en torrsump och att nivån är OK. Hör efter hur mycket den drar, men kom ihåg att allt under 8 dl/100 mil är normalt.
- Kör den på relativt låga varv (stadskörning) och vrid sen på utan att växla ner. Om den tvekar/hostar och blåser ur sig ett svart moln är emulsionstuberna i förgasarna slitna (standard).
- Den har ett visst transmissionsglapp, det är inget fel.

Annars kan inte jag inte minnas nåt speciellt. Det är en motor som varit med några år, så övriga barnsjukdomar är väl borta och resten av hojen har en ganska okomplicerad uppbyggnad.

Svårt att hitta en billigare twin med sportigt stuk...
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Barba skrev:
54 sidor! Inte mycket chans att jag tänker sätta mig och läsa igenom hela den skiten (just nu iaf). :D

Någon annan har "tagit över" min hoj så jag är på jakt efter något annat. Det som står på kravlistan är:
- jag ska inte vara rädd om den
- twin
- 70-100hk
- ska gå att laga/beställa delar lätt och smidigt och få det ordnat/levererat snabbt
- 40-60k
- 98-01

Låter enkelt va? :D

Jag ska iväg och sparka däck på en TRX i dagarna och skulle vilja veta om det är några speciella problemområden jag ska kolla extra noga. Någon borde väl skrivit ihop någon "kolla-innan-köp"-lista men som sagt ... 54 sidor :skrämd Kan någon peka mig i rätt riktning?

Skulle även uppskatta tips på andra liknande apparater som kan tänkas passa på mina krav. SV 650 finns med i tankarna och även äldre VTR 1000F. Några fler jag bör spana in?

Bortser man från kriteriet "ska gå att laga/beställa delar lätt och smidigt och få det ordnat/levererat snabbt" så ligger ju Duccarna ganska bra till... =)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Barba skrev:
54 sidor! Inte mycket chans att jag tänker sätta mig och läsa igenom hela den skiten (just nu iaf). :D

Någon annan har "tagit över" min hoj så jag är på jakt efter något annat. Det som står på kravlistan är:
- jag ska inte vara rädd om den
- twin
- 70-100hk
- ska gå att laga/beställa delar lätt och smidigt och få det ordnat/levererat snabbt
- 40-60k
- 98-01

Låter enkelt va? :D

Jag ska iväg och sparka däck på en TRX i dagarna och skulle vilja veta om det är några speciella problemområden jag ska kolla extra noga. Någon borde väl skrivit ihop någon "kolla-innan-köp"-lista men som sagt ... 54 sidor :skrämd Kan någon peka mig i rätt riktning?

Skulle även uppskatta tips på andra liknande apparater som kan tänkas passa på mina krav. SV 650 finns med i tankarna och även äldre VTR 1000F. Några fler jag bör spana in?

"hela den skiten"... hmmpf, bara nyttigt och meningsfullt, jag lovar...

TRX fanns 95-98, tidiga modeller (95-96) hade lite mjuka ventilsäten, vilket gör att ventilspelet krymper fortare än önskat, inget problem så länge man har koll.
Fuggarna är lite lustigt konstruerade vilket gör att nålar och emulsionsrören slits fort, (ävenså DynoJet)
Lite klen (mjuk) framgaffel med originalfjädrar.
Ingen skjutshoj...
Annars ganska skottsäker, bygger ju på SuperTeneré motorn.
Mycket pang för pengarna.
Andra alternativ förutom de du nämner, TL1000, SV1000, Aprilia Falco, 900 SS, fast de sistnämnda faller kanske på service och reservdelar?
Lycka till!
/Hasse
 

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Ort
S.Sandby, Skåne
Hoj
TRX 850
one4fun skrev:
Träffade en annan TRX pilot igår. Han hade ett 180/55-17 bakdäck på orginalfälgen. Det såg ut som om däcket passade och inte som om det blivit ihoptryckt och "bulligt". Någon som har synpunkter på bra och dålig med att köra med detta däck?? Gott om plats till svingen var det också :tummenupp

Har kört med 180 däck de senaste gångerna och det var ingen större skillnad mot 160 av vad jag minns. Nackdelar är att det inte går att slita ända ut i kanterna. Fördelar är att det finns gott om billiga bra däck.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
LasseB skrev:
Har kört med 180 däck de senaste gångerna och det var ingen större skillnad mot 160 av vad jag minns. Nackdelar är att det inte går att slita ända ut i kanterna. Fördelar är att det finns gott om billiga bra däck.

Vafalls, menar expertisen att vi kan köra på 180-däck på dinosaurierna ???

En ny värld av tillgänglighet på däck öppnar ju sig...

LasseB, redogör nu för vilka däck du har satt på, har du moddat sving, drev, kedja eller något annat för att få det till att funka.

Jag hade ju redan börjat kika på YZF-svingar, men det jobbet kanske jag slipper nu.
Sedan de " :kocko " motardåkarna började "sno" "våra" 160däck av 250SP-åkarna är det ju ont om bakdäck.

//Peter
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Vore bra att veta vilket däck som funkar bäst, mitt b-däck börjar bli dax att bytas ut... finns det inte 170 däck oxå?
Kör idag på Pilote Road 160, tycker inte greppet imponerar... men det verkar hålla desto längre.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Ett set med sporttech/rennsport eller supercorsa får ni för 1000 - 1500 sek.

Att ni får framdäcket åxå är bara plus för hojen blir bättre med 70 profil fram.

Så det är ju bara att testa..
 

LasseB

_________
Gick med
6 Mar 2003
Ort
S.Sandby, Skåne
Hoj
TRX 850
Kör idag på Rennsport RS2 bak men har tidigare kört med andra märken så det ska nog fungera med alla vanliga bankörda 180 däck. Det enda jag har gjort med hojen är att kedjeskyddet i svart plast är bortplockat och eventuellt så räcker det med att fila till det istället.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ni som testat racedäck, att de funkar bra när det är varmt och mysigt är väl inget att diskutera, men när det är som en vanlig svensk sommar, hur är de då? Jmf gärna med Sportec, Pilot Race eller liknande. Mina Sportec sattes på i slutet på juli förra året, och bakdäcket har lidit av alltför mycket pendlaråka...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Hittade en düsk site med ett FZB för 180-däck. Min kollega på jobbet som anser sig kunna tyska hävdar att det står att "en seriemässig mc är godkänd för blablabla 180/55/17 däck"

http://www.trxworld.de/tinc?key=gCDwdT7Q&formname=gutachten

Tyskarna är det ordning på.
Nu är frågan varför "myten" att vi inte kan ha 180-däck har frodats så länge ???

//Peter
 

Bifogat

  • TUV_180.jpg
    TUV_180.jpg
    54.4 KB · Visningar: 102
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Ni som testat racedäck, att de funkar bra när det är varmt och mysigt är väl inget att diskutera, men när det är som en vanlig svensk sommar, hur är de då? Jmf gärna med Sportec, Pilot Race eller liknande. Mina Sportec sattes på i slutet på juli förra året, och bakdäcket har lidit av alltför mycket pendlaråka...

Satt Bridgestone nånting på när jag köpte hojen, mer eller mindre helt slut.
Satte på Metzler Rennsport fram och Pilot Power bak. Rennsportdäcket gillade jag verkligen, vet inte vilken blandning det var (om det finns olika :rolleyes: ).

Kör nu med D207GP fram och bak. Bak har jag inget att klaga på, de släpp jag fått är nog mitt eget fel :rolleyes: , fram tar det lite lång tid att få det där "sköna" fästet. Blir nog Rennsport fram igen och enligt min sedan 35minuter nyvunna kunskap om däcksbredder kontra TRX blir det nog Rennsport bak med...

Har förövrigt lovat mig själv att aldrig mer köpa gatdäck...

//Peter
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
Wellcraft skrev:
Vore bra att veta vilket däck som funkar bäst, mitt b-däck börjar bli dax att bytas ut... finns det inte 170 däck oxå?
Kör idag på Pilote Road 160, tycker inte greppet imponerar... men det verkar hålla desto längre.

Jag kör Bridgestone BT 10 eller BT 014 (160-60-17). Det som skiljer mellan är att 014 är uppbyggda av kevlarstomme vilket påstås klara upphettning-kyla-upphettning-kyla bättre än 010 som har stålstomme. B014 är nyare i Bridgestone famlijen än B010.

Jag ligger oftast 30+ på landsväg både i torrt och blött, har sällan/aldrig släpp.

För någon månad sedan köpte jag däck från Tyskland, 1.300 inkl frakt.

Min personliga åsikt: Kör du med racedäck på gata kan du räkna med släpp, du får aldrig upp temperatur så det räcker.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
...
Min personliga åsikt: Kör du med racedäck på gata kan du räkna med släpp, du får aldrig upp temperatur så det räcker.
Det är ju vad man hört, speciellt om det är lite blött eller kallt. Om sen racedäck dessutom håller sämre så blir det mer mek med byten, och frågan är om det lönar sig i längden då?

Men, både gatdäck och racedäck har ju utvecklats en del på senare år, så gamla sanningar gäller kanske inte så 100%-igt. Sportec som jag satte på, ska vara kända för att nötas ned, inför nästa omgång hade tänkte jag testa de nya Pilot Power, men som sagt, jag är öppen för alternativ
/Hasse
 

Laila

ser snabb ut
Gick med
19 Feb 2004
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer - Rakel
HansJ skrev:
Det är ju vad man hört, speciellt om det är lite blött eller kallt. Om sen racedäck dessutom håller sämre så blir det mer mek med byten, och frågan är om det lönar sig i längden då?

Men, både gatdäck och racedäck har ju utvecklats en del på senare år, så gamla sanningar gäller kanske inte så 100%-igt. Sportec som jag satte på, ska vara kända för att nötas ned, inför nästa omgång hade tänkte jag testa de nya Pilot Power, men som sagt, jag är öppen för alternativ
/Hasse

Mao så slipper jag kanske prata framgaffel på lördagkväll :tungan
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Alltså, jag kom ~800mil på mitt Pilot Power bakdäck. Sedan var det tokslut i mitten, fast med kanonfina kanter :rolleyes: . Kom även ~800 mil med Rennsportdäcket.
Jag gillar inte däck som är platta i mitten, blir så obehagliga att köra på.
Vi har ju så oändligt mycket effekt i våra tröskverk, så vi sliter ju inte bakdäck som Hayabusor. Skulle förvåna mig mycket om man inte får ut åtminstonde 500mil på ett racedäck bak på en TRX. NU pratar jag landsväg såklart.

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Det bör man nog göra. Köpte nya B-stone BT012SS till förra hojen (supersport alltså) och bakdäcket höll ungefär 500 mil. Det var ändå en relativt tung ZXR750 med lätt trim...

No offence Jåke, men det (be)visar min tes rätt bra tycker jag. Man får inte ut speciellt många fler mil ur ett überdyrt gatdäck än ett racedäck, så den ekonomiska biten är avklarad. Då återstår bara diskussionen om huruvida racedäcken funkar på väg.... Den skulle kunna bli lika lång som alla diskussioner om oljor och tändstift och slipon och miniblinkers och........

Jag tycker/upplever/tror/inbillar mig att jag har bättre fäste med racedäcken på vägen (efter lite uppvärmning) än med gatdäck. Det gör mig mer avslappnad som förare. Helt ärligt oroar jag mig inte för däckssläpp på väg, inte ens när jag kör så fort min usla talang tillåter...

//Peter
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Laila skrev:
Mao så slipper jag kanske prata framgaffel på lördagkväll :tungan
Lite som Pandoras ask, att börja prata däck...
Froven skrev:
Alltså, jag kom ~800mil på mitt Pilot Power bakdäck. Sedan var det tokslut i mitten, fast med kanonfina kanter . Kom även ~800 mil med Rennsportdäcket.
Och Rennsporten var ett 20 minutersdäck, eller? Låter ju bra! Fast Power Race är väl nytt för i år, med två gummiblandningar pss som Bridgestone har haft? Låter också intressant. Har hört olika om TRX och däcksslitage, både att den äter däck pga vrid, och att den inte gör det pga låg effekt... Ibland saknar man planekonomi, två däcksvarianter hade varit lättare att välja mellan...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Och Rennsporten var ett 20 minutersdäck, eller? Låter ju bra! Ibland saknar man planekonomi, två däcksvarianter hade varit lättare att välja mellan...

Rennsportet var ett 20 min från början, sedan levde det tre bandagar och ca 100 mil landsväg på en R1 (fast de har ju aldrig framdäcket i marken, det vet man ju), sedan bodde det på min TRX i ca 800 mil.

Håller med, planekonomi förenklar betydligt för den enskilde medborgaren.
Däcksdiskussionen på Dneprforumet är nog inte på riktigt samma nivå....

//Peter
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
HansJ skrev:
Lite som Pandoras ask, att börja prata däck...

Och Rennsporten var ett 20 minutersdäck, eller? Låter ju bra! Fast Power Race är väl nytt för i år, med två gummiblandningar pss som Bridgestone har haft? Låter också intressant. Har hört olika om TRX och däcksslitage, både att den äter däck pga vrid, och att den inte gör det pga låg effekt... Ibland saknar man planekonomi, två däcksvarianter hade varit lättare att välja mellan...

Rent logiskt borde ju vridet och accet ha större betydelse för däckslitaget än toppeffekten... :rolleyes:

Som lite lagom svensk tycker jag 170/60 alt. 55 borde vara vettigt, ingen som testat det?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top