Håller med om tempen, låter inte bra. Å andra sidan, om motorn överhettar, så borde det vara något lager som gått, och det i sig borde väl inte innebära att hojen får för mycket soppa eller att olja går in i förbränningsrummen. Jag funderade också på en topplockspackning/sprucken topp, men då borde det märkas på att den går sämre?
Vis av erfarenheten från förra året, så skulle jag satsa på att ta ett symptom åt gången, lägger man ihop alla symptom på en gång så blir det inte så logiskt längre, och det är ingen raketforskning att hålla på med våra hojar.
Mitt förslag:
1, Tempen, kolla dels att du har kylarvätska, både i kylarlocket och i expansionstanken. När du lyft kylarlocket, kika så du inte har olja i vattnet också.
2, Som Froven frågade, vad är normal temperatur, vad är hög temp, går fläkten igång?
3, Den tjocka slangen som går upp i luftburken på undersidan, bakom förgasarna, led ned den i en genomskinlig läskeblaskflaska eller liknande. Plugga också hålet som blir öppet med en bit tejp eller liknande. (Om du inte gör det går hojen mindre fett, och det kan iofs vara intressant att höra hur den går då oxå, men som sagt, en sak i taget, prova i så fall både med pluggat hål och utan) Berätta sen hur mycket olja som hamnar i burken, och hur långt och hur du kört. Du måste sannolikt köra en bra bit för att öht se något...
4, Berätta hur den gick med nya stift i? Stiften kan berätta mycket om hur motorn mår. Var den lätt startad eller inte efter bytet?
5, Om det är något med förgasarna, det enklaste testet är att testa att köra utan luftburken, knappt något skruva alls
Går den bättre utan luftburk (behöver inte gå bra, men bättre), så vet vi var vi ska börja leta. Om det hjälper, så kan du få hjälp här med att beställa och byta nålar och annat!
/Hasse