TRX-tråden

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Jag var på Falkenbergsbanan igår och har kommit till insikt med att bromsarna fram inte räcker till, en uppdatering av dessa behövs.
Vad är det jag skall skaffa och tänka på?
Jag har förstått att R1ans ok skall passa, behöver jag byta skivor också?

Är det någon som har eller fet vart jag hittar det jag behöver och vad skall det kosta.

Tråkigt med cykeln "Ben Pool"
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
Jag var på Falkenbergsbanan igår och har kommit till insikt med att bromsarna fram inte räcker till, en uppdatering av dessa behövs.
Vad är det jag skall skaffa och tänka på?
Jag har förstått att R1ans ok skall passa, behöver jag byta skivor också?

Är det någon som har eller fet vart jag hittar det jag behöver och vad skall det kosta.

Tråkigt med cykeln "Ben Pool"
Med risk för att starta nytt religionskrig (m.a.p. däcksvaldiskussionen tidigare i tråden ;)), men prova att sätta i andra belägg, sintrade som TomK gjort. Bromsverkan lär bli bättre.

Jag tror lite på hans teori, det är nog så att när vi andra satt på Bluespots så har vi fått bättre belägg också (kastar mig i skydd...)

Om det nu inte räcker, så prova i följande ordning:
-Bluespotok, bultas på rakt av, inga modifieringar krävs. Hittas ofta på ebay, här på annons avdelningen etc, ca pris 1000:-
-Stålspunna slangar, har du tur kommer de med oken, annars kostar väl nya runt en tusing också
-R1ans handbromspump, ett par hundralappar får du minst ge.

Bromskivor behöver du inte byta, allt är "bolt-on"

/Hasse
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Tack Hans, jag börjar med lite modifieringar först, nya belägg, nya slangar. funkar inte det så letar jag efter "bluespot"

En fråga till: bromsarna "matta" vart efter dom blir varma, ligger det problemet i oken, skivorna, bromsvätskan eller är det för att jag blir "varm i kläderna" och bromsar senare innan kurvorna och kräver mer...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ripnilpor skrev:
Tack Hans, jag börjar med lite modifieringar först, nya belägg, nya slangar. funkar inte det så letar jag efter "bluespot"

En fråga till: bromsarna "matta" vart efter dom blir varma, ligger det problemet i oken, skivorna, bromsvätskan eller är det för att jag blir "varm i kläderna" och bromsar senare innan kurvorna och kräver mer...
Såg nu att ordningen blev fel, jag misstänker att slangarna gör större skillnad, men som sagt, ofta kan man få både ok och slangar i ett paket.

Min ringa erfarenhet av bana är att bromsarna mattas, pungt.

Bättre belägg leder kanske bort värme bättre, men pallar i vart fall högre temp. Bättre ok borde också kunna leda bort värme bättre. (Har hört att man kan ta bort gnisselplåtarna för bättre kylning, har dock inte testat själv.)
Om du sen inte har frisk olja i, så kan det bli riktigt spännande om den blir så varm att vattnet i den förångas... Skivor i annat material pallar också högre värme, och kyls förhoppningsvis bättre.

Dags för ett helt ISR kit kanske ;)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ripnilpor skrev:
En fråga till: bromsarna "matta" vart efter dom blir varma, ligger det problemet i oken, skivorna, bromsvätskan eller är det för att jag blir "varm i kläderna" och bromsar senare innan kurvorna och kräver mer...
Naturligtvis blir de lite mattare varefter de blir varma, eller snarare överhettade. Hela bromssystemet tar åt sig av värmen och det upplevs som att handtaget tar längre och längre in b.l.a.
Har man organiska belägg blir de "hala" och alla gummidelar mjuknar så det flexar mer. Det är bl.a. därför sintrade belägg och stålspunna slangar främst ger märkbar skillnad vid just bankörning. köper man sintrade belägg får man dessutom ofta med en lite gummimatta att sätta på baksidan av beläggen, den ersätter "gnisselplåten" och är till för att minimera värmeöverföringen från beläggen till bromoket och bromsvätskan. En TRX är ju inte direkt nån RR-hoj med delar optimerade för rejs :rolleyes:

Sen ökar du naturligtvis farten eftersom vilket ställer större krav på bromsarna. För man vill ju bromsa senare fast man höjt farten :3freak

Ett sätt att själv minimera problemet är att köra mjukare och låta bli att bromsa in i kurvorna utan anpassa farten lite tidigare och ha gas in i kurvorna, då belastar man inte bromsarna så mycket. Det går dessutom lika fort även om det kanske inte känns så då det inte blir lika ryckigt.
Det är endast på tävling där man slåss om spåren in i kurvorna man behöver bromsa toksent, det ger egentligen inte maximal fart utan avsikten är att inte bli omkörd.

(sorry, glömde stänga av "instruktörs-mode"...) :tomten
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Jåke skrev:
...
Ett sätt att själv minimera problemet är att köra mjukare och låta bli att bromsa in i kurvorna utan anpassa farten lite tidigare och ha gas in i kurvorna, då belastar man inte bromsarna så mycket. Det går dessutom lika fort även om det kanske inte känns så då det inte blir lika ryckigt.
...
:fakta
Jag låg bakom Jåke några varv på Atorp, och han bromsade inget, jag däremot med iofs begränsad förmåga och erfarenhet gav allt jag kunde, men kom inte ifatt... Jag bromsade förmodligen för tidigt och för mycket, och fick ett moment till som tar bort fokus från kurvtagningen.
Sen känns det inte lika fränt, men fakta kvarstår, mjuk körning ger bättre flyt och högre kurvhastigheter, åtminstone för oss rookies.
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
"Dags för ett helt ISR kit kanske " "Hold your horses" jag kör ju bara lite sporthoj!;)

Ny olja har jag pyttsat i.

Iom TRX ax och toppfart så är det mest strax innan och i kurvorna som man "vinner mark" (inte för att man blir okörd så ofta exp. R1, RR):(

Tack för de vettiga svaren, nu skall jag kolla efter "bluespot" med slangar och hittar jag inte det så blir det nya stålomspunna slangar och sintrade belägg.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
HansJ skrev:
:fakta
Jag låg bakom Jåke några varv på Atorp, och han bromsade inget, jag däremot med iofs begränsad förmåga och erfarenhet gav allt jag kunde, men kom inte ifatt... Jag bromsade förmodligen för tidigt och för mycket, och fick ett moment till som tar bort fokus från kurvtagningen.
Sen känns det inte lika fränt, men fakta kvarstår, mjuk körning ger bättre flyt och högre kurvhastigheter, åtminstone för oss rookies.

Sant, men den stora vinsten är nog inte den "mjuka" körningen, utan hjärnans bristande förmåga att besluta sig för när man uppnått en "säker" hastighet in i kurvan.
Håller man full rulle länge in mot kurvan, säg 200 km/h och börjar bromsa så bromsar man tills hjärnan uppfattat en "tillräcklig" fartminskning, farten nu kanske är 110km/h. När du nu går in i kurvan undrar du varför du håller på att ramla pga bristande fart. Hade man istället kört hela rakan i 150km/h och bara "duttat" på bomsen så hade du kört i 140km/h i kurvan och ändå upplevt det hela som helt odramatiskt.

Tyckte vi såg otaliga exempel på detta på Atorp, man blir omkörd av ett getingbo på rakan som sedan börjar bromsa långt innan 100skylten och man själv kommer ner strax under styrfart in i "norra kurvan".

Jåkes körning är väl ett väldigt bra exempel på detta, teorin verkar läras ut på alla SMC-körningar. Men hur kul är det att bli omkörd på alla rakor och inte ha ett studsande, slingrande bakhjul i ingången till kurvorna ??

//Peter
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Sant, men den stora vinsten är nog inte den "mjuka" körningen, utan hjärnans bristande förmåga att besluta sig för när man uppnått en "säker" hastighet in i kurvan.
Håller man full rulle länge in mot kurvan, säg 200 km/h och börjar bromsa så bromsar man tills hjärnan uppfattat en "tillräcklig" fartminskning, farten nu kanske är 110km/h. När du nu går in i kurvan undrar du varför du håller på att ramla pga bristande fart. Hade man istället kört hela rakan i 150km/h och bara "duttat" på bomsen så hade du kört i 140km/h i kurvan och ändå upplevt det hela som helt odramatiskt.
...
//Peter
Första att skriva under på det! Kan man bara få in i huvudet vad som är lämplig/möjlig kurvfart, OCH lära sig att bromsa effektivt, dvs sent nog och inte för mycket, så kan man nog röka många förare på mycket värre maskiner...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Sant, men den stora vinsten är nog inte den "mjuka" körningen, utan hjärnans bristande förmåga att besluta sig för när man uppnått en "säker" hastighet in i kurvan.
Håller man full rulle länge in mot kurvan, säg 200 km/h och börjar bromsa så bromsar man tills hjärnan uppfattat en "tillräcklig" fartminskning, farten nu kanske är 110km/h. När du nu går in i kurvan undrar du varför du håller på att ramla pga bristande fart. Hade man istället kört hela rakan i 150km/h och bara "duttat" på bomsen så hade du kört i 140km/h i kurvan och ändå upplevt det hela som helt odramatiskt.
//Peter
Nog tyckte jag att det stod 200 på min mätare på rakan :va

:tungan

Visst, hjärnan är fartblind. Många som inte RR-förare tokgasar och bromsar för mycket, det är så knoppen fungerar. Men det finns ett annat sätt att göra det på (märker ni att vi redan kommit från ämnet till nåt helt annat :lol ). Om jag tokgasar på rakan och sedan bromsar tidigare, så pass tidigt att jag hinner justera farten om jag bromsat förmycket, då får hjärnan tid på sig att uppfatta farten ändå.
Istället för att tokbromsa sig in i kurvan vid 50-meterskylten kan man bromsa lika hårt vid 150 för att släppa bromsen och istället gå på gas. Det är inte lika spektakulärt eller adrenalinframkallande, men man får mer tid att lära sig.

Visst, jag ÄR seriöst SMC-skadad och alla har olika körsätt. Detta är det jag oftast använder och i stora drag vad CSS lär ut, även om jag brukar köra hard-in/hard-out jag med. Det går bara inte lika fort och jag blir mycket tröttare... med TDM:en var det dessutom riktigt spännande när hojen ormade sig in i kurvan efter rakan på A-torp.
Hårdrock :yoparty

Nu ska jag prova med en TRX istället :tummenupp
 
Last edited:

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke skrev:
Nog tyckte jag att det stod 200 på min mätare på rakan :va

:tungan

Jag får be om ursäkt om det kunde uppfattas som ett påhopp på TDMförarens förmåga att hantera gasrullen på flygrakan :pannkyss

Jag körde aldrig med dig så jag vet inte alls (bortsett från att du stod i gräset innan Opeln av någon konstig anledning :7peta ), utan jag försökte hålla med HansJ i hans beskrivning av din körning.

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Nej, nej jag menar verkligen det...intrestant:pannkyss

jag vet ju hur jag själv kör, full fart, tvärbromsar fulsula igen.

Jag kan behöva lära mig att köra lite kontrollerat men menar också att man kör lättast om i kurvorna men då vil man ju ha en broms man kan lita på.

mao "bra läsning" :corn

Jag vet att många använder :corn då det är dags att sluta men inte jag:)
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Froven skrev:
Jag får be om ursäkt om det kunde uppfattas som ett påhopp på TDMförarens förmåga att hantera gasrullen på flygrakan :pannkyss
//Peter
:hihi

Jag tar inte åt mig så enkelt, du har ju rätt. Vänner igen? :pannkyss

Froven skrev:
(bortsett från att du stod i gräset innan Opeln av någon konstig anledning )

Ja, ja.... :huvet
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Ripnilpor skrev:
"Dags för ett helt ISR kit kanske " "Hold your horses" jag kör ju bara lite sporthoj!;)

Ny olja har jag pyttsat i.

Iom TRX ax och toppfart så är det mest strax innan och i kurvorna som man "vinner mark" (inte för att man blir okörd så ofta exp. R1, RR):(

Tack för de vettiga svaren, nu skall jag kolla efter "bluespot" med slangar och hittar jag inte det så blir det nya stålomspunna slangar och sintrade belägg.
Vilken årsmodell av "Bluespot" bör man leta efter till min TRX850 -98.
så att man inte köper en hög med roliga grejor i onödan.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
Vilken årsmodell av "Bluespot" bör man leta efter till min TRX850 -98.
så att man inte köper en hög med roliga grejor i onödan.

Alla som inte är radiella. Dvs Th-ace, R6,R1 tom 04? Bulldog, MT01.

Även de guldiga och vita som inte är radiella passar.


Jåke: :fyllisar

//Peter
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Nu är det snart lunch och vill bara tillägga.........

Intrestant...

En vestenkalpig unsdernöking gjord vid ett untivseriet i Enlgand har visat att utfiall de två fösrta och de två sista botskevärna i alla orden i en text är ritkigt plessarade, spelar det liten roll i viklen orgnindslöfjd de övirga boskvätrena i orden kommer. Tetxen är fullt läbsar t.o.m. om de andra bokestävrna kommer hullorebmuller! Detta eftorsem vi inte läser varje enkisld botksav, utan ser bidlen av ordet som helhet.

Inresstant!
 

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Froven skrev:
Alla som inte är radiella. Dvs Th-ace, R6,R1 tom 04? Bulldog, MT01.

Även de guldiga och vita som inte är radiella passar.


Jåke: :fyllisar

//Peter
Kanon, då har jag ju många allternativ att söka efter...tack

inget annat som har missats i konversationen som jag bör tänka på.

frågvis, men du/ni verkar ju "veta" massor.
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
RipnilporTack för de vettiga svaren skrev:
Jag bytte i följande ordning:

1. R1-ok, grym skillnad i bett (kan iofs som någon föreslog bero på beläggen, men de blåa är dessutom fräckare).

2. R1-bromspump, nu snackar vi skillnad, mycket mer lättdoserad och med mer "kraft fast med mindre tryck på handtaget".

3. Stålomspunna slangar, Ger inte så vansinnigt mycket, lättare att dosera precis på gränsen till låsning där gummislangarna har lite "flytande låsningspunkter (upplevde jag iaf).

Testa gärna att slänga på fräckare belägg till orginaloken, passa dig för rena racingbelägg bara. Och hittar du SSslangar så passar dessa även med "blåfläcksoken". (På vissa blir vinkeln vid anslutningen inte optimal ur posersynpunkt men funktionen påverkas inte)

//Peter


Edit: Skulle vara roligt att testa R1pumpen med resten orginal, skulle kunna ge "skönare"känsla även i de oken.
 
Last edited:

Ripnilpor

wrooom
Gick med
14 Jun 2004
Ort
Kungsbacka
Hoj
Yamaha TRX 8,5 dl
Bromspump? är det själva huvudcylindern ni menar, alltså fästet till bromsgandtaget
man köper troligen handtag och huvudcylinder (fäste) på samma gång, eller.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top