TRX-tråden

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
När jag kör pendlar tempen väldigt mkt. Innan problemen började så gick den som du sa nästan aldrig över 70 grader. Den blir ganska lätt överhettad.


Jag kollade kylarvätskan nu och det ser ut som att det är någon skit i den.. Vet inte om det är olja eller vad det kan vara.. Kan något vara igensatt i kylaren eller så kanske? Ska testa att byta kylarvätska och se hur den är.

Kan man spola igenom kylsystemet på något sätt?
Bra idé! Visst kan du spola igenom, köp kylarrengöring på en mack, det står beskrivet hur du ska göra. Man ska skölja ur kylsystemet efter en rengöring, innan man fyller på med ny vätska. Kika också på vattnet du tappar ur, olja flyter...

/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
När jag kör pendlar tempen väldigt mkt. Innan problemen började så gick den som du sa nästan aldrig över 70 grader. Den blir ganska lätt överhettad.


Jag kollade kylarvätskan nu och det ser ut som att det är någon skit i den.. Vet inte om det är olja eller vad det kan vara.. Kan något vara igensatt i kylaren eller så kanske? Ska testa att byta kylarvätska och se hur den är.

Kan man spola igenom kylsystemet på något sätt?

Ja, det finns kylarrens i diverse former, tror tom att Feltema har...

Om jag förstår dig rätt nu, din hoj skjuter olja upp i luftburken ( i sig inte speciellt allvarligt eller ovanligt), den trycker ut olja i kylarvattnet (aldrig bra öht), och den går varm (hur varm, fläkten startar vid ca 100grader) ?

Du kan prova med att först lukta i expansionskärlet för kylarvätskan. Luktar det olja/avgaser har du en ny topplockspackning att pyssla med.
Efter det, ta loss locket på kylaren och låt motorn gå en stund (inte koka..).
Bubblar det i kylet, och isf vad luktar det ? Avgas/olja ?

Nålar beställer du av Topham i tyskland, vet att Jåke förespråkar Factory Pro, och vad jag läst om dem verkar de bra men de kostar 4 ggr så mycket som orginal från tyskland. (Iofs är FP mkt billigare än orginal från sverige).

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Håller med här. En följd av hög oljeförbrukning är ökad värme i motorn. Eftersom den enligt utsago även ryker blått lutar det i mina ögon åt att en eller annan ventiltätning gett upp. Tror inte kolvringarna tar så mycket stryk av övertryck i vevhuset, inte heller ventilstyrningarna. Däremot är tätningarna desto känsligare...

Skillnaden på oljebelagda stift och bara bensinblöta är även ganska tydlig. Bränd olja lämnar tjock glaserad beläggning som går att skrapa av och då lossnar i bitar. Av bensin blir de sotiga eller helt enkelt bara blöta.
Och jag håller med om allt utom att ökad värme är en följd av hög oljeförbrukning ;) I sånt fall ska det nu vara extremt låg oljenivå, som gör att den inte smörjs(/kyls) som den ska. För hög temp beror på dålig kylning eller för hög friktion.
Rothless har oxå sagt att den inte förbrukar mycket olja? stämmer det fortfarande?
/Hasse
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
men trodde det var standard M gängor

Är jävligt säker på att det är std M gänga där......
Jag tappade en bult (vibrerade loss) och drog dit en annan och jag är säker på att det är en std M8
Blir tvungen att köra och hem och kolla på lunchen...
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Mina erfarenheter från bilar (finns en tysk mctillverkare som pillar med bilar på ledig tid) är att när kylarvattnet är geggigt har man ett par timmars fulmeck framför sig i garaget.

Rothless, tappa ur lite kylarvätska och beskriv färg/form :) och konsistens.

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
...
Blir tvungen att köra och hem och kolla på lunchen...
Blir du inte alls, men visst, om du har tid och lust så gör du mig glad! Det är alltså skruven som går in i muttern som sitter i spåret i ljuddämparen, inte skruvarna som håller fotpinne/ljuddämparfästet (bara så du inte kikar på fel skruv...)
/Hasse
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Jåke skrev:
Håller med här. En följd av hög oljeförbrukning är ökad värme i motorn. Eftersom den enligt utsago även ryker blått lutar det i mina ögon åt att en eller annan ventiltätning gett upp. Tror inte kolvringarna tar så mycket stryk av övertryck i vevhuset, inte heller ventilstyrningarna. Däremot är tätningarna desto känsligare...

Skillnaden på oljebelagda stift och bara bensinblöta är även ganska tydlig. Bränd olja lämnar tjock glaserad beläggning som går att skrapa av och då lossnar i bitar. Av bensin blir de sotiga eller helt enkelt bara blöta.

Stiften får aldrid någon tjock glaserad beläggning utan är bara blöta och sotiga.
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Och jag håller med om allt utom att ökad värme är en följd av hög oljeförbrukning ;) I sånt fall ska det nu vara extremt låg oljenivå, som gör att den inte smörjs(/kyls) som den ska. För hög temp beror på dålig kylning eller för hög friktion.
Rothless har oxå sagt att den inte förbrukar mycket olja? stämmer det fortfarande?
/Hasse

Den förbrukar inte mkt olja och nu var det länge sen jag körde eftersom jag inte vill/vågar eftersom jag inte vet vad som kan vara fel, så det där med att testa att leda av vevhusventilationen vet jag inte om jag vågar (vågar köra alltså).
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Stiften får aldrid någon tjock glaserad beläggning utan är bara blöta och sotiga.
Bort med luftburken! Första gången märker du ingen större skillnad när du startar, men efter ett tag borde stiften brännts rena (eller så rengör du stiftenb i samma veva, och då borde det bli skillnad direkt, så länge stiften i sig inte pajat pga att de blivit för blöta/sotiga)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Och byt kylarvätska (och kör i kylarrens)! Två enkla mekgrejor som kommer att ge mer ledtrådar för oss amatörmeckar :tummenupp
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Håller med om tempen, låter inte bra. Å andra sidan, om motorn överhettar, så borde det vara något lager som gått, och det i sig borde väl inte innebära att hojen får för mycket soppa eller att olja går in i förbränningsrummen. Jag funderade också på en topplockspackning/sprucken topp, men då borde det märkas på att den går sämre?

Vis av erfarenheten från förra året, så skulle jag satsa på att ta ett symptom åt gången, lägger man ihop alla symptom på en gång så blir det inte så logiskt längre, och det är ingen raketforskning att hålla på med våra hojar.

Mitt förslag:
1, Tempen, kolla dels att du har kylarvätska, både i kylarlocket och i expansionstanken. När du lyft kylarlocket, kika så du inte har olja i vattnet också.
2, Som Froven frågade, vad är normal temperatur, vad är hög temp, går fläkten igång?
3, Den tjocka slangen som går upp i luftburken på undersidan, bakom förgasarna, led ned den i en genomskinlig läskeblaskflaska eller liknande. Plugga också hålet som blir öppet med en bit tejp eller liknande. (Om du inte gör det går hojen mindre fett, och det kan iofs vara intressant att höra hur den går då oxå, men som sagt, en sak i taget, prova i så fall både med pluggat hål och utan) Berätta sen hur mycket olja som hamnar i burken, och hur långt och hur du kört. Du måste sannolikt köra en bra bit för att öht se något...
4, Berätta hur den gick med nya stift i? Stiften kan berätta mycket om hur motorn mår. Var den lätt startad eller inte efter bytet?
5, Om det är något med förgasarna, det enklaste testet är att testa att köra utan luftburken, knappt något skruva alls ;) Går den bättre utan luftburk (behöver inte gå bra, men bättre), så vet vi var vi ska börja leta. Om det hjälper, så kan du få hjälp här med att beställa och byta nålar och annat!
/Hasse


Svårt att säga någon normal temperatur vid köring då den pendlar väldigt mkt. När man stannar så kan den lätt klättra upp mot rödmarkeringen. Fläkten fungerar och går igång när den ska.

När jag satte i nya stift startade den relativt lätt första gången men sen var det samma startsvårigheter som med de gamla stiften.

Och som jag har skrivit innan så när jag väl får igång den så går den som den ska vid körning (Förutom att den nu blir för varm).

En annan sak värd att nämna är att när den har varit igång och jag har varit ute och kört så är den lätt att starta direkt efter att jag har stängt av motorn, men väntar jag ca 2-3 minuter så är den väldigt svårtstartad igen.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Kör som sagt med rennsport supersoft fram och bak och har inte problem med fäste. När det har regnat ute brukar jag försöka sladda ut ur korsningar, men det gick inte med dessa däck. Provade att dumpa kopplingen med ca 4k rpm, men det blev fäste direkCt (på blöt raka).
Får upp temp efter ngn km. Nackdelen är att de är för mjuka på bana. Alla däck frasar av sig, men dessa gropar sig och det nöts inte ner på landsväg sen utan blir värre.

Att myten om 180 däck finns beror nog på hur däcken vetter till. Som jag har fattat det så det bara "gaveln" på däcket som räknas som profil. För en del däck är väldigt toppiga och höga och en del platta och breda med samma bredd/profil.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Nu säger du ju att dina ventiler är nyjusterade; men enl det engelska forumet så beror mycket av startovilligheten på felaktigt ventilspel. Kan meken som justerade dina ventiler gjort en tabbe nånstans, och därmed skadat ventiltätningarna ?
Detta borde iofs "bara" generera startsvårigheter och blårök (höjd oljeförbrukning såklart), men inte öka driftstempen nåt nämnvärt.

Kan du inte ta ett djupt andetag och samla ihop dig och spalta upp felen igen ?
Typ : blöta stift, hög temp (hur hög), gegga i kylarvätskan, gegga på kylarlocket........

//Peter
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Froven skrev:
Nu säger du ju att dina ventiler är nyjusterade; men enl det engelska forumet så beror mycket av startovilligheten på felaktigt ventilspel. Kan meken som justerade dina ventiler gjort en tabbe nånstans, och därmed skadat ventiltätningarna ?
Detta borde iofs "bara" generera startsvårigheter och blårök (höjd oljeförbrukning såklart), men inte öka driftstempen nåt nämnvärt.

Kan du inte ta ett djupt andetag och samla ihop dig och spalta upp felen igen ?
Typ : blöta stift, hög temp (hur hög), gegga i kylarvätskan, gegga på kylarlocket........

//Peter


Återkommer när jag har tömt ur kylarvätskan och kollat!
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Svårt att säga någon normal temperatur vid köring då den pendlar väldigt mkt. När man stannar så kan den lätt klättra upp mot rödmarkeringen. Fläkten fungerar och går igång när den ska.

När jag satte i nya stift startade den relativt lätt första gången men sen var det samma startsvårigheter som med de gamla stiften.

Och som jag har skrivit innan så när jag väl får igång den så går den som den ska vid körning (Förutom att den nu blir för varm).

En annan sak värd att nämna är att när den har varit igång och jag har varit ute och kört så är den lätt att starta direkt efter att jag har stängt av motorn, men väntar jag ca 2-3 minuter så är den väldigt svårtstartad igen.
Tycker det låter mer och mer som soppa/förgasare. Din beskrivning av värmeproblemen låter normalt t.o.m.! Min går under landsvägskörning aldrig över 65 grader, men i stan eller vid stillastående (rödljus eller vad som) så klättrar tempen direkt. Fläkten går dock bara igång om det är varmt ute och jag står stilla en längre tid (+5 min, beroende på hur hårt jag kört innan). Stbail temp som på en bil, det är det aldrig...

Det är en lustig grej, när man börjar få något problem, så börjar man märka en massa andra saker som man inte sett tidigare. Skaffade kontaktlinser för många herrans år sen, och hade lite bekymmer i början. Jag har aldrig sett så mycket konstigt med mina ögon som då, min optiker blev tokig på alla frågor, och förmodligen hade mina ögon sett likadana ut under alla tider...

Är det soppa problem, så antingen nålar eller flottörer. Jag har inte originalförgasarna (men jag har mekhandbok iofs), men de andra kan berätta exakt hur du kikar på nålar och flottör/flottörnål. Men som sagt, utan luftburk så går den magrare, och det borde göra en märkbar skillnad.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Tycker det låter mer och mer som soppa/förgasare. Din beskrivning av värmeproblemen låter normalt t.o.m.! Min går under landsvägskörning aldrig över 65 grader, men i stan eller vid stillastående (rödljus eller vad som) så klättrar tempen direkt. Fläkten går dock bara igång om det är varmt ute och jag står stilla en längre tid (+5 min, beroende på hur hårt jag kört innan). Stbail temp som på en bil, det är det aldrig...
/Hasse

Håller med HansJ helt o hållet, bortsett från innehållet i kylartanken.
Om det är problem med fuggarna så kan det ge svartrök vid acceleration och dessutom kan det rinna soppa igenom fuggarna vid stillastående och skapa startsvårigheter. Dessutom blandas denna "igenomrunna" soppa med oljan i motorn, inget bra :( .

Nya nålar och rör från Düskland kostar ca 500:- inkl frakt för bägge fuggarna, snabb frakt var det också. Yamaha Svedala tar 513:- för 1 nål...
Hoppas att det är som Hans säger, det är det billigaste felet och det lättaste att åtgärda.

Än så länge tror jag på topplockspackningen dock... Tills du återkommit med lugnande besked om skicket på kylarvätskan.
//Peter
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Tömt ur kylarvattnet

Nu har jag tömt ut kylarvätskan och jag bifogar även ett par bilder på hur den ser ut.

Jag har iaf konstaterat att det inte är den mängd som det ska vara i. I instruktionsboken står det att det ska vara 1,7 liter och det är det ju absolut inte med tanke på att det är en 2 liters coca cola flaska på bilden. Så anledningen till att den har gått för varm borde ju vara att det har varit för lite kylarvätska i. Men det är väldigt märkligt då nivån har legat mellan low and full när jag har kollat, och likaså innan jag tömde.

En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?

På bilden är expansionskärlet borttaget för rengörning.

EDIT: Den mesta av skiten i vätskan kom när jag hällde ur det sista från expansionskärlet och den sista ur kylaren!
 

Bifogat

  • kylarv_flaska.jpg
    kylarv_flaska.jpg
    69.1 KB · Visningar: 79
  • kylarv_oppning.jpg
    kylarv_oppning.jpg
    55.4 KB · Visningar: 78
  • kylarsystem.jpg
    kylarsystem.jpg
    112.9 KB · Visningar: 93
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?

Problemet löst !! Du har ju Slime i kylaren :)

Skämt åsido, den kylarvätskan ser inte så dålig ut. Om den inte luktar avgas/olja. Hur ser locket till oljepåfyllningen ut ? (På insidan såklart).

Tog lite bilder från TDM-manualen.

//Peter
 

Bifogat

  • kyl1.jpg
    kyl1.jpg
    30.1 KB · Visningar: 86
  • kyl2.jpg
    kyl2.jpg
    40.3 KB · Visningar: 70
  • kyl3.jpg
    kyl3.jpg
    44.8 KB · Visningar: 77

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Froven skrev:
Problemet löst !! Du har ju Slime i kylaren :)

Skämt åsido, den kylarvätskan ser inte så dålig ut. Om den inte luktar avgas/olja. Hur ser locket till oljepåfyllningen ut ? (På insidan såklart).

Tog lite bilder från TDM-manualen.

//Peter


Vad jag kan känna lunktar den inte olja och avgaser.

Insidan av locket till oljepåfyllningen ser väl ut som det ska. Lite oljigt och luktar olja ;)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Nu har jag tömt ut kylarvätskan och jag bifogar även ett par bilder på hur den ser ut.

Jag har iaf konstaterat att det inte är den mängd som det ska vara i. I instruktionsboken står det att det ska vara 1,7 liter och det är det ju absolut inte med tanke på att det är en 2 liters coca cola flaska på bilden. Så anledningen till att den har gått för varm borde ju vara att det har varit för lite kylarvätska i. Men det är väldigt märkligt då nivån har legat mellan low and full när jag har kollat, och likaså innan jag tömde.

En annan sak är jag inte riktigt förstår mig på att det ska gå att fylla i kylarvätska igen? Bifogar en bild för att förklara vad jag menar. Antingen är jag ute och yrar på något konstigt spår eller så kan någon förklara för mig hur man ska kunna fylla på i expansionskärlet när vätskan ska gå genom en väldigt smal slang upp till kylarlocket, och dessutom uppåt!!? Eller är jag ute och cyklar och har fel angående var man ska fylla på kylarvätskan?

På bilden är expansionskärlet borttaget för rengörning.

EDIT: Den mesta av skiten i vätskan kom när jag hällde ur det sista från expansionskärlet och den sista ur kylaren!
OK, here we go, nästan som hjärnkirurgerna som opererar on-line :hihi

Jag tycker inte det ser ut som olja i din kylvätska, har sett bra värre resultat utan att varit orolig.

Frågan om mängden, jag har för mig att det finns två tömningsskruvar, dels en vid vattenpumpen, dvs under huset under slangen som går ned från kylaren på din bild (ursäkta om jag är övertydlig, men hellre det än att anta att du vet allt redan). Sen finns det nog en på framsidan av cylindrarna ockå, bakom avgaskrökarna någon stans?

Jag fyller på direkt i kylaren, tills det är helt fullt, stänger locket, och fyller sen på i expansionskärlet.

Om ingen opponerar sig högljutt, så skulle jag tro att du kan vara lugn angående topplockspackningen i vart fall, samt kan stoltsera med rengjord kylare, skadar aldrig.

Luftburken nudå? Eventuellt, här får de andra korrigera mig om jag har fel, så kan du om du kikar in i fuggarna med burken borta, se om nålarna är slitna. Behöver inte synas, men då är de rejält slitna, är i så fall ett hack i den annars jämna ytan. Kika in, lyft resp. trottel försiktigt med en hel och ren glasspinne eller dylikt.
/Hasse
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top