TRX-tråden

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Ripnilpor skrev:
Bromspump? är det själva huvudcylindern ni menar, alltså fästet till bromsgandtaget
man köper troligen handtag och huvudcylinder (fäste) på samma gång, eller.

Jepp, det är huvudcylindern som avses. Inte alls säkert att du får med handtag när du köpret begagnat, då det med 99,9999976% sannolikhet kommer från en klotad R-hoj. Då brukar handtagen ge sig tämligen omgående.
TRXens handtag (vi pratar bromsgreppet, den där silvriga saken framför gasrullen nu) passar med lite filande där handtaget trycker mot cylindern. Du ser vart du skall fila när du monterar ihop det hela.

//Peter
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Jaha, nu är man körd... :död
Har beställt nytt mellanrör till Akrapovic och även en höjningssats, allt till en TRX. Nu är det bara hojen som saknas, men det tror jag löser sig under helgen. Under alla händelser MÅSTE det lösa sig till nästa helg :brinnerup

Jag som ville ha en sporthoj med rejält med effekt :tungan Tror jag ska be Sweedie stänga den här tråden... :arsele





.
.
.
.
.
.
.








Ärligt talat måste jag erkänna att de som var med på A-torp har en viss skuld i hojbytet, men betyder det att ni är skyldiga mig :öl eller är det tvärs om? :D
 

Froven

Fan vad kurvor det är överallt !!
Gick med
3 Sep 2003
Ort
King-älv
Hoj
R6 02
Jåke, hittade hojen för dig. Kung av Rachau....


//Peter

Så kanske du inte saknar TDMen så mycket heller....
 

Bifogat

  • trx_hillclimber.jpg
    trx_hillclimber.jpg
    48.3 KB · Visningar: 113

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Froven skrev:
Det pratades om Yamahas lackering vid GPt i Laguna Seca. Hittade bilder på TRXer lackade så (typ)..

http://shibby.free.fr/trx/phpGal/category.php?cat=recent&expand=75,84,74,67,144,1

Huvudsidan med VÄLDIGT mycket intressanta bilder, ritningar och manualer..
http://shibby.free.fr/trx/phpGal/category.php

//Peter

Om ni kollar första länken (den med en massa bilder) den blåa hojen på bilden 2:a från vänster och andra raden nedifrån......Vad är det för röv som hänger på den?? :confused:
Som ni vet så behöver jag ju byta min kåpa pga sprickor sen tidigare ändå

Jag tror att jag bestämt mig för att det är färdigåkt för denna säsong och hojen för en rejäl översyn/ombyggnad till nästa säsong istället för en halvdan renovering bara för att komma i kördugligt skick
(Att bilen rasade idag och därmed också ekonomin hjälpte ju till lite att ta det beslutet :rolleyes: )


För övrigt är säkert länk nummer två också väldigt interssant, väntar med spänning på att sidan ska bli översatt :rolleyes:
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Ben Pool skrev:
Om ni kollar första länken (den med en massa bilder) den blåa hojen på bilden 2:a från vänster och andra raden nedifrån......Vad är det för röv som hänger på den?? :confused:

(Att bilen rasade idag och därmed också ekonomin hjälpte ju till lite att ta det beslutet :rolleyes: )
Ouch...inte din månad nu va?

Jag tror det är den här du menar, i så fall är det en bakdel från GSX-R600 SRAD de satt dit, typ årsmodell -99 eller nåt sånt.
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Froven skrev:
Jag bytte i följande ordning:

1. R1-ok, grym skillnad i bett (kan iofs som någon föreslog bero på beläggen, men de blåa är dessutom fräckare).

2. R1-bromspump, nu snackar vi skillnad, mycket mer lättdoserad och med mer "kraft fast med mindre tryck på handtaget".

3. Stålomspunna slangar, Ger inte så vansinnigt mycket, lättare att dosera precis på gränsen till låsning där gummislangarna har lite "flytande låsningspunkter (upplevde jag iaf).

Testa gärna att slänga på fräckare belägg till orginaloken, passa dig för rena racingbelägg bara. Och hittar du SSslangar så passar dessa även med "blåfläcksoken". (På vissa blir vinkeln vid anslutningen inte optimal ur posersynpunkt men funktionen påverkas inte)

//Peter


Edit: Skulle vara roligt att testa R1pumpen med resten orginal, skulle kunna ge "skönare"känsla även i de oken.
Kan inte säga vad som är rätt och riktigt, det har nog med tycke och smak att göra. Jag har bytt till samma upplägg, och vet bara att jag nu är helnöjd med bromsarna. Det skulle vara intressant att testa förbättringarna en efter en, men vem orkar.

En TRXförare på Sviestad nu klagade inte på bromsverkan, men däremot känslan/svampigheten. Med allt original påstod han att han lyfte bakhjulet efter start/mål. Det lyckades jag inte ens med mina bluespots, men med andra belägg så funkar det. Jag vet f-n inte vad som är sant. Mitt förslag på uppgraderingsordning var nog främst baserat på den ekonomiska biten, iofs får man ju byta belägg igen om man sätter på bluespots...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Ben Pool skrev:
...Jag tror att jag bestämt mig för att det är färdigåkt för denna säsong och hojen för en rejäl översyn/ombyggnad till nästa säsong istället för en halvdan renovering bara för att komma i kördugligt skick
(Att bilen rasade idag och därmed också ekonomin hjälpte ju till lite att ta det beslutet :rolleyes: )
...
Medlidandet ökade ett par 100 %!
Gjuppkjam! :pannkyss
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Jåke skrev:
...


Ärligt talat måste jag erkänna att de som var med på A-torp har en viss skuld i hojbytet, men betyder det att ni är skyldiga mig :öl eller är det tvärs om? :D

Effekt är överskattat. Det är roligt att köra om snabbare hojjar!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Angående bromsar och mattning m.m. så har jag gått igenom en del testande på motardsidan där bromsdetaljerna är av största vikt för effektiv åkning (och lååånga stoppies :D ). Det är inte så mycket fel på oken som sitter original på en trx - värmeavledning och flex i godset och kolvarnas utseende och volymen, skiljer inte nämnvärt från t.ex. bluespot-oken. Inte så att man normalt märker det om man kör med allt annat original. Men om man t.ex. skaffar ett Brembo eller Beringer av hög kvalitet, så är de gjorda med lite mer finess och optimerat för rätt känsla. Kombinerat med stålomspunna slangar (för mindre flex) och en väldoserad pump kan det göra underverk. Jag kan där rekommendera Beringers radialpump (bild på KTM-delar http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=74207 ) och som bör finnas även för två-oks-uppsättningar (motarder kör med bara ett enkelt ok fram). Mycket bra balans mellan känsla och kraft. Brembo 16mm huvudcylinder är också fin - sitter original på bl.a. många Ducati. För ännu bättre känsla och framförallt bromsar som inte mattas av under hård körning, så bör man överväga att byta till gjutjärnsskivor (ger ca 30% bättre bromsverkan än rostfritt) och köra med sintrade rejsbelägg (Carbone Lorraine av mjukaste sort - ca 700kr per ok). Rostfria skivor och vanliga belägg orkar inte riktigt med i samma utsträckning, när värmen kryper upp mot 400-500 grader. Fler kolvar är också en väg att gå, men kan ge bekymmer med anliggande belägg och större flex i oket. Sexkolvs-ok från ISR är riktigt mysiga, när de väl fungerar.

Men har man så bra klipp i bromsen, måste fjädringen åtgärdas. Framgaffeln måste kunna jobba under så hårda inbromsningar, utan att helt bottna. Och så behöver däcket vara greppvänligt också, om man ska ha någon nytta av den extra bromsverkan :) ...och helt plötsligt behandlas man som sinnesjuk för att man lagt ut åtskilliga tusenlappar på en hoj som egentligen inte är avsedd för banracing eller liknande :D Men så är det ju med nästan all modifikation vi ägnar oss åt (?).

Absolut billigaste sättet att få i alla fall en del av förbättringen är dock som sagt bara ett byte av belägg och kanske stålomspunnet för aningens mer känsla i handtaget. Det kommer man väldigt långt med.

När rengjorde ni förresten ok-kolvarna senast ?
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
Tarvlig skiss

@ Hasse

Så här hade jag tänkt:

Skippa vinkel på röret och i stället göra det kortare + sätta det ocentrerat (så nära botten som möjligt.
På det stora röret svetsar jag dit 2 muttrar för fastspänning.
I stället för genomgående skruv för att slå sönder ljudet, så svetsar jag dit pinnar. Tar inte så stor plats på utsidan av "innerröret" då.

Funkar det inte så är det ju bara att börja om :fyllisar
 

Bifogat

  • muffler-copy.jpg
    muffler-copy.jpg
    10.3 KB · Visningar: 63

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
TRX-joCCe skrev:
@ Hasse

Så här hade jag tänkt:

Skippa vinkel på röret och i stället göra det kortare + sätta det ocentrerat (så nära botten som möjligt.
På det stora röret svetsar jag dit 2 muttrar för fastspänning.
I stället för genomgående skruv för att slå sönder ljudet, så svetsar jag dit pinnar. Tar inte så stor plats på utsidan av "innerröret" då.

Funkar det inte så är det ju bara att börja om :fyllisar
Du tror på pinnar istf hål? Jag vet i ärlighetens namn inte hur dB-killers ser ut, men hade trott det var ett rör med hål i :va.
Hur stor skillnad märker du på effekt med dina i? Topp/mellan/botten?
Om du tror på det, så tror jag också på det!
Ska bli skönt, det är ett mek att byta system varje gång man vill köra på bana, och det vill man mer och mer...

/Hasse
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
HansJ skrev:
Du tror på pinnar istf hål? Jag vet i ärlighetens namn inte hur dB-killers ser ut, men hade trott det var ett rör med hål i :va.
Näpp, joCCe är inne på rätt spår om jag får tro vad jag hört. En db-killer är faktiskt helt utan perforering då det är hålen som ger ljudvolymen genom att öka utrymme för pulserna. Eller nåt åt det hållet :tomten

En fattigmansvariant av db-killer är att linda ståltråd några varv runt utblåset och sedan göra ett kors av trådarna över mynningen. Det gör inte så mycket men det sänker faktiskt ljudtrycket (hörsägen, har tänkt prova men inte blivit av...). Lär inte lura nån besiktning men prova gärna å se om det gör nån verkan.
 

Anehall

www.gasolinemagazine.se
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
TRX850 -95 Speziale och R1 -98/01 banhoj
HansJ skrev:
Du tror på pinnar istf hål? Jag vet i ärlighetens namn inte hur dB-killers ser ut, men hade trott det var ett rör med hål i :va.
Hur stor skillnad märker du på effekt med dina i? Topp/mellan/botten?
Om du tror på det, så tror jag också på det!
Ska bli skönt, det är ett mek att byta system varje gång man vill köra på bana, och det vill man mer och mer...

/Hasse

Jepp! Det blir pinnar. Kommer att svesta dem så dåligt att de lossnar efter 3 varv på banan. Sen kommer du ha den ljudligaste maraccasen norr om rio :rofl :banana och ett helt koppel med kinkiga funkisar efter dig.
:hihi
Nä, börjar bli lite trött nu...

Svårt att säga om den tappar ngn effekt. Rent teoretiskt borde den ju göra det pga större avgasmotstånd, men det är nog inget man märker direkt.
Det känns iofs som om det går långsamare för att det låter mindre.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top