TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Wellcraft skrev:
Rent logiskt borde ju vridet och accet ha större betydelse för däckslitaget än toppeffekten... :rolleyes:

Som lite lagom svensk tycker jag 170/60 alt. 55 borde vara vettigt, ingen som testat det?

Nu skall vi se; vilket av följande saknar en Hayabusa : Vrid, effekt eller toppfart.... ? :7peta

Om man skall köpa nya "vanliga" däck ser inte jag någon anledning att inte köpa orginaldimension. Vill man ha beggade racedäck börjar det bli svårt att få tag i 160 däck, därav diskussionen om 180 däck. Skulle tro att det är ytterst krångligt att hitta racedäck i 170 dimension. Har iofs aldrig letat men tro är jag bra på....

//Peter
 

Wellcraft

Ny medlem
Gick med
12 May 2005
Ort
Sthlm
Hoj
Bandit 1250 -08, Bandit1200s -05 såld,WR 426 -01 såld, XT660X -05 såld, KLR 650 -01 Såld, VTR1000 -97, TRX 850 -97 såld, ZX9R -95 Såld, ZX400R Såld, FZ600 -88 såld, RD350 -84 såld, RM 400 -80 Skrotad, DT 50 -90 såld, KX 80 -82 såld
Froven skrev:
Nu skall vi se; vilket av följande saknar en Hayabusa : Vrid, effekt eller toppfart.... ? :7peta

TRXen saknar både effekt och toppfart...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
No offence Jåke, men det (be)visar min tes rätt bra tycker jag. Man får inte ut speciellt många fler mil ur ett überdyrt gatdäck än ett racedäck, så den ekonomiska biten är avklarad.

//Peter
Under förutsättning att man köper däck hos en handlare här i Svedala håller resonemanget. Det blir lite knas bara eftersom ett nytt bakdäck (även 012:an) kostar mig mellan 1300-1500 pix och normalt håller 8-900 mil. SS-däcket var mer ett "olycksfall i arbetet"... Att i det fallet köpa beggade racedäck som håller 500 mil är inte nån större vinst. Speciellt som jag måste betala nån att byta däck åt mig 3 ggr per säsong :3freak

Där föll liksom även den ekonomiska biten... :gnissla

Jag är å andra sidan rätt nöjd med mina gatdäck. De har alltid gjort det de ska både på bana och gata, och i de fall de inte pallar (bandagar) fick man ju anpassa sig istället. I dagsläget är diskussionen för min del ändå orelevant. Jag kan inte få tag på racedäck i en storlek som ens nästan passar och att t.ex. köra begagnade racedäck på en skojig grusväg är inte alls särskilt skojigt då de inte får upp nån värme alls :död
 
Last edited:

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jag kan ju nämna att ett dunlop 207 fullkomligt åts upp på 2 pass på en varm gotland ring. Jag hade kört lör-sön i mellangruppen, med mycket moderat slitage, men i den snabba gruppen försvann alltså däcket på runt 40 min körning.

Och, som jag sade, jag körde bana med ett battlax 054, funkade rätt bra. Och det är touring rakt av...

Nu har jag köpt ett 208 från düskland som verkar komma till mig i morgon. 1300 spänn till dörren, sjysst! Detta skall utvärderas på a-torp!
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
t.ex. köra begagnade racedäck på en skojig grusväg är inte alls särskilt skojigt då de inte får upp nån värme alls :död

Nu hamnade du allt i fel tråd :7peta

Jag drar mig tillbaka från däcksdiskussionen då det bara slutar på samma sätt som kristendomen vs islam eller Mobil vs Quakerstate....

Med förhoppningar om att alla har de däck de trivs med på Lördag :fyllisar

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Nu hamnade du allt i fel tråd :7peta

Jag drar mig tillbaka från däcksdiskussionen då det bara slutar på samma sätt som kristendomen vs islam eller Mobil vs Quakerstate....

Med förhoppningar om att alla har de däck de trivs med på Lördag :fyllisar

//Peter
:tungan

Jag har sett omdömen som säger att TRX går rätt bra på grusväg :rofl
 
Last edited:

one4fun

Snart börjar bankalaset :-)
Gick med
31 Oct 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CB 600F Hornet 2008a
Fick tips om att köra på michelin power fram 120/70/17 och michelin road bak 180/55/17. upptäckte att jag fick 35% rabatt hos en däckkrängare i stan...ca 3000 för ett set, monterat och klart...känns ok.
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Problem med olja i motorn

Motorcykel: Yamaha TRX 1996
Mil: 5200
Nyligen justerade ventiler.



Här kommer ett inlägg till eftersom mina problem inte ännu är lösta. Tänkte bara höra lite saker innan jag lämnar in till verkstad.

Jag har under en tid kört med för mycket olja i motorn vilken i början bara ledde till att lite olja kom upp i luftburken. Sen började de minde roliga problemen. Nu vill den knappt starta, tändstiften blir oljiga och den blåryker. Alltså det finns olja i motorn där det inte ska finnas... Jag har nyligen bytt tändstift och de gamla var oljiga.

Någon som har varit med om liknande?

Hur har ni löst det?

Vad är det som inte är tätt i motorn?

Har ni lämnat in till verkstad och vad har det i så fall kostat?

Jag har hört någon gång om några oljeringar! Vet inte vad det är så någon som vet får gärna förklara. Har någon bytt dessa själv och är det svårt?

// Från en som inte kommer åka hoj i sommar...
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Motorcykel: Yamaha TRX 1996
Mil: 5200
Nyligen justerade ventiler.



Här kommer ett inlägg till eftersom mina problem inte ännu är lösta. Tänkte bara höra lite saker innan jag lämnar in till verkstad.

Jag har under en tid kört med för mycket olja i motorn vilken i början bara ledde till att lite olja kom upp i luftburken. Sen började de minde roliga problemen. Nu vill den knappt starta, tändstiften blir oljiga och den blåryker. Alltså det finns olja i motorn där det inte ska finnas... Jag har nyligen bytt tändstift och de gamla var oljiga.

Någon som har varit med om liknande?

Hur har ni löst det?

Vad är det som inte är tätt i motorn?

Har ni lämnat in till verkstad och vad har det i så fall kostat?

Jag har hört någon gång om några oljeringar! Vet inte vad det är så någon som vet får gärna förklara. Har någon bytt dessa själv och är det svårt?

// Från en som inte kommer åka hoj i sommar...
Ojojoj... Jag får återkomma med lite utförligare svar, måste till sängs nu.

Oljeringar/kolvringar (olika saker men sitter på samma ställe och byts samtidigt) sitter "runt" kolvarna, och ska täta så att kompressionen blir kvar ovanför kolven. Lite pyssel att byta själv, men långt ifrån omöjligt!

Kolvringar är en teori, ventilstyrningar/tätningar en annan, dvs ventilerna sticker ned i förbränningsrummet, och kommer så att säga från ovansidan på topplocket, där det finns olja. Om styrningarna (ett slags metallhylsor) har blivit otäta pga slitage, kan det läcka olja ned i insugskanalen, och det sugs sen in med soppan.

Kan finnas andra orsaker också...

Dåliga kolvringar borde ge sämre gång, förutom att stiften sotar igen, du har inte samma kompression som du ska ha. Ventilstyrningar bör bara innebära att stiften sotar igen. Vill du felsöka själv så köp en kompressionprovare (helst med böjlig slang och gänga som passar till tändstiftshålen.

Det hände helt plötsligt eller? Har den gått sämre innan den började blåryka? Går den "normalt" när du rengjort stiften? Var det mycket olja i lufTburken? Får återkomma i morgon igen.
/Hasse
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Förbenade decibelgränser... Hittar inte skruvarna till originaldämparna, och inga standard som jag hade hemma passar. Någon som har tid och gängmått och kan kika vad det ska vara för dimensioner?
/Hasse
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Ojojoj... Jag får återkomma med lite utförligare svar, måste till sängs nu.

Oljeringar/kolvringar (olika saker men sitter på samma ställe och byts samtidigt) sitter "runt" kolvarna, och ska täta så att kompressionen blir kvar ovanför kolven. Lite pyssel att byta själv, men långt ifrån omöjligt!

Kolvringar är en teori, ventilstyrningar/tätningar en annan, dvs ventilerna sticker ned i förbränningsrummet, och kommer så att säga från ovansidan på topplocket, där det finns olja. Om styrningarna (ett slags metallhylsor) har blivit otäta pga slitage, kan det läcka olja ned i insugskanalen, och det sugs sen in med soppan.

Kan finnas andra orsaker också...

Dåliga kolvringar borde ge sämre gång, förutom att stiften sotar igen, du har inte samma kompression som du ska ha. Ventilstyrningar bör bara innebära att stiften sotar igen. Vill du felsöka själv så köp en kompressionprovare (helst med böjlig slang och gänga som passar till tändstiftshålen.

Det hände helt plötsligt eller? Har den gått sämre innan den började blåryka? Går den "normalt" när du rengjort stiften? Var det mycket olja i lufTburken? Får återkomma i morgon igen.
/Hasse


Det kom relativt plötsligt att den blev svårtstartad. Den var inte så mkt olja i luftburken. Lite hade ju även runnit ur genom dräneringen. När man väl får igång den så går den precis som den ska. Det ända jag har lagt märke till att jag tycker att den blir varmare än innan. Ibland är den nästan nära att bli överhettad.

Det lutar nog åt att jag får lämna in den till en verkstad. Jag anser mig ha allt för dåliga kunskaper att börja plocka med en motor och jag har dessutom inte något bra plats att hålla till på...

Tack så mycket för funderingarna!

//Henke
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
rothless skrev:
Det kom relativt plötsligt att den blev svårtstartad. Den var inte så mkt olja i luftburken. Lite hade ju även runnit ur genom dräneringen. När man väl får igång den så går den precis som den ska. Det ända jag har lagt märke till att jag tycker att den blir varmare än innan. Ibland är den nästan nära att bli överhettad.

Det lutar nog åt att jag får lämna in den till en verkstad. Jag anser mig ha allt för dåliga kunskaper att börja plocka med en motor och jag har dessutom inte något bra plats att hålla till på...

Tack så mycket för funderingarna!

//Henke
Fortsätter funderingarna...
När du satte i nya stift, gick den bra direkt, dvs började den gå sämre först då stiften sotat igen?

Vet inte om vi dryftade det förra gången, men kan det vara så att du "blandar" ihop symptomen, dvs att oljan i luftburken kom pga för hög nivå, men att det nu är något annat som spökar? Jag tänker närmast på förgasarna, de kära nålarna och emulisonrören. Om de är slitna så går hojen för fett, och stiften kan sota igen. Mycket billigare och enklare att fixa än kolvringar/ventilstyrningar. :tummenupp

Har nämligen för mig att du inte tyckte du hade någon oljeförbrukning att tala om. Om det verkligen är olja, som bränns i sådan takt, så borde det märkas på oljeförbrukningen...

Svårt, eftersom symptomet "svårstartad" kan vara grundorsaken, men också ett symptom på ett annat fel. Jag menar, om den är svårstartad pga stiften, så måste vi leta efter varför stiften sätts igen. Det kan bero på tändning, soppa, olja, dålig förbränning etc...

PS Testade du att stoppa in vevhusventilationen till luftburken i en annan burk, för att se om det fortfarande kommer olja den vägen?

/Hasse
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Förbenade decibelgränser... Hittar inte skruvarna till originaldämparna, och inga standard som jag hade hemma passar. Någon som har tid och gängmått och kan kika vad det ska vara för dimensioner?
/Hasse
Menar du dem till upphängningen i fotpinnen? Har för mig att det är vanlig M8 eller M10.
 
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
Menar du dem till upphängningen i fotpinnen? Har för mig att det är vanlig M8 eller M10.
Jupp, just de. Vet inte vad jag har för bultar liggandes, men trodde det var standard M gängor (köpte en låda med muttrar, brickor, skruvar på Biltema eller vad det var) som jag hade, men ingen passade... Inget gängmått har jag heller. Märkligt om en japs ahr annat än M gänga, får kanske testa fingänga. Nåja, får väl knata till skruvhandlaren och köpa lite olika för att testa...

BTW, med originaldämparna hörs det att det är hål i luftburken ;)
/Hasse
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
HansJ skrev:
Fortsätter funderingarna...
När du satte i nya stift, gick den bra direkt, dvs började den gå sämre först då stiften sotat igen?

Vet inte om vi dryftade det förra gången, men kan det vara så att du "blandar" ihop symptomen, dvs att oljan i luftburken kom pga för hög nivå, men att det nu är något annat som spökar? Jag tänker närmast på förgasarna, de kära nålarna och emulisonrören. Om de är slitna så går hojen för fett, och stiften kan sota igen. Mycket billigare och enklare att fixa än kolvringar/ventilstyrningar. :tummenupp

Har nämligen för mig att du inte tyckte du hade någon oljeförbrukning att tala om. Om det verkligen är olja, som bränns i sådan takt, så borde det märkas på oljeförbrukningen...

Svårt, eftersom symptomet "svårstartad" kan vara grundorsaken, men också ett symptom på ett annat fel. Jag menar, om den är svårstartad pga stiften, så måste vi leta efter varför stiften sätts igen. Det kan bero på tändning, soppa, olja, dålig förbränning etc...

PS Testade du att stoppa in vevhusventilationen till luftburken i en annan burk, för att se om det fortfarande kommer olja den vägen?

/Hasse


Hej igen!

Jag testade inte det där med vevhusventilationen. Förstår inte riktigt vad jag ska göra. Men det jag kan säga är att efter att jag har tappat ur olja så verkar det inte komma upp mer olja i luftburken. Jag har ju iofs inte kört mer än någon gång efter att jag har tappat ur olja till rätt nivå.

Det verkar ju iaf vara stor idé att kolla förgasarna och nålarna innan man gör något annat. Men då kommer vi till nästa problem! Nämligen att göra det :) Det låter ju som att det kanske skulle kunna vara förgasarna eftersom jag skrev för länge sen att den bara gick på en cylinder och att det fixade sig efter att jag hade rengjort ena tändstiftet. När jag köpte motorcykeln var det ett par hål uppborrade i ljuddämparen för bättre ljud. Och jag borrade upp ett par extra. Kan det vara så att den är så känslig så att den går för fett efter det?

Jag har aldrig sett eller plockat med en förgasare! Är det svårt att ställa in eller kontrollera själv?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
Det ända jag har lagt märke till att jag tycker att den blir varmare än innan. Ibland är den nästan nära att bli överhettad.

//Henke

Detta är det som hade oroat mig mest. Tempmätaren orkar ytterst sällan över 65 grader C på någon av de 3 TRXer jag känner till.
Den maskinen hade jag låtit någon titta över alt rivit den själv för att konstatera varför den går varm...
Hur ser kylarvätskan ut ? Du har inte lyckats få olja där ock ?

//Peter
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
rothless skrev:
Hej igen!

När jag köpte motorcykeln var det ett par hål uppborrade i ljuddämparen för bättre ljud. Och jag borrade upp ett par extra. Kan det vara så att den är så känslig så att den går för fett efter det?

Jag har aldrig sett eller plockat med en förgasare! Är det svårt att ställa in eller kontrollera själv?

Den skulle väl isåfall snarare gå för magert, iom att du släpper igenom mer luft på en given bränsleblandning...

Hur varm blir hojen ? Vad visar tempmätaren vid normal körning ?

//Peter
 

rothless

Ny medlem
Gick med
4 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
en kul
Froven skrev:
Den skulle väl isåfall snarare gå för magert, iom att du släpper igenom mer luft på en given bränsleblandning...

Hur varm blir hojen ? Vad visar tempmätaren vid normal körning ?

//Peter


När jag kör pendlar tempen väldigt mkt. Innan problemen började så gick den som du sa nästan aldrig över 70 grader. Den blir ganska lätt överhettad.


Jag kollade kylarvätskan nu och det ser ut som att det är någon skit i den.. Vet inte om det är olja eller vad det kan vara.. Kan något vara igensatt i kylaren eller så kanske? Ska testa att byta kylarvätska och se hur den är.

Kan man spola igenom kylsystemet på något sätt?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Detta är det som hade oroat mig mest. Tempmätaren orkar ytterst sällan över 65 grader C på någon av de 3 TRXer jag känner till.
Den maskinen hade jag låtit någon titta över alt rivit den själv för att konstatera varför den går varm...
Hur ser kylarvätskan ut ? Du har inte lyckats få olja där ock ?

//Peter
Håller med här. En följd av hög oljeförbrukning är ökad värme i motorn. Eftersom den enligt utsago även ryker blått lutar det i mina ögon åt att en eller annan ventiltätning gett upp. Tror inte kolvringarna tar så mycket stryk av övertryck i vevhuset, inte heller ventilstyrningarna. Däremot är tätningarna desto känsligare...

Skillnaden på oljebelagda stift och bara bensinblöta är även ganska tydlig. Bränd olja lämnar tjock glaserad beläggning som går att skrapa av och då lossnar i bitar. Av bensin blir de sotiga eller helt enkelt bara blöta.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Håller med om tempen, låter inte bra. Å andra sidan, om motorn överhettar, så borde det vara något lager som gått, och det i sig borde väl inte innebära att hojen får för mycket soppa eller att olja går in i förbränningsrummen. Jag funderade också på en topplockspackning/sprucken topp, men då borde det märkas på att den går sämre?

Vis av erfarenheten från förra året, så skulle jag satsa på att ta ett symptom åt gången, lägger man ihop alla symptom på en gång så blir det inte så logiskt längre, och det är ingen raketforskning att hålla på med våra hojar.

Mitt förslag:
1, Tempen, kolla dels att du har kylarvätska, både i kylarlocket och i expansionstanken. När du lyft kylarlocket, kika så du inte har olja i vattnet också.
2, Som Froven frågade, vad är normal temperatur, vad är hög temp, går fläkten igång?
3, Den tjocka slangen som går upp i luftburken på undersidan, bakom förgasarna, led ned den i en genomskinlig läskeblaskflaska eller liknande. Plugga också hålet som blir öppet med en bit tejp eller liknande. (Om du inte gör det går hojen mindre fett, och det kan iofs vara intressant att höra hur den går då oxå, men som sagt, en sak i taget, prova i så fall både med pluggat hål och utan) Berätta sen hur mycket olja som hamnar i burken, och hur långt och hur du kört. Du måste sannolikt köra en bra bit för att öht se något...
4, Berätta hur den gick med nya stift i? Stiften kan berätta mycket om hur motorn mår. Var den lätt startad eller inte efter bytet?
5, Om det är något med förgasarna, det enklaste testet är att testa att köra utan luftburken, knappt något skruva alls ;) Går den bättre utan luftburk (behöver inte gå bra, men bättre), så vet vi var vi ska börja leta. Om det hjälper, så kan du få hjälp här med att beställa och byta nålar och annat!
/Hasse
 
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Top