TRX-tråden

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Phr33k skrev:
Det jag tänkte på var om styrkronan från en TDM eller XTZ passar på TRXen.
Jag har blivit upplyst :mattias

Mätte avståndet mellan gaffelbenen på TDM & TRX. Det skiljer ungefär 5 mm i bredd mellan dem. Kronorna går alltså inte att växla mellan hojarna :gnissla
 

Rillle

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
-02 KTM Duke II
Jåke skrev:
Jag har blivit upplyst :mattias

Mätte avståndet mellan gaffelbenen på TDM & TRX. Det skiljer ungefär 5 mm i bredd mellan dem. Kronorna går alltså inte att växla mellan hojarna :gnissla

Attans! Tack och bock för att du la ner tid och kollade upp detta. Jag får ta o spana efter en XTZ att undersöka då =)

Fast det kanske är enklast att leta rätt på en skrotad TRX styrkrona o förstärka o borra, då kan man ju jämföra det priset med att få en tillverkad för 1500.

Heh, jag postade inlägget från min brors dator och var således inloggad som honom =) / Phr33k
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
TRX-joCCe skrev:
Tjenare Gustav

Det är det intrycket jag fått av de som tidigare ägt trx. De saknar dem även om de bytt upp sig till bättre hojjar.

Hur har det gått med tävlandet i år då?
Får jag råd med gathoj igen så ligger en TRX väldigt bra till, kanske lite konservativt men det är svårt att hitta mer "bang for the buck".
Tävlnadet går inte alls. Har bara fått ihop till en dag på Gelleråsen och komemr missa SM.-et på Sviestad så premiären blir väl på BikeWeek. Blir glad om jag får ihop till tre race, tyvärr.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Kom igen nu...

Anderstorp 2/7, hittills kommer följande:

Jåke
Laila
TRX-Jocce
Froven
T-rex
+ev en GBG-TRX till
One4Fun

Inga fler som är intresserade? Pilsner, grilla, fin-väder och TRX-ljug, kan det bli trevligare? (Jocce och Froven lär diskutera R1-gafflar hela tiden :gnissla) På söndagen är det SM-tävlingar på Sviestad, tänkte ev. stanna till där på hemvägen.
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Anderstorp 2/7, hittills kommer följande:

Jåke
Laila
TRX-Jocce
Froven
T-rex
+ev en GBG-TRX till
One4Fun

Inga fler som är intresserade? Pilsner, grilla, fin-väder och TRX-ljug, kan det bli trevligare? (Jocce och Froven lär diskutera R1-gafflar hela tiden :gnissla) På söndagen är det SM-tävlingar på Sviestad, tänkte ev. stanna till där på hemvägen.
/Hasse

Har jag fått på min gaffel kommer jag. Just nu ser det inte jätteljust ut men det är bra väder iaf.
Den ev GBG-TRX jag skulle haft med mig kommer INTE.

Btw, är det någon som ännu inte fått på Bluespots, jag har en uppsättning liggandes. OK, pump (ej handtaget) behållare och gummislangar passandes R1, 1500:-. Kan ta med grejorna till Anderstorp.

//Peter
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
HansJ skrev:
Anderstorp 2/7, hittills kommer följande:

Jåke
Laila
TRX-Jocce
Froven
T-rex
+ev en GBG-TRX till
One4Fun

Inga fler som är intresserade? Pilsner, grilla, fin-väder och TRX-ljug, kan det bli trevligare?

Jag dyker förmodligen upp under dagen (vänder hemåt igen framåt kvällningen)


Froven skrev:
Btw, är det någon som ännu inte fått på Bluespots, jag har en uppsättning liggandes. OK, pump (ej handtaget) behållare och gummislangar passandes R1, 1500:-. Kan ta med grejorna till Anderstorp.

//Peter

Ge mig en dag att gå igenom räkenskaperna, men det låter lockande :)
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Blandade ihop lite folk, så här ska det se ut:

Jåke
Laila
TRX-Jocce
Froven
T-rex
BenPool
HansJ

/Hasse
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Har jag fått på min gaffel kommer jag. Just nu ser det inte jätteljust ut men det är bra väder iaf.
Den ev GBG-TRX jag skulle haft med mig kommer INTE.

Btw, är det någon som ännu inte fått på Bluespots, jag har en uppsättning liggandes. OK, pump (ej handtaget) behållare och gummislangar passandes R1, 1500:-. Kan ta med grejorna till Anderstorp.

//Peter

Jag köper gärna bromspumpen.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Nånsin undrat varför drivet är så gott i våra motorer? Jag fick en kopia på en artikel som Tobbe.P hittat, som jag lovade slänga upp på forumet, och här är den. Intressant!
 

Bifogat

  • 270_1.JPG
    270_1.JPG
    66.5 KB · Visningar: 154
Last edited:

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Gör om, gör rätt.

Det syns inget, väldigt otydlig text.

//Peter
Fan vad snabb du var då, bättre så?

Usch vad imponerad jag blir av din företagsamhet, en annan går och suger på saker hurlänge som helst, du får ett erbjudande av en slump och vips så hänger hojen i päronens garage och det pressas prylar och svarvas mojänger. Hoppas det går bra!
/Hasse
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Fan vad snabb du var då, bättre så?

Usch vad imponerad jag blir av din företagsamhet, en annan går och suger på saker hurlänge som helst, du får ett erbjudande av en slump och vips så hänger hojen i päronens garage och det pressas prylar och svarvas mojänger. Hoppas det går bra!
/Hasse

Mycket bättre ! :)

Jag hoppas oxå att det går bra :va . Nu har jag offrat TRXens styrstam på R1gaffelns altare, så passar det inte nu har jag varken eller :rolleyes: .
Hoppas få ihop eländet innan midsommar.
Framskärm är beställd oxå, hoppas allt kommer på plats och funkar innan A-torp.

//Peter
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Froven skrev:
Btw, är det någon som ännu inte fått på Bluespots, jag har en uppsättning liggandes. OK, pump (ej handtaget) behållare och gummislangar passandes R1, 1500:-. Kan ta med grejorna till Anderstorp.

//Peter


Måste tyvärr hoppa av erbjudandet. Det var lockande men det ser ut som om jag får införskaffa ett nytt drivpaket istället :(
Men utan det behöver jag inga bromsar
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Gaffeln är på plats, temporärt. Hade inget lagerfett :huvet hemma, men jag var ju såklart så nyfniken att jag var tvungen att se att allt passade.

Jocce; den delen av stammen jag pratade om verkar inte orsaka några problem. Hur fick du loss knäckbultarna på TRXens tändningslås :confused: ?

Gafflar som har legat ner, låter det lustigt i dem om man låter vätskan rinna omkring inne i dem ?

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Gaffeln är på plats, temporärt. Hade inget lagerfett :huvet hemma, men jag var ju såklart så nyfniken att jag var tvungen att se att allt passade.

Jocce; den delen av stammen jag pratade om verkar inte orsaka några problem. Hur fick du loss knäckbultarna på TRXens tändningslås :confused: ?

Gafflar som har legat ner, låter det lustigt i dem om man låter vätskan rinna omkring inne i dem ?

//Peter
Kul! Avundsjuk...
Gaffeln ska luftas, dvs pumpas fram och tillbaka i normalläge (ingen erfarenhet av USD, men det borde vara samma sak?), tills luftbubblorna är borta ur oljan.
Men vad menar du med att det låter lustigt om vätskan rinner omkring i dem?
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Kul! Avundsjuk...
Gaffeln ska luftas, dvs pumpas fram och tillbaka i normalläge (ingen erfarenhet av USD, men det borde vara samma sak?), tills luftbubblorna är borta ur oljan.
Men vad menar du med att det låter lustigt om vätskan rinner omkring i dem?

Luftningen gör man ju utan fjäder när man bytt olja eller dyl. Denna gaffeln har ju inte vart isär såvitt jag vet, bara legat länge.
Det låter precis som att det är "jättemycket" luft i gaffeln. Men den är ju tät ?
Kan mkt väl varit dåligt/dålig olja i från början. Det låter som när man vänder på ett rör med vatten och lite luft i, det liksom bubblar och porlar.
Bara att byta gaffelolja ock.

Äntligen ser jag ljuset i tunneln, hoppas det inte är ett mötande tåg bara...

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Luftningen gör man ju utan fjäder när man bytt olja eller dyl. Denna gaffeln har ju inte vart isär såvitt jag vet, bara legat länge.
Det låter precis som att det är "jättemycket" luft i gaffeln. Men den är ju tät ?
Kan mkt väl varit dåligt/dålig olja i från början. Det låter som när man vänder på ett rör med vatten och lite luft i, det liksom bubblar och porlar.
Bara att byta gaffelolja ock.

Äntligen ser jag ljuset i tunneln, hoppas det inte är ett mötande tåg bara...

//Peter
Stämmer, men (teoretiskt resonemang som jag iofs tror på, men vet gör jag som vanligt inte ;)) borde det inte vara möjligt för luften (som ska finnas i gaffeln ändå fast ovanför oljan) att smita in i nederdelen av gaffeln om den ligger ner? Oljebyte är nog inte fel i vilket fall som helst...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Denna gaffeln har ju inte vart isär såvitt jag vet, bara legat länge. Det låter som när man vänder på ett rör med vatten och lite luft i, det liksom bubblar och porlar.
//Peter
Om den legat länge har ju oljan och luften bytt plats lite grann. Det tar ett tag för sakerna att komma på plats igen, du kan t.o.m behöva köra den ett tag. Att det gurglar i den under tiden är normalt. Låter likadant som när man bytt olja och luftar antar jag.

Edit: Det blev visst lite repris det här.... :gnissla
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
Oljebyte är nog inte fel i vilket fall som helst...

Såklart, oljan skall bytas, men jag är ju rätt kåt på att få provat hojen...

För övrigt har Mr Yamaha tänkt till ordentligt när han konstruerade främre hjulaxeln till R1an. Det är en 19mm insex. Sådana brukar ju ligga o drälla i var mans garage... En polaren som köpte sin R1-01 ny, följer det heller inte med ett orginalverktyg som passar.....

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Froven skrev:
Gaffeln är på plats, temporärt. Hade inget lagerfett :huvet hemma, men jag var ju såklart så nyfniken att jag var tvungen att se att allt passade.

Jocce; den delen av stammen jag pratade om verkar inte orsaka några problem.
Gött mos!
Froven skrev:
Hur fick du loss knäckbultarna på TRXens tändningslås :confused: ?
Brytbultarna är ett satans gissel. De är dessutom loctite'ade.

Först så borrade jag dem och provade en sån där skårad pinne som man använder för att få ut avbrutna skruvar. Det gick väl sådär... Ena pinnen slirade bara runt och den andra bröts av i hålet :huvet

Sen knackade jag dem mot gängans riktning och på så sätt skruvade ut dem.
Knackade som en besatt innan de släppte.

Hade jag vetat att de var loctite'ade, så hade jag värmt upp skruvarna tills loctiten hade släppt. Går nog mycket lättare att knacka dem då

Froven skrev:
Gafflar som har legat ner, låter det lustigt i dem om man låter vätskan rinna omkring inne i dem ?

//Peter
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Anderstorp 2/7, hittills kommer följande:

Jåke
Laila
TRX-Jocce
Froven
T-rex
+ev en GBG-TRX till
One4Fun

Inga fler som är intresserade? Pilsner, grilla, fin-väder och TRX-ljug, kan det bli trevligare? (Jocce och Froven lär diskutera R1-gafflar hela tiden :gnissla) På söndagen är det SM-tävlingar på Sviestad, tänkte ev. stanna till där på hemvägen.
/Hasse


Hasse! En "2ono" åker bil med släp från eskilstuna. Kolla med honom. Kanska bara kan åka med ena riktingen, men ändå?
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top